פרנקל: "ההחלטה לעצור את הליגה הייתה מהקשות בחיי"

שמואל פרנקל
שמואל פרנקל | עדי אבישי

יו"ר מנהלת הליגה יפתח היום את עונתו השישית. בראיון מיוחד הוא מתגאה בביטול החוק הרוסי, מודה שאין מספיק צעירים מוכשרים ונזכר בסכסוך שכמעט סיים מוקדם את העונה

(גודל טקסט)

 לפני שש שנים נבחר שמואל פרנקל, מייסד ומנכ"ל בית ההשקעות "אפסילון", ליו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל. פרנקל, שהחליף את מייסד ליגת העל אבנר קופל, כיהן כדירקטור במספר חברות מרכזיות במשק (בזק, רשות הדואר, קופת חולים כללית ועוד). בראיון חגיגי לקראת פתיחת העונה החדשה הוא מכריז: "עמדתי ביעדים".

"מאז שנכנסתי לתפקיד היו לנו ארבע אלופות שונות", פותח פרנקל, "טובת קבוצות ליגת העל עומדת לנגד עיניי, והיא זו שמנחה אותי. אני יודע מאיפה הגעתי והיכן נמצאת הליגה היום. הגדלנו משמעותית את התקציב, למעשה שילשנו אותו. כיום הקבוצות מקבלות בין שניים לשלושה מיליון שקל לעונה. כשהגעתי, כל קבוצה קיבלה בין 800 ל-900 אלף שקל. יש קבוצות, כמו הפועל חולון למשל, שסיימה את הליגה במקום השני וזכתה בגביע המדינה, שקיבלו ממנהלת הליגה בעונה שעברה קרוב לארבעה מיליון שקל. בנוסף, מאז כניסתי לתפקיד נבנו בארץ ארבעה-חמישה אולמות חדשים, ואולמות נוספים בדרך. קבוצות שמשחקות באירופה נהנות מתוספת תקציב בסך 650 אלף שקל, וזה בהחלט הישג".

פרנקל מודה שלא הכל ורוד ונזכר בשביתת השחקנים בעונה שעברה, שאם הייתה נמשכת הייתה עלולה לדרדר את הכדורסל הישראלי שנים רבות אחורנית: "בשום שלב לא חשבתי להתפטר או לפרוש מניהול ליגת העל", מדגיש יושב הראש, "חשבתי על פתרונות כדי לסיים את המשבר. ארגון השחקנים לא הבין שיש לנו במנהלת עקרונות שלא היינו מוכנים לוותר עליהם".


"ההחלטה לסגור את הליגה הייתה אחד מהימים הקשים שלי בכדורסל ובכלל" (אודי ציטיאט)

אבל בכל זאת, הליגה נעצרה והיה כאוס גדול.
"ההחלטה לסגור את הליגה הייתה אחד מהימים הקשים שלי בכדורסל ובכלל. באותו יום שישי, לפני שנמצא הפתרון, חשבתי שיהיה נורא ואיום אם במשמרת שלי הליגה תיסגר במחזור ה-32, בלי פלייאוף ובלי פיינל-פור. לשמחתי, הרבה אנשים טובים שהכדורסל יקר ללבם נכנסו לעובי הקורה, כולל השרה מירי רגב, ראש משרד הספורט יוסי שרעבי וידידי אבי ניסנקורן. והנה, אנחנו בפתחה של עונה חדשה שמביאה בשורה לעתיד טוב יותר".

העתיד אכן יהיה טוב יותר?
"החוק הרוסי יבוטל, וזה דבר שהוא נחוץ, הכרחי וחשוב לעתיד הכדורסל. מאוד קיוויתי שהחוק הרוסי יבוטל במשמרת שלי".

וזה לטובת הכדורסלן הישראלי?
"הייתי רוצה שייווצר מצב שבו יהיו יותר שחקנים ישראלים ברמה של ליגת העל. מה לעשות שיש לנו בעיה מול מה שקורה באירופה ובארה"ב, שם צעירים בני 18 עד 22 לומדים במכללה, כשאצלנו בגילאים האלו הצעירים נמצאים בצבא".


שמואל פרנקל. "הליגה הלאומית היא הפתרון לשיפור הכדורסל הישראלי" (עדי אבישי)

איך לדעתך משפרים את מצב הכדורסל הישראלי?
"הליגה הלאומית היא הפתרון. הליגה השנייה צריכה להיות משוחקת פעמיים בשבוע, ואז יהיו יותר ישראלים שיגיעו מוכנים יותר לליגת העל. הצלחנו במנהלת להחיל את חוק הצעירים, שבכל קבוצה יהיה שחקן אחד עד גיל 22 ואחד עד גיל 25. יש את נושא הכרטיס הכפול, שגם הוא תורם, אבל כל זאת לא מספיק. צריך גם להתחשב בצרכים של הקבוצות המשחקות באירופה, ולכן החלטנו על מתן אפשרות לקבוצות לרשום שישה זרים".

ומי שתשתף שישה זרים תשלם על כך?
"לא, אבל לעומת זאת, מי שתרשום ארבעה זרים תזכה למענק. בקרוב נפרסם את הסכומים שהקבוצות ישלמו או יקבלו".

מה אתה אומר לאנשי מנהלת הליגה הלאומית, שדורשים להעלות כל עונה שתי קבוצות לליגת העל?
"שיש בעיה של מספר השחקנים הישראלים המתאימים לשחק ברמה הזו. אם נגדיל את מספר הקבוצות בליגת העל, הרמה של הליגה תרד. כיום אנו צריכים 60 שחקנים ישראלים ברמה סבירה. אם נגדיל את מספר הקבוצות ל-14, נצטרך 90 שחקנים. אין לנו מספר כזה של שחקנים. בלאומית גם יש מספר מצומצם של קבוצות עם אולמות מתאימים או תקציבים לשחק בליגת העל. אני לא מוכן שרמת הליגה תרד. נמשיך לעלות ולהוריד כל שנה קבוצה אחת. מי שצריכה לרדת, תרד, ומי שצריכה לעלות, תעלה. זה ספורטיבי וזה נכון".

אתה מרוצה מהמצב כיום?
"יש לנו ליגה טובה. ליגה תחרותית. אנחנו עדים לקבוצה כמו הפועל באר שבע, שעלתה מהלאומית והגיעה עד גמר גביע ווינר. כיום נוצר מצב שכל קבוצה יכולה לנצח את השנייה. זה מתכון לליגה בריאה וחזקה, המושכת קהל וספונסרים".

"מקרים חריגים דורשים עונשים מחמירים"
מערכת היחסים בין מנהלת הליגה לאיגוד הכדורסל נתקלת לעתים בניגוד אינטרסים. על כך אומר יו"ר המנהלת: "האיגוד אמון על כל הכדורסל בארץ, למעט ליגת העל. בזמנו קיבלנו מנדט מאיגוד הכדורסל לנהל את ליגת העל, ואנחנו עושים זאת על הצד הטוב ביותר. למנהלת הליגה יש דירקטוריון שלוקח את ההחלטות רק לליגת העל, למרות שחלק מאנשי הדירקטוריון מכהנים גם במוסדות איגוד הכדורסל. אין לנו בעיה עם זה, כל עוד כל אחד עושה את המוטל עליו".

בעבר נשמעו קולות מצד המנהלת שאיגוד שופטי הכדורסל צריך להיות תחת כנפי המנהלת.
"דעתי היא שאיגוד השופטים צריך להיות עם איגוד הכדורסל, ואני אומר זאת חד משמעית. אף פעם לא רציתי את השופטים תחת המנהלת. איגוד השופטים צריך וחייב להיות גוף מקצועי, שקוף ועצמאי. אני יודע שמשרד הספורט הזמין עבודה מקיפה על איגוד השופטים. עיינתי בממצאי אותו דו"ח, ולדעתי אם יצליחו ליישם אותו, תהיה לנו בשורה ואני באופן אישי אהיה מאוד מרוצה".


שמואל פרנקל. "בשום שלב לא חשבתי להתפטר" (עדי אבישי)

בעונה שעברה נוצרו מצבים של "ענישה כפולה", לאחר שמנהלת הליגה הטילה עונשים על קבוצות, שנענשו גם בידי בית הדין של איגוד הכדורסל. "יש עם זה בעיה", מודה פרנקל, "לפעמים לוקח זמן לאיגוד להעניש קבוצות, כמו שהיה לפני שנה עם היריקה באילת. אני חושב שמערכת השיפוט באיגוד הכדורסל צריכה להיות הרבה יותר מהירה והרבה יותר יעילה. מנהלת הליגה מפעילה מערכת שפיטה וענישה משלה, על פי מה שהתקנון מאפשר. כדי למנוע אלימות, השיפוט צריך להיות מהיר יותר, ופסקי הדין צריכים להיות מחמירים יותר".

העונשים קלים מדי?
"התפרעויות אוהדים, פגיעה בשחקנים, בשופטים ובאוהדים – כל זה קיים, אם כי אני חושב שזה בשוליים – אבל גם את זה צריך לעקור. כשקורים מקרים חריגים צריך עונשים מרתיעים. כשמענישים מישהו חייבים לבדוק שהעונשים מיושמים ושאותם אוהדים שסרחו באמת לא מגיעים למגרשים. במקרה של פגיעות פיזיות, צריכים להיות בתי דין שמתמחים בנושא. בית משפט רגיל לא בדיוק יודע איך להתנהג במקרים בהם התבצעה אלימות במגרשים. חייבים גוף שיפוטי המבין בתחום הספורט, ואני מקווה שזה יקרה עוד השנה. יש התארגנות שבקרוב נוציא אותה החוצה בכל הקשור למניעת אלימות בספורט".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי