שינו זוארץ: אם מרמורק ופ"ת יהיו באותה ליגה – אצטרך להחליט

שינו זוארץ
שינו זוארץ | אודי ציטיאט

"לא רציתי להשאיר את אלו בכוח", "הסיכוי של מכבי פ"ת לזכות באליפות שואף לאפס", "כמות הקהל דוחפת שחקנים לעזוב", הספונסר שמחזיק שתי קבוצות מדבר. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

 "העונה של מכבי פתח תקווה היא הצלחה חסרת תקדים. הייתה לנו ציפייה להיות בפלייאוף העליון בתחילת העונה. עשינו את זה בצורה מדהימה. אם נצליח להשיג את הכרטיס לאירופה – ואנחנו קרובים אליו – זה יהיה הישג חסר תקדים והפתעה גדולה". 

ומה תגיד לאלה שאומרים שזו תקרת הזכוכית שלכם?
"אני לא מאמין בזה, כל פעם צריך לשאוף ליותר. כשאתה עושה התקדמות, תמשיך לעבוד על ההתקדמות הבאה ואל תלך אחורה. יהיה מאוד קשה להגיע לאחד משני המקומות הראשונים כי מכבי תל אביב והפועל באר שבע גדולות יותר מבחינה תקציבית. כדי להיות בצמרת הכדורגל הישראלי אתה צריך שיהיו לך את הישראלים הכי טובים בקבוצה. להביא את הישראלים הכי טובים זה קשה, במיוחד לפגוע בזרים. השנה פחות או יותר הצלחנו. רומאריו פירס הוא הצלחה גדולה, אליסון דוס סנטוס זה שחקן שהבאנו אותו, האמנו בו ואני חושב שהוא עשה שדרוג. קרלוס קוויאר זה הצלחה אדירה, רזומה מדהים ושחקן בעל אישיות. גם מיחאי רומן עשה עונה טובה". 

שינו זוארץ הוא איש של מאחורי הקלעים. הספונסר של מכבי פ"ת, השושבין של הפועל מרמורק המתחדשת, "השותף" של משפחת לוזון. ויש לו הרבה מאוד תובנות על מה שקורה כאן. בראיון ל"מעריב השבוע" הוא מדבר בפתיחות ובגילוי לב על הגודל והמטרות האמיתיות של מכבי פ"ת, מכירת השחקנים, קובי רפואה, הקהל שלא מגיע, ההתרסקות בפלייאוף ושיתוף הפעולה עם אייל גולן.

הצלחה אדירה. מכבי פתח תקווה צוהלת


גולת הכותרת שלכם היא מחלקת הנוער?

"מכבי פ"ת תהיה טובה רק אם מחלקת הנוער שלה תהיה טובה. מכבי פ"ת חייבת לייצר שחקנים ממחלקת הנוער, להעלות אותם לבוגרים ובסופו של דבר למכור אותם. מכבי פ"ת לא תהיה מסוגלת לעולם, לצערי, לשלם את הסכומים שמשלמות קבוצות אחרות בארץ. אין לנו את הקהל שיביא לנו הכנסת וכל ההכנסות שלנו מספונסרים או מאיתנו". 

נוצרה ביקורת על שחקנים שהחלו לדבר עם קבוצות אחרות
"ניסינו לעצור את זה, אבל לא הצלחנו כי הרעש היה גדול וזה לגיטימי. שחקנים שעשו עונה נפלאה, הצליחו, התקדמו וגם הם רצו לראות איך הם מתקדמים מקצועית וכלכלית וזה לגיטימי בעיניי. נכון יותר היה לגרום להם להבין שהם כרגע במקום עבודה מסוים, והמקצוענות עצמה היא לדעת לעשות הפרדה בין מה שקורה בחוץ לבין מה שקורה בתוך הבית. לשמוע את מה שקורה בחוץ, אבל לבוא הביתה ולתת הכל כמו שצריך, כדי שגם בעתיד יבינו עלייך שאתה יודע לעשות את ההפרדה. הרי בסופו של דבר, מי שמשלמת לך משכורות היא מכבי פ"ת ואליה אתה מחויב כרגע. תרצה לעבוד במקום עבודה אחר? תסיים את העונה כמו שצריך, תנהל מו"מ עם קבוצה אחרת, עם ההנהלה וקודם כל עם ההנהלה. זה שקבוצות אחרות מדברות עם שחקנים תחת חוזה זה חמור מאוד בעיניי ומשהו שחייב להיגדע מהכדורגל הישראלי. זה לא נכון ולא אתי לעשות את זה לקבוצה אחרת. אם הייתי רוצה שחקן קודם הייתי פונה לבעלים של הקבוצה ומקבל ממנו אור ירוק ורק אז פונה לסוכן. 

"כשיושב מולי שחקן שגדל אצלי בבית ואני שואל אותו אם הוא רוצה להישאר במכבי פ"ת והוא מסביר לי שהוא רוצה להתקדם לקבוצה גדולה ורוצה לשדרג את שכרו, אני לא יכול ולא מסוגל לעצור בעדו. אני לא יודע מה זה לא מחויבים. אני כן חושב שהרעש מסביבם גרם נזק, הראש שלהם לא היה מפוקס. יכול להיות שהם התעסקו בדברים אחרים. עדיין, אם נסתכל על כל העונה, הם עשו את העבודה שלהם וצריך לכבד את הרצון שלהם להתקדם. אם הם יביאו הצעה טובה, שטובה למועדון ולהם, לא אעצור בעדם".

שינו זוארץ. יש שחקני שרוצים להשתדרג. צילום: אודי ציטיאט

ובכל זאת, אומרים שאבי יותר לחץ למכור את אלו ואתה חיפשת להשאיר אותו.
"אני ואבי תמיד מסכימים בסופו של דבר. אני מבין את אבי ואת הרצון שלו למכור שחקן כדי להביא כסף למועדון ולהמשיך לתפעל אותו בצורה טובה. מצד שני, אני מסתכל אם אפשר לעשות הישגים עם הקבוצה. להשאיר שחקן כמו דור אלו, זו אמירה. כשישבתי עם דור אלו, איתו הבנתי שאם אשאיר אותו זה בכוח, ולא אעשה את זה. כדורגל זה מקום עבודה לכל דבר. כשאתה בא למקום עבודה ואין לך חשק, אתה לא מסוגל לייצר כלום". 

אתה יודע, לא קל להיכנס לתוך הלוזונים ונראה שאתה מסתדר איתם.
"אין היום לוזונים במכבי פ"ת. יש לוזון אחד, אבי. זו הגדרה שלכם לצייר לוזונים. עמוס כבר לא מגיע כמעט ולא מגיע לאימונים, חוץ מזה שהוא מגיע למשחקי הנוער שם הבן שלו משחק. בעיניי אבי לוזון זה מכבי פ"ת, אם לא אבי הקבוצה הייתה בבעיה. הוא מנהל אותה ביד רמה, ועושה ניסים ונפלאות. אני אוהב את אבי בגלל האהבה שלו למכבי פ"ת, שהיא טהורה, נקייה ואמיתית. הוא יודע מה עמדתי ואני בן אדם דעתן שדורש שהדברים יתבצעו על פי אמות המידה שלי, בד"כ בשקט. אבי רעשן ומאוד אמוציונלי בחיים, אבל זה החן שלו – פיו וליבו שווים. לא תמצא את אבי אומר לך X ועושה Y. אם אבי לא היה בא לפני 25 שנה, לא יודע באיזו ליגה הייתה הקבוצה היום". 

ובכל זאת, יש סביבו ביקורת
"כשאתה מנהל משהו תמיד יהיה ביקורות. יש כאלה שאוהבים אותך יותר ויש שפחות. יש לאמוציות של אבי שונאים כי אנשים לא אוהבים לשמוע את זה. אנשים לא אוהבים לשמוע את האמת. אנשים אוהבים שיערבבו ואבי לא מערבב. אני באמת חושב שלפעמים אבי צריך להירגע ולא להגיד דברים מאשר לצעוק את האמת. מה שהיה עם רן בשנה שעברה באמצע המשחק, עזוב שזה יכול לתפוס כל בן אדם, אני חושב שהמצלמה שהייתה עליו מיותרת. לא צריך לחפש". 

אהבו יותר את מכבי פ"ת העונה?
"היה יותר קל להתחבר אליה, כי נהנו מהקבוצה. אתה פתאום רואה שחקנים בגילאי נוער עולים לשחק. אלו דברים שלא קיימים בליגת העל ואנשים מפחדים לעשות אותם. אתה רואה בחו"ל שחקנים בגילאי 17-18 משחקים בצ'מפיונס ליג ופה לא. זה לא נכון. צריך להאמין בשחקן הישראלי כי הוא טוב, צריך לתת לו במה וביטחון להתקדם, כי זה יקדם גם אותנו וגם את הנבחרות שלנו. אחת הבעיות הקשות בכדורגל הישראלי היא תשתיות. לא משקיעים פה. הבאתי לנוער מגרשי לחץ, פסיכולוגים, תזונאים. המגרש הרב תכליתי הראשון שהיה פה בארץ היה במכבי פ"ת".


"יש רק לוזון אחד במכבי פ"ת היום"


מה המטרות של מכבי פ"ת? רק להיות ספקית של שחקני נוער קבוצות אחרות?

"יש מספיק מועדונים כאלה בעולם, לדוגמא סביליה בספרד. ברור שיש לי בעיה עם זה ואני מת לקחת אליפות. אבל, נכון לרגע זה, כשאני מסתכל על הכדורגל הישראלי, הסיכוי של מכבי פ"ת, לקחת אליפות שואף לאפס. יש לי שאיפות רציונליות. אני מבין את הבעייתיות שיש סביב המועדון הזה. מה שקרה עם ק"ש, יכול לקרות רק עוד שנים רבות. אם נצליח לשמור לעונות הקרובות את השחקנים שגדלים אצלנו ולהביא אותם בשלים, נוכל להתמודד ברמות הגבוהות ביותר".

בתחילת העונה הרגשת שלקחת איזשהו הימור עם קובי רפואה?
"הימור זה במושגים שלכם. אני מכיר את קובי הרבה מאוד שנים ואני זה ששלחתי אותו לקורס מאמנים ולהשתלמויות ומיניתי אותו למאמן ילדים ואז לנוער. אני מאוד מעריך את הידע המקצועי שלו בכדורגל וחשבתי שנכון בשבילו לעשות קריירת אימון. ידעתי שקובי מתאים למכבי פ"ת והוא נכנס לקבוצה כמו כפפה ליד, בצורה בלתי רגילה. לראייה החתמנו אותו לעוד שנתיים נוספות ואני מאמין שהוא יעשה טוב לקבוצה ולעצמו, בעיקר מבחינת הישגים וגם קידום שחקנים צעירים".

שינו זוארץ. סומך על קובי רפואה. צילום: אודי ציטיאט


לא קורץ לך לפעמים לקחת איזושהי קבוצה עם יותר שאיפות?

"לא. כי אם זה לא יהיה זה, לא יהיה כלום. אני בא לכדורגל רק מאהבה לקהילה ואני לא מחפש פרסום. מכבי פ"ת בעיניי קבוצה מצליחה – פרויקט חיי. עכשיו לקחתי עוד פרויקט יפה בעיני לקהילה. זה עושה לי טוב בנפש, לפחות העונה, ואני אנסה הכל כדי לחזק את זה. במכבי פ"ת יש אנשים מדהימים ולשמם אנחנו קיימים. מה לעשות, אני כרגע לא קיים לקחת אליפויות, כל עוד הכסף מדבר".

איך מעלים את מספר האוהדים?
"אנחנו בונים תכנית לשלוש שנים. מה שמטריף אותי זו לא הכמות אלא העובדה שהקהל האמיתי של מכבי פ"ת לא מגיע. מטריף אותי שהקבוצה במקום שלישי וזה לא מספיק טוב. הלו, אתם מכבי פ"ת, זו עונת שיא, תדחפו את המועדון, תדחפו את השחקנים. אלו דברים שגורמים לשחקנים לרצות לעזוב. יש למכבי פ"ת קהל, וראו את זה בליגה הלאומית ובמשחק הירידה. זו לא חוכמה לבוא במשחקי ירידה ועלייה. צריך לבוא לעודד לאורך זמן. אני לא אוהב שמגיעים בחינם. לא כי יש לי בעיה לחלק חינם, אלא כי אם אתה נותן משהו בלי כסף, הוא גם לא שווה כסף בעיני הבן אדם. קהל צריך להבין שתפקידו גם לסייע לקבוצה. הבדיחה עם המונית זה קשקוש. אנחנו הולכים להשקיע בזה כסף. אני רוצה משהו לאורך זמן. בקהל אתה צריך לחפש ילדים שאין להם זהות לאף קבוצה, לחבר אותם אלינו ולרוץ, אבל אתה חייב הישגים. אנשים לא רואים בהעפלה לאירופה הישג, בניגוד למה שאני רואה. מבחינתם הישג זה אליפות וגביע".

איך הגעת למרמורק?
"התקשר אליי בוקר אחד אייל גולן ואמר לי: 'אני רוצה להיפגש איתך בנושא מרמורק'. אמרתי לו: 'מה מרמורק"'?, הוא ענה לי: 'בוא תשמע'. הגעתי לפגישה, הציגו לי מצגת יפה עם החזון שלי. הסתכלתי על אייל ואמרתי לו: 'זה מאוד מעניין כתרומה לקהילה מבחינתי ואני אוהב את זה, אבל יש כמה דברים שצריכים לקרות: הראשון הוא שכמה אנשים יצטרכו לזוז מהמקום שלהם והשני שאני רוצה להגיע למקום'. הגעתי לפגישה באצטדיון במרמורק עם אדם בשם חנן עדני, חזרתי לאייל ואמרתי לו שיוצאים לדרך חדשה לחלוטין. אני רוצה בנייה, מחלקות נוער, תשתיות וכו'.

"הסבירו לי בעירייה שבונים מגרש סינטטי לקבוצת הנוער, שישפרו את האצטדיון, את חדרי ההלבשה וכל דברי הבסיס שיהיה לשחקן נעים לבוא. אחרי כמה חודשים של דיונים אמרתי להם שאני בחוץ. רק כשהם ישבו איתנו שוב והסכימו לתנאים שהצבנו, הגעתי. באימון הפתיחה הגיעו כמה מאות והייתי בהלם. מדובר באנשים שסבלו שנים ובאו אנשים אחרים לעזור להם לבנות את עצמם מחדש. אמרתי להם שאני לא מתחייב לעלות ליגה בעונה הראשונה ואין לי בעיה שזה ייקח שנתיים-שלוש. באמצע העונה שראיתי שיש לנו סיכוי לעלות ליגה, הבנתי שאנחנו צריכים 4-5 שחקנים לעלות ליגה ובאמת הבאנו מספר שחקנים דומיננטיים שעזרו לעלייה להתבצע. במשחק נגד נס ציונה הייתה אווירה מחשמלת, נשים, ילדים ומבוגרים, לעולם לא תשמע קללות וזה פשוט כיף".

יהיה שיתוף פעולה עם מכבי פ"ת?
"הסתכלתי כל הזמן איך אני לוקח שחקנים ממכבי פ"ת והופך אותם למעין קבוצת בת, בלי הגדרות של קבוצת בת. שחקנים שלא משתלבים בקבוצה הבוגרת של מכבי פ"ת יהיו במרמורק. גם מאמני הבוגרים של פ"ת יוכלו להגיע ומי שמשתלב יוכל לחזור. אני לא מבטיח דקות לאף אחד, אבל כן אעביר כמה שיותר שחקנים שאני מאמין שיוכלו להתפתח. אני לא אקבע למאמן, אבל אמליץ לו".

אתה יודע, עולות כאן שאלות. איך תהיה הבעלים של שתי קבוצות?
"קודם כל אני ספונסר. דבר שני, בתפיסה שלי אין מושג כזה בעלים בקבוצת כדורגל. הקבוצה לא שייכת לא לי ולא לאבי. אנחנו נלך באיזשהו שלב, יבוא מישהו אחר וינהל אותה בשביל הקהל. הקבוצה היא קבוצה ציבורית ותפקידנו לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים למען הקהל. כל קבוצה יודעת בתחילת העונה כמה אני שם כנותן חסות. אם חסר כסף וצריכים עוד עזרה, הם אומרים לי ואני מחליט אם כן או לא".

אייל גולן. רתום למטרה


ומבחינה ספורטיבית?

"קודם כל שתיהן לא באותה הליגה. אני רואה חברות בעולם נותנות חסויות לקבוצות באותה הליגה ואני לא רואה בעיה. רק פה בארץ עושים מכל דבר עניין. מה קשורה עכשיו מכבי פ"ת למרמורק? משהו שהוא לא חוקי אני לא אעשה לעולם. ברגע שתהיה לי בעיה מצפונית, גם אני אצטרך להחליט". 

מכבי פ"ת עדיין מעל מרמורק בשבילך?
"זה כמו שתגיד לאבא שיש לו שני ילדים את מי הוא אוהב יותר? בגדול, עכשיו נולד לי עוד ילד ואני אוהב את שניהם באותה המידה ואעשה את הכול ששניהם יצליחו. בשום נסיבות אין לי כוונה לעזוב את מכבי פ"ת כל עוד אני בריא ומרגיש שאני יכול לתמוך במועדון".

שינו זוארץ. מרמורק לא בנויה לליגת העל. צילום: אודי ציטיאט


אבל אם מרמורק תעלה פתאום לליגת העל?

"מרמורק לא בנויה כרגע לליגת העל ובקושי בנויה להיות קבוצת לאומית. היא צריכה לתקוע יתד בלאומית. הקבוצה הזאת שנים על גבי שנים הייתה בליגה א' ללא מחלקות נוער ותשתיות. אתה לא יכול לבנות עכשיו בניין מקומה 1 לקומה 20". 

ובכל זאת, אם זה יקרה?
"לא אחזק את הקבוצה כמו שעשיתי השנה. לא אעשה דבר שיגרום לה לעלות, אבל מצד שני אני לא אמנע ממנה לעלות. כשזה יקרה, אני אצטרך לקחת החלטה כי אז תהיה לי בעיה, אבל בעיה מצפונית. אם שתי הקבוצות יהיו באותה הליגה, אני לא רואה את עצמי נשאר בשתיהן, אבל רק מצפונית. כרגע זה מה שאני מרגיש".

איך החיבור עם אייל וכמה הוא יכול לתרום מקצועית?
"קודם כל הוא היה שחקן. מעבר לבעלות אין לו זמן לזה. גם ככה כבעלים הוא משקיע המון זמן, שזה מפתיע מאוד. אין פעם שתגיד לו 'בוא, אנחנו צריכים לשבת על הקבוצה' והוא לא עוזב הכל ומגיע. הוא כל כך רתום ואוהב את זה. ראיתי אותו בטקס העלייה נרגש ואתה אומר יופי, הצלחנו להגשים לו את החלום". 

ראינו מה קרה לניסן יחזקאל שהוא חברך. מה דעתך?
"למאמן יש את האחריות והסמכות והוא זה שקובע. בעלים לא צריך להתערב למאמן בקביעת ההרכב והחילופים. מאמן שנותן לבעלים לעשות את זה, שלא יתפלא אחר כך שהבעלים קובע לו. ניסן לא היה צריך להתפטר. אם קבעו לו את ההרכב חודש וחצי לפני לטענתו, הוא היה צריך להתפטר לפני חודש וחצי וזו דעתי. גם השחקנים חכמים, הם רואים מי קובע ומחליט ואיך הדברים זזים במועדון. באותה השנייה השחקנים רואים שהמאמן לא קובע כלום והם לא סופרים אותו. זה הורס כל חלקה טובה במועדון. אתה יכול כבעלים להתעניין ולשאול, אתה יכול להביע דעה, אבל ההחלטה הסופית והמוחלטת של המאמן. ואוי ואבוי אם לא".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי