מחשב מסלול מחדש: הכירו את הרכש החדש של מכבי ת"א

טינו-סוון סושיץ'
טינו-סוון סושיץ' | טוויטר

את זידאן הוא מעריץ, לאינטר הוא חלם להגיע והתאכזב, האנגליות רצו והתחרטו ובבוסניה הוא מוזכר בגלל ההקשרים המשפחתיים. טינו-סוון סושיץ' מגיע לישראל אחרי האכזבה בבלגיה ורוצה להוכיח כמה כדורגל יש לו ברגליים

(גודל טקסט)

לא הרבה שחקנים זרים עם השתייכות משפחתית מפורסמת הגיעו לישראל במהלך השנים. שחקן הרכש החדש של מכבי תל אביב, טינו סוון סושיץ', הוא סיפור אחר לגמרי. אביו ודודו היו שחקנים מעולים. האבא סיאד סושיץ' עשה את הקריירה שלו בסראייבו ואחר כך בכוכב האדום בלגרד ואפילו רשם הופעה אחת בנבחרת יוגוסלביה. בהמשך הוא שיחק בסטנדרד ליאז' ובמולנבק, כשבאותה תקופה המשפחה עברה לבלגיה. כשפרש מכדורגל הפך סיאד לסוכן שחקנים, אך כעבור מספר שנים עזב את התחום ופתח מסעדה בעיר ליאז'.

הדוד סאפט נחשב לכדורגלן בחסד עליון שכיכב בפאריס סן ז'רמן כקשר התקפי ונבחר לאחד הגדולים של המועדון בכל הזמנים. לאחר מכן אימן בהצלחה את נבחרת בוסניה ואף העלה אותה למונדיאל. ההמשך היה פחות זוהר. הוא הובס בסמי עופר 3:0 לישראל במוקדמות יורו 2016 ופוטר מספר ימים לאחר מכן.

טינו עצמו נולד ב-1992 בסארייבו הבוסנית. הוא החל את הקריירה בווייסה ומשם עבר לנוער של גנק ולאחר מכן לסטנדרד ליאז'. ההתחלה הייתה מזהירה. קבוצות כמו ארסנל, צ'לסי וטוטנהאם עקבו אחריו והוא אף זומן לנבחרת בלגיה עד גיל 19 ואף שותף במשחק אחד. באותה תקופה הוא אף הושווה לזינדין זידאן ובראיון ל"גאזטה דלו ספורט" סיפר: "זידאן הוא השחקן שאני מעריץ, אבל אני לא מרשה לעצמי להשוות אותי אליו".

בעונת 2012/13 היידוק ספליט החתימה אותו על חוזה והוא שיחק בשורותיה עד 2016. סושיץ' הרשים בשורות הקבוצה ובקוראטיה סימנו אותו כדבר הבא מתחת ללוקה מודריץ' ואיבן ראקיטיץ'. מאמן הנבחרת המקומית עד גיל 21 ננאד גרקן רצה לנצל את מוצאה של אמו ולזמנו, אך לשחקן היה חלום לשחק עם בוסניה במונדיאל והוא דחה בנימוס את ההצעה. "כבוד גדול עבורי לקבל זימון מקרואטיה, אבל יש לי מוטיבציה ענקית לשחק בנבחרת בוסניה".

ואכן זמן קצר לאחר מכן הוא זומן על ידי דודו לנבחרת הבוגרת של בוסניה. במדינה התעוררה ביקורת שמדובר בנופטיזם. ב-2013 הוא עשה את הופעת הבכורה ונכלל בסגל למונדיאל 2014 בריו. הוא שותף פעמיים – 30 דקות בהפסד לברזיל (3:1) ו-80 דק' בניצחון על איראן (1:3). חלק מהפרשנים טענו שהוא לא מספיק טוב כדי ללבוש את מדי הנבחרת.

טינו-סוון סושיץ'. סומן כפוטנציאל ענק (טוויטר)
טינו-סוון סושיץ'. סומן כפוטנציאל ענק (טוויטר)

ההצטיינות בהיידוק וההופעות במונדיאל תפסו את העין של אנשי אינטר, שהחליטו להחתימו וחתמו על אופציה לרכוש אותו תמורת חמישה מיליון יורו. מנכ"ל היידוק גוראן ווצ'ביץ' סיפר: "היו שיחות גם עם סביליה, אבל הוא קרוב מאוד לאינטר. הייתי במילאנו כבר פעמיים ודיברתו עם רוברטו מנצ'יני שמאוד רוצה אותו".

סושיץ' התרגש מהאפשרות להגיע לאינטר, הליגה האיטלקית תמיד הייתה המועדפת עליו. "הלוואי שאשחק באינטר, אני מאמין ומתפלל שזה יקרה. עקבתי אחרי הקבוצה הזו מאז שהייתי ילד בזכות רונאלדו הברזילאי", אמר בינואר 2015. בסופו של דבר הנראזורי לא מימשו את האופציה והביאו במקומו את מרסלו ברוזוביץ' מדינמו זאגרב. ניוקאסל, ווסט ברומיץ' וסטוק הביעו התעניינות, גם אסטון וילה ולסטר הוזכרו, אבל שום דבר לא קרה והוא החליט להישאר בקרואטיה.

טינו-סוון סושיץ' מקבל את שחקן העונה בקרואטיה
טינו-סוון סושיץ' מקבל את שחקן העונה בקרואטיה

כתב העיתון "ספורצקי נובוסטי" יוריצה ראדיץ' מספר שאחרי האכזבה עם אינטר סושיץ' לא דיבר עם איש בקבוצה. "הוא היה מגיע לאימונים עם אוזניות ונראה מיואש לחלוטין. זו הייתה חצי שנה הכי גרועה בחייו. כשראיינתי אותו אחר כך הוא אמר לי 'זו הייתה התקופה הכי קשה של חיי'. הייתי בטוח שתוך כמה ימים אני מגיע לאימונים באינטר וקרה ההיפך כשנשארתי בהיידוק. זו הייתה מכה קשה מאוד עבורי'".

את שלושת החודשים הראשונים של עונת 2015/16 הוא פתח על הספסל, אבל התאושש ואמר לעצמו: "צריך להפסיק לחלום על קבוצות אחרות ופשוט לשחק". את העונה הוא סיים עם 12 שערים ב-27 משחקים ונבחר לשחקן העונה מה שעורר התעניינות באספניול הספרדית, אך בסופו של דבר חזר לבלגיה וחתם בגנק עם ציפיות גדולות ותמורת שני מיליון יורו. הבלגים קיוו שהשחקן יממש את הפוטנציאל מהתקופה של במחלקת הנוער. "האם הוא הגרסה הזולה של פול פוגבה שחזר למנצ'סטר יונייטד אחרי שעזב אותה ליובנטוס?", נכתב בעיתונים המקומיים. הוא אמור היה להחליף את נסקנס קאבנו הקונגולזי ששיחק בעבר נגד בית"ר ירושלים במדי שרלרואה ובשנה שעברה נמכר לפולהאם.

ציפיות לחוד ומציאות לחוד. לרוע המזל הוא נפצע בקרסול ושותף ב-15 משחקי ליגה בלבד בהם לא כבש אפילו שער אחד. בכל המסגרות הוא שיחק 27 משחקים והבקיע פעם אחת. טור הבישולים נותר ריק ומיותם.

טינו-סוון סושיץ'. הרכש החדש של קרויף (מכבי ת
טינו-סוון סושיץ'. הרכש החדש של קרויף (מכבי ת"א, האתר הרשמי)

אנטה בוסקוליץ' מאתר "גול.קום" ניתח את הסיטואציה של סושיץ': "הוא היה קצת מדוכא בעונה לאחר שאינטר לא רצתה לרכוש אותו, אבל הצליח לעשות את הסוויץ'. בעונה הכי טובה שלו בהיידוק ב-2015/16 נבחר לשחקן השנה בקרואטיה, כבש 15 שערים ב-37 משחקים בכל המסגרות, הוסיף חמישה בישולים ואפילו קיבל את סרט הקפטן".

"לרוע מזלו הוא לא התאקלם בקבוצה ולא שיחק מספיק טוב", ממשיך בוסקוליץ'. "היו שמועות במהלך העונה שעברה שגנק רוצה להיפטר ממנו. ממה שאנחנו יודעים בקרואטיה הוא שחקן מאוד טכני, קשר מוכשר מאוד והוא הכי טוב בתפקיד קשר מרכזי".

רומיין ואן דר פלויים מעיתון "השעה האחרונה" הבלגי מנתח את הכישלון של סושיץ'. "בהתחלה חשבנו שהוא שחקן מצוין. הוא מטפל בכדור בצורה מצוינת, יש לו מהירות, אבל הבעיה הייתה לא רק בו אלא בקבוצה ששיחקה לא טוב. המאמן הראשון פטר מאס עוד נתן לו הזדמנות ופתח איתו בארבעה משחקים בשלב הבתים של הליגה האירופית, אבל אחרי כן מונה לתפקיד ההולנדי אלברט סטאופנברח ששינה את השיטה".

"סושיץ' לא התאים לו, והיו שחקנים שגילו יכולת טובה יותר, אז הוא איבד את הביטחון ונדחק החוצה", מוסיף ואן דר פלויים. "למרות היכולת החלשה היו שמועות בחודשים האחרונים שקאסימפשה מטורקיה ובולוניה האיטלקית רוצות אותו, כך שמכבי ת"א יכולה לזקוף לעצמה הישג בגזרה הזו".

טינו-סוון סושיץ'. תקופה קשה בבלגיה (טוויטר)
טינו-סוון סושיץ'. תקופה קשה בבלגיה (טוויטר)

בעקבות היכולת הבעייתית (ואולי גם בשל הפיטורים של דודו), השחקן איבד את מקומו בנבחרת בוסניה, ובמדינה נטען שהעלה במשקל והוא לא באותו כושר כמו בימים הטובים. בתגובה העלה סושיץ' בחשבון האינסטגרם תמונה בה הוא נראה רזה ובמשקל נאות.

בראיון לתקשורת הבוסנית סיפר השחקן על החיים בצל אביו ודודו: "אנשים תמיד משווים אותי אליהם ותמיד חושבים שנותנים לי הנחות בגלל שאני ממשפחה של כדורגלנים, אבל הם רק מקנאים בי. אני לא שומע לאף אחד ועושה תמיד את העבודה שלי. אבא שלי תמיד לימד אותי לעבוד בשקט ולתת הכל על כר הדשא, ובעיקר לעמוד על שתי הרגליים. למרות שכבר כילד הראיתי הרבה כישרון אף פעם לא הסתנוורתי". על המשפחה שלו אמר: "כולם בוסנים, אבל אני מרגיש יותר בלגי".

למכבי ת"א הקשר בן ה-25 מגיע כדי להתניע מחדש את הקריירה. האוהדים הצהובים יקבלו סוג של חיקוי לערן זהבי, לפחות בחגיגות אחרי הבקעה שערים. בכל פעם שהוא מצליח להכניע את שוער היריבה, סושיץ' מכוון למטרה עם אקדח דמיוני.

גם בביצועים על המגרש יש לו המון מה לתת, וכמו שאמר ג'ורדי קרויף יש הרבה פוטנציאל. מדובר בקשר התקפי עם רגל שמאל קטלנית איתה כבש לא מעט שערים מרהיבים. הוא יכול בקלות להיכנס לעמדה באגף שמאל אותה הותיר טל בן חיים, אבל בדרך כלל מתופקד במרכז. בהיידוק הוא גם שיחק לא מעט פעמים בעמדות אחוריות יותר בקישור. האם זה השחקן שיכול לעשות את ההבדל במאבקים באירופה ועם הפועל באר שבע בליגה? תשובות נקבל כבר בקרוב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי