המדריך להישארות בליגה: מנהיגות, הרכב התקפי ושקט נפשי

שחקני הפועל תל אביב
שחקני הפועל תל אביב | אודי ציטיאט

האויב הגדול של הפועל ת"א הוא הלחץ ותחושת חוסר האונים. התאמות טקטיות של קורצקי מול רעננה (שבת, 20:30) והתעשתות של השחקנים יסייעו לה לשרוד. לחמן מתכונן ומהמר: כפר סבא תישאר

(גודל טקסט)
1. 36 מטר מפרידים בממוצע בין קו מחצית המגרש לקו ה-16. במרחק הזה התכווצו עשרת שחקני השדה של הפועל אשקלון בדרך להשגת הנקודה החשובה כל כך מול הפועל ת"א בשבת שעברה. הבקעת שער מול הגנה מכווצת במחצית המגרש ההגנתית הפכה בשנתיים האחרונות לכמעט בלתי אפשרית לפריצה.

 

יובנטוס של אנטוניו קונטה ומסימיליאנו אלגרי לימדה את המאמן המודרני הגנה נסוגה מהי.הגברת הזקנה מציגה כבר קרוב לעשור את ההגנה היעילה ביבשת, וליובל נעים רק נותר להעתיק את המגמה.בניגוד לשני האיטלקים אשקלון התבצרה עם שני בלמים, אחד מהם טל מכלוף האלמוני, והשני יובאנוביץ' הענק.



 


מול מערך ה-4-5-1 קל יותר לקבוצות בעלות הגנה נסוגה להתגונן. ואכן, שיטת חמשת הקשרים והחלוץ הבודד של הפועל ת"א כללה פריסה צפויה של טוטו תמוז כחלוץ חוד, שני שחקני כנף, קשר מרכזי ושניים אחוריים, שחשו חסרי אונים מול האגרסיביות של אשקלון.

 

שתי שיטות יכולות לפרוץ מערך הגנתי מעובה ונסוג כפי שהציבה הקבוצה של יובל נעים. הראשונה: מעבר לשני חלוצים ש"יתלבשו" על שני בלמי היריב, כך שלקבוצה היריבה לא יוותר שחקן מחפה והיא תיאלץ להקריב לשם כך שחקן מהקישור. השנייה: ריווח שני שחקני הכנף בו זמנית באגפים. הפועל ת"א נותרה לאורך כל המשחק עם חלוץ בודד, ואילו בקווים נדחסו שוב ושוב ברשצקי ואלטמן אל האמצע כדי לפנות דרך למגנים משומר ושיש, שנחסמו על ידי ההגנה היריבה.

 

מעל מחצית שעריה,17 מתוך 33, ספגה הפועל ת"א בחצי השעה האחרונה. כושר גופני גדול אין בחודורוב, ובדקות שבהן הייתה חייבת להבקיע, לא היה להפועל את הכוח הפיזי והטקטי לעשות זאת. כבר שני משחקים שהאדומים לא כובשים, ורק מערך של שני חלוצים יחזיר את מנחם קורצקי לעניינים. מחר מול רעננה, נראה שדווקא השילוב של מוחמד כליבאת, דור חוגי, שמעון אבוחצירה ומוחמד שכר איכותי יותר מזה של האדומים. ובלי ניצחון באצטדיון בנתניה, גורלה של הפועל ת"א נחרץ.




טוטו תמוז. ההתפרצות מעידה על לחץ גדול. צילום: דני מרון

 

2. ההתפרצות של טוטו תמוז וההצטרפות להגנתו של אוראל דגני היו בשבת תוצר של תסכול ממפח הנפש הגדול והלא צפוי של שחקני הפועל ת"א. מאבקים נגד הירידה מלווים תמיד בתחושת "סוף העולם", אך דווקא העונה נראה שהלחץ בתחתית לא דומה לשום דבר שהכרנו.

 

מצב הרוח בהפועל כפ"ס מרומם לאחר שני ניצחונות רצופים וחזרה לתמונת ההישארות, כך גם באשקלון לקראת המשחק הביתי מול קריית שמונה (ניצחון אחד בלבד בפלייאוף), ודווקא הקבוצה האיכותית יותר תגיע מחר שבורה ורצוצה. לרוב בלתי אפשרי להתרומם מחוסר אונים שכזה, ואם לא יתגלה בהפועל המנהיג שיצליח להרים את השחקנים מהקרקע, היא לא תצליח להימלט מגורלה.

 

מבחינה מקצועית, בכל אחד משבעת משחקיה האחרונים של רעננה נכבשו לפחות שני שערים. רעננה ספגה שמונה פעמים בארבעת המשחקים האחרונים ו-13 בשמונה האחרונים. אם מול רעננה לא תצליח הקבוצה של קורצקי לכבוש, באמת שאין לה מה לחפש בליגת העל. המאמן יהיה חייב לפתוח לאגפים ולשחק עם שני חלוצים. אם הפועל תבקיע פעמיים, היא תנצח בוודאות ותקדים את כפ"ס.




שחקני הפועל כפר סבא. בסוף הם יישארו בליגה. צילום: אנצו ג'וש

 

קריית שמונה היא עדיין הכובשת המובילה של הפלייאוף התחתון, ובסך הכל המבקיעה הרביעית בליגת העל, אחרי שלוש הראשונות. הבעיה של הקבוצה הצפונית היא ההגנה, וליתר דיוק ספיגת 15 שערים ב-15 הדקות האחרונות – למעלה מ-30%.

 

מנגד, אשקלון מציגה את אחת ההתקפות החלשות בליגה, יחד עם אשדוד, כפ"ס ורעננה.מאחר ובכדורגל הישראלי הרגש שולט, ההימור שלי הוא שכפ"ס תנצח, ואילו אשקלון והפועל ת"א יסיימו בתיקו, ויירדו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי