שחקן מוביל: דור מיכה ראוי למקום בנבחרת ולקבוצה באירופה

דור מיכה
דור מיכה | דני מרון

גם אחרי שבע עונות בבוגרים ועשרות שערים ובישולים קשר מכבי ת"א לא מקבל את הקרדיט הראוי. דאבור, אוסקר, דאבור ואוזן מפרגנים ומקבעים אותו כרפאלוב הבא

(גודל טקסט)

 דור מיכה הוא מעין חידה. זו השנה השביעית בה הוא משחק בבוגרים של מכבי תל אביב, אך עדיין נראה שקשה לבלוע אותו. מצד אחד, מדובר באחד משחקני הבית היחידים שזכה לדקות משחק משמעותיות בקבוצה הבוגרת, אך מהצד השני נראה שבכל עונה, ולא משנה מה התוצרת, הוא צריך להיאבק על מקומו.

ה-12.2.11 יהיה התאריך שמיכה לא ישכח. מוטי איוניר, מאמן מכבי ת"א דאז, ראה שהסגל הנבנה בקבוצתו לא מצליח והחליט לערוך מהפכת צעירים: הראשון להשתלב היה מיכה, במשחק בווינטר מול הפועל ר"ג. אפילו מיכה עצמו, לא האמין שכבר בהופעת הבכורה הוא יכבוש ויבשל.

"לא קל לעלות לבוגרים למכבי בתור שחקן נוער. זה אולי היה נראה קל באותה תקופה כי עשינו עונה מדהימה בנוער והייתה את מהפכת הצעירים, אבל המעבר עצמו הוא קשה כי מכבי מועדון שונה הן מבחינת הציפיות והן מבחינת הקהל" מספר מואנס דאבור, היום כוכבה של גראסהופרס השוויצרית ואז חברו של מיכה בצהוב.

מיכה וייני. משחקני הבית היחידים שנותרו (דני מרון)

עונה וחצי לאחר מכן, הגיע המפנה: ג'ורדי קרויף הצטרף, אוסקר גרסיה הגיע וגם עידן התארים החל בקריית שלום, כאשר מכבי זכתה באליפות לאחר 10 שנים. מיכה היה פעיל עם חמישה שערים, אחד מהם היה במשחק האליפות מול עירוני רמה"ש באיצטדיון רמת גן: "היתרון של דור הוא יכולת לשחק בכמה עמדות ותמיד הוא ייתן לך תפוקה, בכל עמדה, ולראייה אנחנו רואים שהוא שיפר את יכולת הכיבוש שלו", מפרגן מאמנו אוסקר גרסיה, מי שקושר שמו לתפקיד מאמן ברצלונה בעונה הבאה.

ובכלל, אם יש דמיון משותף בין שלל המאמנים של מכבי בעידן ג'ורדי הוא שגם אם אצל כולם, מיכה פחות מוערך בהתחלה, בהמשך עולות דקות המשחק שלו והוא הופך למוערך – אבל הוא תמיד נותר הבחור השקט שמביאים למשבצת שלו שחקנים, דוגמת אצילי או בוזגלו שעשויים להצטרף בקיץ. "במועדון כמו מכבי ת"א זה טבעי שיחפשו הרבה שחקנים התקפיים, אבל השחקנים שמכבי צריכה לחפש הם שחקנים שיהיו מחליפים למיכה ולא שמיכה יהיה מחליף שלהם", בטוח דאבור. "כדי להיות במכבי כל כך הרבה שנים ולהחזיק במעמד כזה צריך להיות מיוחד".

"אני חושב שאם נעשה פילוח דקות במכבי בשנים האחרונות לדור מיכה יש הכי הרבה דקות במכבי" מסביר הפרשן אורי אוזן, "וידיגאל העביר אותו לתפקיד קשר 50-50 וזה עשה לו טוב. תמיד קבוצות גדולות מביאות שחקני התקפה איכותיים וזה בסדר אבל מיכה תמיד מוכיח שהוא טוב והוא זה שמשחק. חוסר ההערכה אליו מתבטא ברמת הנבחרת כי אם שחקן משחק 6 שנים במכבי וברוב המוחלט הוא שחקן הרכב קבוע והוא לא קיבל דקות נבחרת, אז אם יש משהו שהוא לא מוערך מספיק זה העניין הזה".


פרגונים ממאמניו ומחבריו בעבר. מיכה (אודי ציטיאט)

אם מסתכלים על הסטטיסטיקה ועל הנתונים, נראה שמיכה כמאמר הקלישאה, פורח באביב: החודשים הטובים ביותר שלו אלו חודשי הפלייאוף, שחקן של מאני טיים אם תרצו. "זה משהו מוזר. מגיע מאמן חדש בכל עונה שלוקח לו זמן לקלוט את דור", מסכים דאבור עם האמור לעיל, "דור מוערך במכבי, אבל אולי לא מספיק. זה שחקן שבשתי נגיעות באימון אפשר לראות את האיכויות שלו".

כשמדברים על חוסר ההערכה בתחילת העונה, מדברים בעיקר על המשבר שפקד אותו בתחילת העונה שעברה תחת סלאבישה יוקאנוביץ': הסרבי סיפסל את מיכה לא פעם וגם כשסיפק משחקים טובים, מצא את ללא דקות משחק במשחק העוקב. אלא שמיכה לא נשבר. "הוא לא מאלה שילך וידבר עם מאמנים. זה לא באופי שלו", סיפרו במכבי. ובכלל, קרוביו של מיכה המליצו לו "לא להוריד את הראש, תמיד לעבוד קשה באימונים ולהיות מוכן לשחק. שברגע שיקראו לך, תהיה בכושר טוב", הם מספרים.

ואכן, גם ג'ורדי קרויף ערך עם השחקן שיחות אישיות ועודד אותו ואז הגיע פיטר בוס, תחתיו פרח מיכה. ובכלל, אם מסתכלים על המספרים של מיכה, מקבלים שחקן שהוא לא הכובש הגדול ביותר, אך בתור מבשל הוא מדורג במקום השלישי בדירוג המבשלים הפעילים בכדורגל הישראלי והוא רחוק 30 בישולים מאבי נמני, מלך האסיסטים של הצהובים בכל הזמנים. מיכה שיחק בכל משחקי הפלייאוף של מכבי מסוף עונת האליפות של אוסקר ועד עכשיו, כאשר הוא שני רק לערן זהבי בטבלת מלך הכיבושים של מכבי ת"א בפלייאוף.

מיכה הוא לא בדיוק השחקן הכי מוחצן שיש, לפעמים נראה שהתדמית השקטה פוגעת בו: "זה נראה שהוא שקט מדי, אבל במגרש הוא לא דופק חשבון. הוא יבקש את הכדור ולא משנה מה. גם בחדר ההלבשה והוא לא שקט, אלא בן אדם מצחיק שכולם אוהבים אותו. מצד שני, יכול להיות שהוא צריך להיות יותר רע", מספרים חבריו.


מיכה. הפלייאוף העליון הוא הזמן שלו (מני בן ארי)

רגע לפני סיום העונה, השאיפה של מיכה וקרוביו היא שבשנה הבאה הוא יעבור לאירופה. הוא רק בן 25 ויש לציין שבחוזהו אין סעיף שחרור, אלא רק הסכם ג'נטלמני שאם תגיע הצעה ידונו בה כל עוד תהיה למעלה משני מיליון יורו. בסביבתו מודעים לעובדה שאולי הליגה הספרדית בהתחלה תהיה פחות ריאלית, ולכן בשלב זה מכוונים לליגות התקפיות כמו הולנד ובלגיה.

"אני חושב שהוא יכול לשחק באירופה. גם אני במכבי לא הייתי שחקן מוביל במכבי בשלוש השנים שם", מספר דאבור, כיום ליגיונר בכיר, "הוא ילד גדול ויעשה את השיקולים שלו. הוא רוצה לצאת ולהצליח באירופה וזה הזמן שלו. הליגה ספרדית לדוגמא מתאימה לו".

אוזן מוצא את הדמיון לליגיונר אחר: "המעבר צריך להיות חכם ונכון. הוא שחקן סתגלן שמתאים את עצמו. הוא לא צריך להתחיל בספרד או בגרמניה אלא בליגה צרפתית או הולנד או בלגית שם הוא יכול להתאים. הוא מאוד דומה בסגנון לליאור רפאלוב ובנוי לעשות את המסלול שלו".

את החותמת הסופית נותן אוסקר גרסיה: "הוא סוג של שחקן שכל מאמן יעריך שיש לו אותו בסגל והוא יכול להועיל להועיל להרבה קבוצות בליגה באירופה".

אז לפני המעבר לאירופה ואולי מפגש עם סרחיו ראמוס, השחקן שהוא מעריץ, מיכה יצטרך לדאוג שהערב הפועל ב"ש לא תחגוג על מכבי ת"א. ארבע פעמים הוא בישל מול ב"ש ב-16 משחקי ליגה. אם זה יימשך הערב, למכבי סיכוי טוב להימנע מהפסד לאלופה ולעכב (ואולי מעבר לזה) את החגיגות האדומות.

מיכה. מכבי תל אביב צריכה אותו הערב (מני בן ארי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי