טובים השניים: הבעיה של אמרי עם אובמיאנג ולקאזט

אלכסנדר לקאזט עם פייר אמריק אובמיאנג
אלכסנדר לקאזט עם פייר אמריק אובמיאנג | Gettyimages

החלוץ הוביל את דירוג כובשי השערים בליגה עד אתמול, אבל דווקא מאז שהוצא חברו לחוד מההרכב חלה ירידה וגם רצף של 22 משחקים ללא הפסד נעצר. יוכין על הסוגיה שמטרידה את התותחנים לפני ברנלי (14:30 בספורט1)

(גודל טקסט)

הנה לכם סוגיה משעשעת: פייר אמריק אובמיאנג הוביל את דירוג הכובשים בפרמייר-ליג העונה עד המשחק של ליברפול אתמול בערב, אבל בארסנל עדיין לא לגמרי סגורים על העמדה האופטימלית שלו. המאמן אונאי אמרי טרם מצא את הנוסחה האולטימטיבית, ודווקא הניסיון לרצות את הכוכב הצרפתי-גאבוני עלול להוביל למבוי סתום.

הימים האחרונים היו קשים מבחינת התותחנים. עד לפני שבוע הם התגאו ברצף 22 משחקים ללא הפסד בכל המסגרות, אך אז נכנעו 3:2 בסאותהמפטון בליגה וביום רביעי הודחו בצדק מגביע הליגה בדרבי הביתי נגד טוטנהאם שחגגה עם 0:2 חלק. הירידה היחסית בכושרה של הקבוצה הגיעה כאשר בחר המנג'ר לספסל את אלכסנדר לקאזט ולהעניק לאובמיאנג את הבמה כחלוץ מרכזי. האם היתה זו טעות?

כדי להבין את הדילמה לעומק צריך להכיר את ההתפתחות הייחודית של אובמיאנג במהלך הקריירה. הוא אמנם גבוה, לא פחות מ-187 סנטימטרים, אבל הנכס העיקרי שלו אינו כוח פיזי אלא מהירות. לכן בתחילת דרכו בסנט אטיין אחרי שספג ביקורות קשות על בזבזנות מול השער, הועבר החלוץ לעמדה חדשה באגף על ידי המאמן כריסטוף גאלטייה. "המאמן ביקש ממני לשחק כקיצוני, והיית סקפטי מאוד לגבי השינוי, אבל בסופו של דבר שיכנעתי את עצמי כי מדובר בשינוי מועיל", הודה בעבר אובמיאנג.


אובמיאנג ולקאזט. האם זו טעות להפריד ביניהם? (Gettyimages)

ואכן, זה עבד היטב. לבורוסיה דורטמונד הוא הגיע בקיץ 2013 ככוכב עולה על תקן שחקן אגף, ויורגן קלופ ראה בו בעיקר כמסייע לרוברט לבנדובסקי. השינוי הטקטי הוא שאיפשר לצרפתי-גאבוני להפוך לשחקן בקנה מידה משמעותי, והריצות המסחררות שלו התאימו כמו כפפה ליד לסגנון המתפרצות של קלופ. כך הפך אובמיאנג להצלחה גדולה במדים הצהובים-שחורים, אבל אז הגיע השינוי הנוסף. לבנדובסקי ברח לבאיירן מינכן ב-2014, מחליפו צ'ירו אימובילה לא סיפק את הסחורה וקלופ החליט לבסוף לנסות את אובמיאנג במרכז הרחבה. הבחור קרע רשתות, וגם השינוי הטקטי החדש הוכתר בהצלחה.

אחוז ניצול ההזדמנויות שלו היה טוב בהרבה בהשוואה לסנט אטיין, ובתקופתו כחלוץ מרכזי בבונדסליגה הציג אובמיאנג ממוצעים שהתקרבו לשער למשחק. עם זאת, תפקודו עדיין היה גמיש מאוד – הן אצל קלופ, והן בהדרכת תומאס טוכל שהחליף אותו. אובמיאנג אינו מסוגל לתפקד כחלוץ מטרה מהזן הישן. הוא נייד, תזזיתי ורב גוני. אלה התכונות שגרמו לארסנל לראות בו שחקן מתאים לפאזל ולשלם תמורתו בינואר האחרון כ-64 מיליון יורו. השחקן אמנם הגיע ללונדון כחלוץ, אבל המטרה תמיד היתה להשתמש בו במגוון תפקידים. לארסן ונגר לא היתה כוונה לפגוע במעמדו של לקאזט, והאתגר הגדול היה לשלב בין השניים באופן אידיאלי.

השילוב הזה טרם הושג עד כה, אבל דבר אחד ברור – לקאזט נמוך הקומה הוא באמת חיית רחבה, בעוד אומביאנג יעיל הרבה יותר מאחוריו. ציוות מסוג זה יכול להוציא את המיטב משניהם, אבל לאומביאנג יש רעיונות משלו. ניסיונו האישי גורס כי הוא האיש שצריך להוביל את ההתקפה, והוא לא היסס להצהיר על כך. האיש אשר התלהב לקבל את החולצה מספר 14 המזוהה עם תיירי הנרי, וטוען כי ישמח ללכת בדרכם של כוכב העל הצרפתי ושל דניס ברגקאמפ, הכריז: "אם זקוקים לי באגף, אין לי בעיה לשחק באגף, אבל אני מעדיף להיות חלוץ החוד". אמרי, שמתרשם כמו כולם מהיכולת של אובמיאנג מול השער העונה – 10 השערים שלו הובקעו בזכות 10 בעיטות למסגרת, נטה בדצמבר לתת לו את מבוקשו.


קיבל את מבוקשו בדצמבר (AFP)

את השבחים הגדולים ביותר קיבל החלוץ אחרי הניצחון 2:4 על טוטנהאם בתחילת החודש בליגה, אותו סיים עם צמד ובישול, אך כדאי לשים לב לדקויות. במחצית הראשונה כבש אובמיאנג בפנדל, וטוטנהאם הובילה 1:2. אחרי ההפסקה, נשלח למערכה לקאזט, אובמיאנג הוסט הצידה, והתוצאה לא איחרה לבוא – שער בבעיטה ממרחק, ואסיסט ללוקאס טוריירה. בשורה התחתונה, המשחק הספיציפי הזה היווה אינדיקציה ברורה לגבי השימוש הנבון בשני הסקוררים, אך משום מה המסקנה של אמרי היתה הפוכה. הוא הצהיר אחרי הניצחון כי אובמיאנג מסוגל לזכות בתואר מלך השערים, המשיך להשתמש בו כחלוץ יחיד ובמקביל המשיך לספסל את לקאזט.

זה לא עשה טוב לאף אחד. למעשה, אובמיאנג נכנס מאז לבצורת אישית קלה, ולא מצא את הרשת במשך ארבעה משחקים. היום בצהריים זה יכול להשתנות (14:30, ישיר בספורט1). התותחנים מארחים את ברנלי, ומול קבוצת התחתית צריך אמרי להעז עם הרכב התקפי מובהק. כדאי לו לצפות בהקלטת המפגש הקודם בין היריבות במאי – המשחק הביתי האחרון של ונגר. ארסנל עלתה אז עם לקאזט כחלוץ חוד ועם אובמיאנג באגף השמאלי, ורמסה את היריבה 0:5. הצרפתי-גאבוני הבקיע פעמיים, בישל לאלכס איוובי וגם לקאזט בעצמו מצא את הרשת. לא תמיד השחקן מסוגל לקבוע בעצמו את התפקיד המועדף, ולא תמיד המאמן צריך להקשיב לו גם אם מדובר בכוכב גדול. כדאי לאמרי לתת לאובמיאנג לרוץ משמאל ומימין, וכך הוא גם ישפר את הסיכוי לשוב להרעיד רשתות.

הקרב על המקום בליגת האלופות עלול להיות קשה מאוד, ועל מנת לא להישאר שוב מחוץ למפעל זקוקה ארסנל לפתרון הנכון לאחת הסוגיות החשובות שלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי