ההתנהלות של מכבי ת"א מטרידה, ונראה שמדובר במגמה

רול
רול | עדי אבישי

עם היכולת שהולכת ומדרדרת, מאמן הצהובים יצטרך להמשיך בניסיונותיו להגיע לליבם וראשם של כוכביו כדי להציל את העונה. עם קו גארדים חלש והתקפה מבולבלת מול היריבות שלמדו אותה, לא בטוח שזה יספיק למקום בטופ 8

(גודל טקסט)

 גם כאשר היא בשיאה, יכולה מכבי תל אביב הנוכחית רק לדגדג את צסק"א מוסקבה שגדולה עליה בכמה מספרים. כרגע, כשהיא משחקת את הכדורסל החלש ביותר שלה העונה וכשאווירה מדכדכת הולכת ומשתלטת עליה, לא מסוגלת החבורה של נבן ספאחיה להוות יריב של ממש לקבוצה הטובה באירופה. הפסדם של הצהובים אמש לכשעצמו איננו העניין המרכזי. צסק"א היא קבוצה מוכשרת, מאומנת וחכמה בהרבה ממכבי, שמאז אותי חצי גמר פלאי בפיינל פור במילאנו לא הצליחה לגבור על יריבתה המיתולוגית. מטרידה יותר הדרך שבה התנהלה ההתמודדות. מוליכת היורוליג שבתקופה האחרונה התקשתה במשחקי החוץ שלה (ובחלקם אף נוצחה) פשוט טיילה אמש, כשכמה מהנקודות שהשיגו נאנדו דה קולו, סרחיו רודריגס וחבריהם הושגו בקלילות מעליבה. מה שאמור להדאיג את אנשי מכבי עוד יותר מאותה התנהלות בעייתית, היא העובדה שמדובר בחלק ממגמה ברורה.

כיום, כבר אין שום ספק שמניית מכבי תל אביב מודל 2017/18 נמצאת במגמת ירידה עקבית, שלא לומר בצלילה. בתחילת העונה נדמה היה כי לקבוצה המורכבת מסגל חדש לחלוטין צפויה פתיחת עונה בעייתית, עם ציפייה להתקדמות בהמשך כאשר ישתפר החיבור בין השחקנים. בפועל, קיבלנו את ההיפך הגמור. פתיחת העונה הייתה טובה (ולפרקים נראתה אפילו כטובה מאד), תוצאה של הגרלת משחקים נוחה, התלהבות גדולה וכושר מצוין של כמה מהשחקנים. אך בחודשים האחרונים, היכולת הקבוצתית הולכת ומדרדרת, יכולתם האישית של מרבית השחקנים רחוקה מזו של חודשי הסתיו, ונדמה שאפילו האווירה החיובית ששררה בהיכל פינתה את מקומה לטובת אותה אווירה עכורה ששלטה בו בשנים האחרונות.

ספאחיה, שמודע למצבה של קבוצתו, ניסה השבוע לעצור את כדור השלג בכמה אמצעים, שקשה בינתיים להגדיר אותם כמוצלחים. הוא ניסה למשל להחזיר לעניינים את צמד האסים שלו, פייר ג'קסון ונוריס קול, שזכו לחופשה קצרה בארה"ב ואף פתחו לראשונה יחד בחמישייה. הפריבילגיות להן זכו השניים לא סייעו להם יתר על המידה. ג'קסון נראה שוב עצור, עצבני ומפוזר, ואילו קול, שלפחות הראה הרבה יותר אנרגיות ואסרטיביות מחברו, היה רחוק מלהיות חד ומדויק. גם הקפצתו לחמישייה של דשון תומאס לא עזרה לו להפגין את יכולותיו הטובות מהתקופה שלפני הפציעה, ומי שנראה בפתיחת העונה כמנייה הבטוחה של מכבי סיפק עוד תצוגה אנמית. אם נצרף לכושרם הלקוי של שלישיית הכוכבים את הופעותיהם החלשות בתקופה האחרונה של מייקל רול (שנעלם לחלוטין לפרקי זמן ארוכים), ג'ון דיברתולומיאו (שהיורוליג נראית לפתע גדולה עליו) ודיאנדרה קיין (שהפצצותיו מעבר לקשת איימו על שלום יושבי השורות הראשונות), נגלה שקו הגארדים של מכבי – נקודת החוזקה של הקבוצה בתחילת העונה, נראה כרגע כנקודת התורפה שלה.


ג'קסון. נראה שוב עצור, עצבני ומפוזר (עדי אבישי)

מובן שההידרדרות ניכרת גם במשחקם הקבוצתי של הצהובים. על ההגנה הבעייתית כבר דובר רבות, אך אמש, כמו גם במשחקים מול מלאגה ובצמד משחקי גביע המדינה, נראה גם משחק ההתקפה רע מאוד. באופן כללי מכבי משחקת כרגע כדורסל הרחוק מלהיות חכם. האלמנטים שעבדו בעבר כמו משחק הגב לסל של תומאס, תרגילי הקליעה עבור רול ומשחק הפיק אנד רול, נבלמים בקלילות על ידי היריבות שלמדו אותם, ובהיעדר תרגילים חדשים וניצול היתרונות הקיימים, נראית התקפת חצי המגרש תקועה לחלוטין. גם משחק הריצה שעבד היטב בעבר נראה מבולבל ולא שיטתי, ומכבי לא מייצרת ממנו מספיק נקודות. ההתקפה המבולבלת מולידה איבודי כדור רבים וזריקות קשות, ובעקבותיהם מגיעות כמובן נקודות קלות של היריבה בצד השני (בוודאי כאשר היריבה שמנגד היא מכונה משומנת כמו צסק"א).

גם בתחילת העונה הייתה מכבי ת"א קבוצה לא חכמה במיוחד, נטולת משחק פנים ראוי לשמו, בעלת כוכבים לא יציבים ובכל זאת ניצחה. היא עושה זאת פחות ופחות לאחרונה בגלל הגרלת המשחקים, העובדה שיריבותיה למדו לנטרל אותה וגם בגלל הירידה במפלס מצב הרוח בקבוצה, שהוא כמובן גם תולדה של ההפסדים האחרונים (ובעיקר בגמר הגביע). בכדי לעצור את הנפילה יצטרך נבן ספאחיה להמשיך בניסיונותיו להגיע לליבם וראשם של כוכביו (ובעיקר של פייר ג'קסון שבמידה ולא יחזור לעצמו תתקשה מכבי להתרומם), וכמו כן לנסות ולהפוך את משחקה של קבוצתו לקצת יותר חכם. חיזוק לקבוצתו כבר לא יגיע, מאחר ומועד ההעברות ביורוליג עבר.


ספאחיה. יצליח לבלום את הנפילה? (עדי אבישי)

האם זה יספיק לו ולקבוצתו בשביל לעלות לשלב רבע הגמר? בכלל לא בטוח. באסקוניה, שמאז פתיחת העונה החלשה שלה הולכת ומשתפרת, נמצאת כבר במרחק של נקודה אחת מהצהובים שעוד צריכים להתארח אצלה בסוף החודש. אם מגמת הצלילה של מכבי לא תתחלף במהירות במגמת עלייה (כאשר כבר בשבוע הבא חייבת הקבוצה לחזור מאיסטנבול עם ניצחון על אפס אנדולו), נראה שדרכה של הקבוצה אל מחוץ לשמינייה הראשונה סלולה. ואם נזכור שהפרס על השגת אותו מקום שמיני נכסף יהיה סדרת משחקים מול איטודיס וחבורתו, יתכן שלא מדובר באסון גדול.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי