רפואה: מה התחבר לי בהפועל ת"א? לא מערבב את השחקנים שלי

רפואה
רפואה | דני מרון

אחרי שעמד במשימה, המאמן הכי דוגרי בסביבה מסכם עלייה: "גוטליב? היה פשוט להחזיר אותו", "גלבאן? "לא התאים לסגנון", "רגעים הזויים? חדר ההלבשה בעילוט", "דרבי? "קודם נבנה קבוצה חזקה". וגם: עתידו של דמארי

(גודל טקסט)

עד לפני שנתיים, קובי רפואה עוד אימן במכבי שעריים בליגה א'. שנתיים חלפו ורפואה השלים את המשימה החשובה עד כה בקריירה שלו: עלייה לליגת העל עם הפועל ת"א. רגע לאחר העלייה התפנה מאמן האדומים לראיון ראשון למעריב סוף השבוע ואתר ספורט1 בו הוא מדבר על הציפיות שלו, על הקושי באובדן אימו, על אדי גוטליב וכמובן גם על מכבי פ"ת, אותה עזב בתחילת העונה.

קובי, אם היו אומרים לך לפני שנתיים כשאימנת בשעריים, שתעלה את הפועל ת"א ליגה היית מאמין?
"תמיד האמנתי. ידעתי שאגיע באיזשהו שלב לרמות שאני רוצה להגיע. ידעתי שזה ייקח קצת זמן כי התחלתי מלמטה דרך הנערים והנוער וזה היה חשוב לי".


כשמונית לתפקיד, הרבה אנשים הרימו גבה שכבר קיבלת את משימה גדולה יחסית למאמן חסר ניסיון.

"תמיד יגידו דברים וגם כשהקבוצה מנצחת וגם כשלא, יהיו ביקורות. אנשים אומרים את הדעות שלהם וזה בסדר. חובת ההוכחה הייתה עליי ואני לא מתייחס למה שאחד אומר או האחר. הייתי חייב לחשוב איך אני עושה את העבודה שלי. תמיד יהיו ביקורות ולא משנה מי יהיה מאמן. אני לא מתרגש".


"אנשים אומרים את הדעות שלהם וזה בסדר". רפואה חוגג עלייה (דני מרון)

לא פחדת להיכשל?
"לא. אם הייתי מפחד לא הייתי מגיע".


ספר על המצב של הפועל תל אביב כשהגעת אליה.

"הגעתי לקבוצה יומיים לפני משחק עונה נגד הפועל כפר סבא (הראשונה בטבלה אז) והיה איזשהו משבר. הקטע המנטלי שיחק תפקיד וביומיים אין לך מה לעשות חוץ מלדבר עם השחקנים ולתת להם ביטחון. ביומיים קשה לשנות דברים. העבודה המקצועית הייתה בשלושת השבועות שלאחר מכן".


החזרת את אדי גוטליב, שחקן שהיה יותר מרגל וחצי מחוץ להפועל ת"א, לסגל והצבת אותו בהרכב נגד כפר סבא. מה אמרת לו?

"זה היה פשוט מאוד. שאלתי את אדי האם הוא יהיה מחויב אם אתן לו לשחק. הוא ענה בחיוב ואז ישבנו עם ההנהלה ודיברנו. זה היה משבר בינו לבין ההנהלה שהתנהל כמעט חצי עונה. ההנהלה יכולה היתה להגיד לי לא, אבל אני שמח שהם התרצו כי כולם הרוויחו מזה. העתיד שלו? אני מאמין שבסופו של דבר הדברים איתו ועם הקהל יסתדרו והוא יישאר בקבוצה".


יישאר גם בעונה הבאה? גוטליב עם רפואה (דני מרון)

התעסקו הרבה במכבי נתניה ובהשוואה לעונה שלהם אשתקד. נתתם את התשובה?
"כבודה של נתניה במקומה מונח אבל הפועל ת"א מסתכלת על עצמה ולא עושה תחרות. זה מועדון מספיק גדול לעמוד במטרות שלו ולא להסתכל על קבוצות אחרות. כמובן שההשוואות האלה עצבנו אותי, אבל צריך לענות ששואלים אותך את השאלות האלה. לא? הפועל ת"א הוא מועדון שבכלל נדיר שהוא יורד לליגה השנייה. זה לא שחלילה אני מזלזל בנתניה, שהיא קבוצה מצוינת, אבל אני שונא לעשות השוואות עם מועדון כמו הפועל ת"א".


ועדיין, ביקרו את רמת הכדורגל שלכם.

"היו משחקים יותר טובים ופחות טובים אבל הייתה משימה ומה שחשוב הוא שעמדנו בה. הפועל ת"א לא צריכה לעשות סנסציה ולעלות לליגת העל, כי שם המקום שלה. אני לא רואה משהו אחר. איך? מה? ברור שיגידו יותר טובים פחות טובים. אני לא מסתכל על זה".

"מעמד המאמן? עבור לשאלה הבאה"
והנה עליתם, עמדתם בכל הביקורת והלחצים, הוכחתם לכולם והנה דווקא אתה היית רגוע.
"אני יכול להגיד לך שהייתי שמח מאוד, אבל שוב. הפועל ת"א היא לא קטמון וחדרה, או כל קבוצה אחרת שלא שייכת שהיתה בלאומית הרבה שנים. הפועל ת"א היא אימפריה בכדורגל הישראלי ולא צריך לחגוג יותר מדי שעלינו. כמובן שצריך לחגוג ומגיע לשחקנים, אבל זה צריך להיות בספונטניות ולא מעבר לכך".


"לא צריך לחגוג יותר מידי" (דני מרון)

מה התחבר לכם כ"כ טוב?
"אני לא יודע לגעת במקום מסוים. חשבתי לעשות את הדברים כמו שאני רואה לנכון, ממקום אמיתי. תמיד הייתי אמיתי וישר עם השחקנים שלי לגבי הדברים הטובים והפחות טובים. אני לא יודע לערבב אנשים ואני אומר את האמת ולפעמים היא כואבת. ככה אני חושב שצריך להתנהל מול שחקנים, שאסור לשקר אותם. אני תמיד אהיה ככה".


ולצד זאת, יש לך אופי לא קל, לפעמים ישיר. יכול להיות שזה פוגע בך?

"לא מתייחס לפוגע או לא פוגע. בסה"כ אני יודע מה אני רוצה, לאן אני הולך ואיך אני מכוון את האנשים שעובדים איתי. גם לי יש לב ואני רגיש מאוד, גם אם זה לא נראה כלפי חוץ. זה האופי שלי. אם תבוא ביום יום למגרש האימונים תראה אותי מחייך. אולי אנשים מצפים שאהיה פוליטיקאי אבל אני לא נמצא במקום הזה. אני תמיד אומר את מה שאני חושב לטוב ולרע. זה יכול לגרום לי נזק, אבל אני שלם עם עצמי וככה אני חושב שצריך לנהוג. אנשים כיום מביני עניין ולא צריך כל הזמן לשקר ולעגל פינות".

איך אתה רואה את מעמד המאמן בארץ?
"עבור לשאלה הבאה".


אומר את מה שהוא חושב לטוב ולרע. קובי רפואה (מאור אלקסלסי)


"אני מקווה שאמא ז"ל אולי שומרת עלינו מלמעלה"
אמא שלך נפטרה לפני שנה וחצי, השבוע שעלית ליגה יצא לך לחשוב על זה?
"כמובן. אני חושב על זה בכל יום. זה דברים שלא יוצאים החוצה ואני שומר אותם בתוך תוכי. זה דברים שקשה להתמודד איתם. אמא שלי הייתה מאוד קרובה אליי והייתי מפונק ברמות הכי גבוהות. כמובן שזה קשה, אבל החיים ממשיכים, גם אם לא קל להגיד את זה. כל המשפחה שלי עדיין נמצאת בטראומה. גם תוך כדי משחקים אני חושב עליה. היא תמיד איתי וזה יהיה כך עד הסוף. זה לא דבר פשוט, אבל אני מאוד שמח שעלינו ליגה ואני מאוד מקווה שעד כמה שאפשר להגיד שהיא אולי שומרת עלינו מלמעלה".

מה הרגע הכי הזוי שעבר עליך השנה?
"היו הרבה רגעים. מגרשים לא מגרשים, כמו בעילוט ובנצרת עלית, חדרי הלבשה שאנחנו לא רגילים אליהם. הסברתי לשחקנים שזו הליגה הלאומית וצריך לעבור את זה ולהתמודד מול קשיים כאלה. אני שמח שהתאמנו את עצמנו"

מהם שלושת הרגעים הכי משמעותיים בעונה הזאת?
"המשחק הראשון מול כפ"ס, חלון ההעברות בינואר והקהל של הפועל ת"א".


הכי משמעותיים בעונה הזו. אוהדי הפועל תל אביב (דני מרון)

דיברת על ינואר. ההשפעה של שחקני הרכש שהבאת הייתה גדולה.
"מאז שעשינו את החיזוקים נהיה איזון בקבוצה והיא התחילה לרוץ. אני חושב שזה השינוי הכי גדול של העונה. נהפכנו לקבוצה יותר חזקה. פייסל מוליץ'? ראיתי מההתחלה שיש לו את הפוטנציאל. הוא צעיר ועובד ללא הפסקה. צריך לבוא ולראות איך הוא מגיע לפני אימונים ונשאר אחריהם. אם הוא יעבוד על הנקודות החלשות שלו הוא גם יהיה חלוץ עוד הרבה יותר טוב".

מדברים על זה שבעצם הפועל תל אביב היא היחידה שרצתה לעלות ליגה.
"אם תסתכל על זה, כל הקבוצות שהתמודדו איתנו עשו חיזוק. כולם רצו לעלות. קבוצה שלא רוצה לעלות, לא משקיעה עוד כסף. הרמה פשוט היא די זהה, ויש הפתעות, אז בגלל זה נראה ככה".

מה לא הסתדר בינך לבין פדרו גלבאן?
"היו הרבה דיבורים והרבה ביקורות כששיחררתי אותו. אתם צריכים להבין אותי. אף פעם לא אמרתי שגלבאן לא שחקן טוב, רק שסגנון משחק שלו לא מתאים לשלי. יש צמתים שצריכים לקבל בהם החלטות ולפעמים הן קשות כי אתה לוקח בחשבון גם את התוצאות. בסופו של דבר עשיתי את מה שצריך לעשות לטובת הפועל ת"א. זה לא שיש לי משהו אישי נגד פדרו או נגד כל שחקן אחר. אני ישר עם עצמי ועושה מה שנכון לעשות. לפעמים זה מצליח ולפעמים לא".


יכול להיות הרבה יותר טוב. פייסל מוליץ' (דני מרון)

"אני לא יכול וגם לא רוצה להחליף את כל הסגל"
בוא נדבר על העונה הבאה. מדברים על תקציב נמוך ומנגד אמרת כבר שאתה רואה את הפועל ת"א כמה שיותר גבוה. מה המטרה המוצהרת שלך?
"להציב מטרות כרגע אני לא אציב. כמובן שבהמשך כן. השאיפות שלי מעצמי ומהאנשים שעובדים איתי זה להגיע הכי גבוה שאפשר וזה תמיד היה אצלי. פחות מפלייאוף עליון זאת אכזבה? כמובן שהצפיות הן גבוהות. הפועל היא מותג, לפעמים בירידה ולפעמים בעלייה אבל תמיד יש ממנו ציפיות".

איזה חלק מהסגל יישאר פה. כי זה לא נראה מספיק לליגת העל, נראה שצריך לעשות כאן חריש עמוק.
"אני חושב שבסה"כ יש בסיס טוב בהפועל ת"א. אני לא אכנס לכמה, איך ומה אבל צריכים חיזוקים. אני לא יכול וגם לא רוצה להחליף את כולם".


עומר דמארי יהיה בהפועל ת"א בעונה הבאה?

"כן. מאיפה הביטחון שלי? אני מאמין שזה יקרה בסוף. ככה אני חושב ואני תמיד אומר את מה שאני חושב".


"עומר דמארי יהיה בהפועל תל אביב בעונה הבאה (דני מרון)

אתה חולם כבר על הדרבי שיחודש שוב בעונה הבאה?
"אני חולם שלהפועל ת"א תהיה קבוצה חזקה וטובה שתדע להתמודד מול כל קבוצה. אני לא יודע אם אני רואה את הדרבי בעיניים, אני רואה לנגד עיניי קבוצה טובה. אני מתרכז כל כולי באיך לבנות קבוצה חזקה. כשיגיע הזמן נתעסק עם הדרבי. מה יעזור לי אם אסתכל על הדרבי ולא אבוא מוכן ולא אהיה פקטור".


"אם היו משאירים לי את הסגל ומחזקים, מכבי פ"ת היתה רצה לאליפות"
רפואה כלל לא חשב שהוא יהיה העונה בהפועל תל אביב. בעונה שעברה סחף את מכבי פתח תקווה לאחת העונות הטובות בתולדותיה, אבל העונה התפטר כבר לאחר ארבעה מחזורים, גם בשל חילוקי דעות. באותם ימים, דובר על האפשרות שרפואה יעזוב, אבל לבית"ר ירושלים.

עברה חצי שנה. בוא תעשה לנו סדר: מה באמת קרה שם?
"כשהתפטרתי ממכבי פ"ת, כולם אמרו שסגרתי בבית"ר. זה כ"כ הציק לי כי כל אחד רושם מה שהוא רוצה לרשום בתקשורת ואף אחד לא שאל אותי, כי אם היו שואלים הייתי אומר שזה לא נכון. אני תמיד אומר את האמת. אם הייתי סגור בבית"ר הייתי בא לאבי לוזון ושינו זוארץ ואומר להם יש לי הצעה ואני רוצה ללכת. זה לא היה המצב והעובדה היא שלא הייתי בבית"ר. לא היה שום דבר עם בית"ר. כשהתפטרתי ממכבי פ"ת, לא הייתי סוגר באף קבוצה וגם לא הייתי נוהג כך. בחיים לא הייתי מנהל מו"מ מאחורי גבם של בעלי קבוצות בחיים. אם יצא לי טוב להגיע להפועל? אני לא מסתכל על זה ככה. כאב לי לעזוב את פתח תקווה. זה היה הבית שלי ושינו ואבי היו קרובים אליי. לפעמים צריך לקבל החלטות קשות".

מה לא עבד שם? הרי יכולים לבוא אנשים ולהגיד: קובי, אתה ויתרת אחרי ארבעה מחזורים ואתה זה שבנית את הקבוצה.
"אי אפשר להרים ידיים אחרי ארבעה מחזורים. צריכים להבין שהיו דברים מעבר ולא אכנס אליהם. ניצחנו במחזור הראשון, אז להרים ידיים זה לא אני. אבל זה בסדר, כל אחד חושב את דעתו וזו תקשורת. מי שצריך לדעת את האמת יודע אותה. אני לא אנסה לשכנע אף אחד. אני האחרון שמרים ידיים. אני יכול להגיד לך שגם אם הייתי מפסיד עוד חמישה משחקים לא היו מפטרים אותי ממכבי פ"ת. אז ככה שמבחינתי זה לא קשור להפסדים".


"מי שצריך לדעת את האמת יודע אותה" (עדי אבישי)

דיברת הרבה כשעזבת על העניין שהקבוצה "התפרקה" לך . עם אותם שחקנים מהשנה שעברה, היית עכשיו במקום אחר?
"תמיד אמרתי שאם הסגל של השנה שעברה היה נשאר ועם חיזוק נכון, מכבי פ"ת הייתה רצה חזק מאוד לאליפות".


היו טונים צורמים כשעזבת?

"אולי בהתחלה. הדבר הכי קשה שהיה לי זה מול שינו זוארץ. שינו היה איש קרוב אליי וגם היום וזה לא היה לי פשוט. הוא הרגיש שאכזבתי אותו והבנתי את הכעס והאכזבה שלו אבל ליבנו את העניינים. פרידות כאלה הן לא פשוטות כי הייתי המון שנים במועדון הזה. אם הדלת שלי פתוחה לחזרה? בכדורגל אי אפשר לדעת. אני יודע שאבי קצת כועס עליי, אבל הוא גם מדבר איתי. דברים תוך כדי תנועה משתנים ואני מקווה שבכל מקום שעבדתי בו הדלת שלי פתוחה".

איך אתה רואה את המועמדות של זוארץ  לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל?
"זה ייראה חשוד שאני אגיד שאני תומך בו, כי הוא חבר טוב שלי. אני לא חושב שיש בכלל אנשים כמו שינו בכדורגל או בכלל. הוא בן אדם כ"כ ישר והגון, כ"כ נותן ועוזר. כל מילה שאגיד עליו תיראה שאני משוחד. כל האנשים שנמצאים בקרבתו יודעים איזה בן אדם הוא. אני לא חושב שיש ראוי ממנו. הוא לא איש פוליטי ולא מתעסק בזה. הוא יכול לעזור לכדורגל".


ראוי לתפקיד יו"ר ההתאחדות. שינו זוארץ (אודי ציטיאט)

בוא נדבר על מנור סולומון. הכותרות הגדולות הללו פגעו בו?
"כשהייתי במכבי פ"ת, לא נתתי לסולומון להרגיש שהוא כוכב. הוא היה עוד שחקן בקבוצה והבין את מעמדו ושהוא צריך לעבוד. ברגע שייתנו לו להרגיש שהוא כוכב-אלו התוצאות. אני לא נמצא שם ואני לא מרגיש מי נותן לו להרגיש ככה, אני רק רואה את הדברים מבחוץ. הוא עדיין צעיר וצריך ללמוד ולהיות עוד שחקן שם. כמובן שיש לו יכולות אדירות ודברים שאין להרבה שחקנים, אבל ברגע שיתנו לו להרגיש שהוא מעל-זה מה שיקרה".

בעונה שעברה אמרת שאם התקציב שלו ג'ורדי קרויף אתה היית לוקח אליפות באמצע העונה. ותראה מה קרה לו העונה.
"אני חושב שהוא תרם לכדורגל הישראלי. אני לא יכול להגיד מילה רעה על אישיות כזאת. אני בטוח שהוא ימצא את דרכו ויש לו שם טוב בכדורגל העולמי. אני מאחל לו בהצלחה בהמשך".

אנחנו שומעים את המועמדים לנבחרת. קלינגר הצליח העונה, כנ"ל אבוקסיס. אז אולי אחרי שנתיים מוצלחות גם השם שלך צריך להיות מוזכר?
"אני חושב שיש לי עוד הרבה זמן. אני צריך לעבור עוד הרבה בדרך ואני אפילו לא קרוב להיות בשל. אני צריך לעבוד עוד הרבה בקריירה. כדי לאמן נבחרת אתה צריך לזכות בתארים ואני עדיין לא נמצא שם. זה עוד מוקדם מדי מבחינתי. אם זה החלום שלי? החלום שלי הוא כרגע לבנות קבוצה שהקהל של הפועל ייהנה, וכך גם הכדורגל הישראלי שצריך את הפועל ת"א. אני לא מסתכל רחוק".
 


לא נתן לו להרגיש כוכב. מנור סולומון (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי