עניין של זמן: מכבי ת"א תעזוב את הליגה במוקדם או במאוחר

שחקני מכבי תל אביב
שחקני מכבי תל אביב | דני מרון

זו כבר לא שאלה של "אם", אלא רק "מתי": מכבי ת"א תעזוב את הליגה

(גודל טקסט)

האיום של מכבי תל אביב לעזוב את ליגת העל הישראלית נשמע לא אחת בעשור האחרון, בשלל גרסאות. הצטרפות לליגה האדריאטית ופלירטוט עם ה-VTB, פרישה זמנית של היו"ר שמעון מזרחי מדירקטוריון המנהלת, תכנית הפיצול שנגנזה וההודעה בחודש שעבר, לפיה במקרה שעונת היורוליג הייתה מתחדשת, הצהובים היו פוסחים על המסגרת המקומית בשל התנגשות התאריכים.

אנשי מנהלת הליגה וחברי הדירקטוריון שלה הפסיקו להתרגש באיזשהו שלב מקריאת ה"תחזיקו אותי", כפי שהגדיר אותה באחד המקרים הנ"ל יו"ר הפועל תל אביב רמי כהן, אלא שבמכבי גוברת תחושת השחיקה מהניסיונות הבלתי פוסקים של היריבות להגביל את כוחה בזירה המקומית וממה שמתארים במועדון הצהוב כהתאגדות של חלק מקבוצות הליגה נגדם, ונראה שלא רחוק היום שבו האיום להתנתק מהליגה ימומש ויהפוך למציאות – במיוחד לאור תכניות ההתרחבות של היורוליג שאמורות לצאת לפועל בשנים הקרובות.

ביד אליהו מרגישים כי לא מעט קבוצות מקיימות "משחק כפול". מצד אחד, הן מעוניינות שמכבי ת"א תישאר בליגה בשל הערך הכלכלי שלה, שכן נוכחותה מעלה את שווי זכויות השידור, מושכת נותני חסות וכמות גדולה של קהל ומשפרת את הליגה כמותג. אך מנגד, הן יצרו חזית מאוחדת, בעלת רוב בדירקטוריון המנהלת, שפועלת במטרה להחליש את האלופה. "כולם מבינים שמכבי זה הכסף והם רוצים ליהנות מהכסף הזה", אומר גורם במועדון, "אבל הם עושים הכל כדי לפגוע במכבי בחוקים, תקנות וכו'. הם רוצים מכבי חלשה, שלא יכולה לנצל את סגל השחקנים שלה".


רמי כהן (אודי ציטיאט)

מקלות בגלגלים
אותם חוקים ותקנות הם אלו שהובילו את מכבי ת"א לשקול ברצינות לא פעם את האפשרות לעזוב את הליגה, כמו למשל המכסה של שמונה זרים המותרת לכל קבוצה בעונת משחקים. הסגל של הצהובים, מעצם היותם קבוצת יורוליג, בנוי מלכתחילה על שמונה שחקנים זרים ולכן רק שבעה כאלה נרשמים באיגוד הכדורסל, דבר שכמעט ולא משאיר מקום לתיקונים במקרה של פציעה או החלטה להחליף שחקן כזה או אחר.

ישנה גם ההגבלה של עד חמישה זרים בטופס המשחק, אשר יוצרת פגיעה בדינמיקה הקבוצתית, כך טוענים במחנה של האלופה, שכן באופן קבוע שני זרים כלל לא מתלבשים למשחקי הליגה בזמן שביורוליג הם חלק מהרוטציה לכל דבר. המחשבה במכבי היא שאותן מגבלות נועדו אך ורק כדי "לסנדל" אותם, שהרי אף קבוצה אחרת בליגה, אולי מלבד הפועל ירושלים, לא זקוקה לכמות של שמונה זרים כדי להתמודד במפעלים האירופיים.

תקנה אחרת שמקוממת את אנשי הצהובים-כחולים לא פחות, קובעת שעל כל קבוצה לחשוף את הסגל שלה למשחק הליגה הקרוב עד השעה 16:00 של היום שלפני ההתמודדות. הדבר הופך את מלאכת הסקאוטינג וההכנה הטקטית לקלה יותר עבור היריבות, שלמעשה יודעות מראש אילו זרים יבחר המאמן הצהוב להושיב בצד הפעם, זאת בנוסף לאי היכולת לבצע חילופים בסגל במקרים בהם בבוקר המשחק מתברר כי אחד הזרים אינו כשיר.

על כל אלה, כפי שהמנהל הספורטיבי ניקולה וויצ'יץ' טען במספר הזדמנויות, לתפיסת מכבי ת"א המנהלת עוזרת לקבוצות להחליש אותה כדי לייצר עניין בליגה במקום לנסות למצוא לה ערך מוסף. "מכבי שמופיעה בליגה זו לא מכבי האמיתית", אומר אותו גורם, "התחושה שלנו היא שבמקום להביא את כולם למעלה, בעצם פועלים הפוך ורוצים כל הזמן להוריד את מכבי למטה. לקבוצות הקטנות יש רוב בדירקטוריון, אז קל להן לקבוע חוקים נגד מכבי".


וויצ'יץ' (אודי ציטיאט)

הקונטרה
לטענת אנשי האלופה, אותו רוב בדירקטוריון מנהלת הליגה מובל על ידי שלוש קבוצות שפועלות יחדיו במטרה לפגוע בה: הפועל ירושלים, הפועל תל אביב ועירוני נס ציונה. אותה ירושלים שהמנכ"ל שלה, גיא הראל, האשים את הצהובים ב"פעולות מתחת לשולחן" ובניסיונות לחבל בחזרת הליגה במהלך דו-קרב ציוצים בטוויטר מול דני פדרמן בשבוע שעבר. אותה הפועל ת"א שהיו"ר שלה רמי כהן קרא ליריבה העירונית "להפסיק להסתתר מאחורי השחקנים שלה" אחרי שאלה מחו על נהלי הבידוד. אותה נס ציונה, שהיו"ר שלה יניב מזרחי טען להתנהלות צבועה מצד מכבי תל אביב לאורך כל משבר הקורונה.

אולם לצד הסברה כי הקבוצות הללו רוצות בהישארותה של האלופה בליגה בשל השווי הכספי שלה, ישנו לפחות קול אחד שגורס אחרת: "זו קבוצה של חבר'ה שהתארגנו ולכל דבר הם באים ביחד. אם פעם היו אומרים שלא טוב שמכבי לא תהיה בליגה בגלל הכספים שהיא מביאה, היום הדבר הראשון שמעניין את אותם אנשים זה להוציא אותה מהליגה", טוען בכיר במכבי ת"א. "יש אנשים ששונאים את מכבי כל החיים, בגלל שמהיום בו הם נולדו הם רואים רק את מכבי אלופה ובגלל העניין הזה של 'למה אלופת הליגה לא משחקת ביורוליג'".


גיא הראל (עדי אבישי)

שיקולים כלכליים
בין 80 ל-90 אחוזים מההכנסות של מכבי תל אביב אינן מגיעות גם כך מההשתתפות בליגת העל. המועדון מכניס כ-40 מיליון שקלים מדי עונה ממכירת כרטיסים ומנויים, שאותם הרוב המכריע של האוהדים רוכש לטובת משחקי היורוליג, בעוד על חלק גדול ממשחקי הליגה הוא מוותר מראש. 25 מיליון נוספים מגיעים מזכויות השידור של המפעל הבכיר באירופה וכאן נכנסת נקודה נוספת שאינה הוגנת בעיני הצהובים: במקום שבין הקבוצות בישראל תהיה חלוקה דיפרנציאלית של ההכנסות מזכויות השידור של ליגת העל, כך שמכבי ת"א תקבל נתח גדול יותר מקבוצות אחרות בהיותה אטרקטיבית יותר לזכיין ולספונסרים, החלוקה מתבצעת באופן אחיד – כך הוחלט בדירקטוריון, שם כאמור האלופה נמצאת בעמדת מיעוט אל מול המחנה היריב.

מה שיקבע בסופו של דבר אם מכבי ת"א תחליט להתנתק מהכדורסל הישראלי זו שאלת התפתחות היורוליג בשנים הקרובות. בעונה הנוכחית, הליגה השנייה בטיבה בעולם הגדילה את כמות הקבוצות בה ל-18. למרות שהרחבה נוספת ירדה מהפרק, לפחות לעונה הבאה, אם בשנים הקרובות יוגדל מספר הרישיונות והיורוליג תמשיך לצמוח – כמות המשחקים תספיק למכבי ת"א כדי לסגור עונה שלמה ולהציע למנוייה מוצר אטרקטיבי, כשגם השווי של זכויות השידור צפוי לעלות וייצר הכנסה גבוהה יותר למועדון. מעבר לכך, עונה שתכלול יותר מ-40 משחקים באירופה, בהתחשב בבעיית התאריכים הקיימת כבר עכשיו – תהפוך את השילוב בין שתי המסגרות לבלתי אפשרית מבחינה טכנית.

פדרמן הבן אמר זאת בעצמו לאחרונה – מבחינה כלכלית, ליגת העל לא קיימת עבור מכבי ת"א וכמועדון, עדיף לה להתחרות ברמה הבינלאומית. פדרמן האב הוסיף את השיקול המקצועי והסביר כי "כדורסל לא מפתחים במשחקים מול נס ציונה. לליגת העל אין אופק". בשורה התחתונה, משילוב שני ההיבטים הללו יחד עם ההתרחבות המתוכננת ביורוליג ותחושת חוסר הצדק מהתנהלות הליגה – ניתן להבין לאן נושבת הרוח: השאלה איננה עוד האם מכבי ת"א תעזוב את ליגת העל, אלא מתי. ייתכן שזה ייקח שנתיים, חמש או יותר, אך זה בסך הכל עניין של זמן.


דני פדרמן (לירון מולדובן)

מנס ציונה נמסר: "אנחנו מתנהלים באופן ענייני לטובת הכדורסל הישראלי, רק בדיון האחרון הצבענו בעד מכבי ת"א על החתמתו של פרדריק בורדיון".

תגובת הפועל ירושלים לדברים: "אין לנו מה להתייחס לציטוטים עלומי שם. בכל מקרה, הפועל ירושלים מברכת על חזרתה של ליגת העל ביום ראשון הקרוב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי