זה לא היה צפוי: איך צ'לסי איבדה את הדרך וקרסה

ראדוניץ'. קו ההגנה הראשון קורא לו
ראדוניץ'. קו ההגנה הראשון קורא לו | צילום: דני מרון

לחמן מנתח את היריבה ונותן גם כמה עצות למכבי ת"א

(גודל טקסט)

מנצ'סטר סיטי כבשה בעונה שעברה עשרה שערים יותר מצ'לסי, אבל הבלוז שספגו 32 שערים בלבד ב-38 משחקים הם שזכו באליפות. ההגנה ניצחה, כמעט כמו תמיד.

 

בתקופה מסוימת אף נעל  ז'וזה מוריניו את השער שלו וצ'לסי הוציאה רק כדור אחד מהרשת ב-19 משחקים.

 

 

המיוחד רק יכול לחלום על המספרים האלה העונה. בחמישה מחזורי ליגה כבר הוציאו שני שוערי הבלוז, טיבו קורטוואה ואסמיר בגוביץ', 12 כדורים מהרשת (ממוצע של 2.4 שערים למשחק). זאת לא רק סטטיסטיקה: צ'לסי איבדה את הדרך וקריסה לא צפויה שכזאת לא נראתה שנים בסטמפורד ברידג'.

 

הפאניקה ניכרת גם בכמות השחקנים ששיתפה צ'לסי עד כה: 20. הבלבול ואובדן הדרך ניכר גם בדילמות הגדולות בהרכב.

 

בעונה שעברה כבש אוסקר עשרה שערים בכל המסגרות. הברזילאי מוקם בשיטת המשחק של מוריניו (4:5:1) מאחורי החלוץ הבודד. במשחק הפתיחה של הפרמייר ליג (2:2 מול סוונזי) שותף אוסקר ואף כבש. כך שאין ספק שהפציעה שלו, מיד אחר כך, יצרה בעיה. למיוחד אין כובש שבא מהגל השני.

 

אוסקר. חסרונו מאוד מורגש (Gettyimages)

 

ב-2004 הגיע מוריניו לצ'לסי  מפורטו, לאחר שהאיר את אירופה ב-4:3:3 המודרני. בבלוז יצר הפורטוגלי שני כובשים שהגיעו מאחורי  דידייה דרוגבה: פרנק למפארד ומייקל אסיין.

 

 

חוסר ההצלחה בליגה מחייב את מוריניו לשקול שינוי. למשל, לחזור ל-4:4:2 האנגלי המיתולוגי עם שני חלוצי שפיץ. לצ'לסי יש את הכלים למשימה. דייגו קוסטה ורדמאל פלקאו הם מהטובים ביבשת בתפקיד הזה. שני גנרלים מובילים,  חרוצים, חזקים, מרוכזים ונחושים.

 

מוריניו לא יבצע את השינוי הזה הערב (הקולומביאני לא בסגל והספרדי בספק להרכב), אבל גם כך יש ליריבו למשחק השחמט הטקטי, סלבישה יוקאנוביץ', ממה להיות מוטרד.

 

ההצלחה של לסטר, המדורגת  שנייה, מלמדת כי הפרמיירליג  הולכת העונה על התקפה. ייתכן ובממלכה החליטו שההגנה הכי טובה היא להחזיק בכדור ולשלוט במשחק. אחרת איך נסביר את ההתעקשות וההגזמה של ג'ון טרי וקורט זומה להניע בשבת מול אברטון (3:1) את הכדור בחלק האחורי.

 

אברטון התכנסה מאחורי הכדור, סטיבן נייסמית' ורומאלו לוקאקו יצאו ללחץ, חטפו וכבשו במתפרצות קטלניות. ואולי זה גם מה שיוקאנוביץ' צריך לעשות.

 

איגיבור. בתפקיד איגאלו? (Gettyimges)

 

בעונה שעברה אימן הסרבי את ווטפורד והוליך אותה לעלייה מהצ'מפיונס לפרמיירליג. היו לו את טרוי דיני בשפיץ (21 שערים) ובגל השני את אודיון איגאלו (29 שערים), שצמח בג'וליוס ברגר הניגרית. כיום יש לו את דיאן ראדוניץ' (16 כיבושים באיסטרא הקרואטית) ואת נוסא איגייבור, שצמח בוולבס הניגרי, ועושה לאחרונה סימנים של שיפור בחדירות לרחבה.

 

יוקאנוביץ' חייב לפתוח עם הילד הקרואטי, כדי שהוא יעשה את עבודת הכתישה בגל הראשון של ההגנה ולא ערן זהבי. בעוד ראדוניץ' ינסה לשבש את הנעת הכדור של צ'לסי, יוכלו איגייבור וזהבי להגיע מהאגף השמאלי: זהבי ככנף, נוסא כאמצע שמאל במשולש.

 

במקביל זהבי יוכל בהחלט להיות הדמות האחראית שתצר את צעדיו של ברניסלב איבאנוביץ', שהבקיע לאחרונה צמד במדי סרביה נגד אזרביג'אן.

 

על ניקולה מיטרוביץ' וגל אלברמן, המשלימים של נוסא, אין ויכוח. הסרבי, כאמצע ימין, יקבל את המשימה ללחוץ את המארגן מאחור והכובש מלפנים של הקישור של מוריניו: נמניה מאטיץ', בעל רגל שמאל אימתנית.

 

מאטיץ'. כמו מיטרוביץ' גם הוא סרבי, גם הוא ממועדון קטן וגם הוא בן 28 (Gettyimages)

 

שניהם בני 28, צמחו במועדונים קטנים במדינת כדורגל אמיתית, והקרב ביניהם הולך להיות מעניין במיוחד.

 

אם מוריניו יפתח עם שני חלוצים, איתן טיבי וטל בן חיים הבלם, שניים שצמחו כבלמים שומרים יהיו חייבים להתמודד עם שניים. במצב הזה, הליברו יהיה גל אלברמן. ליברו מודרני, כזה שמנקה מלפנים ולא מאחורי הבלמים.

 

מערך של חמישה שחקני הגנה צהובים ייאלץ את מוריניו לוותר מיד על שני חלוצי השפיץ כדי למנוע מצב בו שלושה בלמים יריבים "מתלבשים" על שני חלוצים שלו.

 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי