זה עוד ייגמר בפיינל פור: חימקי חזרה ליורוליג כדי להשתקע

שחקני חימקי מוסקבה
שחקני חימקי מוסקבה | אתר היורוליג

הנתונים המאיימים של יריבת מכבי ת"א, למה אורי אלון צריך למנות מאמן בכיר להפועל ירושלים, למי כוון המסר בהחתמת אריק בלדסו במילווקי והגעגועים של מוטי אמסלם לעודד קטש. פרשת השבוע

(גודל טקסט)

1. בפעם היחידה העונה שהיו שני משחקי יורוליג בשבוע, מכבי ת"א סיימה אותם עם שני הפסדים. גם אז זה התחיל עם הפסד ביתי (לאולימפיאקוס) והסתיים עם הפסד בחוץ (לכוכב האדום בלגרד). האם השבוע הנוכחי ייראה אחרת? הנה כמה נתוני אזהרה לצהובים לקראת המשחק הקשה.

חימקי מוסקבה מדורגת חמישית במפעל בנקודות (80.2), רביעית בריבאונדים (34.8), חמישית באסיסטים (17.7) ושנייה בחטיפות (8.1) בממוצע למשחק.

אלכסיי שבד הוא הקלע השני בטיבו ביורוליג (19), מתחת רק ללוקה דונצ'יץ'. הקלע המוביל של מכבי ת"א הוא פייר ג'קסון שמדורג שמיני (14.7). שבד גם שישי בנק' מדד (17.7), טיוס, השחקן היעיל ביותר של הצהובים, נמצא במקום ה-17 (14). תומאס רובינסון מדורג שני במפעל בריב' (7.4), טיוס מדורג רביעי (7.2). סטפן מרקוביץ' מדורג שישי בטבלת האסיסטים (5.1), נוריס קול תשיעי (4.5). מלך החטיפות של היורוליג הוא צ'רלס ג'נקינס (2), במכבי ת"א החוטף המצטיין הוא ג'קסון (1).

המאמן יורגוס ברצוקאס פגש את מכבי ת"א שש פעמים במהלך קריירת האימון שלו והמאזן עומד על ארבעה ניצחונות ליווני לעומת שניים של הצהובים. אחרי ההפסד הראשון שלה העונה (לאולימפיאקוס) הגיבה הקבוצה הרוסית עם ניצחון חוץ במדריד, שהתחיל את המשבר של הבלאנקוס). למפגש מול הצהובים היא מגיעה אחרי תבוסה קשה לעוד קבוצה יוונית, פנאתנייקוס.

לאט לאט חימקי מתחילה להזכיר את הקבוצה שהייתה לברצוקאס בלוקומטיב קובאן ב-2015/16. חזקה, עיקשת ומאומנת ונשענת על כוכב על בקו האחורי. אז זה היה מלקולם דילייני, היום זהו אלכסיי שבד. לפני שנתיים זה נגמר עם אחת ההעפלות המפתיעות לפיינל פור אי פעם, השנה מקום בשמונה האחרונות לא יפתיע אף אחד.

מאור. עבודה טובה, צריך לחזור להיות עוזר (אודי ציטיאט)
מאור. עבודה טובה, צריך לחזור להיות עוזר (אודי ציטיאט)

2. אפשר לומר שההימור של אורי אלון וגיא הראל הצליח. מודי מאור עצר את המפולת עם שני ניצחונות רצופים, דבר שקרה עד כה פעם אחת בלבד, והשאיר את העונה האירופית של הפועל ירושלים בחיים.

לפני שנתיים כשמכבי תל אביב ניסתה להציל את העונה עם אבי אבן במקומו של גיא גודס היא נכשלה והפסידה בבית לדרושפאקה (לפני עידן המיליונים של דייויד בלאט) בהפרש אותו לא הצליחה למחוק במשחק הגומלין הזכור. לאדומים ההימור הצליח.

למרות השיפור המסוים בגישה וביכולת, אלון ושות' צריכים למנות מאמן ראשי בכיר. נכון שלא פשוט למצוא איש מקצוע איכותי ומתאים בשלב זה של העונה (למה לא חטפו את פדרו מרטינס כשהוא היה פנוי?), אבל ההימורים עם עוזרי מאמן או אנשי מקצוע צעירים וכריזמטיים נכשלו בכל כך הרבה מקומות ובכל כך הרבה ענפים. חלק מהם עוד סחבו את האנרגיות לסיום עונה סבירה ופוטרו מיד בתחילת העונה הבאה, ואצל חלקם ההתלהבות נגדעה בתוך חודשים ספורים.

ביום ראשון תתארח הפועל ירושלים בבני הרצליה ואז תצא לפגרה בת שבועיים. כשתחזור יצפה לה לוח משחקים לא פשוט בכלל – מכבי ת"א (ב), בודצ'נוסט (ח), הפועל גלבוע/גליל (ח), באיירן מינכן (ח) והפועל חולון (ב). חמישה משחקים קשים בתוך שבועיים. כדאי שעד אז הצוות המקצועי יקבל חיזוק משמעותי.

יאניס אנטטוקומפו. עושים הכל כדי להשאיר אותו (AFP)
יאניס אנטטוקומפו. עושים הכל כדי להשאיר אותו (AFP)

3. בשבוע שעבר החתימה מילווקי את אריק בלדסו ושלחה תמורתו לפיניקס את גרג מונרו ושתי בחירות דראפט. הבאקס צירפו שחקן שבארבע העונות האחרונות קלע 19 נק', מסר 6 אס' ולקח 4.6 ריב' בממוצע למשחק והשחקנים בליגה קוראים לו "מיני לברון", על שם העוצמה הפיזית והתרומה המגוונת בפרמטרים שונים של המשחק.

בהחתמה הזו העבירה מילווקי מסר שהיא פה כדי להישאר. המסר כוון במיוחד לעברו של הכוכב הגדול שלה, יאניס אנטטוקומפו. נכון שהגריק פריק מחזיק בחוזה עד 2020/21, אבל הטירוף שאוחז את השוק בשנים האחרונות וההתקדמות המטאורית של אנטטוקומפו מחייבים את הנהלת הקבוצה מוויסקונסין לשדר שהיא בונה קבוצה תחרותית שיכולה להתמודד עם כל יריבה, כדי שאף אחד לא יחשוב לגשש אצל הכוכב שלה. הצירוף של בלדסו הוא בהחלט צעד בכיוון הנכון.

עודד קטש. באילת כבר מתגעגעים (אודי ציטיאט)
עודד קטש. באילת כבר מתגעגעים (אודי ציטיאט)

4. שישה מחזורים בלבד הספיקו למוטי אמסלם והנהלת הפועל אילת כדי לפטר את מאיר טפירו מתפקיד המאמן. בלי להיכנס לשאלה האם מדובר בהחלטה נכונה (כנראה שהבנייה העקומה של סגל השחקנים היא הבעיה המרכזית), סביר להניח שבמועדון מתגעגעים לשקט ולאוטוריטה של עודד קטש.

בראיונות לאחר ההודעה התמוהה נשמע אמסלם מעט זחוח. כמו בעלים/חברי הנהלה בקבוצות אחרות (זוכרים את דייויד פדרמן ב-2013/14?) נראה היה שהוא מייחס לעצמו את ההצלחה לא פחות מאשר למאמן. עכשיו הוא היה משלם לא מעט כדי להחזיר את מאמן הנבחרת לתפקידו.

לעיתים כדאי להתגמש קצת בהתנהלות מול מאמן טוב ומצליח כדי להבטיח את עתידו המקצועי של המועדון, גם אם השליטה של המנכ"ל/יו"ר/בעלים מעט נפגעת. בהצלחה כולם נהנים, בכישלון כולם משלמים ביוקר (תרתי משמע). 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי