משחקי מלחמה: מה עומד מאחורי הבלגן ביציעי מכבי ת"א?

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב | אריאל שלום

תקרית אלימה בין הקהל לשוטרים חשפה את הדם הרע בין המועדון, המשטרה והחברה המנהלת את האצטדיון. השאלה הגדולה: האם יש קשר בין האירועים ובין ה"שגעונות" של מפקד המרחב החדש?

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

ביום שני האחרון התרחש אירוע מעט ביזארי ביציעי אוהדי מכבי ת"א באצטדיון בלומפילד, במהלך הניצחון 1:2 על הפועל רעננה. אוהדי הגוש המעודד בשערים 10-11, ההארד קור של אוהדי מכבי, שרקו בוז לאוהדים משערים 8 ו-13, שעודדו את השחקנים. מרבית האוהדים, וכך גם השחקנים, היו מופתעים. רובם גם לא הבין מה ההסבר למה שהתרחש וחלק אף הטיל את האשמה על פלג ה'פנאטיקס', האולטראס של אוהדי מכבי, ביצירת סכסוך בין היציעים.

עד שארגון 'הפנאטיקס' הוציא הודעת הבהרה לעניין, רחשו וגעשו הרשתות החברתיות. "הארגון בשום שלב לא היה אתמול במשחק", נכתב באותה הבהרה', "מכאן שלארגון לא הייתה שליטה על כל מה שהתרחש משריקת הפתיחה ועד לסיום המשחק. לצערנו הרב, הבנו תוך כדי ולאחר המשחק שהאירוע הוביל לקרע בקהל בין אוהדים שביקשו להביע סולידריות ולא לעודד, לבין שאר הקהל שרצה לדחוף את הקבוצה".

ה'פנאטיקס' המשיך לתאר בפרוטרוט מדוע לא נכח באצטדיון ואיבד שליטה על המתרחש ביציעים, וכך התברר לפי ההודעה: "כמו כולכם, גם אנחנו קיבלנו את הבשורה שהציוד חוזר דרך קמפיין מכירת הכרטיסים של מכבי. לא עודכנו בשום שלב על העובדה שמשטרת ישראל מתכוונת להמשיך לבצע פעילות טרור בשער 11 גם הפעם".

בהמשך מפרטת הודעת הארגון חיכוך ספק אלים בין חברי גוש העידוד שנשאו עימם ציוד עידוד לבין שוטרי מרחב 'יפתח', כשהם מאשימים את חברת 'היכלי הספורט' המתפעלת את האצטדיון, ואף את אנשי המועדון ש"לא באו לסדר". ההודעה הסתיימה בקריאה "להנהלת הקבוצה לעשות יותר כדי לסיים את ההתעללות המתמשכת הזאת ולהבין שמעל הכל זה האינטרס שלה, כפי שאנו שומעים גם משחקני הקבוצה על תחושת המחסור באווירה הביתית שהם מכירים".

מה שהארגון פירט פחות זו תקרית אלימה שהתרחשה מתחת ליציעים, לפני המשחק, שבסיומה הושלכו אוהדים של מכבי מחוץ למגרש, על ידי כוחות יס"מ, כשחלק מהציוד שאיתו הגיעו, הושחת במהלך המהומה. מכאן החלה מסכת האשמות, ברשתות החברתיות, שיצרה אווירה עכורה, דווקא בתקופה שבה בוצעה סדרת הקלות בהכנסת אביזרי עידוד, שהכנסתם נאסרה לחלוטין מאז אירועי הדרבי לפני חודשיים.

תזכורת: בדרבי האחרון השתמשו אוהדי שתי הקבוצות – הפועל ת"א יותר – ב-21 אבוקות ורימוני עשן. בשני יציעי האולטראס המרכזיים התלקחו עשרות כיסאות והלהבה הגיעה לגובה של שני מטרים ויותר וסיכנה את חייהם של השוהים בקרבת מקום. אחד מגופי התאורה והעישון, שהושלכו מיציע אוהדי מכבי ת"א, פגע בראשו של צלם הבית של הפועל ת"א, שמוליק דוידפור, שנזקק לתפירת פדחתו. בעקבות האירועים, הועמדו שתי הקבוצות לדין. הפועל ספגה עונש של שלושה משחקי רדיוס ללא קהל, שהומתק בבית הדין העליון לשני משחקים, וכן לסגירה של יציעים 4 ו-5 ואילו מכבי ספגה עונש רדיוס של משחק אחד. מה שהיה משמעותי יותר: חברת היכלי הספורט, בשיתוף משטרת מרחב 'יפתח', הודיעה על איסור של כניסת אביזרי עידוד מכל סוג שהוא, והסרת במות העידוד, עד להודעה חדשה, איסור שכלל גם את משחקיה של בני יהודה, שכלל לא היה מעורבת באירועי הדרבי.

שתי הקבוצות הגדולות ריצו את עונשי הרדיוס ובמקביל נעשו מאמצים, מצד הקבוצות, לפעול לביטול, או לכל היותר להקלה, בסנקציות שהוטלו על האוהדים. התקיימו פגישות, הוחלפו מיילים וסמסים, התנהל סוג של מו"מ. למשטרה ולחברת 'היכלי הספורט' היה ברור כי בדרבי נמנע בנס אסון וכי אם יתרחש כזה, האחריות תיפול לרגליהם והמטרה היתה ברורה: להעביר אחריות.

העובדה כי בבדיקות שנעשו לכיסאות השרופים במכון התקנים התגלו חומרי בעירה נוספים, חלקם אמצעי עידוד כמו בדים או חומרים פלסטיים, הביאה את המשטרה להחלטה לאסור בכל מקרה הכנסת דגלי פריסה ודגלי פלסטיק, אלא אם כן יהיו מורכבים מחומרים מעכבי בעירה בתקן מחמיר – ציוד שעולה פי כמה – אבל תותר בהדרגה הכנסת באנרים (שלטים ארוכים תלויים) ותופים, שייתלו מעבר למעקה ולא בתוך היציע, כדי לאפשר מעבר חלק של כוחות אבטחה במקרה הצורך, דרך שורת העידוד הקדמית. המשטרה הסכימה להקלות הללו, באופן גורף, ובתנאי נוסף, של רישום האוהדים הנושאים באחריות. לתנאי הזה לא היתה הסכמה מכיוון שהאוהדים חששו כי בכל בעיה, האוהדים הרשומים יהפכו לשעיר לעזאזל של המשטרה. ובכל זאת, ההסדר עם האוהדים נחתם מול המשטרה.

בשבועות האחרונים החל שלב ההקלות, שעבר חלק הן בבני יהודה והן בהפועל ת"א, אצלן שיתוף הפעולה עם חברת 'היכלי הספורט' ועם חברות האבטחה הוא מצוין. מה בכל זאת קרה במכבי ת"א?


אוהדי מכבי במהלך הדרבי המדובר. תחושה חמוצה של ענישה לא מידתית (אריאל שלום)

שם, החל משדרת הניהול ועד לאחרוני האוהדים, הייתה תחושה חמוצה של ענישה לא מידתית. הטענה הרווחת היא כי מכבי שילמה את מחיר הענישה הכבדה של הפועל, לאמור, שלא ניתן היה להטיל עונש כבד על הפועל מבלי להעניש את מכבי. כל הגורמים במכבי לחצו להכנסת אביזרי עידוד. ההנהלה חושבת שזה חלק מחבילת החוויה, השחקנים זקוקים לאווירה של עשרים ומשהו אלף איש ששרים ורוקדים ביציע ומנופפים בדגלים, על רקע תיפוף, והאוהדים השרופים חושבים שבלי זה אין כדורגל.

למרות ההקלות שבוצעו במשחקי בני יהודה והפועל ת"א, לאוהדי מכבי לא הורשה להכניס ציוד במשחק מול מ.ס.אשדוד, על רקע סירוב אוהדים להעביר פרטי זיהוי. לאחר מאמצים נוספים הוציאה מכבי ת"א הודעה רשמית, שלושה ימים לפני משחק הבית מול רעננה, והכותרת שלה היתה: "הטירוף חוזר לבלומפילד: אביזרי העידוד ישובו ליציע". כבר בכותרת המשנה התגלתה הסתירה: "הושג סיכום על החזרת תופים ובאנרים", וכך גם בגוף ההודעה.

משום מה, ולמרות שהיה מספיק זמן לברר את הסתירה, הגיעו חברי 'הפנאטיקס' למשחק מול הפועל רעננה ואיתם ציוד מלא. המשטרה סירבה להכניס את הציוד, כיוון שהאוהדים לא פעלו לטענתם בהתאם לסיכום המוקדם והחתום. התפתח ויכוח, וכהרגלם, שוטרי היס"מ היו חסרי סבלנות, והשתמשו בכוח. 'הפנאטיקס' החליטו להחרים את המשחק, וציפו כי הקהל שכן נכנס יגלה סולידריות ולא יעודד אם אין אביזרי עידוד, אבל ההודעה לא התפשטה ביציעים ומכאן צמחה אי ההבנה. אך ההאשמות פוזרו באופן חופשי.

ה'פנאטיקס' האשימו את מכבי ת"א שלא פעלה די, וכמובן שפרסמה הודעות סותרות. גם שריקות הבוז הביאו לחילופי האשמות בתוך הקהל. במכבי ת"א היו שטענו כי הארגון לא הבין את תוכן ההודעה והכניס את עצמו למלכוד. וכולם, מאשימים את חברת 'היכלי הספורט' והמשטרה. אוהד מכבי ת"א אמר לנו: "יש פה סיפור בין הקבוצות לחברת היכלי הספורט, בחסות המשטרה, על הראש של האוהדים".


שוטרי היס"מ היו חסרי סבלנות, והשתמשו בכוח (דני מרון – למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

במכבי טוענים כי חברת 'היכלי הספורט' כשלה בפיזור אמצעי תיעוד ברחבי האצטדיון, עניין שהיקשה בתוך מיסוך העשן במהלך הדרבי, לזהות את האשמים בדליקה או בהשלכת אמצעי התאורה. על פי הידוע, בכל יציע אוהדים, מוצבות שלוש מצלמות ברזולוציה מירבית, שמצלמות כל כיסא וכיסא ביציע הנגדי, כך שלמעשה כל השטח מכוסה. המצלמות הוצבו בתוך היציעים, כך שמיסוך עשן או הרעדת השלד בקפיצות, מנעה תיעוד יעיל של האירועים. עלות הזזת המצלמות האלה תגיע לרבע מיליון שקלים, כך שבמכבי טוענים כי הדבר הרתיח את אנשי החברה הכלכלית, והביא לסנקציות.

בחברת 'היכלי הספורט' דוחים את טענות האוהדים, בכללן את הטענה לגבי טיב הכיסאות שלדעת גורמים שונים, היה ירוד, והעצים את הבעירה, ומשבחים את פעילות המשטרה. המנכ"ל, מאור בנימיניי: "לא אני בניתי את האצטדיון, קיבלתי אותו. יכולתי להפיל הכל על הקבלן, אבל זה לא נכון. אני הראשון שהיה עוצר את הפעילות אם הייתי חושב שהכיסאות לא בטוחים, כי האחריות הפלילית הייתה נופלת על הראש שלי. בדקתי את הכיסאות והכל בסדר". לגבי הטענות על הסנקציות אמר בנימיני: "היו פה עליות ומורדות. אנחנו מדברים עם כולם, מנסים להגיע להבנות, להיענות לכל הבקשות. לכל אחד יש את האינטרסים שלו. להם (מכבי והקהל שלה – ר.ע) אין את האחריות שלי יש. ההנהלה רוצה גם רמה מקצועית וגם לעשות שואו. אם האוהדים לוחצים עליהם, הם באים אלי. מהזווית שלי, יש את האוהדים הקיצוניים מצד אחד, מצד שני את המשטרה, וכל אחד מושך לכיוון שלו. אני צריך למצוא איזון בין כולם, ומה שנראה לי סביר, כדי שאף אחד לא ייפגע. מבחינתי, צריך לחזור לשגרה בדרכים שאפשר".

חשוב לדעת, מאז פתיחת האצטדיון המחודש בסוף אוגוסט 2019, הוחלפו בו 634 כיסאות, ובוצעו עבודות תיקון נוספות, שעלותם הגיעה יחד ל-250 אלף שקלים. ההוצאות האלה הושתו על הקבוצות. למרות המספר המרשים, החלפת 634 כיסאות אינה דרמטית, ומשקפת ממוצע של החלפת 20 כיסאות בכל משחק, פחות מכמות הכיסאות הממוצעת המוחלפת למשל בהיכל 'קבוצת שלמה' המשמש את קבוצת הכדורסל של הפועל ת"א.

חלק נכבד מהגורמים מפנים את האצבע לשינוי שחל במרחב 'יפתח', במאי 2019, לפני פחות מתשעה חודשים. אז מונה לתפקיד הממ"ר ניצב משנה חיים בובליל, אשקלוני, שעיקר פעילותו עד לשנה האחרונה הייתה במחוז הדרומי. קודמו, דוד פילו, נהנה מהחופשה הפסטורלית שגזר שיפוצו של בלומפילד, ותיק פתיחת האצטדיון המחודש נפל על בובליל, שהניסיון שלו בטיפול באירועי ספורט המוניים עדיין מתהווה בזכות ריבוי המשחקים בכדורגל ובכדורסל בתל אביב, על אף שהוא מרצה ברחבי העולם בנושאי אבטחה וטיפול במשברים קיצוניים של אירועים המוניים. בלומפילד, על רבדיו השונים, הוא טיפול מורכב ועובדה היא כי לכל קהל אוהדים יש צוות שיטור שונה המלווה אותו.

היה מי שנזכר השבוע כי בסוף 2010, באחד מתפקידיו הקודמים כמפקד משטרת אשקלון, נקלע בובליל, אז סגן ניצב, לתקרית עם צוות השידור של 'צ'רלטון' שהפיק שידור היסטורי מאצטדיון 'סלה', מהמשחק בין הפועל אשקלון למכבי חיפה. בתקופה ההיא טרם פעלה מנהלת הליגה, השידורים הישירים היו בחיתוליהם, לא היו מנהלי אירוע, והתיאום בין הגופים היה לוקה. גורמי השידור בצ'רלטון תיארו מחזה מוזר, שבו כפתה משטרת אשקלון, בפיקודו של בובליל, על הצוות להישאר מחוץ למגרש במשך כ-40 דקות ולאחר שהחל דין ודברים חריף בין כמה מהצלמים לבין השוטרים, עוכב הצוות, שכלל את השדר מוטי חביב והפרשן מישל דיין, רוכז תחת סככה, ונאסר עליו לצאת ממנה במשך דקות ארוכות. רק לאחר התערבות גורמים שונים, הותר לצוות לשדר את המשחק, אך בתחילת השידור החי, קיבל כוח השיטור "על הראש" מהשדר, בהוראת עורך המשדר רועי נוסבאום. זה זכר אתמול בעל פה את פרטי התקרית, שהסתיימה לאחר מספר חודשים ומספר זימונים למשטרת אשקלון. לטענת גורמים מהצוות, בובליל אמר:  'לא אכפת לי טלוויזיה לא טלוויזיה, אני קובע פה, ואתם תעשו מה שאני אומר'. ניכר היה שהוא ביקש כבוד שכנראה לא קיבל".


"יכולתי להפיל הכל על הקבלן, אבל זה לא נכון" (אודי ציטיאט)

גורמים שנכחו בדיונים עם בובליל בשבועות האחרונים לא הופתעו. "המפקד בא עם שיגעונות משלו. רצו פינות עישון בשטחים מסוימים – הוא לא היה מוכן. יש לו אפילו השגות על חלוקת אלכוהול ב-VIP. הוא בא עם יציאות קיצוניות אבל בסוף מגיעים איתו לסוג של שיח ולהבנות, הוא קשוב וגמיש". הם תיארו את בובליל כקצין "מורעל" וקפדן, בעל דרישות יצירתיות, חלקן מוזרות בסטנדרטים של בלומפילד, והיפנו אליו את האצבע כמי שדורש את רישום פרטי האוהדים כתנאי להכנסת אביזרי עידוד, תנאי בל יעבור. כאמור, שני ארגוני האוהדים של מכבי והפועל, מסרבים לתנאי הזה. במקרה של מכבי התפתחה תקרית. במקרה של הפועל, במשחק הבית מול הפועל חיפה, הכל עבר בשלום, למרות שלמחרת הדרבי נעצרו אוהדים מובילים בגוש העידוד, והוטלו עליהם עונשי הרחקה באשמה של קשירת קשר.

במכבי ת"א סירבו להגיב לכתבה


ממשטרת ישראל נמסר
: "מדובר בניסיון פסול ומגמתי להכפיש את המשטרה בכלל, ובפרט את שמו ופועלו של קצין משטרה בכיר בעל ניסיון מקצועי ופיקודי בניהול אירועי חירום וסדר המוניים. לאור שימוש מסוכן שעשו לאחרונה מספר אוהדים בחומרים דליקים, נגרמה שריפה שסיכנה את חייהם ושלומם של ציבור האוהדים במגרש, בהם ילדים. בתגובה המשטרה עצרה מספר מעורבים והוחלט על נקיטת צעדים שיבטיחו הכנסת ציוד עידוד בטיחותי שלא יהווה סכנה בטיחותית. בהתאם, המשטרה הציבה תנאים לנציגי האוהדים להכנסת הציוד באופן שלא ישבש את עבודת כוחות החירום וההצלה במגרש, וכפועל יוצא אושרה תליית שלטים רק במקומות שהוקצו מראש ואינם מסתירים את מצלמות האבטחה על הקהל ביציעים, הצבת תופים גדולים במקומות שיאפשרו מעבר לכוחות בשעת חירום ולא יעכבו את הגעתם במידת הצורך וכיו"ב. בנוסף קיים מסמך הבנות מסודר באשר להכנסת ציוד עידוד, שעת ההגעה עם הציוד והשטח המאושר להצבתו. משטרת ישראל תמשיך לפעול לשמירה על שלום הציבור, ביטחונו ובטיחותו, במגרשי הספורט ובכל מקום אחר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי