עמוס פרישמן: אירוח היורובאסקט היה הדבר העיקרי שפגע בנבחרת

עמוס פרישמן
עמוס פרישמן | דני מרון

"כל הנבחרות בבית שלנו היו טובות יותר", "קטש המועמד שלי לתפקיד", "היה עדיף לאליהו לא להשתחרר מהנבחרת", "אוחיון, הלפרין ופניני צריכים לפנות מקום לצעירים". ראיון עם יו"ר הוועדה המקצועית של האיגוד

(גודל טקסט)

עמוס פרישמן מכהן כבר כמעט שנה וחצי בתפקיד יו"ר הוועדה המקצועית של איגוד הכדורסל, ומאז נכנס למשרדו בקיץ שעבר הוא מנסה לשפר ולקדם את הכדורסל הישראלי, בדגש על נבחרות ישראל. "אני מנסה לעשות את הטוב ביותר לטובת נבחרות ישראל בכדורסל", מספר פרישמן בראיון לספורט1, "אני לא מתחבא מאחורי שום דבר ואומר את מה שיש לי להגיד. קודמי בתפקיד, מוישל'ה ויינקרץ, עשה גם כן עבודה נהדרת ולכל אחד יש את שיטות העבודה והניהול שלו. אני בן אדם מאוד תכליתי, משתדל להיות הכי מקצועי שאפשר. תפקידי לתת לצוות המקצועי כל מה שהוא מבקש. הם צריכים להתעסק בכדורסל ואני צריך להתעסק בניהול".

את הקמפיין הראשון של הנבחרת הבוגרת בתקופתו של פרישמן ניתן להגדיר ככישלון צורם, לאחר שישראל כשלה ביורובאסקט האחרון והודחה בשלב הראשון למרות שאירחה את הטורניר. לדעת פרישמן, אחד החסרונות המרכזיים היה דווקא אירוח האליפות ששם לחץ על המערכת והשחקנים. "אי אפשר לשים את האצבע על דבר אחד. אני חושב שהדבר העיקרי שפגע בנבחרת זה שהיורובאסקט נערך פה בארץ. אני לא יודע אם זה יצר אפקט הפוך, אבל זה לא עזר אלא יותר הקשה. מעבר לזה, היינו בבית שאני לא מתבייש להגיד שכל הנבחרות בו היו יותר טובות מאיתנו".

חשבת כך עוד לפני האליפות או שהגעת למסקנה הזאת במהלך הטורניר?
"אני לא יכול להגיד שזה משהו שידעתי במאה אחוז, אבל זה לא הפתיע אותי. לא הופתעתי מכלום. לא הופתעתי גם מהנבחרות האחרות, ידעתי שהן טובות".

צוות הכדורסל של ישראל
צוות הכדורסל של ישראל בהצגת קטש. השינוי בדרך? (עדי אבישי)

איך הרגיש לך לראות את המשחקים מהצד? זה לא רק ההפסדים עצמם, זה גם אולם שלא תמיד היה מלא ותבוסות שלא היו צריכות לקרות.
"למעט המשחק האחרון שבאמת הייתה תחושה לא נעימה עם ההפרש שהיה שם, אני חושב שכולם ללא יוצא מן הכלל עשו את המקסימום. אי אפשר לבוא בטענות לשחקנים שהם זלזלו ולא התאמצו. הם עשו את המקסימום שהם היו יכולים, זה הכל יחד: זה גם הלחץ שהיה פה בארץ, גם חוסר מזל וגם זה ששיחקנו נגד נבחרות מאוד מאוד טובות".

מה היו המסקנות העיקריות שהגעתם אליהן בעקבות הכישלון?
"המסקנות העיקריות הן שצריך להמשיך לקדם את הכדורסל מלמטה. אנחנו, איגוד הכדורסל יחד עם מחלקות הנוער, חייבים לעשות חריש מלמטה ולעבוד נכון עם שחקנים וקבוצות כדי לגדל עוד ועוד שחקנים טובים. כרגע ההיצע שלנו לא מספיק גדול".

עמוס פרישמן. תחושה לא נעימה ביורובאסקט (עדי אבישי)
עמוס פרישמן. תחושה לא נעימה ביורובאסקט (עדי אבישי)

יש תכנית כיצד לעשות את זה?
"כן, קודם כל אנחנו כל הזמן עושים ומשנים תכניות. יש היום נבחרות ישראל מגילאי 13 שזה משהו שלא היה פעם. אנחנו מתחילים עכשיו בכנסים מקצועיים במחלקות הנוער כשהכנס הראשון הוא כבר בדצמבר. אנחנו מתחילים לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מחלקות הנוער ויוצאים להשתלמויות מקצועיות מטעם איגוד הכדורסל ומסתובבים במחלקות הנוער. אלה דברים שמאוד חשוב שנשקיע בהם, מעורבים שם הרבה אנשי מקצוע".

מסקנה ספציפית יותר שהתקבלה הייתה לערוך שינויים בעמדת המאמן כשחוזהו של ארז אדלשטיין לא הוארך ובמקומו הגיע עודד קטש. קטש זכה להערכה רבה על עבודתו עם נבחרת העתודה, אותה הצעיד למקום השני באליפות אירופה, ונחשב למעשה למועמד המוביל לתפקיד. "ברגע שהחוזה של ארז הסתיים והחלטנו לא להאריך אותו, לא פנינו לאף אחד אחר מלבד עודד", משחזר פרישמן, "עודד היה הבחירה שלי. אני חושב שהוא הבן אדם המתאים לקדם עכשיו את הכדורסל ואת הנבחרות. יש לו ארבע שנים שהוא צריך לעבוד, ולעבוד בשקט, ולהתחיל לקדם ולהטביע את חותמו ביחד עם האגף המקצועי על הכדורסל הישראלי".

אדלשטיין
אדלשטיין. הביתיות או הוא? (עדי אבישי)

המבחן הראשון של קטש והנבחרת יחל ביום שישי הקרוב עם פתיחת מוקדמות אליפות העולם כשהכחולים-לבנים יארחו את אסטוניה במשחק הפתיחה של הטורניר. באיגוד דיברו על חילופי דורות והצערה של הסגל כחלק מהסקת המסקנות מהכישלון האחרון והראשונים ששילמו את המחיר היו יוגב אוחיון, יותם הלפרין וגיא פניני שלא זומנו אפילו לסגל המורחב וסיימו את דרכם בנבחרת.

"אני לא חושב שזו החלטה דרמטית", פוסק פרישמן, "בוא נשים שניה את גיא בצד ונדבר על הלפרין ואוחיון. הם נתנו כל כך הרבה לנבחרת, היו מדהימים הרבה מאוד שנים ויש גיל שאתה צריך לפנות את מקומך לצעירים. אני חושב שהם עשו את השירות שלהם ועכשיו צריך לפנות את המקום. יכול להיות שגם גיא כרגע בסיפור הזה אבל יותר קל לי לדבר על שניהם, בוא נגיד שגם גיא בסיפור הזה ועכשיו צריך להתחיל לפנות את המקום לצעירים בהדרגה".

אנחנו רואים עם הסגל הסופי התחלה של שינויי דורות. איך זה הולך להשפיע על הקמפיין הנוכחי?
"אי אפשר לעשות הכל בבת אחת, לחתוך את כולם. זה שילוב של צעירים ומבוגרים ויהיה תהליך של שנתיים לדעתי עד שכל החבר'ה הצעירים יכנסו ויתחילו להרים את הנבחרת למעלה".

למה הוחלט ללכת רק על ג'ייק כהן ממכבי תל אביב?
"זו החלטה מקצועית של הצוות המקצועי".

זה לא נובע גם מפחד לשמור מקום לשחקן שעלול לא להגיע בעקבות ההתנגשות עם היורוליג ובכך לבזבז עליו מקום בסגל?
"ממש לא. אנחנו לא ניהלנו ולא ננהל משא ומתן עם אף קבוצה לגבי מי מהשחקנים יגיע או לא יגיע. לקמפיין הזה הוחלט שזה הסגל וצריכים להתרכז במי הוזמן ולא במי לא הוזמן".

פניני. פנה דרך
פניני. פנה דרך (עדי אבישי)

מלבד ג'ייק כהן, שהוא הנציג היחיד של הצהובים ברשימה, גם הפועל ירושלים סובלת מנציגות דלילה בנבחרת כשרק בר טימור וריצ'ארד האוול נכנסו ל-14 האחרונים. אחד משחקני האלופה, ליאור אליהו, היה זה שביקש לא להשתתף מיוזמתו. "לא נפגענו מהבקשה של ליאור", מספר פרישמן, "הגישה של עודד היא גישה חיובית ואם ליאור פנה לעודד וביקש כרגע לא להיות, אז עודד ניתח את זה כנראה מספיק טוב והחליט שהוא לא יוזמן כרגע. אם אתה שואל אותי, אני חושב שהיה יותר נכון לליאור כן להיות. חשוב להבהיר שליאור אליהו לא שוחרר מנבחרת ישראל, הוא שוחרר כרגע מהקמפיין הזה ויכול להיות שבפברואר הוא יוזמן. אני חושב, וזו דעתי האישית בלבד, שזה היה עושה טוב לליאור כן להיות, אבל אם זה מה שהוחלט אני מכבד את זה".

השחקן הישראלי נמצא במצב לא פשוט וגם השנה הישראלים של מכבי לא מקבלים הרבה דקות והישראלים של ירושלים לא תורמים כל כך.
"אין ספק שהדבר האידיאלי היה שהשחקנים האלה ישחקו כמה שיותר. אני מקווה שזה יהיה בסדר, לא יכול מעבר ללקוות".

הקמפיין הקרוב יהיה הראשון במתכונת החדשה שפיב"א קבעה, כשמשחקי הנבחרות ייערכו במהלך העונה ולא רק בפגרת הקיץ. המצב הנוכחי יצר סיטואציה חדשה שבאיגוד הישראלי, כמו גם בשאר האיגודים בעולם, לא רגילים אליה. "אף אחד עוד לא יודע איך לאכול את הסיפור הזה", מעיד פרישמן, "אנחנו מקבלים את השחקנים לשניים או שלושה אימונים. בעיקר נהיה בנויים על הכושר שהם יבואו מהתקופה שלהם בקבוצות. זה לא פשוט, זו הכנה אחרת לגמרי. אין לך שישה שבועות של הכנה. יש פה משהו אחר, שדרך אגב אנחנו לא שונים מאף נבחרת, אצל כולם זה חדש. הצבנו לעצמנו שתי מטרות – להצעיר ולבנות נבחרת חדשה לארבע השנים הקרובות, ויחד עם זאת אנחנו רוצים כמו כל ספורטאי לנצח בכל משחק שנתמודד בו".

למה אנחנו אמורים לצפות? מה המטרות בקמפיין הזה?
"המטרות קודם כל הן לנצח כל משחק שיש לנו. יחד עם זאת אנחנו בחילופי דורות ובנייה של נבחרת וזה תהליך שיצאנו עכשיו לארבע שנים לבנות נבחרת ישראל הכי טובה שאפשר ולנסות להצליח בדברים שיש לנו בדרך".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי