הלב הצהוב נדם: כך מכבי ת"א הפכה לספינת הדגל של הכדורסל

שמואל מחרובסקי
שמואל מחרובסקי | באדיבות מכבי תל אביב

במשך 32 שנים זוהה "שמלוק" כאיש ששימש לבה של המערכת והיה חלק מרכזי בהפיכתו של המועדון לאימפריה. מיקי ברקוביץ': "הגעתי להישגים שלי בזכותו", צביקה שרף: "הוא ידע לטפל באנשים"

(גודל טקסט)
מנהלה המיתולוגי של מכבי ת"א, שמואל "שמלוק" מחרובסקי, נפטר אתמול (שלישי) בת"א בגיל 81. מחרובסקי שימש כמנהל מכבי ת"א משנת 1960 ועד 1992 כשפרש הוחלף על ידי מוני פנאן ז"ל. ארונו של מחרובסקי יוצב היום בהיכל מנורה מבטחים בשעה 14:00 ולווייתו תצא בשעה 16:00 בבית העלמין בקריית שאול.


כוכב העבר של הצהובים, מיקי ברקוביץ', חב את הקריירה שלו לשמלוק. אתמול אמר לספורט1 כי "כששמעתי על פטירתו הלב נצבט. מדובר בדור הולך ונעלם. באופן אישי שמלוק נתן לי את הכלים ואת הביטחון להצליח. הגעתי להישגים שלי בזכותו. כל הישג, כל פרס כל דבר שקרה לי בחיים הספורטיביים זה בזכותו. הוא חנך אותי מאז שהייתי ילד ועד הבוגרים".


ברקוביץ' ניסה לבקר את שמלוק לפני כשבועיים, אך בשל מצבו הפגישה לא יצאה אל הפועל. אתמול הוא ספד: "שמלוק היה האורים והתומים לכל הדור שלנו. דור עונת 77. מעבר להרגשה הטובה שהוא נתן לנו על הפרקט, הכי חשוב מבחינתו היה החיבור מחוץ לפרקט. מכבי ת"א היא שמלוק מחרובסקי ואם למועדון היה דגל, הייתי מוריד אותו לחצי התורן".


מחרובסקי היה, כפי שחבריו וגם מתנגדיו כינו אותו, "מענטש". אדם שפיו וליבו שווים, אמר את שחשב בעוקצנות אופיינית, כאשר אחת האימרות שיצאו מפיו הפכו לסמל המלווה את הקבוצה לדורותיה ומגדירה את המכביזם: "מקום שני זה לא מקום. לא מקום! רק מקום ראשון. אם אתה שני, אל תהיה במכבי".


שמלוק, המכביסט הראשון pic.twitter.com/Zya6mFQWXX

— Maccabi Tel Aviv BC (@MaccabitlvBC) February 5, 2019


במשך 32 שנותיו במכבי, שמלוק היה המוציא והמביא. הוא וניהל ביד רמה את הקבוצה, שנים רבות לצדו של היו"ר שמעון מזרחי. הוא נולד באוקטובר 1937 בשכונת סומייל בת"א, שם גדל. בתחילת שנות ה-50 שיחק כדורסל במדי קבוצת ברית מכבי עתיד. בשנת 1960 מונה לתפקיד מנהל מכבי ת"א, שהחלה בשנותיו הראשונות לשחק בגביעי אירופה.


במהלך כהונתו של שמלוק, שנעשתה בהתנדבות מלאה, זכתה מכבי ת"א בשני גביעי אירופה לאלופות ופעם אחת בגביע הבין-יבשתי. היא הניפה 27 פעמים את תואר האליפות ו-23 פעמים את גביע המדינה.


מספידיו לא הפסיקו לספר אתמול על האיש שהיה מכביסט מכל הלב. יקה, איש של סדר וניהול למופת. האדם שהפך את המועדון מקבוצת ספורט לקבוצה מקצוענית. עם השנים הפך שמלוק לסמל ולאחד האנשים החזקים במועדון. הוא היה מעורב בכל פרט, קטן כגדול. מחרובסקי נחשב "כאבא" של כולם (אף שלו עצמו לא היו ילדים, י.ו) ונחשב אהוב במיוחד על כל שחקני הקבוצה ומי שהשתייך אליה.


לאחר עזיבתו את מכבי הוריד פרופיל בכל הקשור לקבוצה וכמעט ולא היה מעורב בנעשה בה. מחרובסקי הקים את משרד הפרסום שמלוק-רבן, שב-1999 חלקו נרכש על ידי חברת הפרסום מקאן אריקסון והשם הוחלף למשרד שמלוק-רבן-גולני. במסגרת אותה עסקה מכר שמלוק מחרובסקי את כל מניותיו בחברה.

https://t.co/TOY5RuiuyI

— Maccabi Tel Aviv BC (@MaccabitlvBC) February 5, 2019

מאמן הקבוצה לשעבר, צביקה שרף, היה מקוב מאד לשמלוק, שגידל אותו, תמך בו ואתמול בתוכנית הספורט של ב-103FM הגיע זמנו של שרף לסכם: "נפטר היום איש גדול. שמלוק היה איש מדהים, אחד האנשים היותר פיקחים, היותר חכמים, יותר מבינים ביחסי אנוש. היוצרים וההוגים של האימפריה שנקראת מכבי ת"א. הוא ידע למזג הבנת כדורסל עם הבנת אנשים וטיפול בהם. הוא היה גב למאמנים וחיבר את כולם. הוא היה מזה מיד בעיות שרק קרו והיה הראשון שלקח על עצמו את נושא הבאת השחקנים האמריקאים, קליטתם במכבי, והפיכתם לאגדות צהובות. הוא ידע לעבור מקבוצה קטנה שרוצה לשאוף וללמוד, למועדון גדול עם הרבה ציפיות והרבה בעיות. הוא, יחד עם שמעון ושניים-שלושה אנשים נוספים, יצרו את הדבר שנקרא מכביזם. זו הייתה אהבה והקרבה בלתי רגילה".


גם מנהלת הליגה ספדה אתמול למחרובסקי: "מנהלת הליגה, יושב הראש שמואל פרנקל וקבוצות הליגה מרכינים ראשם עם הידיעה על מותו של שמואל מחרובסקי. ומשתתפים בצער המשפחה ובצער מועדון מכבי ת"א. שמלוק היה מנהלה המיתולוגי של מכבי ת"א בימיה הגדולים ואישיותו הקרינה על הקבוצה כולה. יהי זכרו ברוך".


מטעם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, נמסר: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של 'שמלוק' מחרובסקי, מנהלה האגדי של מכבי ת"א שליווה את הקבוצה במשך עשרות שנים. אין אוהד כדורסל שלא מכיר את פועלו של שמלוק, שהפך להיות אחת הדמויות המזוהות ביותר עם הקבוצה, שבאותן שנים הייתה היחידה שייצגה את ישראל באירופה ושמה את הכדורסל הישראלי על המפה.


"בתקופתו זכתה מכבי בתארים רבים ויחד עם שותפיו הביא 'שמלוק' סטנדרטים של ניהול מהטובים ביבשת. משרד התרבות והספורט מרכין ראשו עם ההודעה על מותו של שמואל 'שמלוק' מחרובסקי ומשתתפים בצער המשפחה ובצער מועדון מכבי ת"א וענף הכדורסל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי