אלישי כדיר: אני ראוי לשחק במכבי תל אביב והפועל ירושלים

אלישי כדיר
אלישי כדיר | עדי אבישי

מכבי ת"א ("בדיעבד לא הייתי חותם"), ירושלים ("עזבתי כי רציתי לשחק"), הפיטורים של שיבק ("הרגשנו שצריך שינוי"), הסדרה מול אילת ("כדי להעפיל צריך להתלכלך"). רגע לפני הפיינל פור, פורוורד מכבי ראשל"צ מדבר

(גודל טקסט)
אלישי כדיר עוד לא בן 30 וכבר יש מאחוריו שישה פיינל-פורים ואליפות אחת. פורוורד מכבי ראשון לציון שיחק בעבר במכבי תל אביב והפועל ירושלים, אך לא התאקלם ועבר לקבוצות "קטנות" יותר. הערב (שני, 18:15) הוא פוגש עם קבוצתו מכבי ראשון לציון את האקסית העשירה מירושלים וינסה להפתיע אותה בדרך אולי לשחזור הזכייה הסנסציונית של הכתומים באליפות מהעונה שעברה.

 

רגע לפני, הפורוורד מדבר בראיון על העונה הלא פשוטה שעברה עליו ועל חבריו, הפיטורים של אריק שיבק, האמוציות בסדרה מול הפועל אילת, הסיכויים מול ירושלים, תחושת הפספוס על כך שלא יצא לאירופה וכמובן על היורובאסקט עם נבחרת ישראל בקיץ הקרוב.


 

חודש לסיום העונה הסדירה, הייתם במקום העשירי ובמרחק משחק או שניים של הדחה מהפלייאוף. מה הוביל לשינוי?

"זאת הייתה עונה עם הרבה עליות וירידות. צריך לזכור ששיחקנו באירופה וזה לא קל לקבוצה שהיא לא ירושלים ומכבי. נסענו למיקומים שהם לא מרכזיים כמו שיש ביורוליג. זה דורש ממך הרבה עומס ואיכשהו אתה נותן לליגה לברוח כי אתה רוצה לעלות שלב באירופה. אתה לא עושה את זה כי אתה רוצה, אלא כי זה עומס. לצערי זה עלה בעבודה של אריק, שזה לא משהו שבתור שחקן אתה אוהב, אבל ההנהלה הרגישה שצריך ריענון. שמוליק הגיע ועשה התאמות בסגל ואיכשהו הספינה תוקנה וזה יצר תהליך חיובי".

 

הכרת את אריק, מה לא עבד איתו?

"אני לא חושב שזה אריק. בגלל אירופה הוא החתים הרבה שחקנים איכותיים וזה יצר סיטואציה של הרבה שחקנים במעט עמדות. לי אישית זה גרם לשחק במקומות שלא תמיד הרגשתי בהם בנוח. הוא רצה לקדם שחקנים ולחבר את כולם. קרתה סיטואציה שחמישה שחקנים חולקים שתי עמדות. זה היה לי מועדון חדש שהייתי צריך להתרגל אליו".


אריק שיבק. העומס באירופה הכריע (דני מרון)
אריק שיבק. העומס באירופה הכריע (דני מרון)


ומה לא עבד איתו במישור הכללי?

"חדר ההלבשה היה בריא אבל שמפסידים זה יוצר אווירה לא טובה. הריבוי של השחקנים הוא חלק אחד והדבר השני פשוט הוא כדור השלג".

 

אם אתה הבעלים, היית משאיר את אריק? איתו גם הייתם מגיעים לפיינל פור?

"אני אישית מאוד אוהב את אריק. אני לא חושב לרגע שהוא מאמן לא טוב. אני חושב שגם איתו היינו מגיעים לפיינל פור, אבל באותה נקודת זמן ההנהלה הרגישה שצריך שינוי וגם אנחנו הרגשנו. אבל לא חשבתי שזה יקרה לכיוון המאמן. אריק שילם את המחיר. לשמחתי המחליף שלו, זה בן אדם שהכיר את המערכת והביא את האני מאמין שלו. זו שנה ראשונה שלו והוא הצליח".

 

מה באמת השינוי שהביא שמוליק ברנר?

"אני חושב שזה בעיקר מנטלי. היינו בסוג של משבר והוא אסף את השברים, עשה הרבה שיחות עם שחקנים. היו גם הרבה חברה ישראלים ומנוסים. הוא גם קיבל הרבה כבוד למרות הגיל שלו. הוא החתים עוזר מאמן עם ניסיון וחיבר את הקבוצה".

 

איך הרגשת ביום שאריק פוטר? הופתעת?

"לי זה היה מאוד קשה. אם זה הפתיע? למדנו שאתה קורא דברים דרך אתרים, אז זה כבר לא מפתיע. שמגיעה הודעת הפיטורים אתה כבר שמעת את זה לפני. כל מאמן שמאבד את העבודה שלו, זה כואב ובמיוחד עם אריק שיש לי איתו משהו מעבר, אם זה בנבחרת, באילת ועכשיו כאן".


כדיר מול מנקו ומילבורן. צריך לדעת להתלכלך (דני מרון)
כדיר מול מנקו ומילבורן. צריך לדעת להתלכלך (דני מרון)


אילת הגיעה פייבוריטית לסדרה. איך הפכתם את זה?

"הם באמת היו פייבוריטים לאורך כל הדרך. לפחות על הנייר. לא עשינו עונה טובה והם הוציאו מעצמם 200%, יכול להיות שקצת מוקדם מדי. לזכותו של שמוליק הוא הביא שיטת משחק שעבדה לנו. מה שעזר לנו זה הניסיון. חוץ מאפיק ניסים, לא היה לאילת שחקן עם ניסיון להגיע למעמדים האלה. לנו כן היה את זה".

 

דיברו על כך שהסדרה הפכה מכוערת באיזשהו שלב…

"איזו סדרה לא? הייתה תקרית מכוערת בין תומאס למילבורן ואנשים יגידו האם הם הורחקו בצדק. כדי להגיע למקומות האלה צריך לדעת גם להתלכלך. אני לא מחשיב את עצמי כשחקן מלוכלך אבל צריך להיות אגרסיביים. זה משחק עם הרבה להט ואמוציות ולפעמים זה גולש למקומות כאלה. אין מה לעשות, כשאתה מקבל מכה, אתה צריך להחזיר יותר חזק".

 

ובעניין השופטים, נמתחה הרבה ביקורת עליהם לאחרונה…

"כל קבוצה רוצה עקביות. אני חושב שבסופו של דבר השנה יש שופטים טובים. יש החלטות טובות או רעות, אבל מדובר באנשים ואנשים עושים טעויות. הליגה שלנו צריכה לשאוף לטכנולוגיה שב-NBA, וראיינו את זה קורה השנה. אני יכול לתת לך אלף דוגמאות, גם כשניצחתי וגם כשהפסדתי למה ניצחתי ולמה הפסדתי. זה שאנחנו בוחרים להאשים את השופטים, זה כי זה הכי קל לנו כישראלים".

 

היריבה הבאה היא ירושלים, שרק ביום חמישי עוד הזיעה מול נהריה. זה טוב לכם או לא?

"אחרי כל כך הרבה פיינל פורים אני יכול להגיד לך שזה לא משנה. בסופו של דבר זה משחק אחד".


ליאור אליהו. לירושלים יש סגל עמוק (דני מרון)
ליאור אליהו. לירושלים יש סגל עמוק (דני מרון)


אתם מגיעים כאנדרדוג?

"אנחנו לא פייבוריטים אולי על הנייר כי ירושלים עמוקה. אני לא מאלה שמאמינים בהגדרות כי זה נועד להוריד לחץ ואני לא מאמין בלהוריד לחץ. לגבי זה שאנחנו אלופים? ב-NBA אולי זה נכון כי קבוצות ממשיכות בסגלים דומים. כאן? נבנה פה משהו חדש. עם שיטת הפיינל פור זה קצת בעייתי להגיד אלופה כי זה לא סדרות. אנחנו רוצים להגן על התואר שלנו אבל אנחנו יודעים שירושלים קבוצה חזקה מאוד".

 

מה המפתחות?

"קודם כל לעצור את ריצת המשחק שלהם. ברגע שהם מתחילים לרוץ, כולם משתתפים, השלשות וליאור עם הגויאבה. אם נאט אותם זה יעזור להם מאוד".

 

ראית כל כך הרבה בכדורסל, לקחת אליפות בפיינל פור ומצד שני ניצחת גם בסדרות. מה כדאי לכדורסל הישראלי?

"הייתי בכמה סדרות. ניצחנו לפני שנתיים בחמישה משחקים את חיפה ואת מכבי עם אילת. אני אוהב סדרות. צריכים לקבל החלטה אבל אני חושב שבסדרות אתה עושה התאמות, הקהל שלך זוכה לראות אותך יותר".

 

הרי עשו את הפיינל פור כדי לצמצם פערים וראינו השנה כמה הליגה שוויונית…

"הפערים הצטמצמו בגלל החוק הרוסי שאני מאוד תומך בו וחוק הצעירים. אם פעם מכבי או ירושלים יכלו לשים 12 שחקני נבחרת, היום זה מתחלק בין כמה קבוצות".


סמל היורובאסקט. ההתרגשות באוויר (איגוד הכדורסל)
סמל היורובאסקט. ההתרגשות באוויר (איגוד הכדורסל)


אנחנו מקיימים את הראיון מחוץ להיכל מנורה מבטחים ורגע לפני האימון הראשון בהיכל, לקראת המשחק ביום השני, כשמולנו השלט המקדם את אליפות אירופה בכדורסל שתיערך כאן בקיץ. "זה הזוי. אני כ"כ הרבה שנים בנבחרת וטס למלא מקומות ופתאום זה בארץ".

 

אם היינו מדברים באמצע העונה, אולי מעמדך בסגל היה בסכנה?

"אני חושב שבארץ או יותר נכון בספורט אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך. מצד אחד אתה יכול לבוא ולהגיד שיש לי קבלות ותרמתי לנבחרת הרבה שנים ומצד שני אני יכול להסכים שדורשים ממך בספורט לתת קבלות ולהביא תוצאות. בסופו של דבר אתה צריך להיות טוב".

 

אתה מרגיש אנדרייטד?

"אני לא יודע. זה תלוי איך אתה מסתכל על עצמך. אני תמיד מרגיש שיש לי הרבה מה לתת גם אם זה באירופה, מול ירושלים או מול מכבי. מבחינת התפיסה שלי אני מרגיש שאני עדיין שם".

 

ברמת הנבחרת מה אפשר לתת?

"אני חושב שהכל. לפני שנתיים עשינו קמפיין טוב. אני מקווה שהחבר'ה שהתחילו לפני שנתיים ימשיכו. שון ובר טימור צברו גם ניסיון. מסתכלים על זה כאליפות אירופה אבל זה טורניר וטורניר זה עניין של מומנטום. אם אתה נכנס למומנטום טוב, אפשר להגיע גבוה".


איתי שגב. גדל דור גבוהים מוכשר (עדי אבישי)
איתי שגב. גדל דור גבוהים מוכשר (עדי אבישי)


אם מסתכלים קדימה, נבנה פה דור צעיר של גבוהים מוכשרים (גינת, זלמנסון, שגב)…

"זה חשוב מאוד לכדורסל הישראלי ולנבחרת ישראל. זה מצחיק אבל זה מרגיש לי כאילו לפני 7-8 שנים אני הייתי בסרט הזה ולמדתי הרבה מאוד מהוותיקים כמו עידו קוז'יקרו ויניב גרין. מדברים על זה שאין גבוהים אבל תמיד הדור מתחלף ויגיעו שחקנים מוכשרים".

 

מה יגרום לראשון לקחת אליפות?

"יש לנו הרבה מאוד כלים השנה, יש לנו ישראלים מנוסים, זרים שתורמים והמפתח הוא בעיקר לשחק ביחד. גם נגד אילת, תמיד ששיחקנו אחד עם השני ופרגנו אז הרגשנו שהשמיים עם הגבול. אם נביא את זה לפיינל פור זה יעבוד".

 

השנה נראה שקבוצות קצת פחות מפחדות מירושלים וממכבי…

"דווקא אנחנו את מכבי לא ניצחנו ואת ירושלים רק פעם אחת, וזה היה בדיוק שהם עפו מאירופה. השד שמדברים עליו זה פאזל. למכבי זה לא התחבר, ירושלים ברוב הזמן התמקדה באירופה והישראלים זזו הצידה. קבוצות ניצלו את זה וטוב שניצלו את זה".

 

מה אתה חושב ששיבק הצליח לשנות במכבי?

"שמתי לב שהוא פשוט יצר היררכיה מוגדרת מי השחקנים שמשחקים ומובילים, מי לוקח את הכדור האחרון וכו'. בקבוצה עם כ"כ הרבה כשרון, כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו. אריק הוא מאמן טוב עם קבלות. הוא איש שיחה מאוד מעניין, תמיד יש סיפור שעוד לא שמעת ממנו ויש לו הרבה חוויות ממקומות בהן הוא אימן. הוא מביא הרבה ניסיון וידע".


כדיר מול קולמן. ראוי לשחק בגדולות (עדי אבישי)
כדיר מול קולמן. ראוי לשחק בגדולות (עדי אבישי)


אם אני חוזר אליך, היית כישרון צעיר ולקחת אליפות בגלבוע עם תואר המצטיין. מה לא עבד במכבי ובירושלים?

"במכבי הסיטואציה שנקלעתי אליה לא הייתה נוחה. הייתי הגבוה השישי או השביעי שם. גם שהיו דקות בשבילי, זה היה בגארבג' טיים. לפני שחתמתי לא תכננו להחתים שחקנים ואז החתימו אותי. לא הייתי חותם שם אם הייתי קורא את המפה אחרת. בתור ילד אתה רוצה להיות במכבי ובירושלים. לגבי ירושלים, היו לי שם באמת שנתיים טובות, אבל בעונה השלישית הגיע בראד גרינברג, ליאור אליהו בדיוק הגיע. המאמן אמר לי שאני לא בתוכניות ומבחינתי זה או לקבל את זה ולשבת על הספסל או ללכת. יש שחקנים שמעדיפים לשבת בספסל ולקבל את הכסף שלהם ולא משנה אם יהיו טובים או לא. אני מאוד אוהב לשחק ובגלל זה גם את מכבי עזבתי".

 

אתה מרגיש פספוס?

"באותה שנה בירושלים, זה היה חוק מרפי. גם ליאור נפצע וגם עוד איזה גבוה. אמרתי באותו הזמן שיכולתי לעזור. בסופו של דבר עשיתי עונות גדולות עם אילת. ירושלים ומכבי תמיד יישארו גדולות אבל צריך מזל בחיים. לפעמים אתה שם ולפעמים אתה לא, ואם אתה לא שם אתה עושה הכל כדי להראות שאתה כן ראוי להיות שם".

 

והיום אתה ראוי להיות שם?

אני חושב שכן. אם יהיה את המאמן הנכון ואת הסגל שיחסר שחקן כמוני וזה יתאים אז כן. בנקודת הזמן של היום אני יותר יודע לקרוא את המפה, מה שלא עשיתי פעם. עדיין זה חלום של כל שחקן צעיר לשחק במועדונים האלה. באיזשהו מקום המועדונים הקטנים יותר מקבלים יותר חשיפה. היום ראשל"צ מקבלת חשיפה במפעלים האירופאים.


שון דוסון. יודע להתעלות במאני טיים (דני מרון)
שון דוסון. יודע להתעלות במאני טיים (דני מרון)


יש לך דרכון צרפתי כמה זה פספוס שלא שיחקת באירופה?

"זה פספוס מאוד גדול כי היו לי כמה הצעות, אבל היו לי את הסיבות האישיות שלי לוותר ואני לא מצטער על זה. אני משתדל לחשוב שכל דבר מביא את הדבר הבא".

 

היית בכ"כ הרבה גמרים ופיינל פורים ובכל זאת זה מסתכם באליפות אחת…

"חסר לי הרבה מזל. או טיפת מזל אפשר לקרוא לזה. אפשר לראות את זה ככה, אבל מצד שני אנשים שוכחים שאני לא עושה את זה בירושלים או במכבי. אני די בטוח שאם הייתי משחק את הפיינל פורים האלה עם קבוצות עשירות יותר וסגל עמוק יותר, הייתי עם עוד 6-7 אליפויות".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי