עוד חוזר הניגון: הכירו את קאיו, הרכש הנוצץ של מכבי חיפה

קאיו אלבס
קאיו אלבס | טוויטר

הירוקים עברו קיץ סולידי, עד שהברזילאי הרים מחדש את רף הציפיות. הכישלון בגרמניה, הבעיות הטקטיות, עודף המשקל והעומס בחלק הקדמי. הברקה או רובן ראיוס חדש? פרופיל

(גודל טקסט)

ברגע אחד, הקיץ של מכבי חיפה קיבל טוויסט לכיוון מוכר. שבע ההחתמות הראשונות עמדו בסימן עומק. שחקני אופי, שחקים שהגיעו לשדרג עמדות שלקו בחסר, זרים "בלי שם" שהחליפו שחקנים יקרים ומאכזבים. אבל ב-DNA שלה, מכבי חיפה רואה את עצמה כקבוצה אטרקטיבית וזוהרת וכדי להגביר את העניין, הירוקים היו זקוקים למישהו שילהיט את הדמיון. ואז הגיע קאיו. ברזילאי בן 31, שביסס את עצמו בשנים האחרונות כאחד המוכשרים ביותר בליגה השוויצרית.

הוא היה חביב האוהדים של גראסהופרס. שחקן של מספרים, שהבקיע כמות דו ספרתית של שערים בכל אחת מארבע העונות שלו בציריך. ברזילאי טיפוסי על כל המשתמע מכך. בשנה שעברה, כשמואנס דאבור הגיע בחורף לחרגולים שיתוף הפעולה שלו עם קאיו היה מושלם. קאיו אמור להביא את הברק שהסגל של גיא לוזון צריך, שאוהדי מכבי חיפה רוצים לראות. הוא גם השחקן שהרים חזרה את רף הציפיות למקומו הטבעי. האם קאיו יהפוך את מכבי חיפה למועמדת?

קאיו נראה גם מתאים מאוד למנטליות הישראלית. יש לו ניצוצות של שחקן ברזילאי טיפוסי. אוהב לשלוט בכדור, מת על כדורגל התקפי, אבל לא אוהב להתאמץ, לא תומך בהגנה ולפעמים נראה עצלן שלא אוהב להתאמן יותר מדי. בגרמניה כששיחק באיינטרכט פרנקפורט זה בלט. בגראסהופרס הוא הפך לכוכב ויגיע לירוקים כשהוא בשיאו.

קאיו. חבר טוב של דאבור (טוויטר)
קאיו. חבר טוב של דאבור (טוויטר)

קאיו ודאבור היו הצמד החזק של גראסהופרס. הישראלי עזב וחזר ולאחר הפגרה, 126 ימים ללא ניצחון הסתיימו עם 1:3 על לוצרן: "הבאנו את דאבור להבקיע שערים והוא עושה מה שציפינו ממנו. הוא וקאיו יכולים להיות הצלחה ענקית", אמר המאמן החדש דאז קרלוס ברנגר. כשקאיו רצה לעזוב המאמן הארגנטינאי צוטט: "אני בהלם. יצרתי איתו יחסים מיוחדים. לא מבין למה הוא רוצה ללכת". בהודעה של גראסהופרס נאמר שהוא אמר להם: "אני רוצה ללכת להרפתקה חדשה בקריירה שלי לפני שאני מסיים אותה".

דאבור נשאל בעונה שעברה על שיתוף הפעולה עם קאיו ואמר: "אני מסתדר עם הרבה שחקנים, אבל איתו זה משהו מיוחד. כאילו אנחנו תאומים. מהיום הראשון לשחק לצדו הרבה יותר קל לי. אנחנו מתראים על המגרש ומחוצה לו".

בשבעת משחקי הליגה האחרונים בשווייץ קאיו ודאבור הבקיעו כל אחד ארבע שערים וגם בישלו זה לזה. קאיו שנשאל על שיתוף הפעולה אמר: "אנחנו מסתדרים. מדברים ג'יבריש, גרמנית ואנגלית. לא צריכים להבין שפה. יש לנו הבנה על המגרש". אחרי אותו משחק עם לוצרן קפטן הקבוצה, קלאודיו לוסטנברגר, טען: "קאיו ודאבור עשו עלינו כל המשחק 20 דאבל פאסים".

כיאה לשחקן ברזילאי קאיו חוגג כל שער עם ריקוד. הוא גם אוהב קעקועים. במארס 2017 הוא עלה עם קעקוע של אריה על רגלו. גידו טוניוני מהעיתון "בונד" מציריך אמר על קאיו: "ביום טוב הוא היה שווה העונה 30 אחוז מכל גראסהופרס. קאיו שחקן של מצבי רוח. בעונה שעברה הקבוצה הייתה בתחתית ורק הגעתו של דאבור והחלפת המאמן החזירה אותו לחיים".

קאיו ושחר. העלה את הציפיות (מכבי חיפה, האתר הרשמי)
קאיו ושחר. העלה את הציפיות (מכבי חיפה, האתר הרשמי)

קאיו סזאר אלבס דוס סנטוס נולד במירנדופוליס בסאו פאולו וכמו כל הברזילאים החל לשחק ברחובות. בגיל 16 שיחק בבוגרים של גווראני, ברוארי, והושאל לאינטרנסיונל ופלמייראס בה כבש בגיל 21 תשעה שערים ב-27 משחקים. סקאוטים של פרנקפורט התלהבו והקבוצה שילמה עליו 3.8 מיליון יורו. הוא הגיע לאירופה בגיל 21 בלי לדעת מילה חוץ מפורטוגזית.

ההתאקלמות בפרנקפורט הייתה קשה. הוא הגיע רק בינואר 2008 בפגרה. בחצי העונה הראשנה שיחק רק עשרה משחקים, פתח רק באחד וכבש רק שער אחד. סוכנות השחקנים שהביאה אותו לקבוצה הצמידה לו מלווה לשלושה שבועות ואחריהם הוא נטש אותו בעיר הגדולה.

"המאמן פריידהלם פונקל טען שהוא חלש אופי ולא מוכן להתאמץ באימונים. זה מזכיר את הימים הראשונים של טאלב טוואטחה בקבוצה. מלבד טכניקה הוא היה כבד ולא סייע לשחקנים במשחק הקבוצתי. הוא נראה בודד ואומלל בקבוצה", אמר כתב ה"בילד", רולאנד פלמרד, לספורט1.

פלמרד סבור שמכבי חיפה עשתה רכש מעולה: "הוא שחקן מצוין שהגיע צעיר מדי ולא מבושל לפרנקפורט, אבל הוא יכול למשל לבעוט על ציפור מהספסל. יש לו יכולת בעיטה מרשימה. בבונדסליגה הייתה לו בעיה שהוא לא הסתגל למשחק המהיר והפיזי. בשווייץ זה הסתדר ואני מניח שבישראל הוא יהפוך לכוכב ענק, כי בליגה הישראלית עד כמה שאני מבין המשחק הטכני שולט. הוא תמיד נראה כאחד שאכל יותר מדי שעועית שחורה ובשר (מאכלים בברזיל). עד העונה היה השחקן הכי יקר בתולדות פרנקפורט, אבל עכשיו שילמו על סבסטיאן האלר החלוץ הצרפתי יותר כסף (שבעה מיליון יורו). מה שאני זוכר שבכל אימון קאיו היה הראשון שהפסיק לנשום ראשון". הוא אכן נכשל שלוש פעמים במבחני החימצון.

קאיו ודאבור. חברים טובים (אינסטגרם)

קאיו התלונן על תשישות באימונים כשהגיע לקבוצה ואחרי ריצה של 4800 מטר הוא לא היה יכול יותר. הטקס של לקיחת דם מהאוזניים של השחקן בפרנקפורט לא עלה על בעיות מיוחדות אצל השחקן ולכן פשוט נדבק בו הכינוי "עצלן". הקבוצה טענה שהוא גם לא מבין את הטקטיקה. המאמן פונקל אמר בראיון לעיתון "פרנקפורטר רונדשואו: "אין לי כלום נגד קאיו, אבל הוא הגיע שמן בשישה קילו ממשקלו האידיאלי. ההתנהגות שלו היא בלתי ספורטיבית. הוא לא מקבל כסף קטן ולכן נקנוס אותו. האימונים שלו היו אסון".

ההמשך בקבוצה היה אופטימי יותר. קאיו מצא בקבוצה חבר בשם כריס קשר ברזילאי בן 38 כיום ששיחק שמונה עונות בקבוצה ופרש בעונת 2012/13. הוא העיד על קאיו: "היה לו קשה מאוד בגלל שהוא הגיע לתרבות ולעיר שלא הכיר. עשו ממנו עצלן, אבל זו הייתה שטות. לקח לו זמן להבין את שיטת המשחק של פריידהלם ובמשחקים ששותף הוא כבר שיחק טוב יותר".

קאיו שיחק חמש עונות בפרנקפורט בליגה השנייה והראשונה בה כבש שמונה שערים ב-85 משחקי ליגה, אבל ארבעה מאמנים שהדריכו אותו (פריידהלם, כריסטוף דאום, ארמין פה ומיכאל סקיבה) לא הצליחו לשנות אותו. הוא סירב לעזור בתוקף להגנה וחשב רק על התקפה. בעונה השנייה שלו במועדון הוא שכר מאמן כושר שמנע ממנו לחזור שמן אחרי הפגרה, אבל חוסר היכולת שלו להיצמד להוראות טקטיות פגע בו. 

יחד עם זאת, בפרנקפורט מצאו שיטה איך להעביר לו הוראות. כריס היה מקבל את ההוראות מהמאמן ומעביר בצעקות לקאיו בפורטוגזית. במשחק השני שלו במועדון נגד קוטבוס בעונת 2007/8 הוא נכנס במקום היפני יוניצ'י אינמוטו ושינה לחלוטין את המשחק כשכבש שער בניצחון 1:2. פונקל טען בראיון ב-2012 כשקאיו עבר לגראסהופרס: "ידעתי שיש לו פוטנציאל, אבל בהגנה הוא לא תרם וגם טקטית לא הייתי מרוצה. ידעתי שבמהלך אחד הוא יכול לכבוש או לבשל. יש לו יכולת קסומה".

קאיו. בגרמניה טענו שהוא עצלן (גראסהופרס, האתר הרשמי)
קאיו. בגרמניה טענו שהוא עצלן (גראסהופרס, האתר הרשמי)

העיתון "פרנקפורט רונשדאו" כתב: "קאיו בפרנקפורט היה פוטנציאל שאף פעם לא מומש. מיכאל סקיבה היה בטוח שהוא ישנה אותו וגם הוא לא הצליח". ב-2011 ספרטק מוסקבה רצתה את קאיו, אבל העיסקה לא יצאה לדרך בגלל פציעה בברכו השמאלית. הרוסים רצו לשלם עליו חמישה מיליון יורו, אבל חזרו בהם ברגע האחרון והסברה היא שהמציאו את הפציעה שלא הייתה קיימת כתירוץ.

קאיו חזר מאוכזב לברזיל אחרי ההרפתקאה בפרנקפורט ושיחק מספר מועט של משחקים בבאהיה ואתלטיקו גויאנשה, אבל סקיבה שאימן אותו בפרנקפורט בשנים 2009 עד 2011 המליץ לרכוש אותו לגראסהופרס. עבור השוויצרים זו הייתה גניבה של ממש. הוא עלה רק 200 אלף יורו וזאת לאחר שבפרנקפורט דירגו אותו כהעברה היקרה הכי כושלת בתולדות המועדון כשעזב.

ההצלחה בגראסהופרס היתה מיידית. בעונת 2013/14 כבש 13 שערים ב-33 משחקי ליגה כולל שלושה צמדים. בארבע עונות שיחק 126 משחקי ליגה וכבש 51 שערי ליגה כקשר, כשבכל ארבע העונות הוא כבש מספר דו ספרתי של שערים והוסיף 22 בישולים. אחרי שנים של קשיים בגרמניה, קאיו דרס את הליגה בשווייץ בסערה.

סקיבה התראיין ב-2014 ל"נויריכר ציריכר צייטונג" ואמר: "תמיד הייתי משוכנע שקאיו יצליח בסופו של דבר. כשלקחתי אותו מברזיל הוא היה על סף יאוש. הוא רצה לפרוש מכדורגל. ידעתי שהוא שחקן מעולה". מסתבר שגם לגראסהופרס הוא הגיע עם משקל עודף (בחיפה צריכים לבדוק שזה לא קורה שוב). העיתונים היו מלאים בסיפורים מצחיקים עליו בפרנקפורט והאוהדים התלוצצו שהביאו להם שחקן גמור. כל זאת עד שהחלה הליגה וכבר במחזור השישי הוא כבש שער ניצחון על יאנג בויז 1:2.

רובן ראיוס. קאיו מזכיר אותו באופי (דני מרון)
רובן ראיוס. קאיו מזכיר אותו באופי (דני מרון)

הוא הפך לשחקן הכי חשוב של הקבוצה בארבע עונות בהן שיחק בה. העיתונאים השווייצרים היו בהלם כששמעו שהוא רוצה לעזוב. קאיו הסביר: "בגרמניה סבלתי מקשיי התאקלמות. לא הסתדרתי עם כלום. הניסיון הראשון באירופה חישל אותי ולשווייץ הגעתי בוגר ובשל יותר. חוץ מזה האנשים בגרמניה היו קרים ובשווייץ חמים יותר. סבלתי מאוד מהקור. ההורים שלי הגיעו לביקור פעם אחת ויותר לא הגיעו. הם היו המומים מהקור".

ארמין פה שאימן אותו בפרנקפורט הגיב אז בתימהון להצלחה שלו בשווייץ: "אצלי הוא לא היה עולה על כר הדשא, אבל אני יכול להגיד עליו גם דברים חיוביים. הייתה לו שמחת חיים וכשחקן ספסל הוא היה חוגג את השערים כאילו הוא כבש אותם. הוא היה חבר טוב של כולם. לא היה בו רוע".

בשווייץ בכל זאת מצאו עליו גם דברים רעים וטענו שהתפוקה שלו בחורף היתה יורדת. בעונה הראשונה מ-2 בפברואר עד 23 במארס כבש רק שער אחד. בשנייה מ-8 בפברואר עד 21 במארס גם כן שער אחד. בשלישית מ-8 בפרואר עד 6 באפריל כבש שער אחד. ברביעית מ-4 בפברואר עד 21 באפריל כבש גם שער אחד. למזלו, בישראל אין חורף קשה.

קאיו, מזכיר בפרופיל שלו ובאופי שלו שחקנים ששיחקו בישראל כמו רובן ראיוס, גונסאלו גרסיה ואפילו אוסקר סקאריונה, שגם הוא כיכב בשווייץ. כמוהם, גם קאיו לא שיחק בקבוצה שנלחמת על תארים. הוא טוב ותר כשהקבוצה בנויה עליו, שהוא הכוכב שעובדים בשבילו. מכבי חיפה 2017 נבנתה בשביל כוכב, אבל יש לה עומס התקפי כמעט חסר תקדים.

גיא לוזון. יתחבר לקאיו? (ערן לוף)
גיא לוזון. יתחבר לקאיו? (ערן לוף)

הברזילאי הוא לא חלוץ. בגראסהופרס שיחק כשחקן החופשי מתחת לחלוץ במערך 4-2-3-1 או כשחקן כנף בעיקר בצד שמאל. ללוזון יש בסגל את אלירן עטר, ניקיטה רוקאביציה, עומר דמארי, גילי ורמוט, אופיר מזרחי ונכון לעכשיו גם את מוחמד עוואד ושון ויסמן. כולם אמורים להתחרות על ארבע עמדות. עומק זה חשוב, אבל אסור לשכוח שלירוקים אין אירופה והאפשרות לרוטציה מוגבלת.

נכון לעכשיו, מכבי חיפה החתימה שמונה שחקנים ושחררה שישה (כולל ארבעת הזרים שלא בתוכניות ולא מצאו קבוצה). השלד נשמר: גלזר, קינן, קגלמאכר, מנחם, קהת, רוקאביציה, לביא, עטר, דמארי, ורמוט. כלומר, הירוקים הבינו שלמרות הכישלון, אין סיבה למהר לשחרר ישראלים בכירים לשוק הדליל כדי שימצאו עצמם בקבוצות המתחרות. החיזוק הגיע לעמדות הבעייתיות: שני המגנים, הקישור המרכזי ועוד תוספות עומק. אחרי שלוזון בנה יציבות, היה ברור שיביא שחקן יצירתי. קאיו הקפיץ קצת המנייה וזה מסוכן. מעניין גם יהיה לראות את השילוב בין המאמן הטקטיקן לברזילאי ההרפתקן.

מבחינת הברזילאי, בישראל הוא כנראה הגיע לגן עדן. בוודאי שמע דברים טובים מחברו דאבור ובוודאי שיהנה ממזג האוויר אחרי שנים בקור המקפיא של פרנקפורט וציריך ואולי גם משדרוג כלכלי שחשוב מאוד לשחקן בן 31. ובכלל, מספרים שהוא שחקן שאוהב את החיים הטובים ובישראל, תאמינו או לא, חיים נהדר. מה שהוא כנראה עדיין לא יודע, זה שהוא הפך מיידית לרכש המסורתי עליו מדביקים אוהדי מכבי חיפה את רף הציפיות חסר הפרופורציות שלהם.

המציאות היא שלמכבי חיפה היה סגל מרשים שקרס בעונה שעברה ובשנים שלפניו. מכבי חיפה המשודרגת הוסיפה קצת אלמנטים שהיו חסרים לה כמו ניסיון, מנהיגות ו-ווינריות, אבל היא תקום ותיפול על הפן המנטאלי. על השקט שלוזון יצליח להקרין פנימה ועל היכולת להתנתק מהטירוף שקורה מסביב. היא בעיקר תקום ותיפול על היכולת להבין שקאיו הוא פוטנציאל נהדר לשחזר פה את המספרים מגראסהופרס, אבל הוא בטח לא המנהיג שסביבו בונים קבוצה. לפרטים: ראיוס.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי