ארטיסט בלארוסי: פרחוסקי מנסה לקבע את מעמדו במכבי ת"א

ארט פרחוסקי
ארט פרחוסקי | לירון מולדובן

המועמדים שנבדקו מקליבלנד לפני החתמתו, המחמאות מגרינברג ("מקנא במכבי") והגיבוי מהצהובים. הסנטר לא עומד בינתיים בציפיות, אך זוכה עדיין לתמיכה. הערב (21:00) הוא ינסה לצאת לדרך חדשה מול ולנסיה הפצועה

(גודל טקסט)

ארט פרחוסקי צפוי להיות במרכז העניינים הערב כשמכבי תל אביב תעלה על הפרקט בהיכל מנורה מבטחים לקרב נגד ולנסיה. אחרי שנתיים ביורוליג (שנה אחת בניז'ני ושנה נוספת עם קאזאן) בהן צבר ניסיון רב, הסנטר הבלארוסי שב לישראל כשחתם על חוזה לעונה אחת במכבי תל אביב, אולם היכולות שלו רחוקות מלהשביע את רצונם של ראשי הקבוצה והאוהדים. ספורט1 מביא לכם מספר נקודות על הסנטר שמחפש את דרכו אצל הצהובים.

1. פרחוסקי לא נחשב בקיץ לאופציה המועדפת על מכבי ת"א שהמתינו תחילה לניפויים ממחנות ה-NBA בניסיון להשיג "פליט" איכותי. בשלב מסוים הם אף פנו לקליבלנד קאבלירס כדי לבדוק את מעמדם של וולטר טבארס ואנטה זיזיץ', שהתכניות של הקאבס עבורם לא היו ידועות. שני הסנטרים נחשבו לאופציות המועדפות על הצוות המקצועי לאור הנוכחות ההגנתית של טבארס ויכולות הפוסט המלוטשות של זיזיץ', אולם הקאבס הודיעו כי בשלב זה הם לא יודעים אם השניים יישארו בסגל הסופי ובמכבי החליטו לא להמתין והלכו על פרחוסקי שנותר בשוק.

אגב, בתחילת העונה נשלח טבארס לליגת הפיתוח (ג'י ליג) ואחרי הופעה אחת השתדרג לחוזה בריאל מדריד, שסבלה ממחסור בגבוהים בעקבות הפציעות הרבות שפקדו את הקו הקדמי של הבלאנקוס. לאחרונה זיזיץ' הועבר לקבוצת הבת של הקאבס בליגת הפיתוח לצורך השתפשפות, אך הספיק לחזור לקליבלנד למרות שהוא ממעט לשחק בה.

אלכס טיוס. הסגנון שלו מתאים יותר (עדי אבישי)
אלכס טיוס. הסגנון שלו מתאים יותר (עדי אבישי)

2. הסיבה שהביאה את מכבי בסופו של דבר להחתים את פרחוסקי הייתה היכולת שלו לייצר נקודות בצבע ולהוות שחקן מטרה ועוגן התקפי. התכנון הראשוני של הצוות המקצועי היה לשחק בשני סגנונות משחק לפי הסנטר שיהיה על המגרש: עם טיוס כדורסל מהיר והגנתי ועם פרחוסקי סגנון איטי הכולל משחק חוץ-פנים. אלא שנראה שהסגנון האחרון לא תואם לקבוצה וחבריו לא מרבים להזין את פרחוסקי בכדורים בצבע. מתוך עשר הופעות ביורוליג הוא קלע רק פעמיים בדאבל פיגרס וממוצעיו עד כה עומדים על 4.2 נקודות ו-2.9 ריבאונדים, כשליש מהתפוקה שסיפק בקאזאן אשתקד. גם בליגה "ביג ארט", כפי שקוראים לו חלק מחבריו לקבוצה, עוד לא מצליח לבלוט כשלא נרשם לארבעה משחקים (מול עירוני נס ציונה בשל מחלה), כולל המשחק האחרון נגד האקסית מירושלים.

המקרה של פרחוסקי יכול להצביע גם על שינוי המגמה שחל בכדורסל המודרני ששואף לשחק יותר ויותר בהרכבים נמוכים ("סמול בול") בעוד מעמדם של הסנטרים הקלאסיים נפגע אנושות. במקרה של ארט, הוא נשאר ללא קבוצה עד סוף אוגוסט למרות רזומה מרשים ביורוליג. אמנם היו לו הצעות מקבוצות מהדרג השני באירופה, אך הוא לא היה מוכן להתפשר על פחות מהליגה הבכירה באירופה והסיטואציה הזאת גררה אצלו מטען שלילי. "שאלתי את עצמי הרבה במהלך הקיץ למה לא פונים אליי", הוא הודה בתסכול בראיון בפתיחת העונה לכותב שורות אלה.

"הסנטרים הקלאסיים 'מתים' בגלל שלא משתמשים יותר בשחקנים מהסוג הזה ואני חושב שזו טעות", ניתח הבלארוסי את המצב אליו מגיע הכדורסל ואת השפעתו על שחקנים מסוגו, "הם (המאמנים) יכולים לנצל את השחקנים האלה לא משנה מה. זה טרנד, משהו באופנה עכשיו, אני לא יודע איך לקרוא לסיטואציה שבה כולם רוצים את זה (סמול בול). במקרה שלי אני חושב שזה יהיה טוב יותר אם קבוצות ישחקו עם סנטרים נמוכים. ככה אוכל לשחק יותר טוב בצבע בגלל שאוכל לנצל את הכוח שלי בפוסט. אולי אני איטי יותר במובן מסוים, אבל אני יכול לשמור גם על השחקנים האלה. מאמנים בקבוצות אחרות, איך שהם בונים את הקבוצה, רובם מנסים לשחק סמול בול. אתה יכול להסתכל על כל קבוצת יורוליג ולראות שיש לה שחקן כזה ולא להרבה מהן יש סנטר קלאסי. זו בעיה נוספת, אבל זה המצב של הכדורסל עכשיו".

בראד גרינברג. מקנא במכבי ת
בראד גרינברג. מקנא במכבי ת"א (דני מרון)

3. "אימנתי את ארט בקולג' ויש לנו מערכת יחסים חזקה. הוא שחקן נפלא ובעל אופי מצוין, איש משפחה. הוא חזק, נשמע להוראות, חכם, חוסם איכותי וריבאונדר ומסוגל לקלוע במספר דרכים. מכבי ת"א ברת מזל שיש לה אותו. אני מקנא בהם".

הדובר: מאמן מכבי אשדוד בראד גרינברג. רגע אחרי שחתם בתל אביב, מאמנו לשעבר בהפועל ירושלים ובקולג' הרעיף מחמאות על פרחוסקי איתו הוא נמצא במערכת יחסים טובה. גרינברג מעריך מאוד את יכולותיו של הסנטר ולו היה נשאר בבירה בקיץ 2014, פרחוסקי היה נשאר איתו הודות לקשר המקצועי והחברי המצוין שנרקם בין השניים. אלא שהשחרור של המאמן הוותיק וחוסר הוודאות לגבי בניית הסגל בירושלים הביאו את פרחוסקי לבחור בהצעה של ניז'ני נובגרוד שהשתתפה באותה עונה ביורוליג.

כעת גרינברג מסתכל על הסיטואציה של שחקנו לשעבר במבט יותר מפוכח, אך ממשיך לפרגן לו מעצם היותו בקבוצה מצליחה. "ארט תורם לקבוצה מאוד חזקה שנבנתה במכבי ת"א", הוא מנתח כעת. "הקבוצה מאוד מאומנת, עמוסה בכישרון וחווה עונה נהדרת ביורוליג ובליגה וארט הוא שחקן רוטציה בקבוצה הזאת. לנבן ספאחיה יש הרבה אפשרויות להרכבים שונים וזה תפקידו של ארט להראות לו דרכים נוספות בהן הוא יכול לתרום".

ארטיום פרחוסקי. בצוות עדיין מאמינים בו (עדי אבישי)
ארטיום פרחוסקי. בצוות עדיין מאמינים בו (עדי אבישי)

4. במכבי, חשוב לציין, עדיין תומכים בסנטר ובטוחים שהוא ישתפר בקרוב. למרות האכזבה מתרומתו המקצועית, במכבי מציינים שמדובר באדם חיובי ושקט שלא מזיק לחדר ההלבשה וצופים שהתפוקה שלו תעלה במשחקים הקרובים. נקודת האור הראשונה שעשויה לאשר זאת הופיעה במשחק היורוליג נגד ז'לגיריס בו זכה פרחוסקי ל-20 דקות (כמות הדקות השנייה בגודלה שקיבל השנה ביורוליג) והגיב עם 9 נקודות, 4 ריבאונדים ו-2 חסימות על חניכיו של שאראס. חלק מתכנית המשחק הייתה להזין את הבלארוסי בכדורים בתוך הצבע והתפוקה אכן עלתה באופן משמעותי כשהוא רשם את אחד ממשחקיו הטובים העונה.

כעת מצפה לו הזדמנות נוספת להרשים כשוולנסיה תגיע להתמודדות בסגל חסר כשחלק מרשימת הפצועים איתה מגיעים הספרדים כוללת את לטאביוס וויליאמס ובויאן דובלייביץ'. עם החיסרון של שני שחקני הפנים, וכשהמצ'-אפ העיקרי כולל את טיבור פלייס הדקיק, "ביג ארט" יכול למנף את המשחק הזה כדי לקבע את מקומו בקבוצה ולהראות שאת התרומה שהוא סיפק שלוש שנים ברוסיה, הוא יכול להביא גם לחום התל אביבי. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי