ברתומיאו: היכולת של מכבי הייתה חריגה, ירושלים בונה סגל תחרותי

ג'ורדי ברתומיאו
ג'ורדי ברתומיאו | טוויטר

הכישלון של הצהובים ("הופתעתי, אך הם לא יאבדו את המקום ביורוליג"), הסיכוי שהאדומים יצטרפו ("תלוי בהם, צריכים לזכות ביורוקאפ") והסכסוך עם פיב"א ("הם שברו את ההסכם"). מזכ"ל היורוליג בראיון בלעדי

(גודל טקסט)

ג'ורדי ברתומיאו, מזכ"ל היורוליג ואחד האנשים החזקים בכדורסל האירופי, מצפה כבר בכיליון עיניים לפתיחת העונה של היורוליג והיורוקאפ שיוצאות לדרכן השבוע. בחודשים האחרונים הוא בחן את התמורות שחלו בליגות הנמצאות תחת אחריותו מאז המעבר לפורמט החדש, והוא בהחלט מרוצה מהתוצאות. "אני ממש מרוצה מהפורמט הנוכחי, המציאות עלתה על הציפיות שלנו", מספר ברתומיאו בראיון בלעדי לספורט1 לרגל חזרתן של הליגות הטובות באירופה. "זה היה מסע ארוך עד שהפכנו למציאות את מה שקבוצות היורוליג רצו מיום הקמת הליגה – יצירת ליגה אירופית אמיתית, והתוצאות אחרי העונה הראשונה לא יכולות להיות יותר חיוביות. צפינו במשחקים יוצאים מהכלל בין הקבוצות הטובות ביבשת במשך העונה התחרותית ביותר של הליגה".

השיפור: "הקהל באולמות עלה ב-13.2 אחוז. הגענו ל-1.691 מיליון אנשים במצטבר שצופים בתחרות בטלוויזיה והפלטפורמות הדיגיטליות שלנו עלו בין 197 אחוז ל-471 אחוז, כך שכל הממצאים מראים לנו שאנחנו עובדים בכיוון הנכון. הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו מספקים לקבוצות סיטואציה יציבה וארוכת טווח להגדלת פעילויות השיווק והתקשורת שלהם ולהעלאת ההכנסות שלהם. אני שמח לציין שהמגמה הזאת לא חלה רק ביורוליג, אלא גם ביורוקאפ כיוון שחתמנו עם נותן חסות ראשית למפעל בפעם הראשונה בהיסטוריה, כשגם ביורוקאפ עלה מספר הקהל באולמות ב-12.6 אחוז".

עם זאת, שינויים נוספים בפורמט צפויים להתבצע בשנים הקרובות כשהשינוי המהותי שנמצא על הפרק הוא הרחבת היורוליג בשתי קבוצות נוספות. זהות המשתתפות העתידיות טרם ידועה, אולם נראה כי אחת מהן תהיה אלופת צרפת, כשהמטרה של הארגון היא להיכנס לשווקים חדשים כדי להגדיל את החשיפה וההכנסות למפעל. "אפילו אם הרעיון להרחבת הליגה קיים, אנחנו עדיין לא מוכנים להודיע מתי זה יקרה", מציין ברתומיאו, "כדי לקחת את ההחלטה הזאת אנחנו צריכים להתייחס למספר דברים: לוח המשחקים – כיוון שמספר המשחקים יעלה. בנוסף אנחנו צריכים להעריך את המצב של קבוצות אירופיות שעשויות להצטרף במקרה של הרחבה. נצטרך להתייחס גם לשווקים, כמו צרפת, שאנחנו לא נוכחים בהם. וכמובן, תמיד לקחת בחשבון שרמת התחרותיות של הליגה תישאר על כנה".

אחת הבעיות המרכזיות בפורמט החדש היא שנוצר מצב שלקבוצות שמאבדות את הסיכוי להעפיל לפלייאוף בשלב מסוים בעונה לא נותר על מה לשחק וחלק מהמשחקים האלה משוחקים ברמה נמוכה יחסית ובלי עניין.
"אני מסכים איתך לגמרי. זה היה אחד התרחישים השליליים שהיו על השולחן לפני שאימצנו את הפורמט החדש, אבל אני יכול להגיד בגאווה שהקבוצות שלנו עשו עונה נהדרת ורובן הגיעו לפחות לחמשת המחזורים האחרונים עם אפשרות להעפיל לפלייאוף, ושהדירוג הסופי בטבלה נקבע רק לאחר המחזור האחרון. לדעתנו הרמה הגבוהה של כל המשתתפות איזנה את הטבלה, הפכה את התחרות למלהיבה יותר וגם אם קבוצה איבדה את סיכוייה להעפיל לשלב הבא, האיכות של כל המשתתפות הפכה את כל המשחקים לאטרקטיביים עבור הצופים".

שמעון מזרחי. כישלון חריג (עדי אבישי)
שמעון מזרחי. כישלון חריג (עדי אבישי)

מה דעתך על מה שקרה למכבי תל אביב בשנתיים האחרונות? מדובר בכישלון שהמועדון לא חווה מעולם.
"אני חייב להודות ששתי העונות האחרונות של מכבי תל אביב היו מפתיעות ביחס לקבוצה שנחשבה לאחת המועמדות הרציניות לתואר בתחילת העונה. היכולת שלהם הייתה חריגה ביחס להיסטוריה של המועדון. עם זאת אני רוצה לציין שלמרות שהתוצאות שהם השיגו לא עמדו בציפיות, המועדון המשיך להשקיע כדי לתקן את המצב בניסיון להעמיד את הקבוצה התחרותית ביותר שהם יכולים. בכל מקרה אני בטוח שבעונה הקרובה מכבי תל אביב תהיה שוב הקבוצה התחרותית שכולנו מכירים, קבוצה שזכתה בשלושה תארי יורוליג והגיעה לשבעה פיינל פורים".


המקום שלהם ביורוליג בסכנה אם הם ימשיכו ביכולת הזאת?

"אני לא רואה שום סיבה לפקפק ולחשוב שהם יאבדו את המקום שלהם".

שחקני הפועל ירושלים חוגגים אליפות. פרויקט מעניין (עדי אבישי)
שחקני הפועל ירושלים חוגגים אליפות. פרויקט מעניין (עדי אבישי)

הפועל ירושלים עשתה צעד חשוב בשנה שעברה כשזכתה באליפות בישראל והגיעה לפיינל פור ביורוקאפ. איך אתה רואה את קפיצת המדרגה שלהם?
"הפועל ירושלים מקדמת פרויקט מעניין מאוד במהלך השנים האחרונות כשהיא בונה סגל מאוד תחרותי ומגיעה להצלחות כמו אלה שהזכרת. בנוסף המועדון עובד על בסיס מאוד מקצועי בפרויקט ארוך טווח, משהו שלדעתנו בעל ערך רב".

נראה גם שחלק מההחתמות שלהם, כמו אמארה סטודמאייר ושחקנים בעלי ניסיון יורוליג, נועדו כדי לאותת לכם שאם תינתן להם הזדמנות, הם יבנו קבוצה טובה גם ליורוליג.
"אני חוזר על כך שהם עושים עבודה נהדרת, אבל העובדה אם הם משחקים או לא משחקים ביורוליג לא תלויה בנו אלא בהם בלבד. יש להם אפשרות, כמו כל קבוצה אחרת במפעל, לזכות ביורוקאפ ולהשיג כך מקום ביורוליג. בכל מקרה כל המדדים מראים שהם יהיו שוב אחת המועמדות הרציניות לתואר, ואני חייב להודות שאנחנו ממש שמחים שהם משתתפים בכל שנה בתחרות שלנו".

ג'ורדי ברתומיאו. לא מודאג מהסינים (טוויטר)
ג'ורדי ברתומיאו. לא מודאג מהסינים (טוויטר)

בשנים האחרונות חלים שינויים נוספים בענף הכדורסל בדמות התחזקותן של הליגה הסינית והזינוק בתקרת השכר ב-NBA, שמעלים את הערך של הליגות הנ"ל ועלולים לפגוע בטווח הקרוב והרחוק ברמת המשחק של הליגות באירופה. נכון לרגע זה, ברתומיאו לא חושש מתחרות עם השכנה מאסיה. "אי אפשר להכחיש שכמה שחקנים מעניינים בחרו לשחק בליגה הסינית בגלל השכר הגבוה, אבל אם נסתכל על זה בראיה יותר רוחבית רובם חוזרים לאירופה או ל-NBA אחרי עונה או שתיים. אני מכבד את הפרויקט שמתפתח בליגה הסינית, שלפי דעתי הוא מאוד חיובית במדינה עם פוטנציאל כה גדול כמו סין, אבל הרבה אספקטים אחרים צריכים להיות מפותחים יותר כדי ליצור ליגה אטרקטיבית לשחקנים על בסיס תחרותיות ולא רק על בסיס כלכלי".

תקרת השכר שעלתה ב-NBA והחוזים הדו-כיווניים, שמאפשרים לכל קבוצה להחזיק עוד שני שחקנים בסגל, גורמים לחלק מהשחקנים להישאר בארה"ב ולאחרים לחזור מאירופה. זה מטריד אותך?
"כמובן שזה מטריד אותי שכל הזמן יותר שחקנים עוזבים, ושהם צעירים יותר משנה לשנה, כדי לשחק ב-NBA. אבל זה מאוד קשה, ואפילו בלתי אפשרי, להתמודד עם המצב הכלכלי של ה-NBA לאחר העסקה שהם חתמו עם ESPN. אנחנו צריכים להיות מציאותיים ולקבל את המציאות שהרבה שחקנים מתפתים מהאתגר לשחק ב-NBA ואין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בקשר לזה. אבל יש תחומים אחרים בהם אנחנו יכולים לשתף פעולה כמו למשל להבטיח שהשחקנים ישחקו עד גיל מסוים בקבוצות שלהם עד שהם מוכנים לחלוטין להתחרות ב-NBA. בכל מקרה זה דיון שצריך לעלות על ידי פיב"א ולכלול את כל גופי הכדורסל השונים כשזה ברור לגמרי שכולנו רוצים עוד שחקנים ושהם יהיו טובים יותר".

עודד קטש. שחקני היורוליג והיורוקאפ יעמדו לרשותו? (עדי אבישי)
עודד קטש. שחקני היורוליג והיורוקאפ יעמדו לרשותו? (עדי אבישי)

אחד הנושאים החמים כיום בכדורסל האירופי הוא הסכסוך המתוקשר בין היורוליג ופיב"א. סכסוך שהתחיל לפני למעלה משנתיים עם חזרתה של פיב"א לליגות האירופיות לקבוצות (בדמות היורופקאפ וליגת האלופות בכדורסל), במהלך שנועד לערער על הלגיטימציה של היורוליג והיורוקאפ. מאז ועד היום שני הצדדים מטיחים האשמות אחד בשני באופן פומבי ואף הגישו מספר תביעות בניסיון לקבל תמיכה משפטית בצדקת דרכם, אולם דווקא הקיץ חל שינוי בגישה כשפיב"א הסירה את איום הסנקציות מקבוצות שמעוניינות להשתתפות ביורוקאפ.

נראה שפיב"א קיבלה את היורוליג והיורוקאפ כשהקבוצות כבר אינן תחת איומים וסנקציות. ידוע לך מה הוביל אותם להחלטה הזאת? ניצחתם אותם במאבק על הקבוצות?
"זה בלתי אפשרי לדחות את העובדה ששתי התחרויות הכי חשובות באירופה הן היורוליג והיורוקאפ. אני לא הבן אדם הנכון להשיב לגבי הסיבות למהלכים שלהם בקיץ האחרון. אני רק רוצה להגיד שלאיים או להשעות כל קבוצה ששומרת על זכותה לבחור באיזו תחרות להשתתף זה בלתי מתקבל על הדעת".

עכשיו הבעיה העיקרית היא נושא הנבחרות. בפיב"א טוענים שהם אמרו כבר ב-2012 שיכניסו את החלונות למשחקי הנבחרות במהלך העונה ולמרות זאת תכננתם את הליגה בפורמט החדש עם לוח זמנים שלא מתחשב בזה.
"קודם כל אשמח לציין כמה עובדות: היורוליג מעולם לא הפסיקה את משחקיה בנובמבר ובפברואר. השינוי בפורמט היורוליג בשנה שעברה לא שינה זאת ותוספת המשחקים נספגה במלואה על ידי המועדונים ששיחקו שני מחזורים בשבוע במשך חמישה שבועות מבלי להפריע לנבחרות ולליגות המקומיות. לכן האחריות לסכסוך הזה היא על פיב"א בלבד, שהחליטה לקבוע משחקים של הנבחרת במהלך עונת המשחקים מבלי להסכים קודם, או אפילו לדון על כך, עם שום ליגה מקומית או בינלאומית. למעשה ההחלטה של פיב"א שברה את ההסכם שהיה לה עם היורוליג למשך כמעט עשור, שבו הוזכר באופן מפורש שהתקופה בין אמצע ספטמבר עד יוני מיועדת לתחרויות המועדונים. לוחות הזמנים של התחרויות האלה לא נעצרו במהלך העונה לפחות 15 שנים. להחלטה של היורוליג לשנות את הפורמט לא הייתה שום השפעה לגבי משך זמן לוח הזמנים של הליגה היות שהמועדונים ספגו את כל ההשפעה בכך שהשתתפו בחמישה שבועות של מחזורים כפולים".

ג'ורדי ברתומיאו. פניו לשלום עם פיב
ג'ורדי ברתומיאו. פניו לשלום עם פיב"א (טוויטר)

"אין קשר בין העובדה שפיב"א הציגה את הפרויקט שלה ב-2012 להחלטה שלנו לשנות את הפורמט של התחרויות שלנו. להפך, זה הכריח אותנו לשבור את ההסכם שהיה לנו איתם שטען בתוקף שתחרויות המועדונים יתקיימו מאמצע חודש ספטמבר עד תחילת יוני, סעיף שהוסכם וכובד ע"י פיב"א עד 2012".

הסכסוך עם פיב"א לא מפסיק לרדת מהכותרת, נמשך כבר יותר משנתיים ולא נראה שייגמר בקרוב. מה לדעתך יקרה בסופו של דבר?
"הצהרנו מאז הצגת 'חלונות הנבחרות' שאנחנו מחשיבים את המהלך הזה כמשהו חיובי מאוד בכך שהנבחרות ישחקו בארצן לעיתים תכופות יותר בשביל קידום הכדורסל באופן גלובלי. אבל לתכנן אותם במהלך לו"ז תחרויות המועדונים מבלי להתייחס להסכם הקודם עם הליגות הרלוונטיות הופך את השחקנים הטובים ביותר לבלתי זמינים. לא רק שחקני יורוליג, אלא גם שחקנים בליגות באמריקה. זה יוצר מצב בו אוהדים לא יוכלו לראות את השחקנים הטובים ביותר בנבחרות. הנבחרות האלה הודיעו שהשחקנים שלהן לא יגיעו למשחקים במהלך העונה מבלי שפיב"א תתערב וזה להבנתנו יחס מפלה שאי אפשר לקבל. הצגנו מספר הצעות שיאפשרו את משחקי הנבחרות תוך הבטחה שהשחקנים הטובים ביותר יוכלו להשתתף בהם. אנו מקווים שנגיע להסכמה שכולם ירוויחו ממנה, ובמיוחד האוהדים שיקבלו הזדמנות לראות את השחקנים הטובים ביותר שלהם משחקים בנבחרות".

הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי