היורוליג מתחילה הערב: מי הקבוצות שיבלטו השנה, מי עשויות להפתיע?

דייויד בלאט
דייויד בלאט | אודי ציטיאט

הליגה הטובה באירופה תיפתח הערב, במוקד: מכבי תל אביב באתונה מול פנאתינייקוס וצסק"א מוסקבה-ברצלונה. מחר ייצא לדרך גם המסע של דייויד בלאט

(גודל טקסט)

מכבי ת"א תפתח הערב (חמישי ב-21.00) באתונה את עונת היורוליג שלה, כשתפגוש את פנאתינייקוס המקומית במחזור הפתיחה של היורוליג. לאחר עונה אירופית לא מוצלחת במיוחד, בה לא הצליחה האלופה הישראלית להעפיל לשלב רבע הגמר של המפעל, ינסו נבן ספאחיה ושחקניו להתחיל את העונה החדשה ביד ימין. המטרה ברורה, עליה לשלב ההצלבה (רבע הגמר). אחרי המשחק הערב, ביום שלישי תארח מכבי במנורה מבטחים את צסק"א מוסקבה ויומיים אח"כ (חמישי הבא) יתארחו הצהובים אצל בודצ'נוסט במונטנגרו.

גביע היורוליג העונה מורכב מארבע קבוצות ספרדיות, שלוש מטורקיה, שתיים מרוסיה ושתיים מיוון. בנוסף, מגיעה קבוצה אחת מאיטליה, ישראל, גרמניה, ליטא ומונטנגרו. המחזור הראשון מזמן לנו קרב ענקים במוסקבה, שם תארח צסק"א את ברצלונה. באיירן מינכן תשחק נגד אנדולו אפס וריאל מדריד תפגש דרושפאקה. מחר בודצ'נוסט מול אולימפיה מילאנו, חימקי מוסקבה תארח את אולימפיאקוס, ז'ליגיריס קובנה נגד באסקוניה, ופנרבחצ'ה תפגוש את גראן קנרייה.

היורוליג העונה נפרדה מלא מעט כוכבים. הבולטים שבהם הם הצעיר לוקה דונצ'יץ', שעזב את האלופה המכהנת ריאל מדריד לטובת דאלאס מה-NBA. שחקן ענק שפרש הוא חואן קרלוס נבארו, כוכבה של ברצלונה ב-20 השנים האחרונות (למעט גיחה ל-NBA).


 המטרה ברורה, עליה לשלב ההצלבה. נבן ספאחיה (אודי ציטיאט)

מי שהצטרף למשפחת היורוליג, לאחר הפסקה של שנה, הוא המאמן הישראלי המעוטר דיוויד בלאט, שהחזיר את דרושפאקה אל גדולות היבשת, אך הוא עצמו יאמן את אולימפיאקוס מיוון שצירפה לא אחר מאשר את הסנטר "הישראלי" זאק לידיי שאת הסטאז' שלו עשה בגלבוע גליל אצל אריאל בית הלחמי ואת השטרות יספור ככל הנראה בלאט באולימפיאקוס.

אלו שבנו כדי להגיע לצמרת
המשחק באתונה נגד פנאתיניאקוס, אותה תפגוש הערב מכבי ת"א, יהווה עבור לא מעט שחקנים מהקבוצה היוונית מפגש מחזור. לא פחות משלושה אקסים ישחקו הערב במדי פאו: דשון תומאס, קית' לנגפורד וסטפן לאזמה, שיעלו לבטח למשחק הערב עם מוטיבציה מוגברת. מי שנחשבים לכוכבים של היוונים הם ניק קלאתיס (גארד) וג'יימס גיסט (פורוורד) המתנשא לגובה 2.04. המאמן הוא צ'אבי פסקוואל.

צסק"א מוסקבה, אותה ממשיך לאמן דימיטריס איטודיס, תמשיך להעניק קרדיט לוותיקים ננדו דה קולו וסרחיו רודריגז. גם קורי היגנס ווויל קלייבורן המשיכו. מי שהצטרף הוא הפורוורד אלכס פיטרס, פורוורד (2.06) המגיע מפיניקס סאנס מה-NBA.

ברצלונה היא מיקס של שחקנים מכל רחבי אירופה. המאמן הסרבי סבטיסלאב פסיץ', המחזיק באזרחות גרמנית, בנה סגל המורכב מצרפתים, אוקראיני, סלובני, הונגרי, לטבי, קרואטי, ארגנטינאי, ארבעה ספרדים ואמריקני אחד – כריס סינגלטון (סנטר, 2.06). צריך לשים לב לאדם הנגה (הונגרי), לאונרדו בלומרו (ארגנטינה) ו-ויקטור קלבר (ספרד).

האלופה ריאל מדריד, עם המאמן הנצחי פאבלו לאסו, אך לאחר מכירת הנכס הבולט שלה דונצ'יץ', מתקשה להיפרד מהכוכבים הוותיקים שלה. רודי פרננדז (33), פיליפה רייס (38) וסרחיו יול (30) ימשיכו, כמו גם אנתוני רנדולף.


הנכס הבולט עזב את מדריד. לוקה דונצ'יץ' (AFP)

אולימפיאקוס של בלאט עשתה העונה צעד אל עבר הצמרת הגבוהה. מעבר למאמן וללידיי, הצטרפו גם וויליאמס גוס (גארד) וניקולה מיליטנוב (סנטר) שינסו להפוך את הקבוצה מטובה, לטובה עוד יותר.

האקסית של בלאט, דרושפאקה, זו שזכתה בגביע היורוקאפ שהקנה לה את הכרטיס ליורוליג, מאמינה שריי מקולום (גארד), והפורוורדים ג'ו דיבלר, וג'רמי אוואנס יוכיחו שגם עם תקציב בינוני, אפשר להצליח ברמות הגבוהות.

שתי טורקיות נוספות במפעל הן פנרבחצ'ה, עם המאמן ז'ליקו אוברדוביץ', לו סוללת כוכבים בדמותם של ניקולה מלי, יאן ווסלי, עלי מוחמד ולואיג'י דאטומה. ואנדולו אפס, אותה מאמן ארגין אוטמן, בונה על הגארד שין לארקין, הסנטר בריאנט דנסטון והפורוורד ג'יימס אנדרסון.

אלו שבנו כדי להפתיע
חימקי מוסקבה, החיה בצילה של צסק"א הענקית, שמה את רוב התקציב שלה, כמו בכל עונה, על הגארד הנהדר אלכסי שווד. לידו יככב טוני קרוקר, אקס הפועל חולון, שיחד עם צ'ארלס ג'נקינס ודי בוסט, יציגו קבוצה של גארדים איכותיים אותם מאמן גיאורגיוס ברזוקאס.

אולימפיה מילאנו, עם מיודענו המאמן סימונה פיאנג'יאני, בונה אף היא על גארדים איכותיים. מייק ג'יימס, קרטיס ג'רלס, נמניה נדוביץ', אנדראה צ'ינצ'ריני ואמדו דה לה וולה, שיחד עם הפורוורד הליטאי מינדאגאס קוזמינסקאס, ינסו לעלות מתחתית היורוליג בעונה שעברה במעלה הטבלה.

בעונה שעברה הייתה ז'ליגיריס קובנה מההפתעות של המפעל. המאמן שאראס יאסיקביציוס ינסה שוב להעמיד קבוצה ממושמעת בדמותו. לאו ווסטרמן (גארד), ארון וויאט (פורוורד) וברנדון דיוויס (סנטר) יהיו עמוד השדרה של קבוצתו שלבטח ימשיכו להוות סיוט לכל קבוצה.


שאראס. יעמיד שוב קבוצה בדמותו? (AFP)

באסקוניה מספרד (מאמן פרננדו מרטינז) החתימה את מאט ג'נינגס (אקס הפועל ירושלים) ועם ג'ייסון גרנגר (גארד) ודרון הילארד (פורוורד) ירצו להראות לריאל וברצלונה שגם להם יש מה למכור.

גראן קנריה, נציגה ספרדית נוספת שעלתה השנה ליורוליג ותרצה להישאר דיירת של קבע בליגה של הגדולים, ויתרה על גל מקל, החתימה את די ג'י סטרוברי, לוק נלסון ויחד עם אלברט אוליבר ירצו להוכיח שיש הצדקה לארבע ספרדיות במפעל.

באיירן מינכן, נציגת הליגה הגרמנית, אותה מאמן דושאן ראדונוביץ' לא נחשבת לאחת מאריות המפעל. הבולטים בשורותיה הם הסנטר דווין בוקר והפורוורדים דנילו ברטל ודריק וויליאמס.

אחרונה חביבה היא בודצ'נוסט. מדובר אולי בקבוצה הגבוהה והמסיבית מבין הקבוצות. אלן אומיץ' (2.12), זוראן ניקוליץ' (2.12) וארל קלארק (2.08) הם רק חלק מהארסנל שיעמוד לרשותו של המאמן אלכסנדר דז'קיץ'.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי