עד שלא נותרה ברירה: הסיבות לפיטורי רוני לוי מאנורתוזיס

ניקולה מיטרוביץ'
ניקולה מיטרוביץ' | האתר הרשמי

אחרי שייצב את המועדון והחזיר את הקבוצה למפעל אירופי, בקיץ והכל התהפך. האוהדים כעסו על רצונו לעזוב, המקומיים לא שותפו, עם אחד הזרים הוא כמעט התקוטט ואפילו עזיבת אריאל הרוש פגעה קשות, יעקב זיו מנתח

(גודל טקסט)
קפריסין נחשבת לאחד המקומות השלווים בעולם. קצת קשה להאמין שמדובר באי במרחק של כשעה טיסה מאיתנו, המקום הכי מטורף בעולם, אבל בכדורגל ובעיקר בכל הקשור למעמד המאמן בקפריסין המים סוערים תמיד. כך מצא את עצמו גם רוני לוי משלם את המחיר ומקבל הודעת פיטורים מתפקידו באנורתוזיס פמגוסטה.


לוי הגיע לקדנציה שנייה בקבוצה באוקטובר 2016, כשאנורתוזיס פמגוסטה הייתה במצב קשה בעיקר מבחינה כלכלית. הישראלי הצליח לייצב את השורות וסיים את העונה הסדירה במקום השישי, כך שזכה לקחת חלק בפלייאוף האליפות. בעונה שעברה כבר נרשם הישג השיא שלו בקפריסין, כשסיים במקום השלישי אחרי אפואל ואפולון לימסול ואת העונה האחרונה החל בזכות כך במוקדמות הליגה האירופית – הופעת ראשונה של המועדון באירופה אחרי חמש שנים. מי שסייעו לו להצליח היו אריאל הרוש שנבחר לשוער העונה בקפריסין ועזב לטובת הפועל באר שבע, נוסא איגיבור וגם רובן ראיוס שכבר שלוש שנים במועדון.


במהלך העונה שעברה אף דורגה אנורתוזיס במשך 12 שבועות במקום הראשון, אבל כתב מוביל בעיתון הקפריסאי "פוליטיס", שביקש להישאר בעילום שם, אמר ל'ספורט1': "למרות ההצלחה של רוני לוי בעונה שעברה, היא לא הייתה מושלמת. למזלו אומוניה ו-א.א.ק לרנקה היו חלשות מאוד. היו לרוני לוי כמה בעיות במהלך העונה שהוא לא הצליח לשפר".



"היו בעיות שהוא לא הצליח לשפר" (ערן לוף)


ההפסד ללאצ'י האלמונית, הקבוצה האלבנית שהדיחה את אנורתוזיס הקיץ מהליגה האירופית כבר בסיבוב המוקדמות הראשון, היה מכה קשה ליוקרה של המועדון וגם לתקציב. אף אחד בקבוצה לא האמין שהקבוצה תודח כל כך מהר. רבים חשבו שתגיע רחוק, אבל ניצחון 1:2 במשחק הביתי והפסד 1:0 בגומלין העיפו את הקבוצה של רוני לוי בשלב כה מוקדם.


ההלם היה מוחלט והשפיע על המהלכים של תחילת העונה, עד כדי כך שכתב העיתון "פוליטיס" סיפר: "האוהדים לא אהבו את הרעיון שהוא רצה לאמן את נבחרת ישראל ולא היה נאמן לקבוצה, למרות שזכה להארכת חוזה עד 2020 במארס האחרון. האוהדים היו מתוסכלים מההדחה באירופה ומהרעיון שלא ברור אם לוי יילך או יישאר, זה עיצבן אותם". ביקורת שחזרה על עצמה פעם אחר פעם בתקשורת הקפריסאית הייתה שרוני לוי לא משתף כלל שחקנים מקומיים, אולם היה גם מי שתמך בו וסיפר: "לא מבין מה רצו ממנו, סופורוניס אבגוסטי, שהוא מאמן אפולון, הוא קפריסאי והוא שיתף מעט קפריסאים בעונה שעברה".


אמנם קפריסאים רבים לא שותפו, אבל הכישלון של לוי בליגה האירופית גרם לו לאבד את חדר ההלבשה הרווי בזרים. לפי פרסומים בקפריסין, באוגוסט הייתה ללוי תקרית חריפה עם הבלם דוגלאו. לוי מתח עליו ביקורת בחדר ההלבשה והשחקן הגיב בצורה מזלזלת. המאמן השעה אותו לשבוע בנוסף לקנס שספג. הברזילאי בן ה-32, כך לטענת מספר צהובונים בקפריסין, ניסה להתנפל על לוי עם אגרופים ונרשמה מהומה גדולה בחדר ההלבשה. בסופו של דבר השניים התפייסו, אבל מאז הבלם לא שיחק הרבה על אף שבשנה שעברה היה שחקן הרכב קבוע. "שמענו את שני הצדדים והשחקן הודה שעשה דבר לא טוב. אנחנו קבוצת כדורגל ולא בית משפט שדה", סיפר אז יו"ר המועדון. הידיעה, יש לציין, הוכחשה על ידי המועדון והמאמן ובנוסף נטען שהעימות התרחש על כר הדשא.

הבלם הברזילאי התנפל עליו, הקפריסאים כמעט שלא שותפו (טוויטר)


לוי לא יכול לבוא בטענות לסגל שהועמד לרשותו העונה. בקפריסין אומרים שזהו סגל שבהחלט ראוי להתמודד על האליפות, אבל סדרה של תוצאות חלשות מול קבוצות תחתית הביאה לכך שרוב חברי הנהלת הקבוצה היו נחרצים בדעתם שלוי לא יוכל להרים את הקבוצה חזרה, כשגם האוהדים תמכו בהחלפתו. הקיץ נשיא הקבוצה אנדראס פנטלי רכש שלושה שחקנים שביחד שווים כמיליון יורו, סכום גדול לקבוצה כמו אנורתוזיס וכשהחל להיראות שההשקעה ירדה לטמיון – נעשה הזעזוע.


בעיה נוספת הייתה עם הרוש. "ההגנה סבלה מאוד מאוד מעזיבתו", אמר סימוס פפיטיס מ"גול ניוז". "אם הוא נשאר אולי המצב היה נראה אחרת, אבל הרוש רצה לשחק בקבוצה גדולה יותר. ללוי לא היה מזל עם השוער הפורטוגלי מריו פלגיירש שהגיע מפאקוס פאריירה שופצע עם תחילת העונה". אנורתוזיס רכשה ברגע האחרון את השוער הקרואטי איבן וארגיץ' שהיה שייך לסגל של לאציו בשנתיים האחרונות, אבל שיחק רק משחק אחד. 


עד לימים האחרונים הייתה תמיכה לרוני לוי גם מצד הנשיא, אבל מעידה שנייה מול קבוצה שצברה נקודת ליגה ראשונה על חשבון אנורתוזיס עשתה את שלה. "ההנהלה נכנעה לאוהדים שנמאס להם מלוי, אבל לקח לה יומיים-שלושה כדי להחליט על פיטוריו בגלל שאין מאמנים טובים פנויים", סיפר איש מקצוע בקפריסין.



אריאל הרוש. העדיף את ב"ש ואנורתוזיס נפגעה מכך (מאיר אבן חיים)


בתחילת החודש עוד אמר יו"ר הקבוצה קיריאקוס גיאגוס ש"יש יותר מדי ביקורת על לוי והיא לא מוצדקת", וכשנשאל על הלחשושים לפיהם חדר ההלבשה מפולג הבהיר ש-"חדר ההלבשה הוא לא קולג' של בנות. יש משמעת ויש חוקים. רוני לוי הוא לא מהסוג של המאמנים שחברים עם השחקנים. הוא שומר על מרחק מהם וזה טוב, אבל הוא אחד שמדבר איתם בשיחות אישיות".


ולמרות כל זאת, לוי יכול לטפוח לעצמו על השכם מכיוון שעבד כשנתיים בקבוצה בזמן שכל 13 הקבוצות האחרות ביחד העסיקו 26 מאמנים בעונת 2017/18. חמש קבוצות מתוך ה-14 בליגה הראשונה לא פיטרו מאמנים והנטל נפל על כל השאר, כשהשיאנית הייתה היורדת אתניקוס אקנס שפיטרה ארבעה מאמנים. גם העונה רוני לוי הוא לא המאמן הראשון שמשלם את המחיר ועברו רק ארבעה מחזורים, כך שהוא גם לא האחרון. האם זה אומר שעוד נראה אותו על הקווים בקפריסין העונה? כנראה שזה בעיקר תלוי היכן יהיו הפיטורים הבאים, בקפריסין או בליגת העל שלנו.


בקרוב בליגת העל או שאולי שוב בקפריסין? רוני לוי (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי