המכביסטים הגדולים מכולם: המלך, הסמל וערן זהבי

ערן זהבי. לא מסוגל להפסיד
ערן זהבי. לא מסוגל להפסיד | צילום: עדי אבישי

אשר גולדברג התבקש לבחור את 11 הסמלים הצהובים של כל הזמנים. נמני, רוזן, אובארוב, קלינגר וכמובן גם הפנומן שחוגג יום הולדת 30 בפנים. מי עוד? כנסו וגלו

(גודל טקסט)

במהלך 111 שנות קיומה של מכבי תל אביב פיארו את המועדון הראשון בכדורגל שלנו מאות כדורגלנים אשר מזוהים עם ההיסטוריה של המועדון ונכללים תחת האמירה "מכביסט". שחקנים שהיו ונותרו הסמלים של המועדון ושמם יהיה חקוק לעד בהיסטוריה.

המשימה לבחור מתוך רשימה כל כך נכבדה ומפוארת רק 11 מכביסטים הייתה כמעט בלתי אפשרית, אפילו כואבת. אחרי שלב של מיון קפדני והתלבטות בלתי פוסקת הנה היא לפניכם: 11 המכביסטים של כל הזמנים. אגב לסדר הכרונולוגי אין שום משמעת. כל הנבחרת הנ"ל שוות זכויות בהקשר של אגדות מכבי תל אביב.

1. אבי נמני: המלך
השחקן שהחזיר את מכבי תל אביב למרכז הבמה בשנות ה-90 אחרי 13 שנות בצורת. האמירה "מכבי נמני ת"א" הייתה נכונה במשך כמעט שני עשורים. השחקן והקפטן הנערץ, המלך הצהוב והאחרון שלבש את החולצה מספר 8 במכבי תל אביב.


"מכבי נמני תל אביב" (אתר רשמי מכבי ת"א)

2. ג'רי בית הלוי : המקביל של באזבי ויונייטד
בית הלוי היה שחקן בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, אבל הטביע את חותמו בעיקר כמאמן. הוא הפך את מכבי תל אביב בשנות ה-50 לזוללת תארים (חמש אליפויות) ובשנות ה-60 יצר את "תינוקות ג'רי" (על משקל תינוקות באזבי ביונייטד) כשבנה קבוצה מנצחת על שלד קבוצת הנוער (שפיגל, רוזן, בלו וחבריהם). שחקן, מאמן, יו"ר ובעיקר דמות נערצת.

 

3. צבי רוזן: טבע את הביטוי מכביסט
הבלם האגדי של הצהובים בשנות ה-60 וה-70 ששיחק תחת האמירה "המכביסט". גם אימן את הקבוצה ועד היום מזוהה כאיש של מכבי.


רוזן. עד היום נקרא מכביסט

4. שורה אובארוב : הפך לאחד משלנו
שוער נבחרת ברית המועצות לשעבר נחת בקריית שלום ב-1991, נתן תשע עונות גדולות בין הקורות וגם קטף שלוש אליפויות והמשיך כמאמן שוערים עד עצם היום הזה. שורה אמר לא מכבר: "בלי מכבי תל אביב אין לי טעם לחיים". יותר מכביסט מזה?

5. נח רזניק: מכבי לפני עבודה ודירה
הבלם האהוב והאיש שהצהובים סובבים את מרכז עולמו עד היום דחה ב-1958 הצעה מהפועל חיפה לקבל דיור ועבודה (במונחים של היום חוזה במאות אלפי יורו) בנימוק פשוט: "אני מכביסט ואני נשאר".


אובארוב. "בלי מכבי אין טעם לחיים" (עדי אבישי)

6. ניר קלינגר: ירוק בחוץ, צהוב בפנים
קשר הנשמה והעבודה הקשה שהגיע ממכבי חיפה והפך מהר מאוד למזוהה ולמחויב ביותר למכבי תל אביב. כמאמן היה הראשון שעלה עם הצהובים לשלב הבתים של ליגת האלופות.

7. גיורא שפיגל: הסמל
מספר 8 האגדי בשנות ה-60 וה-70 מילא את יציעי אצטדיון המכביה ובלומפילד. אנשים קנו כרטיס רק כדי לחזות בביצועיו. היה סמל גדול ונערץ גם בנבחרת ישראל ושיחק במונדיאל מקסיקו 1970.


שפיגל. אנשים קנו כרטיס לראות אותו 

8. אבי כהן: קלאס
הליברו שזכה גם באליפויות בליברפול ובגביע הליגה בריינג'רס הסקוטי היה אחד מהשחקנים הנערצים והאהובים שגדלו במכבי תל אביב. הסמל הגדול של סוף שנות ה-70 וה-80.

9. יוסף מירמוביץ': הטלאי הצהוב
יוסף מירמוביץ' ייזכר כמי שהוביל את ההחלטה לשחק עם טלאי צהוב על החולצות ובהמשך לצבע הצהוב. מנהיג הקבוצה והשחקן הנערץ בשנות ה-50. בנוסף אימן את הקבוצה ואת נבחרת ישראל בשתי תקופות שונות.


אבי כהן. אחד הנערצים והאהובים (אתר רשמי מכבי ת"א)

10. שייע גלזר: ברח ברגע האחרון מהמונית
השחקן המפורסם והנערץ ביותר בתולדות מכבי ת"א. החלוץ האדיר של שנות ה-50 היה כל כך ענק שאוהדי מכבי שרו "שייע, שייע " גם כשלא שיחק. ב-1952 כשהוא מחזיק בחוזה חתום בפנרבחצ'ה והמונית לשדה התעופה ממתינה לו, ביטל גלזר את הנסיעה ונימק: "אני אוהב את מכבי"

11. ערן זהבי: המלך החדש
ערן זהבי מזוהה היום ככדורגלן הגדול ביותר של מכבי ת"א בכל הזמנים. לאחרונה סיפר כי כילד פקד את היציעים וכבר אז נוצר בינו לבין האוהדים חיבור ואהבה בלתי נשכחת. בשלוש השנים וחצי שלו במועדון, בין פאלרמו לגוואנגז'ו RF, כבש זהבי 127 השערים שניפקו אליפויות, גביעים ועלייה לשלב הבתים של ליגת האלופות ולשלב ה-32 של הליגה האירופית. הפנומן הוא ללא ספק סמל העשור הצהוב והמלך החדש.


ערן זהבי. הכדורגלן הגדול בתולדות הצהוב

שווים אזכור:
הקפטן הראשון מהקבוצה של 1906 יהושע גולדרג, הקפטן הנוכחי שרן ייני, אלעזר פולני, אייבי וילסון, שמעון לומיק, אריה זליבנסקי, גאול מכליס, פרי נויפלד, אברהם רזניק, מילה גינזבורג, אלי פוקס, אברהם בנדורי, ישראל חליבנר, שאול מתניה, יוסף גולדשטיין, מיקו בלו, אורי סלימן, עמוס זולוטולוב, ניסים בכר, שמואל ישראלי, בני טבק, ויקי פרץ, משה עסיס, מוטי איוניר, ירון עוז, דוד קרקו, אבי ירושלמי, אמיר שלח, איציק זוהר, אלי דריקס, גדי ברומר וטל בן חיים הבלם. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי