תודה על הכל, אלי: תרחיקו מהמוח הקודח שלכם את המילה ספין

אלי גוטמן
אלי גוטמן | ערן לוף

צריך להסתכל על התמונה הגדולה: בלי קשר למכבי חיפה, הכדורגל הישראלי איבד את אחד ממאמניו הגדולים. מוטי חביב נפרד מגוטמן - איש מקצוע שמסוגל למגנט שחקנים ולהניע אותם כאילו יש לו ג'ויסטיק ביד

(גודל טקסט)

מאחר שאלי גוטמן כבר לא יחזור עוד לאמן כדורגל, תרחיקו מהמוח הקודח שלכם את אפשרות הספין. פרישה כזו, בתקופה כזו ומקבוצה כזו, לא יכולה להיות ספין. היא אמיתית לגמרי – למרות לחשושים ששמעתי גם אחרי שנרדמתי הלילה.

גוטמן לא פורש כי הובס בדרבי. היו לו הפסדים כואבים הרבה יותר. גוטמן לא גילה משהו עמוק בקרקעית של מכבי חיפה שהובילו אותו לקבל החלטה הרת גורל כזו. גוטמן לא בריא, והבריאות היא ערך עליון אצל כל אחד מאיתנו.

גוטמן לא יחזור לאמן, והכדורגל הישראלי מאבד את אחד ממאמני הכדורגל הגדולים ביותר שהיו לנו מאז ומעולם. כן, אני יודע, יש המון קוראים שבא להם לצאת מהכתבה עכשיו. קשה אולי לקבל את הפרגון הזה יממה אחרי רעידת אדמה שכזו, ואני מבין אותם. כמעט על כל תומך בגוטמן, האיש והמאמן, נוכל למצוא אחד שחושב בדיוק ההיפך. לא כולם אוהבים את גוטמן, וזה בסדר.

גם אני באופן אישי, אחרי חברות אמיתית רבת שנים והערכה מקצועית דו צדדית, נצרבתי ממנו ועד היום יש לי צלקות מההתנהגות שלו. צלקות שעוד לא הגלידו, אבל כמו תמיד אני עושה הפרדה מוחלטת בין האישיות לבין המקצועיות. אולי הוא לא האיש המתאים "לגנוב איתו סוסים" מבחינת האישיות, אבל המקצועיות שלו לא תסולא בפז. הוא איש מקצוע נדיר בכל רמ"ח אבריו.


המקצועיות שלו לא תסולא בפז. אלי גוטמן (ערן לוף)

חבריי העיתונאים, בעיקר הצעירים שבהם, אוהבים להביע דעה על מאמני כדורגל למרות שמיעטו לראות אותם מעשית באימונים, וחלקם אפילו לא ראו אותם אפילו באימון אחד. הם מסתפקים במשחקי הליגה או הגביע וממרומי היציע מחווים דעה על חילוף כזה או אחר, מערך סגור או פתוח, שיטה יעילה או נכשלת, אבל תכל'ס, אף אחד באמת לא היה בתוך חדר ההלבשה, יחד עם השחקנים, ושמע את המאמנים מכינים את הקבוצה למשחק. לא שיחה טקטית, ולא שיחה מנטלית.

בעשרות השנים האחרונות אף מאמן בליגת העל, ובצדק, לא פתח את דלת חדר ההלבשה לטובת התקשורת. אחרי ניצחון גדול, או אחרי זכייה בתואר, מתאפשרת הצצה קלה לחגיגות, אבל זה לא משקף את האופי של המאמן ושל הקבוצה. נדמה לי שמאז הפתיחות שגילה אלישע לוי בסרט המיתולוגי "בית שאן – סרט מלחמה", לא הסיר עוד אף מאמן כדורגל את מסך הברזל שבין חדר ההלבשה לעולם שבחוץ.

מאחר שמערכת היחסים שלי עם אלי הייתה כזו שהוא סמך עליי, הייתה לי את הזכות להיות בתוך חדר ההלבשה של הפועל ת"א לפני משחקים גורליים בליגה האירופית, בליגת העל ובגביע המדינה. יותר מכך, הייתה לי את הזכות להיות איתו כשהוא מכין את עצמו לקראת אותה שיחה עם השחקנים. יצוין שלא הייתה כאן שום מציצנות או סקרנות – הכל נעשה לצורך עריכת סרט שמעולם לא שודר, למרות שהגיע לנקודות שיא כמו הדאבל בעונת 2009/10.

מעמדה כזו, של מי שראה אותו מול הצוות המקצועי שלו ומיד לאחר מכן גם מול השחקנים, קל לי להביע דעה: הוא עמוק בגישה שלו, מסוגל למגנט שחקנים, להניע אותם כאילו יש לו ג'ויסטיק ביד ולהציג את היריב, גם אם הוא ממדינה זרה, כאילו הכיר אותו וגדל עליו. טקטיקן ברמה הגבוהה ביותר, מוטיבטור מסוג מיוחד, בעל שאיפות בלתי נדלות.

מי שהתלהב מאלי גוטמן כפרשן, פשוט לא מבין כמה הוא היה ענק באימון. הפרשנות היא הסיפא מדברי הטעם שהשמיע באוזניי השחקנים. אז תודה לך אלי, על כל מה שנתת. מחכים לך בריא ושלם מנתח מערכים של הדור הבא אחריך.


גוטמן. פרשנות היא הסיפא מדברי הטעם שהשמיע באוזניי השחקנים (מכבי חיפה)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי