למה הקבוצות לא צריכות למהר לפטר מאמנים

אלי כהן
אלי כהן | צילום: אודי ציטיאט

רק חמש קבוצות בליגת העל לא החליפו העונה מאמן, ואייל לחמן מציע ללמוד מהבלגים דבר שישפר את פני הכדורגל הישראלי. וגם: האם הפועל אשקלון החדשה תצליח להימלט מאימת הירידה?

(גודל טקסט)

1. מודל לחיקוי. מחזור אחד לסיום הליגה הבלגית וגנט, מאריות הכדורגל הבלגי, דורגה במקום השביעי שאינו מקנה כניסה לפלייאוף האליפות. שני מחזורים קודם לכן דורגה גנט אפילו נמוך יותר, ולאורך כל העונה הסדירה גמגמה הקבוצה של רמי גרשון. כל זה לא הפריע לראשי המועדון, שלא שקלו לרגע את החלפתו של הנס ואן-האזברוק, המאמן בשלוש העונות האחרונות לאחר ארבע עונות בקורטרייק.

בין המחזור ה-3 ל-9 הובילה זולטה-וארחם הצנועה את הליגה. קבוצה שבעונה הקודמת נכנסה רק ברגע האחרון לפלייאוף העליון. אף אחד שם לא חושב לרגע להחליף את פרנקי דורי, קצין המשטרה לשעבר, שמאמן כבר 15 עונות מתוך ה-16 האחרונות במועדון. דורי הוא תופעה: זנח את מקום העבודה המסודר שלו לטובת האיחוד בין זולטה לווארחם, כשגם בגלגול הקודם אימן עשר עונות במועדון ובסך הכל 25 עונות. המועדון הקטן מתקדם מעונה לעונה, וזולטה הפכה לשוכנת קבע בפלייאוף האליפות, עם תקציבים נמוכים מסטנדרד ליאז' וגנק, ששתיהן מחוץ לשש המובילות.

פלייס מאזו אימן לאורך כל חייו בליגות הנמוכות, עד שבשרלרואה הוחלפה ההנהלה והנשיא החדש פביאן דבק הפקיד את הקבוצה בידיו של המאמן הוותיק. מאזו סוגר עונה רביעית במועדון, ובשלוש העונות האחרונות שרלרואה – קבוצת תחתית בתחילת שנות האלפיים – סוגרת שנתיים בפלייאוף האליפות.

 

גנט. אפשר ללמוד מהם (Gettyimages)

 

אלה רק שלוש דוגמאות. הליגה הבלגית, מהמובילה ביצרניות השחקנים בכדורגל האירופי ומושא חיקוי והערצה לטיפוח כישרונות צעירים, מלמדת את ראשי הכדורגל הישראלי שיעור נוסף בכל הקשור ליחס למאמן ולמעמדו. הסבלנות והראייה לטווח ארוך הן מאבני הדרך בליגה ששולחת כעשרה שחקנים בכל עונה לפרמייר-ליג.

אבי לוזון ואשר אלון לא פיטרו השנה את מאמניהם – לא רק בשל הצלחה כזו או אחרת, אלא בשל ניסיון רב שנים, שחוסך לבעלים כסף רב. אשקלון, ב"ש וסכנין משלימות חמישה מועדונים בלבד בליגת העל שלא נגעו במאמנים. אלו הן ההחלטות שמשיגות את המטרה הנעלה במבנה המועדון: טענות יופנו גם לשחקנים, ולא רק למאמנים חשופים.

2 מודל לתיקון. עם סגל דליל ונטול ברק, הפועל אשקלון כבשה עד כה יותר מכפ"ס, רעננה ואשדוד. מדובר בהישג גדול למאמן יובל נעים, בעברו בלם ולאורך שנים עם תדמית הגנתית. אשקלון של נעים כובשת שישה שערים בשלושת המחזורים האחרונים, ולפתע ההתקפה מתחברת לשורשים של משחק ההגנה. לראיה, בארבעת המחזורים האחרונים סופגת ההגנה הדרומית רק שער אחד, והקבוצה מגיעה לרגעי האמת בכושר שיא.

 

נעים. יישאר בליגה? (אודי ציטיאט)

 

הפגיעה הגדולה של אשקלון היא בזרים. דיוויד מנגה הוא הרכש המבריק של ינואר, ברניסלב יובאנוביץ' הוא שילוב של משחק הגנה והנעת כדור, וג'וזפ איבנצ'יץ' משלים רכש נוסף בחורף וקבוצה חסונה. 

באשקלון נמצאים שני שחקני עתיד, שניהם שחקני חלק קדמי, אך שונים לחלוטין בסגנון.

רז מאיר, התומר חמד הבא, נרכש לפני שלוש שנים על ידי מכבי חיפה מקבוצת החלומות בראשון לציון של עומר אצילי, יעקב בריהון ושלומי אזולאי. כמו חמד, מאיר מוצא עצמו בקישור ובאגף, אך מבנה האישיות והכוח הפיזי יובילו את הנער העוצמתי לעתיד גדול, ושער הבכורה שלו בליגת העל מול רעננה הוא סימן לבאות.

מתן חוזז, גם הוא בן 20 ועם שער בודד, אך עם עשרה שערים מאחוריו בליגה הלאומית ועם רגל שמאל מרשימה, שמתפקדת רק כשהילד המוכשר ממכבי ת"א מגיע מקו ימין. יחד עם הבלמים האלמונים אבי מלכה וטל מכלוף, אשקלון בדרך לשרוד – אם רק תצליח להימנע מהספיגה המוגזמת בדקות הסיום. נעים ראה כבר 13 פעמים את הקבוצה שלו סופגת ברבע השעה האחרונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי