מכיסא גלגלים ועד לסנטיאגו ברנבאו: סיפורו של פרלאן מנדי

פרלאן מנדי
פרלאן מנדי | OSCAR DEL POZO/AFP/Getty Images

הוא מכדרר בחסד, פחד לא קיים אצלו, צרפתי עם שמחת חיים של ברזילאי. מי שהתגבר על פציעה מחסלת קריירה, בהחלט יכול להדיח את מרסלו מההרכב ולהמשיך את מסורת המגנים ההתקפיים בריאל. יוכין על הרכש החדש במדריד

(גודל טקסט)

אוהדי ריאל מדריד אולי לא יתלהבו לשמוע כי האליל הגדול של הרכש החדש, פרלאן מנדי, שהוצג רשמית בקבוצה ביום רביעי, היה ונשאר רונאלדיניו. אז צריך להרגיע אותם מכל הזוויות האפשריות. ראשית, ההערצה לכוכב ברצלונה לשעבר לא קשורה לימיו בברצלונה, אלא דווקא לתקופתו בפריז סן ז'רמן – הקבוצה אותה אהד מנדי בילדותו, ואשר לאקדמיה שלה הצטרף כבר בגיל תשע. 

שנית, הכמיהה לחקות את רונאלדיניו בכל צעד ובכל תנועה הפכה אותו למכדרר אדיר. כאשר החל את דרכו בפ.ס.ז' היה מנדי חלוץ, ולעתים קיצוני שמאלי, שהתאפיין בעיקר בשליטה מרהיבה בכדור. ואם זה המצב, הרי שהוא היורש האולטימטיבי של מרסלו – מגן שמאלי שתמיד היה ידוע קודם כל בזכות איכויותיו ההתקפיות. קו ישר מחבר את רוברטו קרלוס למרסלו, וכעת למנדי. האחרון אולי צרפתי, אבל יש לו נפש של ברזילאי. שמחת החיים הולכת איתו לכל מקום, ודבר לא יכול לשבור את רוחו.

והרי אתגרים היו לו בשפע, במיוחד כאשר נפגע קשות בירך בגיל 14. הפציעה נראתה תחילה שגרתית, אולם היא הובילה להתפתחות ארתריטיס, ורופאים מסוימים היו אובדי עצות. בשלב מסוים לא הצליח הנער לעמוד על רגליו, הועבר לכיסא גלגלים, ומומחים רבים טענו באוזניו: "אתה יכול לשכוח מכדורגל, ויש סיכוי סביר שכלל לא תחזור ללכת". חצי שנה סבל כך מנדי, אולם הוא נזכר בדיעבד בתקופה זו עם חיוך שובב של סיפוק. "אמרתי לעצמי שזה פשוט לא יכול להיות. זה תסריט בלתי אפשרי. ברור שאוכל ללכת, וגם לשחק כדורגל. זה מובן מאליו", הוא טוען.


מנדי מוצג בריאל. צרפתי עם נפש של ברזילאי (OSCAR DEL POZO/AFP/Getty Images)

יש לו המון חוצפה חיובית – אף אחד לא יכתיב לו דבר. לא מחלות, לא גורל, גם לא מנהלים שלא האמינו בו. בתחילת דרכו בסן ז'רמן, נחשב מנדי לעילוי, אך אחרי הפציעה הקשה בקושי הסתכלו עליו. הוא התאמן בעיקר עם שחקנים צעירים ממנו, וכאשר הגיע לגיל 17 התמהמה המועדון עם הצעת החוזה הראשון. אז מנדי פשוט קם ועזב. הוא אפילו השאיר מכתב פרידה בו הסביר כי אינו מעוניין להיות בקבוצה שלא מעוניינת בו בלב שלם. הוא דרש הדדיות, גם אם באותה תקופה מצא אותה רק בקבוצת החובבים מנטואה. בסביבתו סברו שזה צעד ענק לאחור אבל מנדי ראה בכך צעד ענק קדימה לעבר העצמאות. והוא צדק, כמובן.

תוך פחות משנה כבר היה מנדי בלה האבר, וזה סימן מעודד מאוד עבור כל צעיר צרפתי. הקבוצה הבוגרת של המועדון הנפלא הזה נעלמה מזמן במעמקי הליגה השנייה, אבל האקדמיה ממשיכה לטפח כישרונות בזכות מתקנים נהדרים ומאמני נוער מהשורה הראשונה. בין הבוגרים המפורסמים האחרונים אפשר למצוא את פול פוגבה, ריאד מחרז, וגם – באופן משעשע למדי – את בנז'מין מנדי, כיום המגן השמאלי של מנצ'סטר סיטי. לפרלאן מנדי אין קשר משפחתי לקודמו, אך הוא תפס לבסוף בדיוק את המשבצת שלו במערך, כי מאמני לה האבר סברו כי הסיבולת הפיזית שלו תאפשר לו להיות מגן תוקף טוב יותר מאשר חלוץ.

מנדי היה צריך לעבוד לא מעט על המשמעת הטקטית. יוהאן לובל, מנהל האקדמיה של לה האבר, מספר על השעות הרבות שהושקעו בלימוד העבודה ההגנתית שהייתה זרה למנדי לחלוטין: "בהתחלה הוא רק רצה לרוץ קדימה כל הזמן". למען האמת, גם היום המציאות דומה. מנדי צבר ניסיון עשיר כמגן, נכונותו לבצע עבודה שחורה ולכסות את כל האגף לא יודעת גבול, אך הוא בכל זאת הכי מאושר כאשר אפשר לדהור עם הכדור ולעבור את שחקני היריב כאילו הם לא קיימים. אלה הרגעים בהם הוא נהנה בעצמו ומעניק הנאה עצומה גם לקהל. והוא ממש לא מתכוון להשתנות: "אכדרר בכל מקום, גם בהגנה. אמרו לי שאני עלול לשלם מחיר על כך, אבל לא אכפת לי, ובינתיים לא שילמתי".


"יש לו הרבה חוצפה חיובית" (FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

התעוזה הזו גרמה לליון לשלם תמורתו 5 מיליון יורו בקיץ 2017. תוך שנתיים, האמיר מחירו של מנדי פי 10, ועכשיו הוא הרכש הנוצץ של ריאל. בליגה הצרפתית, לא היו לו מתחרים לאורך הקו השמאלי. הוא נכלל בנבחרת המצטיינים הן ב-2018, והן ב-2019, וגם המאמן הלאומי דידייה דשאן לא התעלם מהיכשרון יוצא הדופן. לאלופת העולם יש עושר לא מבוטל בעמדת המגן השמאלי, ולוקאס הרננדס שכיכב במונדיאל הוא השחקן המועדף לצידו של בנז'מין מנדי, אבל הנה לכם התפנית.

באופן ביזארי למדי, דווקא הבחור שבילה יותר מחצי שנה בכיסא גלגלים הרבה יותר חסין מפני פציעות כיום. בעוד בנז'מין מנדי ביזבז את השנתיים האחרונות בעיקר אצל רופאים, נעדר פרלאן מנדי במשך חודש אחד בלבד מסיבות רפואיות בתקופה זו. הוא אמיץ ולא מפסיק לרוץ, אבל גם עמיד מאוד, ותמיד מוכן לאתגר הבא. כבודו של רונאלדיניו במקומו מונח, אבל ההצעה של ריאל הוא לא היה מסוגל לוותר. עכשיו, בגיל 24, הוא מוכן להמריא ולהיות היורש של מרסלו. הוא חתם לשש עונות בריאל מדריד, ואם יישאר בסנטיאגו ברנבראו במשך 13 שנה כמו הברזילאי, ההשקעה הזו של פלורנטינו פרס בהחלט תהיה מוצלחת.


מנדי ו-וראן באימון נבחרת צרפת. דשאן לא ויתר עליו ( FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי