רובן מיקאל: שקר גמור להגיד שהכדורגל הסיני טוב מהישראלי

רובן מיקאל
רובן מיקאל | דני מרון

"ברמת האינטנסיביות והאגרסיביות, הליגה פה שווה לפורטוגל", "חשבתי שיהיה יותר גרוע", "ליטו רוצה שאשאר", "כבוד משופטים? רואים הכל בטלוויזיה". הפורטוגלי של מכבי ת"א ומתייחס לחברו רונאלדו. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

 לא צריך להבין פורטוגזית כדי לדעת למה מתכוון רובן מיקאל כשהוא משווה בין ליגת העל לליגה הסינית. "הזרים בסין", הוא אומר ומניף את ידו למעלה ומיד מוריד אותה כדי לתאר את רמת הזרים שמגיעים לישראל. וכשהוא מדבר על ההבדל בין הכדורגלן הישראלי לסיני, הוא מחייך, היד עולה גבוה יותר ויורדת נמוך יותר. מספיק רק להקשיב לטון הדיבור ולצפות בשפת הגוף – וממש אין צורך לחכות לתרגום כדי להבין מה הוא חושב.

הוא אחד הזרים הכי מעניינים שהגיעו לישראל. רגע לפני סגירת חלון ההעברות בינואר שאלה אותו מכבי תל אביב משיג'יאז'ואנג הסינית. שחקן עם רזומה מרשים. פורטו, מעבר הזוי לאתלטיקו מדריד, 16 הופעות בנבחרת פורטוגל. על המגרש, קשה לפספס את הטאצ' הנהדר שלא הספיק לצהובים לקחת אליפות מבאר שבע, אבל אולי יעזור להם לסיים עונה עם גביע.


זכית פעמיים בגביע הפורטוגלי, איך ההרגשה לקראת הגמר?
"לזכות פעמיים בגביע הפורטוגלי היה פנטסטי. האפשרות לקחת גביע נוסף, במדינה אחרת, מאוד מרגשת אותי. אני לא חושב שנפגענו בגלל שני הפסדי הליגה האחרונים. הם לא ישפיעו על המשחק. אני מאמין שנראהבגמר את מכבי האמיתית".

רדפתם אחרי ב"ש וכבר צמצמתם את הפער, מה היה חסר בשביל המהפך?
"אני יכול לדבר רק על החודשים שהייתי פה, מאז שהגעתי, לא על מה שקרה לפני. כשהצטרפתי למכבי, לבאר שבע היה פער של שמונה נקודות מאיתנו. הצלחנו לצמצם אותו עד שלוש נקודות. העניין הוא שבאר שבע הייתה יכולה להרשות לעצמה להפסיד פה ושם ולהישאר רגועה. אנחנו היינו חייבים לנצח את כל המשחקים, כל הזמן היינו בכוננות. יש לחץ מסוים. זה הבדל גדול. וצריך גם לקחת בחשבון שיש עוד קבוצות טובות בליגה".


מיקאל מסביר היכן השחקן הישראלי לעומת מקבלו הסיני (דני מרון)

הפועל באר שבע אלופה ראויה?
"באר שבע זכו באליפות, אז כנראה שמגיע להם, אבל אם אתה שואל אם הם יותר טובים מאיתנו, לדעתי לא. שחקן מול שחקן, אני חושב שלנו יש שחקנים יותר טובים".

עשית קריירה מפוארת בקבוצות גדולות, ספר על ההחלטה להגיע לישראל.
"חשבתי שיהיה פה הרבה יותר גרוע. בטלוויזיה מראים רק פצצות ומלחמה, אבל כשהגעתי הבנתי שאין לתדמית קשר למציאות. תל אביב היא אחת הערים שהכי טוב לחיות בהן בעולם. גם באירופה יש פיגועים. מאוד טוב לי פה. אמליץ לכל שחקן פורטוגלי להגיע לכאן".

אתה נמצא פה כמה חודשים. מה דעתך על הרמה?
"האינטנסיביות של המשחק בישראל והאגרסיביות של השחקנים הן ברמה של הליגה בפורטוגל. אני לא יכול לומר את זה לגבי נושא הטכניקה פה, אבל זה בר תיקון. זה דורש הרבה עבודה, כבר במחלקות הנוער. משם מצמיחים את השחקנים הגדולים ורק כך הכדורגל הישראלי יצמח. במוקדמות המונדיאל הפסדתם רק לאיטליה וספרד. זה מוכיח שאתם משתפרים, אבל אפשר עוד.


מיקאל. "נושא הטכניקה בישראל בר תיקון" (דני מרון)

"כדי להשתפר צריך להרחיב את המעטפת של הקבוצה באנשי מקצוע. פרט לנושא הטכניקה, צריך להשתפר גם בצד המנטלי. שחקן צעיר שמגיע למכבי או לבאר שבע לא יכול להגיד לעצמו שהוא לא צריך לעבוד יותר. אני חוזר שוב לנושא הנוער, העבודה הזו צריכה להתחיל כבר שם. באירופה אין הגבלה של זרים. אתה כל הזמן בתחרות. אתה צריך להיות כל הזמן תחרותי. פה יש מקום כביכול משוריין לשחקנים ישראלים בקבוצות. כבר בנוער שחקנים צריכים להפנים שהם חייבים לעבוד קשה כל הזמן".

אילו הבדלים מצאת לעומת הליגה הסינית?
"ההבדל הגדול בין הכדורגל בסין לכדורגל כאן הוא בזרים. שם האיכות שלהם מאוד גבוהה. לקבוצות בישראל אין אמצעים כלכליים להשתוות לסינים. אבל אם אני משווה בין השחקן הישראלי לסיני – אתם למעלה והם למטה. החברים שלי בקבוצה סיפרו לי מה ערן זהבי אמר. לדעתי הוא באמת התכוון לנושא הזרים, כי אי אפשר להגיד שהכדורגל הסיני טוב מזה הישראלי. זה שקר. שקר גמור. שיחקתי שם ופה, חד-משמעית השחקן הישראלי טוב מזה הסיני. יכולים לשחק שם שלושה זרים, ומה עם יתר השמונה?".


על דברי זהבי. "משחקים שלושה זרים, ומה עם השאר?

ראינו אותך לא מעט עצבני במשחקים. אולי אתה לא מקבל מספיק כבוד משופטים?
"אני לא רוצה לדבר על השופטים. התשובה הכי טובה שאני יכול לתת בנושא היא שהיום רואים הכל בטלוויזיה. מה שרואים שם זה מה שאני חושב עליהם. אפשר להבין את כל התמונה ממה שרואים בטלוויזיה".

תאר את מערכת היחסים בינך לבין ליטו וידיגאל. היה לך נוח עם מאמן ממולדתך?
"ליטו הוא מאמן טוב מאוד בהיבט הטקטי. אנחנו עובדים הרבה על זה – ככה הכדורגל היום בעולם, זה מאוד משמעותי. הוא מאמן ואני שחקן, אין הנחות – אני כמו כולם – בגלל השפה או ארץ המוצא. וככה זה צריך להיות".

כשמסתכלים על הקריירה שלך, תמיד נזכרים במעבר לאתלטיקו מדריד יחד עם רדאמל פלקאו. לא שיחקת במועדון. מה קרה שם?
"יש קרנות שמחליטות איפה השחקנים ישחקו. יש הרבה כאלה בפורטוגל – קונים אותך ושמים בקבוצה. לקרנות יש אינטרסים. יודע מה, עזוב, באמת שעדיף לא להיכנס לזה. ייתכן שעשיתי טעות כשעזבתי את ספרד. הייתה לי הצעה להמשיך בסראגוסה, רצו אותי מאוד. אבל האמנתי לסוכן שלי והלכתי לבראגה אף על פי שהליגה הספרדית טובה בהרבה. אבל קרץ לי לשחק בליגת האלופות – וזה מה שהכריע".


במדי בראגה מול יונייטד באלופות. "האמנתי לסוכן, ייתכן שטעיתי" (Gettyimages)

פציעות עצרו את ההתקדמות שלך, במיוחד בנבחרת.
"לצערי נותחתי כמה פעמים בקריירה. הפסדתי אליפות עולם בגלל זה, נותחתי חודשיים לפני הטורניר בדרום אפריקה. אלה החיים. זה נורא. מאוד קשה להתמודד עם הסיטואציה הזו".

תמשיך בעונה הבאה?
"אני מחליט לגבי העתיד שלי. לגבי מכבי, צריך להיות רצון הדדי. ארצה להישאר אם מכבי ירצו שאשאר. אני מושאל מהקבוצה בסין ויש לי חוזה שם. אני מאמין שאוכל לצאת בחינם ומכבי לא תצטרך לשלם עלי. בכל מקרה, זה צריך להיות רצון של כולם. אני יודע שליטו רוצה אותי כי הוא כבר דיבר איתי. למאמן יש רצונות משלו, לי יש, אבל גם למועדון".

בתור יליד מאדיירה, תאר את התופעה שנקראת כריסטיאנו רונאלדו?
"בגיל 14 הוא התאמן בספורטינג והתגורר באקדמיה. אחרי ארוחת הערב הוא היה בורח לעשות תרגילי כוח וכושר באולם בלי שאף אחד ידע. בחופשים, במאדיירה, היה הולך עם משקולות על הרגליים. גם ברחוב. זה אולי הדבר הכי חשוב שבני הנוער כאן שרוצים להיות שחקנים יידעו – היה לו המון רצון".

אז לא צריך לשאול אותך: רונאלדו או מסי?
"(מגחך) שאלה מיותרת".


עבור מיקאל זו לא שאלה מי גדול יותר (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי