ידין: מכבי חיפה ניסתה לרסק לי את הקריירה, רוני לוי פחדן

ידין
ידין | דני מרון

קשר הפועל תל אביב שובר שתיקה. השנים בכרמל ("הייתי במנודים והתעללו בי, לשחקן נוער לא מתנהגים כך"), תדמיתו כסמל החדש של האדומים והמטרות שנותרו. ממכבי חיפה נמסר: "הוא ההיפך ממה שאנו מצפים משחקן שלנו"

(גודל טקסט)
במשך חמש שנים שמר אביחי ידין על שתיקה, ואלו לא היו שנים פשוטות עבורו. במכבי חיפה הוא מיעט לשחק וגם החזרה להפועל תל אביב לוותה בקשיים ובירידת ליגה, אבל עכשיו דברים מתחילים להסתדר. הקשר שוב מנהיג את האדומים, הפך לבורג מרכזי בעונה שצפויה להסתיים עם חזרה לליגת העל – וזה גם הזמן מבחינתו לשבור שתיקה.


"משהתחלתי לשחק בבוגרים אני לא אוהב להתראיין", מספר מי שיכול להעיד יותר מכולם על מצבה של הפועל תל אביב בשנתיים האחרונות. הוא היה שם בדאבל הגדול, בשאלקה, בבנפיקה ובליון, וכעת גם בנצרת עילית, בנשר ובמרמורק, ובראיון מיוחד הוא מספר לראשונה על החיים בליגת המשנה, הפיכתו למעין הסמל החדש של הפועל תל אביב וגם לתקופה הקשה במכבי חיפה.


משווים אתכם לאורך כל העונה למכבי נתניה, אחת שהצליחה לשכנע הרבה יותר בדרך לעלייה. כמה קשה להיות בהפועל ת"א בליגה השנייה?
"בכמה הפרש הם סיימו את העונה? בואו נחכה לסיום העונה ואז נדבר. זוכרים את הסוף, ואנחנו רוצים לנצח עד הסוף ולסיים בהפרש כמה שיותר גבוה".


תחילת העונה הייתה לא קלה, רק עכשיו התחלתם להתייצב.

"זו ליגה לאומית. התחלנו את הליגה במטרה אחת והיא לעלות. אנחנו בקצב טוב וצריכים להמשיך ככה. אסור לנו להוריד את הרגל מהגז וצריך להפוך את זה (את העלייה, ת.ח) לרשמי".



"רוצים לסיים בהפרש כמה שיותר גבוה". ידין (דני מרון)


מה לא עבד תחת מוטי איוניר?
"אני לא יודע בדיוק מה לא עבד כי התחלנו עם רצף טוב. היו כמה משחקים שלא ניצחנו ובמשחקים האלה גם הייתי פצוע ועברתי ניתוח. כולם אהבו את מוטי ולא היו לנו בעיות איתו. היה לנו כיף איתו וכאב לנו שהלך. הגיע לאחר מכן קובי (רפואה, ת.ח) שהביא את הדרך והסגנון. קובי מאמן מצוין שיורד לפרטים הכי קטנים. יש לו דרישות גבוהות. להשוות בין שניהם? אני לא אעשה את זה. אנחנו עכשיו בדרך הנכונה למטרה שכיוונו מתחילת העונה. אני לא יודע מי חשב שזה יהיה קל, אבל קל זה לא. בכל מגרש שאנחנו מגיעים אליו יש חגיגה ושחקנים מוציאים מעצמם הרבה יותר".


אתה אומר חגיגות בכל מגרש, אז כמה חסר לך הדרבי התל אביבי?
"כמעט היה דרבי השנה, אבל הודחנו מהגביע. ברגע שנעלה יהיה דרבי".


אביחי ידין אמנם מחזק את מעמדו בהפועל תל אביב מחדש אחרי שבחר לעזוב למכבי חיפה בקיץ 2012, אבל חוזה לעונה הבאה עדיין לו. אמנם ישנה נכונות לחתום בקרוב על הארכת חוזהו לפי הצדדים, אבל ידין בן ה-31 מבהיר: "ברור שאני רוצה להישאר. כולם יודעים כמה טוב לי במועדון ואני אוהב אותו. אני רוצה להישאר וזה תלוי בבעלים, אבל אני מאמין שיהיה בסדר ושאני אשאר. אנחנו ביחסים מצוינים ואני יודע שהם רוצים את הכי טוב בשביל הפועל. מגיע להם קרדיט, הם הצילו את הפועל מקריסה".



שרון ניסנוב וקובי רפואה. המאמן הביא סגנון, הבעלים הצילו מקריסה (עדי אבישי)


אתה המנהיג של הפועל תל אביב?

"ברגע שאני עולה למגרש אני נותן מעצמי את הכל, גם מסביב בתור קפטן. זה לדאוג בחדר הלבשה, לדאוג לדברים של שחקנים או צעירים מול הבעלים. כל מי שיצטרך משהו אני שם בשבילו".


בוא נחזור לתחילת העונה שעברה. אלי גוטמן, אחד שפרחת אצלו, פתאום נוטש את הספינה. התאכזבת ממנו?
"הוא עזב עם הפירוק והכל ולא בגלל יכולת מקצועית כזאת או אחרת. אלי מאמן ענק וכולם יודעים את זה. היה בלאגן. אלי נתן לי המון ועזר לי המון ואני מאוד אוהב אותו. אם התאכזבתי? לא התעסקתי בזה. היו לנו יותר מדי דברים שאתה כבר לא יודע במה להתעסק".



"כבר לא ידענו במה להתעסק". ידין בעונת הירידה (עדי אבישי)


ואז מגיע הפירוק. אתם נמצאים בתביעות מול המועדון ותוך כדי צריכים לעלות למגרש ולהשאיר את הקבוצה בליגה
"בסיטואציה הזאת לא היה לי זמן אפילו להסתכל אחורה. אתה מסתכל על רגע נתון ומנסה לשמור את כולם ביחד, למרות שקשה. היו חבר'ה טובים ולפעמים גם היינו עולים עשרה שחקנים לאימון. היו באים אליי ושואלים אותי 'מה יהיה?'. לא התרגשתי ולא נכנסתי ללחץ, כי כבר עברתי דברים בכדורגל אז פחות לקחתי את זה לעומק. זה לא פשוט, אבל ניסיתי לדבר עם השחקנים ולהרגיע אותם כמה שאפשר".


ואיך עושים את ההפרדה?
"עשינו את ההפרדה. אתה מגיע לחדר הלבשה באימון ובאמת מדבר על זה, אבל ברגע שאתה עולה אל הדשא אתה בא ונותן הכל כי אין ברירה ומביאים כוחות".


מתי הגיע הרגע שהבנת שתרדו?
"רק בסוף. עשינו קצב צבירת נקודות טוב עם מנחם והגענו למצב שזה היה תלוי בנו ולא עשינו את זה. זה כואב מאוד, אבל גם מועדונים גדולים נפלו וירדו ליגה – הגדולה זה איך להתרומם ולהשתקם מזה. בינתיים אנחנו בדרך הנכונה, אבל אנחנו צריכים לדאוג שהפועל ת"א תהיה במקומות שהיא צריכה להיות בהם. אם אני אהיה שם או שלא, הפועל ת"א צריכה להיות איפה שהיא צריכה להיות".



ידין וגוטליב. איתו או בלעדיו, הפועל תל אביב צריכה לשוב לליגת העל (עדי אבישי)


הצלחת להפוך לסמל עבור הקהל אחרי שעזבת בצורה לא נעימה. גילי ורמוט ואחרים לא יכולים לומר את זה לזכותם
"לא עזבתי כי רציתי לעזוב. ההנהלה שהייתה לא באמת רצתה אותי. כולם יודעים שרציתי להישאר ולא רציתי ללכת, אבל הראו לי את הדרך החוצה. התחילו איתי כל מיני בעיות ושטויות ועברתי רק ביום האחרון למכבי חיפה. שריקות בוז כשהגעתי לבלומפילד? אני לא שמעתי. תמיד הראו לי בהפועל חום ואהבה וברור ששמחתי לחזור. יכול להיות שזה לא הרגיש שלא הייתי פה ארבע שנים בגלל החיבור שיש בינינו. אם אני היום הסמל הכי גדול בהפועל ת"א? אני לא יכול להגיד על עצמי. את זה צריך לשאול אחרים. אני תמיד אתן את הכל בשביל המועדון. אני בן אדם שקט שלא אוהב יותר מדי רעש. אני לא אוהב לדבר על עצמי, אז לא אגיד אם אני סמל. הנטישה של זהבי ו-ורמוט? כל אחד והבחירה שלו. יכול היה לקרות מצב שגם אני לא הייתי חוזר להפועל. זה כדורגל, זה דינמי והכל יכול להיות".


היית ארבע שנים במכבי חיפה, אבל הקריירה נעצרה לכל הפחות. זו לא הייתה טעות לעבור?
"לא, אני לא מצטער. הם רצו אותי מאוד ורציתי להצליח שם. לא הצלחתי בגלל הרבה פציעות, ניתוחים, מחלת הנשיקה. הייתה לי תקופה לא פשוטה. עשיתי שם מעט מאוד משחקים ואני מאחל להם בהצלחה".



"תקופה לא פשוטה". ידין במדי מכבי חיפה (ערן לוף)


מדברים הרבה על שחקנים מצליחים שבאים למכבי חיפה ולא הולך להם. איך אתה מסביר את זה?
"מה לא עובד אני לא יודע להגיד, כי אפילו הם לא יודעים. אם הם היו יודעים הם היו מנסים לפתור את זה, או שהם מנסים. לחץ יש בכל קבוצה גדולה, אז אני לא יודע במה הלחץ משפיע. אישית הרגשתי משהו אחר: הייתי במנודים והתעללו בי. עברתי שם תקופה לא פשוטה עם רוני לוי שהתנהג כמו פחדן . לא מתנהגים ככה ולא מזלזלים בשחקן ככה. סגרו את התריס באסיפת השחקנים, ככה לא מתייחסים לאף אחד. גם לשחקן נוער לא מתנהגים ככה. זה בן אדם וזה לא משנה אם זה שחקן שעבר הרבה או לא, צריך לכבד. מאחורי כל שחקן יש משפחות ולשחקן יש קריירה שהיא כל החיים שלו. מנסים בשנייה לרסק לו אותה, לשים אותו במנודים ולנסות לפגוע בו רק בגלל שלא טוב להם עם החוזה שהם החתימו? זה לא יפה בכלל".


רוני לוי לא היה מעוניין להגיב לדבריו של ידין.


ממכבי חיפה נמסר בתגובה: "אביחי ידין קיבל יחס, מסגרת ושכר מהגבוהים וההוגנים ביותר בכדורגל הישראלי. ידין קיבל את כל המגיע לו.  הועמדו לרשותו כל התנאים כדי להצליח! מפאת העיקרון הבסיסי של המועדון, על שמירה וכבוד לשחקנים ששיחקו במדיו, לא נדון או נפרט על התנהלותו של ידין כשחקן מכבי חיפה. ידין מייצג עבורנו את ההפך הגמור ממה שאנו מצפים משחקן כדורגל במכבי חיפה".



אביחי ידין. תגובה זועמת של מכבי חיפה לדבריו (אריאל שלום)


בסוף השבוע תתכנס הנבחרת לקראת המפגש מול רומניה. אתה עוד חושב על זה? גם בעבר לא זכית לקרדיט בזירה הבינלאומית

"אני לא חושב שאני מקופח שם. הזמינו אותי כמה פעמים ושיחקתי. אני מאחל להם הצלחה ואני אוהד שלהם. אם אחזור לנבחרת? קודם שאעלה ליגה ואז נראה מה קורה. לא משנה איזו יכולת מציג שחקן בלאומית, לא נראה לי שיזמינו. אם נעלה ליגה ונתן יכולת טובה, אז אולי הכל יכול להיות".


כמה גדולים הפערים מהליגה הלאומית לעומת ליגת העל?
"הליגה הלאומית היא קשה, במיוחד שמשחקים נגד הפועל ת"א ובאים עם כוחות גדולים יותר. זה לא טיול כמו שאנשים חושבים".



בעונת 2010/11 ידין היה עם הפועל ת"א בליגת האלופות (Gettyimages)


בשיא שלך, היית אולי הקשר האחורי הטוב בארץ. אתה מרגיש מוערך?
"מוערך על ידי מי? התקשורת? אני חושב שכן. אם לא הוזכרתי באותה הנשימה עם הקשרים האחוריים הבכירים זה אולי כי אני לא מתוקשר כך כך מבחירה. ידעתי את ההשלכות של זה ואין לי בעיה עם זה, ככה אני. רק תן לי לשחק וליהנות. הייתי יכול לעשות כתבות בכל שני וחמישי, אביחי פה ואביחי שם, אבל אני לא אוהב את זה. ברור שזה יכול היה לעזור לי, אבל אני בחרתי את זה ואני לא מצטער. אם פספסו אותי בתקופה הטובה שלי? כל אחד שואף להגיע לאירופה ולמקומות גבוהים. ברור שרציתי גם, אבל לא הגעתי לשם ולא קרה כלום. אני תמיד שלם עם עצמי ורוצה להסתכל על מה שנתנו לי. אני לא בן אדם שלוקח קשה יותר מדי דברים ובטח שלא מראה את זה. אני יודע לעשות את ההפרדה".


מה המטרות שנותרו עד סיום הקריירה?
"קודם כל לעלות עם הפועל תל אביב. לא חשבתי לרגע לעזוב, גם לפני שירדנו ליגה. אמרתי שגם אם יורדים וגם אם נשארים, אני רוצה להישאר פה. זה לא היה נושא לדבר עליו אפילו. רציתי להחזיר את המועדון הזה למקומות שהוא צריך להיות, גם בשביל האוהדים. מה שהם עושים העונה זה לא מובן מאליו: להגיע לכל מגרש בארץ, בליגה שהם לא רגילים אליה עם מגרשים לא ראויים, מקומות שמתייחסים אליהם לא יפה ולפעמים גם באגרסיביות. זה הקהל הכי תומך ונאמן בישראל, אני חושב שהם ראויים לקבוצה טובה שתיתן להם נחת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי