50 גוונים של אפור: מי אתה, יאניס ספרופולוס?

יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס | AFP

הוא נחשב מאמן הגנתי ואפור, אך הגיע עד לתפקיד עוזר מאמן ב-NBA והוביל סגל בינוני של אולימפיאקוס לגמר היורוליג פעמיים ולשתי אליפויות רצופות. בן גולדפריינד על המאמן החדש של מכבי ת"א

(גודל טקסט)

המאמן החדש של מכבי תל אביב, יאניס ספרופולוס, הוא חידה לא קטנה – בטח לקהל הישראלי. הוא הבין כבר בגיל צעיר מאוד שתחום האימון מעניין אותו יותר מאשר המשחק והפך למאמן קבוצת הנוער של אפולון קלאמאריאס היוונית כבר כשהיה בן 21.

"כבר בגיל צעיר גיליתי שני דברים: הראשון הוא כמה שאני אוהב לאמן, השני הוא שאני לא אהיה שחקן גדול", אמר ספרופולוס בראיון לפני כשנתיים. 11 שנים הוא שימש כמאמן במועדון הקטן ואחרי שקיבל תפקידי אימון לבוגרים עבר לפאוק סלוניקי, שם אימן לראשונה קבוצת בוגרים בליגה הראשונה. אחרי ששימש כעוזר בנבחרת יוון, ב-2005 הוא הגיע לאולימפיאקוס שם עבד כעוזר תחת פיני גרשון. תפקידיו כעוזר המשיכו גם בצסק"א מוסקבה וביוסטון רוקטס מה-NBA, אבל אז הוא החליט שהוא רוצה להוביל קבוצה וקיבל לידיו את פניוניוס ששיחקה ביורוקאפ, במה שהיה למעשה המפגש הראשון שלו עם הובלת קבוצה במפעל אירופי.

ב-2014 הוא הגיע לרגע השיא שלו, כשהתמנה למאמן הראשי של אולימפיאקוס, מועדון שמכוון לזכייה ביורוליג בכל עונה. כבר בעונה הראשונה הוא הגיע לגמר המפעל, אך הפסיד למארחת הפיינל פור ריאל מדריד. באותה עונה הוא זכה באליפות. בעונה לאחר מכן הוא שחזר את הזכייה באליפות, אך הודח בשלב הטופ 16 של היורוליג. בסוף עונת 1716 הוא הגיע שוב לגמר היורוליג, אך שוב הפסיד למארחת השלב הסופי, פנרבחצ'ה. המאמן המשיך לעונה רביעית, נדיר במושגים של הכדורסל היווני והאירופי, אך אחרי שהפסיד את האליפות קיבל מהמועדון הודעה על הפסקת עבודתו.

ספרופולוס נחשב מאמן הגנתי וקפדן, שאוהב לקבל משחקניו את המחויובות בהגנה ולא עושה חשבון לשמות. מהצד השני, שחקניו אוהבים את התשוקה שלו ולכן אוהבים לשחק תחתיו. מצידו, הוא מעיד כי הוא מתחבר מאוד לשחקנים שלו: "מאמן צריך להיות מורה, הורה וחבר. אני מתייחס לשחקנים שלי כאל חבר וזה משהו חשוב. אני מברך אותם כשהם עושים משהו טוב, מסביר להם מה הטעות כשהם טועים ולפעמים מעניש אותם כשצריך. יש לי גבולות ברורים, שאני לא נותן לאף אחד לעבור. כשאני מבקש משחקן משהו, אני עושה אותו בעצמי ואז קשה לשחקן לעשות משהו אחרת. שחקנים חייבים להבין שהם צריכים לציית לחוקים".

 



ובינתיים, בהנהלת מכבי תל אביב
כמו בעבר, גם בהחתמת יאניס ספאירופולוס היו חילוקי דעות בהנהלת מכבי תל אביב, בעיקר בין הוותיקים שמעון מזרחי, אודי רקנאטי ודיוויד פדרמן, לבין הצעירים דני פדרמן ושי רקנאטי. הצעירים לא רצו להיכנס לעוד הרפתקה כלכלית והעדיפו למנות מאמן זול יותר או אפילו להמשיך עם גיא גודס שזוכה לאמון מצד השחקנים. לעומת זאת, הוותיקים רצו מאמן בעל שם ושיעור קומה שיוציא את המועדון מהבור שבו הקבוצה נמצאת ביורוליג.

בפועל, הוותיקים ניצחו, אך לא בטוח שבכלל אפשרי עדיין עבור המועדון להעפיל לרבע גמר המפעל האירופי. אחרי שבעה משחקים מכבי תל אביב נמצאת במקום ה-14 עם מאזן דומה לזה של המקום האחרון (6-1). כבר השבוע מחכים לקבוצה שני משחקים קשים: אנדולו אפס באיסטנבול ופנרבחצ'ה בהיכל. באשר לגודס, הסיבה המרכזית לפיטוריו היא הדרישה של המאמן החדש לעוזר חדש משלו.

הנהלת מכבי תל אביב מחשיבה בשיקוליה גם את דעת הקהל על המועדון. גם כאן המהלך של חילופי המאמנים מניב כמה דעות. אמנם, לרוב האוהדים הוקל עם הישמע הידיעה על פיטוריו של הקרואטי מכיוון שהוא נתפס כלחוץ מדי ולא מתאים לרמות הגבוהות של אירופה. עם זאת,  ספרופולוס לא נחשב כמלהיב מדי. "הוא מקבל נקודות זכות על ההגעה עם אולימפיאקוס פעמיים לגמר היורוליג, אבל עד שהוא ילמד מי זו מכבי תל אביב תיגמר העונה", אמרו אוהדים היום. 

בנוסף, בעיני חלק לא קטן של האוהדים המאמנים הם בכלל לא הבעיה של המועדון. הרבה מהם תולים את האשמה במישהו אחר לחלוטין – ניקולה וויצ'יץ'. שחקן העבר, שמשמש כיום כמנהל הספורטיבי, לא זוכה לכבוד או הערכה מהאוהדים. כמי שהיה חלק מרכזי מבניית הקבוצה בשנתיים האחרונות הוא זוכה לביקורת חריפה ולקריאות "תתפטר". "איך יכול להיות שמאמנים מתחלפים, שחקנים באים והולכים ורק ניקולה וויצ'יץ' לא זוכה לשום ביקורת מההנהלה?" שאלו אוהדים.

אם המאמן החדש יעשה את הבלתי ייאמן ויצליח לסיים בין שמונה הראשונות ביורוליג, הוא יזכה לכבוד מלכים מההנהלה והאוהדים. אם ייכשל, הוא יהפוך לעוד אפיזודה חולפת ברשימת השמות הארוכה של המועדון הצהוב בשנים האחרונות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי