נבן ספאחיה: אם היו אומרים לי שהסגל יישאר, לא הייתי בא

מכבי תל אביב
מכבי תל אביב | אודי ציטיאט

המאמן החדש של מכבי ת"א הוצג לצד עוזריו. בורשטיין: "הרבה ילדים היו מתגאים בקריירה כמו של פניני". גודס ששב לצהוב: "דיברתי נגד הבעלים, אבל הם זזו הצידה, המסקנות הופקו"

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב ערכה את מסיבת עיתונאים עם צוות האימון החדש שלה: המאמן נבן ספאחיה ועוזריו גיא גודס וטל בורשטיין. אחרי שהחליפו לא פחות מארבעה מאמנים בעונה החולפת וסיימו רק עם תואר אחד, גביע המדינה, מקווים הצהובים לעונה טובה בהרבה גם בקרב על תואר האליפות (אחרי שלוש שנים ברציפות בלי הגעה לגמר) וביורוליג (סיימה במקום ה-14 מתוך 16 קבוצות).

ספאחיה בן ה-54 הגיע לקדנציה שנייה במכבי תל אביב. בעונת 2006/07 אימן ביד אליהו (גם אז גודס היה עוזרו) והוליך את הצהובים לזכייה באליפות ולרבע גמר היורוליג, אך פוטר בתום העונה ועודד קטש מונה במקומו. הפנים החדשות בצוות האימון הן של טל בורשיין. שחקן העבר בן ה-37 פרש לפני חמש שנים ממשחק פעיל בשל פציעה כשהוא לוקח שלוש אליפויות אירופה, 10 אליפויות ישראל ושמונה גביעי מדינה במדים הצהובים. כמו כן שיחק בורשטיין עונה אחת בפואנלברדה הספרדית.

פרט לשינוי בצוות האימון עבדו במכבי תל אביב מוקדם על סגל השחקנים. המתאזרחים אלכס טיוס מגלאטסראי, ג'ון דיברתלומיאו ממכבי חיפה וג'ייק כהן ממכבי אשדוד חתמו. מנגד שוחררו גיא פניני וג'ו אלכסנדר. בנוסף הוזכרו כארם משעור, טייריס רייס וטיילר האניקאט כמי שמתקרבים לחתימה במועדון

המאמן נבן ספאחיה פתח את מסיבת העיתונאים: "אני מאוד מתרגש לחזור למכבי, אני מחשיב את תל אביב כבית שלי כך שחזרתי הביתה. הייתי שלוש שנים באן בי איי ולא עקבתי אחרי הליגה הישראלית, ראיתי רק משחקים ביורוליג, אבל העובדה הזאת לא משמעותית. לקחתי שני עוזרי מאמן שיודעים הרבה על הליגה ועל מכבי. יהיו הרבה שינויים משום שמכבי לא הצליחה בשלוש השנים האחרונות, ולא עמדה בציפיות של ההנהלה והאוהדים. אם מכבי הייתה אומרת לי שהסגל הזה יישאר, לא הייתי בא". 

נבן ספאחיה. שום שחקן לא יחתום בלי אישור שלי (אודי ציטיאט)
נבן ספאחיה. שום שחקן לא יחתום בלי אישור שלי (אודי ציטיאט)

שיתוף הפעולה עם ניקולה וויצ'יץ': "יש למכבי מחלקה מקצועית ומחלקת סקואטינג ואני נעזר בהם, אבל בסופו של יום אני אקח את ההחלטה הסופית. אני מבטיח שלא יהיה שחקן שיחתום במכבי בלי שאני אתן את האישור על כך".

עזיבת אטלנטה הוקס: "למה היית צריך את הכאב ראש הזה? נכון שהייתי עוזר מאמן באטלנטה והיה לי נוח שם, אבל מכבי תל אביב זה אחד המועדונים הגדולים בכדורסל העולמי, ופעם מאמן תמיד מאמן. רציתי לאמן וכאב ראש זה חלק מהעניין. יש הרבה הבדלים בין הכדורסל האמריקאי לאירופי, ועדיין למדתי הרבה מאוד מהמאמן מייק בודנהולץ".

על המטרות לעונה הקרובה: "הצבע הצהוב מסמל ניצחונות. לגבי הליגה והגביע המטרה היא לזכות בשני התארים. לגבי היורוליג אני לא יכול להבטיח שנגיע לפיינל פור, אבל כן מבטיח שנעשה הכל כדי להגיע לשם".


ספאחיה. "לא יכול להבטיח פיינל פור ביורוליג" (אודי ציטיאט)

המאמן התייחס לנדנדת המאמנים בעונה שעברה במכבי: "אני מרגיש בטוח, תמיד מרגיש בטוח בכל מקום שאני מגיע אליו. נכון שגם אני עזבתי אחרי עונה בלבד את מכבי, אבל העובדה היא שחזרתי, כך שהעבודה שלי כנראה הייתה טובה".

על הבעייתיות בחוק הרוסי: "זו לא הפעם הראשונה שאני עובד כך. גם כשאימנתי בטורקיה היה דבר דומה. החוק הרוסי לא משנה לי, אני רוצה לייצר במכבי קבוצה אחת שמורכבת מכולם. אני לא אבנה כאן שלוש קבוצות לכל מסגרת. אני אבנה קבוצה אחת, והישראלים יצטרכו להשתלב בה ולתרום בכל המסגרות".

גיא גודס, שאימן במכבי ת"א במשך עונה וחצי, חזר למועדון בתור עוזר המאמן, ואמר: "זו לא פעם ראשונה שאני יושב פה. הייתי בהרבה צוותים במכבי תל אביב ואני שמח להיות שותף של נבן. עברו שנתיים מאז שעזבתי פה אבל מעגלים חוזרים. מעולם לא עירבתי רגשות, רק הלכתי לפי השכל. אני מתנוסס פה על כמה קירות, ומבחינתי זה רק לעשות את המיטב כדי להביא את מכבי להצלחות לה היא ראויה".

הסיבות לחזרה למכבי תל אביב: "אף פעם לא ידעתי כמה תארים יש לי במכבי תל אביב למשל, וזה עונה על השאלה מדוע חזרתי. אני לא מסתכל אחורה, העבר הוא העבר ואני עובד יותר מהשכל ולא מהרגש. אמרתי דברים נגד הניהול אבל הבעלים זזו הצידה והמסקנות הופקו".

גיא גודס. סוגר מעגל ושב הביתה (אודי ציטיאט)
גיא גודס. סוגר מעגל ושב הביתה (אודי ציטיאט)


על הצביון הישראלי בקבוצה,
אמר גודסמה ההבדל בין טיוס ודיברתולומיאו לשחקנים היהודים ששיחקו במכבי כשזכתה באליפות אירופה הראשונה שלה ב-1977 (טל ברודי, לו סילבר, בוב גריפין)?

טל בורשטיין, שיעשה את צעדיו הראשונים כעוזר מאמן, סיפר: "מרגש לחזור הביתה רק מהצד השני, לראות מה קורה מאחורי הקלעים. מצפה לי באופן אישי הרבה עבודה ולמידה. אני מאמין שאוכל גם להביא מעצמי לצוות. גיא פניני היה פה הרבה שנים והרבה ילדים היו מתגאים בקריירה שלו. לצערנו מה שקרא לו זה חלק מהענף הזה. אמרתי לו שאני מקנא בו כי הוא לפחות יצא ממכבי, אבל יכול להמשיך לשחק. אני בטוח שמכבי תדע בעתיד לקבל סמל כמו גיא לתפקיד במועדון. בשנה האחרונה חזרתי לפעילות בכדורסל באופן עצמאי וההצעה הזאת באה לי בזמן. האם אהיה מאמן ראשי יום אחד? אולי, אבל אני רק בתחילת הדרך".


בורשטיין וספאחיה. "ההצעה באה בזמן" (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי