לא מוכר, לא ידוע: איך ישתלב מייקל רול במכבי תל אביב

מייקל רול
מייקל רול | מכבי תל אביב - האתר הרשמי

קריירת המכללות המפוספסת לצד ווסטברוק ולאב, התחנות הרבות באירופה ("ציפו ממנו ליותר") והסאגה עם נבחרת תוניסיה, ממנה נזרק כיוון שחתם בישראל. הרכש של הצהובים רוצה להיכנס לתודעה האירופית

(גודל טקסט)

מה משותף לראסל ווסטברוק, ארון אפללו, ג'רו הולידיי וקווין לאב? ארבעתם שיתפו פעולה במכללת UCLA עם מייקל רול, הרכש החדש והמפתיע של מכבי תל אביב. מעט מאוד אנשים מכירים את הגארד האמריקאי שלא פרץ לתודעה בכדורסל האירופי. הוא עבר בשש תחנות שונות במהלך שש העונות שלו באירופה וברזומה שלו יש עונה אחת בלבד בה השתתף ביורוקאפ. אין זה פלא שרבים הרימו גבה כשהוא הוחתם במועדון מתל אביב, אך האם יש למה לצפות?


רול (30, 1.98) נולד בקליפורניה והוא בוגר מכללת UCLA עמה הגיע שלוש פעמים לפיינל-פור הארצי. במהלך השנים בקליפורניה שיתף פעולה עם שחקנים צעירים שהפכו ברבות הימים לסופר סטארים בליגה הטובה בעולם. אלא שלצד ההילה במשחק לצדם הגיע גם המחיר המקצועי ורול, שלא התברך בכישרון רב כמו חבריו לקבוצה, היה תמיד הצלע השלישית והפחות נחוצה בקבוצתו של בן הולנד.
 

השינוי הגיע בעונה האחרונה שלו במדי הקבוצה (2010). לאחר עזיבתם של הכוכבים קיבל רול את המושכות להובלת הקבוצה ובמשך כל הקיץ עבד קשה כדי להיכנס לנעלים הגדולות שהותירו אחריהם. הוא כפה על עצמו משטר אימונים קשוח שכלל אימון כפול בכל יום ועבודה לחיזוק הגוף. כגארד, הוא דאג לשפר גם אלמנטים חשובים במשחק שלו כשעבד על ניהול המשחק וזרק 500 פעמים ביום כדי לשפר את הקליעה.


מייקל רול. אישיות נהדרת

מייקל רול. שיחק עם הגדולים אבל נשאר מאחור (טוויטר)


למרות ממוצעים נאים ושיאי קריירה שרשם, הברוינס בראשותו לא העפילו לראשונה זה שש שנים לטורניר המכללות היוקרתי ובקבוצה נרשמה אכזבה עצומה. רול אמנם סיים כקלע המוביל של המכללה באותה עונה עם 14.1 נקודות ואף נבחר לחמישיית העונה במחוז שלו, אך התקופה שם תיזכר עבורו כפספוס לאחר שלא הצליח לזכות בתואר גם כשלצדו היו כוכבים מרשימים, ומאוחר יותר אף לא נבחר כלל בדראפט 2010.


התחנות הראשונות של רול באירופה היו בורנובה הטורקית ואנטוורפן הבלגית, קבוצות מהדרג השלישי-רביעי באירופה שאפילו לא השתתפו במפעלים האירופיים. רק ב-2013 טעם רול כיצד זה להיות חלק מקבוצה תחרותית כשחתם בסראגוסה והעפיל עמה לחצי גמר הפלייאוף בספרד, תוך שהוא תורם 11.8 נק' ושלושה ריב' למשחק. עונה לאחר מכן הוא רשם את הופעת הבכורה שלו ביורוקאפ, כשהשתתף במפעל עם סראגוסה וקלע 9.8 נק' למשחק, אך נעצר איתה בשלב 32 האחרונות.


בשלוש העונות האחרונות רול שיחק בעיקר בטורקיה. תחילה באנקרה, וב-2016 במדי אדמיר הטורקית בה סיפק מספרים נפלאים של 16.5 נק' (כולל 45.5 אחוז ל-3), 4.7 אס' ו-4.7 ריב' תוך שהוא נבחר לאולסטאר הטורקי. היכולת הזאת גרמה לבאסקוניה להחתים אותו רגע לפני הפלייאוף.


"ולימיר פראסוביץ' (מאמן באסקוניה באותם ימים, ר.כ) החליט להביא אותו כדי להתחזק לקראת הפלייאוף בספרד בסדרה מול גראן קנאריה", מספר נאצ'ו מנדזה המסקר את הקבוצה הבאסקית. "התרומה שלו לא היתה מיוחדת בכלל. הציפיות ממנו היו שהוא יתרום בנקודות ובקליעה מבחוץ, אבל הוא נראה ביישן ולא היה פקטור בכלל. הוא סירב לקחת זריקות והתחבא מאחורי חבריו לקבוצה. גם בהגנה הוא לא היה פקטור. הוא לא ביצע הרבה טעויות, אבל ציפו ממנו ליותר".


פראסוביץ'. שחקן טוב אבל לא כוכב
פראסוביץ'. שחקן טוב אבל לא כוכב (טוויטר)


"פראסוביץ' אהב את זה שהוא התחבר מהר לשיטה", מוסיף מנדזה, "אבל בסופו של דבר הוא נחשב כאן על ידי התקשורת והאוהדים לכישלון חרוץ. הוא שחקן טוב אבל לא כוכב. הוא רול פלייר טוב אבל לא מעבר. האופי שלו לעומת זאת היה ממש טוב, הוא בן אדם נחמד מאוד".


אחרי האפיזודה הקצרה בבאסקוניה, ממנה שוחרר ולא המשיך לעונה נוספת, חתם רול בבשיקטאש הטורקית ורשם איתה הצלחה קבוצתית מרשימה. בליגת האלופות של פיב"א הוא סיפק 11.8 נקודות (כולל 43 אחוזים מחוץ לקשת) ו-4.7 אסיסטים בהגעה של הקבוצה לשמינית הגמר, אבל את ההצלחה האמתית הוא רשם בליגה הטורקית כשתרם 11.2 נק' ו-4.6 אס' והיה חלק מהפתעת העונה של הליגה. בשיקטאש נחשבה לקבוצת ההגנה הטובה בליגה הטורקית והעפילה עד לגמר הפלייאוף כשהיא עוברת יריבות עדיפות ממנה, אך נעצרה לבסוף על ידי אלופת אירופה פנרבחצ'ה.


"רול שחקן מאוד סולידי", מנתח העיתונאי הטורקי סבאס בירדאל, "הרכזים של בשיקטאש לא תיפקדו כראוי במשך כל השנה והם נתנו לו להיות זה שיוצר בהתקפה. הוא היה אחד המוציאים לפועל בהתקפה של הקבוצה יחד עם ולדימיר סטימץ'. הוא היה טוב מאוד בליגה הטורקית, אבל אני לא בטוח שהוא ברמת היורוליג, בעיקר הגנתית, אבל הוא יכול להיות חתיכה יעילה בסגל שבנוי נכון".


למרות שנולד בארה"ב, רול לא נח בקיץ כיוון שהוא מחזיק גם באזרחות טוניסאית ומשחק בנבחרת המקומית. לטוניסיה הגיע לגמרי במקרה. זה היה אחרי ארוחת ערב עם חברו סלאח מג'רי, ששיחק באותה תקופה בריאל מדריד. מג'רי צירף לארוחה את אדל טלאטלי, מאמנה של הנבחרת הטוניסאית. במהלך הארוחה הודיע טלאטלי לרול שהוא מעוניין לצרף אותו לנבחרת "ומשם הדברים התקדמו", כפי שסיפר רול בעבר, "הוא היה חלק חשוב בהגעה שלי לטוניסיה וכולם באיגוד עזרו לי מאוד".


ב-2015 אירחה טוניסיה את אליפות אפריקה ורול הוביל את הנבחרת למדליית ארד עם 14 נקודות למשחק, תוך שהוא נבחר לחמישייה השנייה של הטורניר. אלא שרול קיווה לזכות בתואר ולהוביל את הנבחרת לטורניר האולימפי בריו: "הפסדנו בחצי הגמר לאנגולה שהיא נבחרת טובה מאוד אבל האכזבה כנראה תישאר איתי עוד הרבה זמן", הוא סיפר בראיון לאחר ההפסד הכואב, "עכשיו נצטרך להניח לזה ולהגיע ולשחק חזק במשחק הבא".


אוהדי טוניסיה. יצאו נגד רול
אוהדי טוניסיה. יצאו נגד רול (טוויטר)


יומיים לאחר מכן הוא התפוצץ עם 25 נקודות בקרב על המקום השלישי מול סנגל וזכה כאמור במדליית הארד עם נבחרתו. העלייה לפודיום היתה לא פחות ממפתיעה לאחר שטוניסיה התמודדה במשחק האחרון ללא הכוכב הגדול שלה, מג'רי, שסבל מפציעה והושבת.


"מעולם לא חשבתי שאעשה את זה אבל זה היה כיף", סיכם רול מאוחר יותר את החוויה שבהשתתפות בטורניר, "הכל היה מדהים: האולמות הנהדרים, הקבוצה, הקהל. זה היה מעל ומעבר". אלא שמאז שחתם במכבי ת"א השחקן הותקף במדיות החברתיות השונות כשאזרחי טוניסיה מאשימים אותו בעזרה לציונים ולמדינת ישראל, ודורשים את השעייתו לאלתר מהנבחרת. הלחץ עבד ונשיא ההתאחדות הטוניסאית, עלי בנזרתי, הודיע לתקשורת בארצו על השעייתו של רול מהנבחרת: "המעבר למכבי ת"א אילץ אותנו לקחת החלטה שלא להסתמך יותר על שירותיו".


כעת מגיע רול למבחן הגדול בקריירה שלו. בגיל 30 ולאחר שלא הותיר חותם משמעותי בקריירה שלו, ניצבת בפניו הזדמנות לחדור לתודעה כשיערוך את הופעת הבכורה שלו ביורוליג. במכבי החליטו להחתים אותו בשל הערך המוסף שהוא מביא בניהול המשחק ובקליעה מבחוץ ורואים בו חלק חשוב בקבוצה. כיצד זה ייגמר?


הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי