כוורת מפוארת: הצוות המסייע של אדלשטיין מהבכירים ביבשת

אדלשטיין, שמיר, שטיין, קובלסקי
אדלשטיין, שמיר, שטיין, קובלסקי | אודי ציטיאט

דן שמיר והלפטופ, התלמיד של בלאט, הסקאוט המוערך של ירושלים ומה עם פיני גרשון? כספי בטוח: "הצוות שלנו מהטובים באירופה, אולי בעולם". לפני היורובאסקט: יש סיבה להגיע מעודדים

(גודל טקסט)

לארז אדלשטיין יש כאבי ראש רבים לקראת אליפות אירופה שתפתח בתל אביב בסוף החודש. שחקני מפתח שמגיעים אחרי עונה לא טובה, היעדרות של שני שחקנים חשובים ופציעות טורדניות שמפריעות למהלך התקין של ההכנות.

לפחות בכל הקשור לצוות שהתקבץ סביבו, המאמן הלאומי יכול להיות רגוע. לדעת רבים בענף מדובר באחד הצוותים המקצועיים האיכותיים שידעה הנבחרת. ראשי איגוד הכדורסל עשו מאמצים גדולים כדי להיענות לדרישות ולהעמיד את אנשי המקצוע הטובים ביותר. גם הם מבינים שהצלחה בטורניר הנוכחי יכולה לקדם בצורה משמעותית את הענף בישראל, גם מבחינת רייטינג וגם מבחינת תקציבים מהרשויות השונות.

הקפטן עומרי כספי אמר לפני מספר ימים: "צוות המאמנים שלנו הוא מהטובים באירופה, ואולי בעולם". יוגב אוחיון הסכים איתו: "עם ארז ובתוספת הכוח של דן שמיר ואלון שטיין נעשה דברים יפים". גורם בנבחרת הוסיף: "המאמנים הכינו תוכנית מדוקדקת לכל אימון, לכל שעה ואפילו מה עושים בטיסות למשחקי ההכנה ובחזרה מהן. הכל מתוכנן לפרטי פרטים". שבועיים לפני פתיחת הטורניר זה בדיוק הזמן להכיר את הכוורת המקצועית שהתקבצה סביב הג'ינג'י לקראת אחת המשימות החשובות בתולדות הכדורסל הישראלי.

עוזר המאמן הבכיר הוא דן שמיר. מאמנה הנוכחי של הפועל חולון הוא אחד מאנשי המקצוע המוערכים בישראל ומחזיק בניסיון רב ברמות הגבוהות. הוא עבד ליד אטורה מסינה, פיני גרשון ודייויד בלאט, שלושה מהמאמנים הגדולים בכדורסל האירופי בעשורים האחרונים.

אדלשטיין, שמיר, שטיין וקובלסקי
אדלשטיין, שמיר, שטיין וקובלסקי (אודי ציטיאט)

שמיר כבר שימש בתפקיד עוזר המאמן בנבחרת ביורובאסקט 2011 כשעבד לצדו של אריק שיבק. אנשים ששהו עם הנבחרת באותו טורניר בליטא מספרים שהיה מגיע ראשון לאולם ויוצא אחרון. הוא זה שהכין את השחקנים לסגירות על ניקולה פקוביץ' (סרביה), מאיפה טוני פארקר (צרפת) אוהב לחדור ואיך לעצור את הקליעה של מרקו בלינלי (איטליה). יש הטוענים שהיעדרותו מהאליפות ב-2013 הייתה אחת הסיבות המרכזיות לכישלון הצורב.

בקיץ שעבר אימן את נבחרת העתודה ולמרות פתיחה נהדרת הטורניר הסתיים באכזבה מסוימת. למרות זאת עודד קטש טוען שהיסודות שהונחו בשנה שעברה על ידי שמיר והצוות שלו סייעו להצלחה של הנבחרת בטורניר האחרון ביוון.

שמיר לא היה אמור להיות בנבחרת הבוגרת. התכנון הראשוני היה שליאור ליובין ימשיך בתפקידו כעוזר ראשון, אבל העובדה שליובין נשאר לעבוד במכבי ת"א גם לאחר פיטוריו של אדלשטיין יצרה נתק בין השניים, ופיני גרשון ניצל את יחסיו הקרובים עם שמיר כדי לצרפו לצוות לקראת המשימה החשובה. לפי ההערכות שמיר לא ימשיך בתפקיד לאחר האליפות הקרובה.

אדלשטיין ושמיר. יאזנו אחד את השני (אודי ציטיאט)
אדלשטיין ושמיר. יאזנו אחד את השני (אודי ציטיאט)

באיגוד מקווים ש"הלפטופ" (כך הוא נקרא על ידי חבריו) המחושב וקר הרוח יצליח לאזן את אדלשטיין, וידאג לשפיות בנבחרת גם ברגעים הקשים שעשויים להגיע לפני הטורניר ובמהלכו.

העוזר השני הוא אלון שטיין. אדלשטיין צירף את שטיין סמוך ליורובאסקט 2015 לאחר שזה סיים שנתיים אינטנסיביות כעוזר מאמן שני במכבי תל אביב. המאמן הלאומי סומך מאוד על איש המקצוע הצעיר. לפני האליפות הקודמת אפשר הג'ינג'י לליובין ושטיין להעביר חלק מהאימונים, ואנשים ששהו עם הנבחרת בטורניר בצרפת מספרים ששטיין לא הלך לישון עד שהווידאו על היריבה הבאה לא היה מוכן לפרטי פרטים.

שטיין נחשב לאחד מחביביו של דייויד בלאט שהביא אותו למכבי ת"א וקידם אותו לצוות המקצועי. בלאט אהב אצל שחקנו לשעבר את היצירתיות, החשיבה החדה, החריצות והחדשנות. בענף נחשב שטיין לאחד מאנשי המקצוע העולים והמוערכים. אדלשטיין רצה אותו בקיץ שעבר במכבי ת"א, אבל זה לא יצא אל הפועל. איך אמר לי אדם המקורב למועדון הצהוב: "אם דן שמיר ואלון שטיין היו לצד ארז במכבי כנראה שהכל היה נראה אחרת".

בקיץ שעבר שטיין גם היה מועמד להצטרף לצוות של סימונה פיאניג'אני בהפועל ירושלים, אבל האדומים בחרו בסופו של דבר במודי מאור (אליו נגיע בהמשך), ומי שקפצו על המציאה הם מיקי גורקה ובני הרצליה. לעוזר המאמן יש חלק גדול בהתמודדות המוצלחת של הקבוצה מהשרון עם שתי המסגרות בהן השתתפה במהלך העונה שעברה.

מודי מאור. איש מקצוע מוערך (אודי ציטיאט)
מודי מאור. איש מקצוע מוערך (אודי ציטיאט)

הצלע השלישית הוא הסקאוט מודי מאור, שבעצם משמש על תקן של חצי עוזר מאמן. אנשים שעבדו עם מאור מספרים על איש מקצוע חדשני ומעודכן. "הוא מכיר שחקנים מכל היבשות ומכל הליגות", סיפר צביקה שרף שעבד איתו במכבי אשדוד. "יש לו IQ כדורסל מאוד גבוה", החמיא גם מאמן הפועל ירושלים בעונה החולפת, סימונה פיאניג'אני.

אחת הפעולות הראשונות של אדלשטיין כמאמן הנבחרת הייתה למנות את מאור לסקאוט במקביל לעבודתו כעוזר המאמן של צביקה שרף במכבי אשדוד. לפני האליפות ב-2015 הוא נסע לשני טורנירי הכנה כדי לעקוב אחרי היריבות של ישראל והעביר דו"ח מפורט. המאמן הלאומי רצה שיצטרף לצוות גם בטורניר עצמו, אך איגוד הכדורסל עדכן את שרף 'בדקה ה-90' וזה סירב לוותר על עוזרו. בסופו של דבר מאור נשאר עם מכבי אשדוד ומחדר המאמנים באולם הקריה העביר חומרים לאנשי הצוות בצרפת.

עומרי כספי. אחד שמבין (אודי ציטיאט)
עומרי כספי. אחד שמבין (אודי ציטיאט)

מאמן הכושר הוא אבי קובלסקי, אחד המוערכים בכדורסל האירופי בתחומו. אחרי שקיבל הודעה (תמוהה) על סיום עבודתו במכבי ת"א בקיץ 2015 היו דיבורים על הצטרפותו להפועל ירושלים, ובמקביל גם עבד תקופה קצרה בקבוצת הכדורגל של מכבי פתח תקווה, אך פיני גרשון, המנהל המקצועי של נבחרות ישראל, קפץ על המציאה וצירף אותו לצוות לקראת אליפות אירופה.

ברגע שגרשון מונה לתפקיד המנהל המקצועי של נבחרת ישראל זה היה עניין של זמן עד שקובלסקי יגיע. לצורך כך איגוד הכדורסל נאלץ להודיע למאמן הכושר הוותיק והמוערך יורם מנחם על סיום עבודתו בנבחרת הבוגרת לאחר שנים רבות. קל זה לא היה, אבל הרצון של גרשון התממש.

קובלסקי, שעבד במכבי ת"א עם כוכבים גדולים, לא עושה חשבון לאף אחד ודואג שכולם יגיעו בכושר גופני מקסימלי למאני טיים, כמובן תוך התייחסות למצבו הפיזי הפרטני של כל שחקן. שבוע לפני האליפות הקודמת מאמן הכושר לא היה מרוצה ממה שראה באחד האימונים מצדו של עומרי כספי, הנציג שלנו בליגה הטובה בעולם, ולהפתעת הנוכחים דרש ממנו להגיע באימון הבא חצי שעה לפני כולם.  

גרשון ואדלשטיין. מבט אחד מספיק (עדי אבישי)
גרשון ואדלשטיין. מבט אחד מספיק (עדי אבישי)

מעל כולם נמצא פיני גרשון. גורם בענף אמר לי: "רק פיני יכול לגרום לאדלשטיין לעבוד עם שמיר ולדאוג שאנשי המקצוע הכי טובים בישראל יעבדו בנבחרות".

המראות של המאמן הלאומי ניגש ליציע במהלך האליפות הקודמת ומקבל טיפים מהמנטור שלו זכורים היטב. השניים מכירים את אחד השני כל כך טוב שלעיתים מספיק מבט חטוף כדי להעביר את המסר. מי שליווה את נבחרת העתודה באליפות בחודש שעבר ביוון ראה שאותו הדבר היה גם שם. גרשון הרבה לייעץ ולחלוק מניסיונו לאנשי הצוות של הנבחרת, גם באימונים וגם במשחקים.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי