פצועים בראש: ברזיל עדיין לא התאוששה מה-7:1

ברזיל מובסת 7:1 על ידי גרמניה
ברזיל מובסת 7:1 על ידי גרמניה | Gettyimages

השחקנים התחלפו, אפילו מקפל המגבות נזרק, אבל אף אחד לא שוכח היכן היה באותו חצי גמר מול גרמניה. כשצ'יצ'ה הגיע וניימאר הוזז הצדה, התוצאות הגיעו. הערב (21:45, ספורט2): תהליך ההחלמה מגיע לברלין

(גודל טקסט)

1,358 ימים עברו מאז השמונה ביולי 2014 בבלו הוריזונטה, אבל רבים מאוהדי ברזיל עוד לא התאוששו מההלם וההשפלה. 7:1. מהדהד. בחצי גמר המונדיאל. בבית. זה היה היום בו יואכים לב הוריד את הסלסאו על הברכיים, אחד המשחקים שנכנסו כבר לפנתאון ההיסטוריה של הכדורגל העולמי והמונדיאל בפרט. המחזות הזכורים מאותו משחק היו כשדויד לואיז מירר בבכי בסיום, המאמן לואיז פליפה סקואלרי כינה את התוצאה "קטסטרופה". באחד מרובעי סאו פאולו נשרף דגל ברזיל. במחצית השנייה הצופים במשחק שנערך בבלו הוריזונטה ליוו כל מסירה גרמנית בקריאות עידוד ציניות כשהתוצאה הייתה 0:5 לגרמניה. עיתון ה"בילד" הגרמני יצא אז בכותרת ענק בשער – התוצאה בלבד הייתה כתובה ובשבעה עמודים רצופים הקדיש העיתון עמוד לכל שער.

הערב (21:45, שידור חי בספורט2HD) אלופת העולם והנבחרת שסיימה רביעית תיפגשנה בפעם הראשונה מאז המשחק ההוא. זה יקרה בברלין. סך הכל משחק הכנה, אבל יש לא מעט קווי דמיון. אחד מהם קשור בהיעדרות של ניימאר גם מהמשחק הנוכחי. גרמניה לא הפסידה מאז יורו 2016 ב-22 משחקים רצופים ושייטה במוקדמות לפני הטורניר ברוסיה. ברזיל התאוששה גם היא ועלתה למונדיאל עם הפסד אחד במוקדמות. התבוסה ההיא עדיין מהדהדת. אילקאי גונדואן אולי הגדיר זאת טוב מכולם כשאמר: "כדורגל זה כמו דת בברזיל ואני מניח שהתבוסה ההיא עדיין כואבת להם מאוד בגלל שהם חיים למען הכדורגל".

ברזיל נאלצה לשנות את פניה אחרי ה-7:1. דויד לואיז שהבריק עד לאותו חצי גמר בו איבד לחלוטין את הראש, חטף יותר מכולם ולא התאושש. היום הוא עוד שחקן שאנטוניו קונטה רוצה לזרוק מצ'לסי. גם הבלם והקפטן טיאגו סילבה ספג ביקורות קשות על ההופעה שלו במונדיאל ועל חוסר המנהיגות שלו וההתפרקות, למרות שלא שיחק באותו משחק מקולל. עונה לאחר מכן הוא היה צל של עצמו בפאריס סן ז'רמן וסבל מסיוטים ובעיות פסיכולוגיות. רק באחרונה חזר לעצמו והוחזר לנבחרת. כל שחקן של הנבחרת הפסיד אז במונדיאל למעלה משני מיליון יורו בבונוסים מ'נייקי' ו'פפסי' שהיו אמורות לשלם למעלה מ-70 מיליון יורו להתאחדות בנוסף לפרס שמחלקת פיפ"א.


דויד לואיז ממר בבכי על הדשא בברזיל. תמונה שלא תישכח (Gettyimages)

"באותו יום הרגשנו שהשמיים נפלו עלינו. זה היה הפסד שהשכיח את ההפסד 2:1 לאורוגוואי במראקנה שמנע מברזיל לזכות במונדיאל ב-1950", אמר העיתונאי פאולו פרייטאס למעריב. "בברזיל כולם יודעים עד היום היכן היו בשעה שהנבחרת הפסידה אז 7:1". הדברים שהוא אומר נכונים גם לגבי שחקני הנבחרת הנוכחית שלא שיחקו ב-2014.


מרקיניוס
, בלם הנבחרת כיום, מתאר את מה שחש אז: "הייתי במחנה אימון עם פ.ס.ז' באוסטריה יחד עם לוקאס שלא זומן. היינו בהלם. זה היה פצע ענק שנפער. אני יודע מסיפורים מה עברו אז השחקנים וגיהנום זו מילה קטנה. הפצע שנפער עוד לא נסגר, אבל זה היה לכל הדעות רגע של לעצור ולחשוב להיכן הכדורגל הברזילאי הולך. כיום אנחנו נהנים מהתפתחות גדולה של הנבחרת והכדורגל הברזילאי ולא רק בקשר לנבחרת, אלא גם בשלב של הקבוצות".

"אנחנו חייבים לעשות הכל שתקר כזה לא יקרה שוב. זה משחק שיכול היה להרוס לנו דור שלם, אבל למזלנו קיבלנו מאמן שהוא מנהיג ואנחנו לומדים ממנו כל יום", אמר פיליפה קוטיניו. הבלם מירנדה סיכם אולי את ההרגשה בנבחרת לגבי התוצאה המקוללת: "בואו נחליט שההפסד הוא זה היסטוריה. היה אז עצב גדול, אבל מדובר בנבחרות שונות לחלוטין. כולנו התבגרנו מאז, עברנו קמפיין מעולה של המוקדמות. הפנים שלנו לעתיד ולא לעבר".


"ההפסד ההוא כבר הפך להיסטוריה" (Gettyimages)

ברזיל ניסתה לגדול מאותה טרגדיה. הטורניר הביתי עמד בסימן ניימאר. הוא היה אז הכוכב הגדול, האיש ששיווקו סביבו את הקמפיין של הנבחרת. ניימאר של 2018 הוא השחקן היקר בעולם, אבל בברזיל מסבירים שהשינוי הגדול הוא שהפעם הכוכב הגדול של הנבחרת הוא לא כדורגלן, אלא האיש על הקווים – צ'יצ'ה, ששמו המלא אדנור לאונרדו באקי. הוא הוכיח שאפשר עדיין לעשות ניסים ונפלאות כמאמן נבחרת אחרי שנים שברזיל סבלה ממאמנים בינוניים.

טוני קרוס קשר גרמניה ביטא זאת בצורה הטובה ביותר כשאמר: "היום ברזיל טובה בשתי דרגות מהנבחרת שניצחנו במונדיאל בברזיל". צ'יצ'ה בן ה-56 קיבל את אימון הנבחרת ביוני 2016 כשהחליף את דונגה אחרי הכישלון שלה ב"קופה סנטנריו" בארה"ב. היא שיחקה אז במוקדמות המונדיאל ברוסיה ופתחה רע מאוד עם שני ניצחונות בשישה משחקים. ההמשך היה חד משמעי – 10 ניצחונות ושתי תוצאות תיקו.

עוד לפני צ'יצ'ה, ההתאחדות הברזילאית עשתה שינויים כשהעיפה את כל הצוות המקצועי כולל אנשי צוות זוטרים כמו מקפל המגבות או האפסנאי, אבל הבחירה בדונגה התבררה ככישלון. צ'יצ'ה לעומתו מאמן עם אג'נדה, אדם מלומד שגם לומד ללא הרף ובעיקר מכיר היטב את הכדורגל האירופי. הוא עורך השתלמויות רבות באירופה, צמצם את הפער שהיה קיים תמיד בין הכדורגל הברזילאי לאירופי ברמת הטקטיקה בנבחרת. הגישה שלו הוכחה כנכונה כשהוליך את קורינתיאנס לשתי אליפויות (2011, 2015), גביע ליברטדורס אחד (2012) ואליפות העולם לקבוצות (2012, ניצחון על צ'לסי בגמר). מלבד שתי גיחות קצרות לאל עין ואל ווחאדה מאיחוד האמירויות, הוא אימן רק בברזיל, אבל הבין שצריך להישאר מעודכן במה שקורה באירופה.


צ'יצ'ה. אימן רק בברזיל, אבל הבין שצריך להישאר מעודכן במה שקורה באירופה (AFP)

בהתאחדות הברזילאית מחלו על כבודם. כאשר היו לפני המונדיאל הפגנות עממיות בברזיל נגד העושק וההשקעה במונדיאל לעומת הרעב, אחד מאלה שחתם על עצומה נגד ההתאחדות היה צ'יצ'ה, אבל כשהיה צורך להציל את הנבחרת אחרי פתיחת קמפיין מזוויעה פנו אליו. במשאל שנערך מי צריך לאמן את הנבחרת מיד אחרי התבוסה לגרמניה, צ'יצ'ה נבחר ראשון על ידי האוהדים (בעיקר של קורינתיאנס) וזיקו נבחר על ידי אנשי פלמנגו. דונגה אפילו לא הוזכר.

צ'יצ'ה הביא לנבחרת את האנשים שעבדו איתו בקורינתיאנס ואחד מהם הוא אדו גספאר שחקן ארסנל בעבר שהיה המנהל הטכני שלו. הגישה של צ'יצ'ה דומה לזו של פפ גווארדיולה ודומיו ולמנצ'סטר סיטי יש השפעה גדולה עליו בגלל שארבעה משחקניה נמצאים בסגל. הוא אוהב להחזיק בכדור ובחר את השחקנים המתאימים לכך. הוא לא פחד להמר על גבריאל ז'סוס הצעיר וההימור השתלם אחרי שזה נבחר למצטיין במוקדמות וכבש שבעה שערים ב-11 משחקים. פאוליניו, שחקן אפור בנבחרת, היה אולי האיש הכי חשוב במוקדמות כשהוליך את ברזיל לשבעה ניצחונות רצופים והיא הייתה לנבחרת הראשונה שעלתה מהבית הדרום אמריקאי למונדיאל. צ'יצ'ה הוא המאמן הברזילאי הראשון שניצח כל יריבה במוקדמות לפחות פעם אחת, והנבחרת שברה שיא מוקדמות עם 41 נקודות מ-18 אפשריות.

אחד הצעדים הראשונים שעשה המאמן בנבחרת היה לקחת את סרט הקפטן מניימאר. הוא לא הגיע בגישה שלילית נגד הכוכב אלא ההיפך. הוא רצה להוריד ממנו את העומס וגם אם ניימאר לא אהב בהתחלה את ההחלטה, הוא השלים איתה. סרט הקפטן נדד משחקן לשחקן בכל משחק וזה היה אולי מסר כולל לנבחרת – צ'יצ'ה לא רואה בה אוסף של כוכבים אלא קבוצה מגובשת. ובכל זאת, כשהיה צורך לעזור לניימאר הוא עשה זאת. בנובמבר 2017 אחרי ניצחון על יפן 1:3 במשחק הכנה למונדיאל, פרץ ניימאר בבכי אחרי מבול השאלות אם יעזוב את פאריס סן ז'רמן. צ'יצ'ה עמד אז לצד ניימאר ותקף את התקשורת שלא מניחה לכוכב.


ניימאר. צ'יצ'ה עשה רבות כדי להוריד ממנו את האחריות הכבדה (AFP)

הוא נחשב למאמן הגון שנתן צ'אנס להרבה שחקנים. הוא גם פילוסוף ופסיכולוג. לפני המשחק נגד רוסיה בו ניצחה ברזיל 0:3, חילק לשחקניו ספר של מאמן ה-NBA מייק ששבסקי. כל אחד מ-25 השחקנים ואנשי הצוות של הנבחרת נדרש לקרוא את הספר שנועד להפיץ מסרים חיוביים. "אני קורא פה ושם ספרים. אני אנסה לקרוא את הספר הזה", אמר וויליאן בחיוך. לא בטוח ששחקני ברזיל אכן קראו את הספר. מה שבטוח שבברלין הם מקווים לפתוח דף חדש.

אף אחד בברזיל לא מנסה לברוח מהעבר. "ה-7:1 הוא כמו רוח רפאים. אנשים עדיין מדברים על זה וככל שממשיכים לדבר על זה, הרוח לא נעלמת. המשחק בברלין יהיה אתגר אמוציונלי אדיר", אמר צ'יצ'ה וחשף: "ראיתי את המשחק עם אשתי בסאו פאולו ואחרי השער השלישי, היא התחילה לבכות. כל בעיטה שם נכנסה – דברים כאלה לא קורים גם במשחק וידאו. גרמניה הגיעה קרוב לשלמות. הפצע פתוח והמשחק בברלין הוא חלק מתהליך הסגירה שלו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי