כמו דריק שארפ: על הערב ההירואי של ריצ'רד האוול

ריצ'רד האוול
ריצ'רד האוול | עדי אבישי

המתאזרח סיפק יכולת אדירה בניצחון של נבחרת ישראל על גרמניה וזכה להשוואות מחמיאות, דן שמיר תמך באדלשטיין, מירי רגב רקדה עם פיני גרשון וגיאורגיה מקווה להתעשת עד יום שלישי. סיכום עוד יום ביורובאסקט

(גודל טקסט)

1. את אנחת הרווחה שנשמעה מאנשי נבחרת ישראל לאחר שריקת הסיום מול גרמניה, אפשר היה לשמוע עד איסטנבול. מירי רגב התחבקה עם פיני גרשון שניות ארוכות והחלה לרקוד לצלילי השיר "היא רק רוצה לרקוד".

המאמן ארז אדלשטיין נראה כאילו משא כבד ירד מעל כתפיו. הוא התחבק עם כל מי שזז, במסיבת העיתונאים אפילו צחק על עצמו ("כל מילה מיותרת") וגם נתן צ'אפחה לגיא פניני לכבוד יום ההולדת. רק שלא ישכחו שם שהניצחון על המנשאפט לא שיפר בצורה משמעותית את הסיכויים להעפיל לשמינית הגמר. ישראל עדיין צריכה שני ניצחונות כדי לעלות לשלב הבא. ניצחון אחד ככל הנראה לא יספיק.

החיבוק הכי ארוך של הג'ינג'י היה עם עוזרו דן שמיר. ה'לפטופ' (כך הוא מכונה בברנז'ה) הבין את החשיבות העצומה של המשחק וראה את הלחץ העצום בו שרוי המאמן הלאומי, והיה שם לכל אורך המשחק, כדי לייעץ, להרגיע ולעזור. את פסק הזמן המכריע באמצע הרבע הרביעי ממנו חזרה הנבחרת ומחקה את הפיגור הוא ייעץ לקחת.

בתוך כל הבלאגן והפאניקה סביב הספסל במהלך המשחק, שמיר נותר אי יחיד של שפיות. האם זה יספיק כדי לסדר לו את משרת מאמן הבא של הנבחרת? לאור יחסיו הקרובים עם המנהל המקצועי פיני גרשון יכול מאוד להיות שכן, השאלה היא האם הוא בכלל רוצה.

מירי רגב רוקדת עם פיני גרשון (עדי אבישי)
מירי רגב רוקדת עם פיני גרשון (עדי אבישי)

2. 23 נקודות, 9 ריבאונדים ו-7(!) חטיפות ב-38 דקות. זו השורה הסטטיסטית של ריצ'רד האוול, ה-MVP של המשחק ואחד ממצטייני המחזור באליפות. גם לפני המשחק דיברו כולם על המחויבות הגדולה של המתאזרח מהפועל ירושלים, אחרי קצב המחמאות כבר הלך וגבר.

אדלשטיין הכניס אותו לרשימה אחת עם דריק שארפ וסיפר על ההתפעלות של עומרי כספי באימונים. גיא פניני, שכבר עבר לא מעט מתאזרחים במהלך הקריירה הלאומית, הסכים: "זה ממש לא מובן מאליו מה שאנחנו רואים ממנו".

אחרי ההפסד לליטא האמריקאי היה שבור. הוא הרגיש שהפאול החמישי שלו הרס את המשחק. "אני חייב לשמור את הידיים שלי לעצמי", הוא אמר לעיתונאים בקול שקט. מול הגרמנים הוא החזיר בגדול ובעיקר, אפילו בלי פאול אחד.

ארז אדלשטיין ודן שמיר. שיתוף פעולה (עדי אבישי)
ארז אדלשטיין ודן שמיר. שיתוף פעולה (עדי אבישי)

3. בהפסקה בין הרבע הראשון לשני נערך טקס הוקרה לנבחרת העתודה שזכתה הקיץ במדליית הכסף באליפות אירופה עד גיל 20. מרבית יושבי ההיכל, גם העיתונאים הציניים ביותר, נעמדו על רגליהם, מחאו כפיים והראו עד כמה הקהל בישראל צמא לכדורסל גאה, חצוף ואיכותי תוצרת כחול-לבן.

על המסקנות מהטורניר הנוכחי (גם אם הנבחרת תעלה וגם אם לא) והקשר להצלחה של העתודה עוד נכתוב בהמשך, בינתיים נקווה לתצוגות מהבוגרים שיזכירו ולו במעט את מה שחוללה החבורה של עודד קטש מוקדם יותר הקיץ. האמת, גם ניצחונות דרדל'ה בדרך ל-16 האחרונות באיסטנבול יספקו.

תמיר בלאט. האוהדים צמאים לכדורסל כחול-לבן (פיב
תמיר בלאט. האוהדים צמאים לכדורסל כחול-לבן (פיב"א, האתר הרשמי)

4. ועכשיו ליריבה הבאה (שלישי, 21:30). כשהגעתי בצהריים למשחק בין גיאורגיה לאוקראינה הייתי בטוח שלמרות, ואולי בגלל, ההפסד לגרמניה, זאזה פאצ'וליה וחבריו הולכים להביס את האוקראינים. הנחישות, ההגנה והאחדות שהפגינו בהפסד בשבת לגרמניה ולאחריו העידו על מציאות חיובית ובריאה בקבוצה שיודעת להפסיד, ולכן גם תדע לנצח.

האוקראינים כנראה חשבו אחרת. משחק הגנה קשוח וקבוצתיות בהתקפה סידרו להם שליטה מרשימה בכל שלבי המחצית הראשונה ויתרון דו ספרתי בירידה לחדרי ההלבשה. כמאה האוהדים שהגיעו מגיאורגיה חזרו בכוחות מחודשים מהפסקת הסיגריה ודחפו את השחקנים שלהם שקיזזו את הפיגור.

אבל האוקראינים לא נבהלו ועם עקשנות ומשמעת בהתקפה שמרו על היתרון והותירו לעצמם סיכוי לעלות לשלב הבא (לא יקרה). הדעות לגבי ההשלכות של התוצאה הזו על נבחרת ישראל חלוקות, אבל אם חשבנו שלאוקראינים לא יהיה על מה לשחק מול החבורה של אדלשטיין ביום רביעי, התבדינו. לנבחרת ממזרח אירופה יהיה על מה לשחק במשחק הנעילה של הבית ואלו לא בדיוק חדשות טובות.

זאזה פאצ'וליה. האוול מחכה לו (פיב
זאזה פאצ'וליה. האוול מחכה לו (פיב"א, האתר הרשמי)

הגיאורגים כנראה עדיין באופוריה מהניצחון הגדול על ליטא ביום המשחקים הראשון של הטורניר. יש להם עכשיו יומיים להתעשת לקראת המפגש מול הנבחרת בכחול-לבן. "ישראל היא הקבוצה הביתית", אמר בסיום הגארד הגיאורגי הוותיק מנוצ'אר מרקושווילי. "נצטרך לשחק בצורה חכמה ולהיות מוכנים מנטלית ופיזית".

ביציעים, עצוב היה לראות רק עשרות אוהדים אוקראינים. יש בישראל לא מעט עולים מאוקראינה, שידועים בלאומיות שלהם. עם קצת מאמץ והשקעה היה אפשר להביא יותר כדי לשפר את האווירה גם במשחקים המוקדמים בשעות הצהריים.

מרקו בלינלי מוקף בשחקנים ליטאים (פיב
מרקו בלינלי מוקף בשחקנים ליטאים (פיב"א, האתר הרשמי)

5. במשחק האיכותי של היום נפגשו איטליה וליטא בקרב על ראשות הבית. לליטאים עוד נשארו משחקים מול אוקראינה וגרמניה ולאיטלקים את גרמניה וגיאורגיה. כך שהניצחון של הליטאים ככל הנראה הבטיח להם את הפסגה.

על פניו זה היה מאבק בין האיכות והאתלטיות של סגנית אלופת אירופה לחבורה הקשוחה והמאומנת של אטורה מסינה. אבל נעשה עוול אם נייחס לליטאים רק כישרון ויכולת. החבורה של דאיניוס אדומאיטיס שרדה את הבליץ של האיטלקים בפתיחה והציגה כדורסל התקפי שוטף ומתורגל בדרך לניצחון שכאמור צפוי לסדר לה את ראשות הבית ויריבה נוחה בשמינית הגמר.

גם בהגנה השחקנים בלבן ניצלו את האתלטיות והידיים הארוכות כדי לשבש את ההתקפה האיטלקית והראו שחוץ מכישרון יש להם גם רצון. אדומאיטיס עצמו ייחס בסיום את הניצחון להגנה שהפגינו שחקניו: "אני גאה באופי המצוין שהם הציגו על המגרש בהגנה ובאגרסיביות".

האוהדים הליטאים. תרבות ספורט (פיב
האוהדים הליטאים. תרבות ספורט (פיב"א, האתר הרשמי)

במהלך המשחק ארווידאס סאבוניס, כוכב העבר ויו"ר האיגוד בהווה, התחפש לפיני גרשון. הסנטר האגדי שיגר הנחיות לשחקנים הישר ממקומו על הפרקט. ובליטא יודעים, כשסאבוניס אומר משהו כולם עוברים לדום. בינתיים זה משתלם.

איטליה פגשה לראשונה בטורניר נבחרת מהרמות הגבוהות וקיבלה תזכורת לסגל המוגבל שלה. "זה היה מבחן גדול עבורנו מול נבחרת שמכוונת לזכייה במדליה", אמר מסינה לאחר המשחק. "המאמץ הזה היה קשה לנו 24 שעות אחרי המפגש עם אוקראינה".

האזורי ספק השתכנעו מהאחוזים המרשימים מחוץ לקשת (51.4) בשני המשחקים הראשונים, ספק לא הצליחו להגיע לטבעת מול האורך של שחקני הפנים של היריבה וזרקו ללא הפסקה ל-3 (26 לעומת 35 זריקות ל-2). ההפסד הזה יכול לעבוד לטובתו של מסינה. כעת כאמור מחכים לשחקנים שלו משחקים מול גרמניה וגיאורגיה, נבחרות טובות, אבל לא ברמה של ליטא, ואח"כ ככל הנראה יוון או סלובניה בשמינית הגמר. ההפסד לליטא ישב להם טוב בראש.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי