את התבוסה אפשר להבין, את הדרך קשה לקבל

מייקל רול
מייקל רול | אודי ציטיאט

נכון שהמשחק הקריטי מול הכוכב האדום בלגרד חשוב יותר (ועלול גם הוא לא להספיק), אבל הקיבעון של ספאחיה, רמת האנרגיה הנמוכה של השחקנים, ההתקפה השבלונית וההגנה המחוררת לא מבשרים טובות

(גודל טקסט)

ניתן לשייך את רמות האנרגיה הנמוכות שאפיינו את משחקם של מרבית שחקני מכבי תל אביב אמש (שלישי) לרצונם לשמור כוחות לקראת ההתמודדות החשובה יותר הצפויה להם מול הכוכב האדום בלגרד ביום חמישי.

גם הוויתור על המשחק בשלב מוקדם יחסית והרוטציה הרחבה שבה השתמש נבן ספאחיה (כשאף שחקן לא נמצא על הפרקט יותר מ-24 דקות) נראים כצעדים הגיוניים, יש שיאמרו אפילו חכמים לנוכח הקרב הגורלי מול הכוכב האדום בהיכל. אבל הדרך שבה מתבטלת מכבי לאחרונה בפני יריבות חזקות ממנה איננה מבשרת טובות לקראת המשך העונה. הצהובים של ספאחיה פשוט קורסים במשחקים הללו, הן מבחינה מקצועית (עם עוד תצוגה הגנתית איומה) והן מבחינה מנטלית (כשסף השבירה נמוך במיוחד). המאמן הקרואטי מתקשה למצוא פתרונות למשבר ההגנתי העובר על קבוצתו, ולמעשה קשה לומר שהוא מנסה לשנות יותר מדי.

דווקא אולימפיאקוס, העדיפה על יריבתה בכל עמדה כמעט, שגיוונה את משחקה וערכה שינויים (כולל שימוש בהגנות לוחצות). מכבי לעומת זאת שוב נשארה מקובעת וצפויה. לא ברור מדוע קבוצה שהיא אנדרדוג מובהק כל כך לא מנסה לטרוף לעתים את הקלפים, בעיקר לנוכח התוצאות הדלות של ההגנה הבסיסית שלה, ולנסות למשל להשתמש לפרקים בהגנה אזורית מול יריבה שלא הצטיינה לאחרונה בקליעות מעבר לקשת. הרי מה בעצם יש לקבוצה שגם ככה ספגת מעל 90 נקודות בכל משחק כמעט לאחרונה להפסיד אם תנסה לשנות משהו, ועוד במשחק שבהחלט יכול לשמש כמעבדת ניסויים? 

אולימפיאקוס הביסה את מכבי ת"א פחות בגלל יתרונם האיכותי של שחקניה כיחידים, ויותר בשל היכולת הקבוצתית המשובחת שהציגה בשני צדי המגרש. לעומת משחק ההתקפה החכם והמתואם של ספאנוליס (לא סיפרו לנו שהוא הזדקן ואיבד חדות?) ושות', בלט משחק חצי המגרש השבלוני של הצהובים. בכל התקפה שנמשכת יותר מ-10-12 שניות מתקשה מכבי לייצר נקודות או אפילו להגיע למצבי קליעה ראויים (לעומת אחוז התקפות מוצלחות גבוה הרבה יותר כשאלו מסתיימות בשליש הראשון של שעון ה-24).

נבן ספאחיה. מקובע (אודי ציטיאט)
נבן ספאחיה. מקובע (אודי ציטיאט)

לעומת משחק ההגנה הקשוח והנכון מבחינה טקטית של סגנית אלופת אירופה, נחשפה שוב חולשתה הגדולה של מכבי ת"א. הגנת הפיק אנד רול נראית פשוט איום ונורא, ומכיוון שמדובר במהלך המסיים את מרבית התקפות חצי המגרש של כמעט כל קבוצות היבשת, אז זוהי צרה צרורה. כאשר הצהובים מנסים לשבש את הפיק אנד רול בעזרת יציאה אגרסיבית של הגבוהים לעבר הגארד המכדרר לאחר החסימה, נשאר הצבע פרוץ לחלוטין בעקבות רוטציות לא מתואמות, מה שמוביל למופע ההטבעות בו חזינו במחצית הראשונה. וכאשר מורה ספאחיה לגבוהים להישאר בצבע מתקשים הגארדים של מכבי לשבש את החסימה, עוברים מתחתיה ומשאירים קילומטרים פנויים לקלעי היריבות שמנצלים אותם לשיפור הסטטיסטיקות שלהם.

הבעיות המובנות של הקבוצה (גבוהים איטיים ומסורבלים כמו פראחוסקי וכהן, גארדים קטנים פיזית כמו קול, ג'קסון וג'ון די) מחייבות חשיבה אחרת, יצירתית יותר לבעיית הפיק אנד רול שפשוט מחרבת את ההגנה הצהובה. גם חולשתו של הצוות המסייע של מכבי נחשפה שוב, כשאף לא שחקן ספסל אחד מנצל את הקרדיט לו זכה בכדי להרוויח ביושר דקות גם במשחקים הבאים, החשובים יותר.

פייר ג'קסון. ההתקפה לא עובדת (אודי ציטיאט)
פייר ג'קסון. ההתקפה לא עובדת (אודי ציטיאט)

ביום חמישי כאמור תתייצב מכבי למשחק ממנו כמעט ואין דרך חזרה. היא תגיע אליו עם רגליים טריות יחסית (לעומת כוכבי הכוכב האדום שהתאמצו הרבה יותר אמש בהפסד הכואב מבחינתם מול חימקי מוסקבה), עם דחיפת הקהל וכנראה שגם עם אנרגיות אחרות לחלוטין. אבל ללא שיפור הגנתי וללא מחשבה קצת יותר יצירתית זה עלול שלא להספיק גם מול יריבה הרבה פחות איכותית מאולימפיאקוס. הקבוצה שספגה 88 נקודות ומעלה בשבעה מתוך שמונת משחקי היורוליג האחרונים שלה (!!) חייבת להילחם יותר ולהיות חכמה יותר מחר בערב בכדי לא להפוך את משימת ההעפלה לשלב רבע הגמר למסובכת מאוד.

גם ניצחון במשחק לא יבטיח למכבי דבר מלבד ככל הנראה קרב ראש בראש על המקום השמיני מול באסקוניה. ולנוכח העובדה שהאחרונה גברה רק לפני שבוע על אותה אולימפיאקוס בהפרש של 32 נקודות, נראה שמדובר יהיה בקרב קשה במיוחד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי