הסנסציה של 1954: גרמניה המערבית הדהימה את הפלא ההונגרי

גרמניה חוגגת ב-1954
גרמניה חוגגת ב-1954 | Gettyimages

פושקאש וחבריו היו בלתי ניתנים לעצירה והשליטה שלהם היתה ברורה. אז מה קרה להם בדיוק ברגע האמת? דני דבורין עם הסיפור שמאחורי אחד הגמרים המפורסמים בעולם

(גודל טקסט)

בתולדות גביע העולם בכדורגל ישנו גמר אחד שתוצאתו נחשבת עד היום לסנסציה בלתי נשכחת. זהו הגמר שנערך ב- 1954, בברן שויייץ, ושבו גברה נבחרת גרמניה המערבית 2:3 על נבחרת הונגריה. כאשר התפרסמה אז הידיעה על ההפסד ההונגרי, קשה היה להאמין שמי שנחשבה לנבחרת הטובה בתבל, כשלה דווקא בזמן האמת, ומול מי? מול גרמניה, שבמסגרת אותו טורניר גמר, הובסה בתוצאה 8:3 בידי ההונגרים, בשלב הבתים.


זה בדיוק המקום להביא את סיפורה של נבחרת הפלא ההונגרית. נבחרת שהגיעה לשוייץ כמועמדת "בטוחה" לזכייה בגביע העולם. קדמו לטורניר הגמר ניצחונות מרשימים שהשיגה הנבחרת, בהם 3:6 על אנגליה, באיצטדיון וומבלי, ו-1:7 בגומלין שנערך בבודפשט. מי שראה את משחקיה של הונגריה, התפעל מיכולתה והתרגש מאיכותם של שחקניה, שהיתה בדרגה אחת לפחות מעל מרבית שחקני תבל.



נבחרת מערב גרמניה הדהימה את העולם בניצחון על הונגריה (GettyImages)


הקשר השמאלי פרנץ פושקאש, נחשב אותם ימים לכדורגלן הגדול מכולם. די היה בהזכרת שמו כדי לבטא את המצוינות שבמשחק הפופולארי. אמרת פושקאש – אמרת הצטיינות. מבקיען רב עוצמה, שחורר רשתות. כל ילד בעולם רצה להיות פושקאש, בדיוק כפי ששנים לאחר מכן כל ילד חלם להיות פלה, וחולם היום להיות מסי או רונאלדו.


אבל פושקאש הסולן שבלהקה, לא היה היחיד. עימו במרכז ההתקפה שיתפו פעולה החלוץ המרכזי, נאנדור הידיקוטי, והמקשר הימני שאנדור קוצ'יש. טריומוירט זה הוביל את הנבחרת לניצחונות משכנעים, כאשר הידיקוטי תופקד כחלוץ מרכזי מאחור, וקוצ'יש בצוותא עם פושקאש, כשני קשרים פורצים. בהגנה היה השוער גיולה גרושיץ מהטובים בעולם, ובקישור הבריק ג'וזף בוז'יק. בעמדת הקיצוני שיחק צ'יבור – וגם הוא הכניע פעם אחר פעם את המגינים שניסו לשמור עליו.


הונגריה פתחה משחקי שוייץ 1954 בניצחון 0:9 על קוריאה הדרומית. אחר כך, בהמשך משחקי בית ב, ניצחה כאמור בתוצאה 3:8 את גרמניה המערבית. במשחק זה נפצע פושקאש, פציעה שמנעה ממנו את ההשתתפות במשחקי רבע הגמר וחצי הגמר, שהיו מול שתי נבחרותיה החזקות של דרום אמריקה, אורוגוואי וברזיל. ועם זאת ברבע הגמר, שהיה סוער ורווי מתח, גברו ההונגרים 2:4 על נבחרת ברזיל, ובחצי הגמר המתינה להם אלופת העולם היוצאת, נבחרת אורוגוואי.


המשחק הזה נחשב בעיני הוותיקים לטוב בהיסטוריה! הונגריה כבר הובילה 0:2 משערים של צ'יבור והידיקוטי, אך אורוגוואי הישוותה מצמד של הוברג. בתום 90 דקות היתה התוצאה 2:2, ובהארכה כבש קוצ'יש שני שערים והעניק לנבחרתו ניצחון 2:4 וכרטיס עליה למשחק הגמר. קוצ'יש סיים את הטורניר עם 11 שערים והוכתר למלך השערים בטורניר. ארבע שנים אחר כך, במשחקי שוודיה 1958, שבר הצרפתי ז'יסט פונטיין את שיאו – והעמידו על 13 שערים, שיא הקיים עד היום, (לטורניר אחד). הונגריה הגיעה איפוא תשושה לגמר, שנערך ב- 4 ביולי בברן.



גיולה גרושיץ. היה השוער הטוב בעולם בתקופתו (GettyImages)


אשר לגרמניה המערבית, היא הגיעה לגמר לאחר שניצחה בשלב הבתים 1:4 את תורכיה, ונאלצה להיפגש עימה פעם נוספת באותו  שלב (משום שגרמניה נוצחה בידי הונגריה, ותורכיה גברה על קוריאה הדרומית). גם במשחק ההכרעה בין השתיים ניצחו הגרמנים בתוצאה 2:7. ברבע הגמר הם גברו 0:2 על יוגוסלביה, ובחצי הגמר 1:6 על אוסטריה.


לגמר עצמו, הזכור כ"נס ברן" של גרמניה, שב פושקאש  להרכב נבחרתו, שפתחה והובילה 0:2 משערים של פושקאש וצ'יבור. נראה היה ששום דבר לא ימנע מהונגריה את הניצחון, ואולם הגרמנים הישוו על ידי מורלוק וראהן, ואף הבקיעו שער ניצחון על ידי ראהן. שער שיוויון שהבקיע פושקאש נפסל על ידי השופט, וגרמניה המערבית חוללה איפוא את ההפתעה הבלתי נתפסת. לא פושקאש הוא שהניף את גביע העולם, אלא הקפטן הגרמני, פריץ ואלטר.


מאמן המנצחת היה ספ הרברגר, ומן העבר השני גוסטב שבש, כשלצידו  גיולה מאנדי, שלימים אימן את נבחרת ישראל. ההפסד בברן הוריד למעשה את המסך על נבחרת הפלא ההונגרית, שכן ב-1956 בפרוץ המרד ההונגרי, ברחו פושקאש וקוצ'יש לספרד. קוצ'יש הגיע לברצלונה, ופושקאש לריאל מדריד. מאז, למרות שטיפחה בהמשך שחקנים מעולים דוגמת אלברט ובנה, לא עלה בידי נבחרת הונגריה לשחזר את ימי הזוהר שלה.


ההפסד בגמר גביע העולם 1954 "ירדוף" את הונגריה כנראה עוד ימים רבים.   

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי