כמו אז? על הדמיון בין מחזור הסיום הערב לזה של 2014

מכבי פתח תקווה חוגגת הישארות
מכבי פתח תקווה חוגגת הישארות | עדי אבישי

גל כהן נזכר כיצד בני יהודה נכנעה ללחץ ("שאלנו את אשדוד למה הם מתאמצים?)", יוסי שבחון משחזר את הכאב של רמה"ש ("לא מעכל עד היום") וקובי רפואה ומכבי פ"ת בתפקיד הפועל תל אביב. זיכרונות מ-2013/4

(גודל טקסט)
 מחזור הסיום של עונת 2013-2014 היה אחד הדרמטיים שזכורים בכדורגל הישראלי. בדומה להיום, לא פחות משלוש קבוצות (בני יהודה, מכבי פתח תקווה ועירוני רמת השרון) נאבקו על הירידה, כאשר רק פנדל בתוספת הזמן השאיר את מכבי פ"ת בליגה.


ספורט1 מחזיר אתכם לאירועים שליוו את אותה דרמה שהוכרעה על ידי רועי דיין מ-11 מטר ומכין אתכם ל-90 הדקות הגורליות שיהיו הערב:




מכבי פתח תקווה בתפקיד הפועל תל אביב

הקבוצה של קובי רפואה, שאימן גם אז במלאבס, דורגה במקום ה-13 בטבלה עם שלושים נקודות, נקודה בלבד מבני יהודה ובידיעה שניצחון שלה ואיבוד נקודות של הכתומים מהשכונה משמעותם הישארות ליגת העל (בדומה למצבם של האדומים כיום), אבל אם נלך טיפה אחורה, נגלה שפ"ת של אותו סיום עונה מזכירה דווקא את הפועל כפר סבא של השנה.


ארבעה מחזורים לסיום העונה פ"ת הושפלה 4:1 על ידי רמת השרון, אלא שדווקא אז החלה בהתאוששות מדהימה עם ניצחון 0:1 על בני יהודה ותצוגת כדורגל באשדוד שהסתיימה ב-0:5 (במשחק שהזכיר את ההתמודדות בין כפ"ס לק"ש בשבוע שעבר).




רפואה והשחקנים על הדשא, בסיום עונת 2013/4 (עדי אבישי)


"תמיד אמרנו שאנחנו צריכים לעשות את העבודה שלנו מבלי להסתכל על קבוצות אחרות. הדבר הכי חשוב היה קודם כל לנצח", מספר רפואה. "זה לא פשוט כי הראש שלך בשני המקומות. אמרנו לעצמנו שגם אם יורדים ליגה נבוא לנצח".



במהלך אותו שבוע בפ"ת ניסו להרים את השחקנים. קובי רפואה הקרין לשחקניו קליפ מעונת הירידה של הקבוצה רק שנתיים קודם לכן. "אני זוכר את האספה האחרונה טוב טוב. היא ארכה שתי דקות. אמרתי להם: 'מבחינתי אנחנו צריכים לנצח. מה שיהיה? זה מה שכתוב. אנחנו צריכים לעשות את העבודה שלנו ונחכה לראות מה יהיה'".



"מעבר למועדון, אתה משחק בשביל הקריירה שלך, שלא תהיה רשומה לך ירידת ליגה", מספר השבוע אחד משחקני פ"ת באותה עונה. "היה משהו באוויר לפני המשחק שהרגשנו שהערב הזה יסתיים לטובתנו. תאר לך אם לא היינו מנצחים בסוף". ובאמת את מה שארע בסיום קשה היה לחזות.



מכבי פ"ת הובילה בדקה ה-59 משער נגיחה של רועי דיין, זרקו קוראץ' השווה כעבור 9 דקות, אך אקורד הסיום היה של דיין, שבאם כל הדרמות כבש בפנדל בתוספת הזמן את השער שהשאיר את פ"ת בליגה.




עבור המלאבסים זה הסתיים כך (עדי אבישי)


אז איך מתפקדים תוך כדי המשחק, בידיעה שאתה תלוי במגרש השני? "אנחנו בני אדם ולא רובוטים. גם בתור מאמן אתה שואל כל רגע: 'מה קורה במגרש השני?'. אם אתה מוביל 0:2 במחצית, אז אתה שואל מה קורה במגרש השני. במצב שלנו, ידענו שבני יהודה בשיוויון ואנחנו ב-1:1. לחצנו על הפועל חיפה, אתה אומר לעצמך 'גול ואתה נשאר'", מסביר שוב רפואה.


גם שריקת הסיום הזכירה למנהל המלאבסים עמי פאן נשכחות: "אני זוכר שעם הגול שלנו כולם חגגו בשריקת הסיום וחשבנו שנשארנו. רק אני הייתי ליד אחת העיתונאיות והיא צועקת לי 'עמי, זה לא נגמר'. אני אומר להם חכו רגע. זו אולי הייתה הדקה הארוכה שלי בחיים. בסוף גיליתי שגם גילי יצחק החמיץ ממטר. תאר לך מה היה קורה אם הוא היה כובש וכולם היו בחגיגות".



ובכל זאת, מאמן מכבי פ"ת אז והיום כאמור, מקווה למחזור ספורטיבי: "כל מה שתגיד לא יעזור. כל בעל בית צריך להגיד שהקבוצה שלו תשחק ספורטיבי ותבוא לנצח וזה באמת גם מה שהם צריכים להגיד.  כולם במרכז העניינים ומסתכלים עליהם, אבל הם לא יבואו להתאבד על כל כדור. הם יבואו לשחק כדורגל", סיכם רפואה.


בני יהודה בתפקיד הפועל אשקלון

אצל בני יהודה, הבעיה הייתה השלווה. רק שבוע קודם לכן הגיעה הקבוצה של יוסי אבוקסיס (אז בקדנציה השנייה שלו בבני יהודה) לרמה"ש וניצחה את המקומיים 0:1, מה שהוביל אותם למחזור האחרון למשחק ביתי מול מ.ס אשדוד שרק חטפה בשבוע הקודם ממכבי פ"ת.



עגייב. הלחץ עשה את שלו (עדי אבישי)


רוצים להבין כמה קריטי היה המשחק ברמה"ש? בבני יהודה הביאו טלוויזיה היישר מבלומפילד למגרש ברמה"ש ודקה לפני עליית השחקנים לדשא, הוקרן לשחקנים בחדר ההלבשה סרטון המתאר את שעריהם באותה עונה בשילוב חגיגות עם הקהל.



"הגענו למשחק וחשבנו שיהיה בסדר. כל המגרש היה מלא. התחלנו עם הרבה ביטחון, אתה אומר לעצמך: "נתן להם שלוש". במחצית שהיה 0-0, הלחץ מתהפך. פתאום הרגליים כבדות. אם פתאום הפועל יובילו, ואשקלון יהיו ב-0:0, פתאום כל הבעיות יצוצו גם להם ברגליים".




"הרגליים נהיו כבדות", ובני יהודה ירדה ללאומית (עדי אבישי)


"לאחר מכן, אשדוד גם עלתה ל-0:1 ונקרע לנו הלב, במקביל אתה מבין מה קורה במושבה. אתה מוצא את עצמך פונה לשחקני אשדוד ומעין מבקש עזרה, אומר להם: "מה אתה מתאמצים ככה"?



בדיעבד, כהן גם יודע מה הייתה הבעיה: "הגענו לפיק מול רמה"ש, שבוע מוקדם מדי. כך גם באשקלון – פתאום הכול טוב, יש משכורות וכו'. גם השבוע יהיה אתגר לאשקלון. ק"ש בתפקיד של אשדוד אז. כולם מנצחים אותה, הם קיבלו תבוסה וגם אז היה עליהום והם ידעו שנגדנו הם ייתנו את משחק חייהם. אתה קורא כותרות במהלך השבוע, התקשורת מטריפה אותם ואתה מבין שתהיה בבעיה".



שחקני אשדוד. התאמצו והורידו את הכתומים (עדי אבישי)


עירוני רמת השרון בתפקיד הפועל כפר סבא

עונה לא קלה עברה על הקבוצה ממורשה. זה התחיל בעזיבתו המהירה של רפי כהן כבר אחרי מספר מחזורים, המשיך בחשד להטיית משחקים של שחקני הקבוצה מאיר גבאי ועשהאל בן שבת והמשיך בבעיות במשכורות. כנגד כל הסיכויים, העמיד חיים שאבו חבורת לוחמים (אחד מהם היה בן רייכרט, שחקנה של הפועל ת"א כיום, שבסיום אותה עונה נמכר למכבי ת"א), כאשר דווקא לאחר ניצחון 1:4 בבית על מכבי פ"ת, החלה הקריסה. הפסדים לבית"ר ירושלים ולבני יהודה קברו את הקבוצה מתחת לקו האדום, כאשר מחזור אחד לסיום, הם ידעו שבדומה להפועל כפר סבא, רק שלוש נקודות ואיבוד נקודות של יריבותיהן, ישאירו אותם.


"חיים שאבו הגיע לקבוצה שהייתה עם אפס ביטחון. אני זוכר שהוא אמר לנו לפני המשחק ולאורך כל העונה: 'אם תביאו את הלב ואת הנשמה, לא תהיו תלויים באף אחד ובחסדים של אף אחד. אף אחד לא ייתן לכם מתנות'", מספר יוסי שבחון, קשר הקבוצה אז והיום. גם סרטוני מוטיבציה הוקרנו אצל השחקנים כדי לנסות ולגרום להם להאמין.




שאבו. ניסה לגרום לשחקנים שאפשר להישאר (עדי אבישי)


"דווקא מאוד האמנו. ידענו שאם ננצח את עכו אנחנו נשארים בליגה. שבוע קודם מכבי פ"ת ניצחה באשדוד 0:5 במשחק שערורייתי וזה פגע בנו. היינו מאוד שקועים במשחק מול עכו, כי ידענו שלא נבוא לטייל אלא נקיז דם", מוסיף אקס מכבי והפועל תל אביב.



ואכן, רמה"ש עשתה את שלה וגם היא בצורה דרמטית, כאשר שער ניצחון של הבוסני אמיר האדזיץ', סידר לה 1:2 שלא הספיק. את התחושות תוך כדי המשחק שבחון לא יישכח: "זה היה כמה דקות אחרי הגול שלנו. ידענו שמכבי פ"ת מתקשה, ואנחנו קרובים, אבל לרגע לא שמחנו. ידענו שעברנו כ"כ הרבה באותה שנה וקמנו. הגול של מכבי פ"ת היה הרגע הכי קשה. אני לא מעכל עד היום שירדנו בגלל הפרש שערים".



לשבחון הייתה קריירה גדולה: קרוב לשבע שנים אצל הצהובים, העפלה לשלב הבתים בליגת האלופות עם האדומים ובכל זאת, את אותה עונת ירידה הוא לא ישכח: "
חוויתי ירידה עם נתניה שנה קודם, אבל הירידה הזאת יותר חקוקה לי. זו תחושה שעד היום אני חש אותה. היום אחרי הרבה שנים, אני מסתכל על הקבוצה שלי בגאווה. כשירדתי עם נתניה, לא זכרתי כלום".


לסיום, יש לו גם מסר להפועל תל אביב והפועל כפר סבא: "תעשו את המקסימום – יש חצי נחמה שאתה עשית את הכל בהזדמנות שניתנה לך ודברים שלא תלויים בך קרו. אם נותנים לך את הצ'אנס ולא לקחת, זו תחושת השפלה והחמצה. שלא יהיה מצב שהשאר יפשלו ואתם לא ניצחתם. זה לא סוף העולם לרדת ליגה. פה הופכים את ירידת הליגה למשהו טרגי. זה עצוב ולא טראגי. לא צריך לערוף ראשים. אם כפ"ס ינצחו הם יבכו על לפני, אבל יהיה להם טיפה סיפוק".




זנדברג. ירד עם רמת השרון בגלל הפרש שערים (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי