זינדין זידאן – גיבור הזכייה של צרפת במונדיאל 1998

זידאן
זידאן | Gettyimages

60 שנה אחרי שאירחה את טורניר גביע העולם, שבה צרפת ואירחה אותו, כדי להניף בסיומו את הגביע הנחשק, לראשונה בהיסטוריה. דני דבורין עם סדרת כתבות המונדיאל

(גודל טקסט)

ב- 1998, 60 שנה לאחר שאירחה את טורניר גמר גביע העולם בכדורגל, שבה צרפת ואירחה אותו, הפעם כדי להניף בסיומו את הגביע הנחשק, לראשונה בהיסטוריה.

הנבחרת הצרפתית שובצה לבית ג' של גביע העולם, לצידן של דנמרק, דרום-אפריקה וערב-הסעודית. היא פתחה בניצחון 0:3 על דרום-אפריקה, 0:4 על ערב-הסעודית ו-1:2 על דנמרק. צבירת 9 נקודות מ- 9 אפשריות, הפיחה ביטחון בנבחרת המארחת, אבל המשחקים הבאים לא היו מבחינתה קלים או פשוטים לפיצוח. בשמינית הגמר המתינה לה פאראגוואי, לכאורה יריבה נוחה יחסית. אבל במגרש עצמו נזקקו הצרפתים ל-120 דקות כדי לעלות לרבע הגמר, רק הודות לשער שהבקיע בלמם לורן בלאן בדקה ה-113.

היריבה הבאה הייתה נבחרת איטליה, בשורותיה שיחקו בין היתר רוברטו באג'יו, אלסנדרו קוסטקורטה וכריסטיאן ויירי. גם המשחק הזה זכור כדרמה מורטת עצבים. לאחר 0:0 בתום 90 דקות, הגיעה הארכה וגם בה לא עלה בידי הנבחרות להבקיע שער. גורל העולה לחצי הגמר הוכרע בבעיטות מ-11 מ'. זידאן, טרזגה, הנרי ובלאן הבקיעו ארבעה שערים, ואילו איטליה רק שלושה על ידי באג'יו, קוסטקורטה ו-וייורי. בכך נקבעה עליית נבחרת הטריקולור לחצי הגמר עם 3:4 מהנקודה הלבנה.

חמישה ימים מאוחר יותר, פגשה צרפת בנבחרת קרואטיה, למשחק שקבע מי מהן תצטרף בגמר לנבחרת ברזיל, שיום קודם לכן ניצחה את הולנד 2:4 בבעיטות הכרעה מ-11 מ' (לאחר 1:1 בתום 120 דקות). הייתה זו דווקא קרואטיה שעלתה ליתרון 0:1 משערו של דאבור שוקר, בדקה ה-46. היתרון החזיק מעמד לא יותר מדקה, כשליליאן תורם הישווה, ובדקה ה-69 הבקיע שער נוסף שהספיק לצרפת לנצח 1:2, ולעלות למשחק הגמר.


נבחרת צרפת וגביע העולם (gettyimages)

את הגמר הזה, שנערך בפריז, לא אשכח, וקודם כל בגלל הדרמה שקדמה לשריקת הפתיחה. כמקובל קיבלו השדרים  והעיתונאים את ההרכבים הפותחים היישר לעמדות השידור באצטדיון. שמו של רונאלדו, הכוכב הברזילאי נעדר מההרכב הפותח, ועל משמעות העדרו אין צורך להרחיב. אבל חלפו דקות מעטות מאז חילקו לנו דיילות המשחק את דפי ההרכבים, ולפתע הן שבו לעמדות השידור, ביקשו את הדפים שהגישו לנו קודם לכן, והחליפו אותם בהרכב ברזילאי שבו כן הופיע שמו של רונאלדו. לי לא זכור מקרה דומה, בוודאי לא כאשר מדובר בשעה קלה לפני שריקת הפתיחה לגמר גביע העולם.

כך או כך, הגמר הזה היה הגמר של זיזו, הלא הוא זינדין זידאן. כדורגלן נפלא זה הבקיע צמד בדקות 27 ו-45. חברו לנבחרת עמנואל פטי, אץ לבדו לטריטוריה הברזילאית בדקה ה- 90, והוסיף שער מוחץ שקבע את תוצאת המשחק – 0:3 לזכותה של צרפת. נוק-אאוט במלוא מובן המילה.

ההרכב הצרפתי כלל את בארטז, תוראם, דסאי, לבוף, ליזארזו, דשאן (הקפטן), קארמבו, פטי, זידאן, דז'ורקייף  וגיבארש. כן שותפו ויירה, בוגוסיאן ודוגארי. ברזיל הופיעה למעשה בהרכב כוכבים: טפארל, קאפו, אלדאיר, באיאנו, רוברטו קרלוס, סמפיו,דונגה, ריבאלדו, ליאונרדו, בבטו ורונאלדו. מחליפים: דנילסון ואדמונדו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי