שרודר: ספאחיה מנטור עבורי, חייב להעפיל עם גרמניה לשלב הבא

דניס שרודר
דניס שרודר | טוויטר

אחרי שלא התעניין בכדורסל עד גיל 16, אירוע טראגי הוביל למצב בו הרכז הפך לכוכב NBA מצליח. כעת הוא מוביל את גרמניה ביורובאסקט: "הדחה בשלב הראשון לא תתקבל על הדעת"

(גודל טקסט)

דניס שרודר הוא כנראה השחקן הכי איכותי שדרך על הפרקט בתל אביב ביורובאסקט. הרכז הפותח של אטלנטה ונבחרת גרמניה נמצא בתקופה הטובה בקריירה שלו ונראה שהשיא עוד לפניו. אחרי שלוש שנים בליגה הטובה בעולם, אשתקד רשם שרודר את קפיצת המדרגה המיוחלת עם 17.9 נקודות ו-6.3 אסיסטים ב-31 דקות על הפרקט בליגה הטובה בעולם והמניות שלו נמצאות כעת בשיאן.

אלא שאם הייתם שואלים את הרכז האנרגטי לפני עשור אם יגיע ל-NBA, או אפילו יהפוך את הכדורסל למחייתו, הוא היה מספק לכם תשובה שלילית נחרצת. תקופת הילדות של שרודר, בן בכור מתוך חמישה אחים לאב גרמני ולאם שהיגרה מגמביה, כללה שהייה רבה מחוץ לביתו והשקעה בענפי ספורט שונים. הוא שיחק כמעט בכל משחקי הכדור ורכב שעות רבות על הסקייטבורד שלו יחד עם אחיו, ומטבע הדברים הוא העביר תקופה לא מבוטלת גם במגרש הכדורסל הסמוך לביתו.

תחילה לרכז הצעיר לא הייתה תשוקה למשחק והוא כלל לא חשב להפוך את התחביב, שהסיח את דעתו מהמצב בביתו, למקצוע. נקודת המפנה הגיעה בגיל 14 כשמאמן כדורסל של קבוצת הנוער המקומית, בראונגשוויג, הגיע למגרש והציע לו להצטרף לקבוצה. שרודר סירב בהתחלה אך תחינותיו הרבות של המאמן גרמו לו להסכים לבסוף.

למרות שעשה את צעדיו הראשונים בענף, לשרודר לא היו שאיפות להתפתח ולהגיע לרמות הגבוהות בעולם. השינוי בגישה למשחק הגיע לאחר שחווה אירוע טראומטי שנתיים לאחר מכן, בגיל 16, כשאביו נפטר כתוצאה מהתקף לב בגיל צעיר. אבא שלו האמין ביכולות של בנו הבכור וחשב שאם ישקיע ויתמיד, הוא יוכל להגיע גם ל-NBA. אחת הבקשות האחרונות שלו מדניס הייתה שישקיע במשחק וכך יוכל לסייע כלכלית למשפחתו. הבן הבטיח לקיים את צוואת אביו, ומאז הוא מתמקד בענף ומשקיע בו את כל מרצו.

דניס שרודר. הטראומה שינתה את חייו (טוויטר)
דניס שרודר. הטראומה שינתה את חייו (טוויטר)

הפריצה של שרודר הגיעה מהר מאוד לאחר שקיבל על עצמו את ההחלטה להפוך את הכדורסל למקצוע. הוא עלה בגיל 18 לקבוצת הבוגרים של בראונגשוויג והפך לאחד השמות החמים בכדורסל הגרמני בזכות המהירות המרשימה והשליטה האבסולוטית בכדור. עם השנים הוא המשיך להתפתח ולעבוד על החולשות שלו עד שמשך את תשומת ליבם של סקאוטים מה-NBA, שהחלו לעקוב אחריו ולהתרשם מהיכולות הגבוהות של הרכז הצעיר ומהפוטנציאל האדיר. החותמת הסופית להצלחתו בבונדסליגה הגיעה עם הכתרתו ב-2013 לשחקן הצעיר של העונה ולשחקן המשתפר של העונה. וכך, תוך תקופת זמן קצרה יחסית, השאלה האם הוא יבחר בדראפט נמוגה וכעת רק היה צריך להמתין ולראות באיזה מקום ייבחר.

בסופו של דבר נבחר שרודר במקום ה-17 והמרשים בדראפט 2013 על ידי אטלנטה הוקס. ההתחלה אמנם לא הייתה פשוטה כשהוא היה בצילו של ג'ף טיג ונאבק על דקות משחק מול שלבין מאק ולואיס וויליאמס, אך לאט לאט החל לזכות לדקות משחק רבות יותר. את העונה הראשונה הוא חתם עם 3.7 נקודות ו-1.9 אסיסטים ב-13 דקות משחק, ובתווך נשלח גם לליגת הפיתוח לצורך התחשלות נוספת. בשנתיים הבאות הוא כבר זכה למעמד קבוע יותר בקבוצה עם תרומה של כעשר נקודות בכ-20 דקות בממוצע.

הפריצה הגדולה נרשמה כאמור בעונה שעברה כששרודר קיבל את המפתחות לעמדת הרכז הבכיר לאחר עזיבתו של טיג והגיב עם המספרים הטובים בקריירה שלו עד כה ב-NBA: מספר הנקודות קפץ, יחס האסיסטים השתדרג וגם האחוזים מכל הטווחים עלו. הוא הצליח להעפיל עם ההוקס לפלייאוף ולמרות שהודח בסיבוב הראשון (4:2 בסדרה מול וושינגטון) עם קבוצתו, הוא רשם קפיצה נוספת במספרים עם 24.7 נקודות לצד 7.7 אסיסטים בשישה משחקים.

נבן ספאחיה. שרודר רואה בו מנטור (עדי אבישי)
נבן ספאחיה. שרודר רואה בו מנטור (עדי אבישי)

אחד האנשים שאחראים על התפתחותו, לפחות לדעתו של השחקן, הוא נבן ספאחיה. המאמן החדש-ישן של מכבי תל אביב שימש בשנים האחרונות עוזר מאמן בצוות המקצועי של ההוקס ועבד באופן צמוד עם הרכז הגרמני. "נבן היה אחראי על פיתוח השחקנים באטלנטה", מספר שרודר בשיחה לספורט1, "עבדתי איתו הרבה והוא היה סוג של מנטור עבורי. אני חושב שנבן היה אחראי לכך שקיבלתי יותר דקות בעונה השנייה שלי בקבוצה. הוא ערך הרבה אימונים, חלקם אישיים וחלקם עם כמה שחקנים. הוא בן אדם נהדר".

לנבחרת מגיע שרודר ככוכב הבלעדי ומי שאמור לסחוב את המנשאפט כמה שיותר רחוק, בטורניר הראשון בעידן פוסט דירק נוביצקי. שחקנים נוספים שמעטרים את הסגל הם דניאל ת'ייס, יונאס וויגטמן ורובין בנזינג – שחקני פנים איכותיים, אך לא כאלה שהופכים את הגרמנים לאריות היבשת. זה לא מפריע לשרודר לשאוף להגיע כמה שיותר רחוק בטורניר הקרוב. "אנחנו אחת הנבחרות הטובות באירופה ואני רוצה לפתוח עידן חדש עם הנבחרת, אז למה שלא נשחק בשביל מדליה", אמר לתקשורת הגרמנית בתחילת החודש.

דניס שרודר. חולם גבוה (AFP)
דניס שרודר. חולם גבוה (AFP)

אגב, באותו ראיון הוא איים לעזוב את הנבחרת הלאומית עם הגישה כלפיה לא תשתנה. "אם התקשורת מביעה ביקורת על השחקנים, האיגוד צריך לתת להם גיבוי. אם זה לא יהיה, אהיה מחוץ לנבחרת", הוא איים לאחר שבקמפיין הקודם הועברה ביקורת רבה על הנבחרת בארצו, "אמרתי למנהלים שכרגע אני לא רוצה לפרוש מהנבחרת, אבל הבהרתי להם שהם צריכים לתת גיבוי לשחקנים. אני מקווה שזה לא יקרה שוב".

האיומים כאמור לא מומשו הוא הגיע לטורניר הקרוב ככוכב הבלתי מעורער של נבחרתו. אם תחילה הוא סיפק הצהרות ודאג להבהיר שהוא נאבק על מדליה, כעת מכוון הגארד לטווחים קצרים יותר ומעדיף להתרכז בכל שלב בפני עצמו. "אנחנו רוצים להגיע לשלב הבא באיסטנבול, שום דבר מלבד זאת לא יתקבל על הדעת", הוא מספר, "אחרי זה הכל אפשרי. אנחנו צריכים לקבל החלטות טובות יותר מהיריבות שלנו במשך 40 דקות".

אם לשפוט על פי היכולת שהם מציגים עד כה, לגרמניה יהיה מקום בשלב הבא. המנשאפט מובילים כרגע את הבית הישראלי (יחד עם איטליה) במאזן 0:2 מרשים, הרבה הודות ליכולת המופלאה של שרודר שלוהט על הפרקט עם 27.5 נקודות בממוצע למשחק. הערב (21:30) הם יפגשו את נבחרת ישראל החבולה שמגיעה בסיטואציה של להיות או לחדול. המשחק הערב יכול לקבוע את גורלה של האליפות עבור המארחים, והגבלתו של הרכז הוא המפתח העיקרי להשגת הניצחון הנכסף.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי