חלוץ המיליונים: מוחמד גאדיר ינסה לתקוע עוד יתד

גאדיר
גאדיר | דני מרון

בגיל 19 הספיק החלוץ להיות חתום על העפלתה השנייה של מכבי חיפה לאלופות עם שני שערים במפגשים מול זלצבורג. שבע שנים אחר כך הוא מנע מב"ש הדחה מול לודוגורץ. זלקאי על השחקן שרוצה לעשות היסטוריה

(גודל טקסט)

ליגת האלופות עושה טוב למוחמד גאדיר. שעריו המכריעים נגד רד בול זלצבורג העלו בקיץ 2010 את מכבי חיפה לשלב הבתים של הצ'מפיונס, וכעבור שמונה שנים הוא שמר את הפועל ב"ש במרחק נגיעה מהחלום.

טובי הכלכלנים עדיין מחשבים את ערכו הריאלי של שערו המצמק בהפסד 3:1 ללודוגורץ, והערב מול מאריבור הוא מוזמן להכות שוב בסלע, בדרך לארץ המובטחת. "במשחקים נגד זלצבורג הייתי בן 18, ממש ילד, עכשיו אני מבין כמה שליגת האלופות היא דבר ענק", אמר גאדיר ערב ההתמודדות מול אלופת סלובניה. "מאריבור היא קבוצה טובה ונבוא למשחק נגדה הכי מוכנים שרק אפשר. נעשה הכול כדי לעבור אותה".


בצל פציעותיהם של בן שהר ואליניב ברדה, הפך גאדיר לג'וקר של ברק בכר. בשלושה מתוך ארבעת המשחקים האחרונים הוא הבקיע ארבעה שערים, כולל "שער בסגנון חזה" במשחק אלוף האלופים בחמישי שעבר. "גאדירולגים" שעוקבים אחריו מקבוצת הילדים זיהו אצלו התקדמות לרטרו, לימים שבהם הוא והחלוץ הגיאורגי ולדימיר דבאלישווילי עשו חיים משוגעים בשירות הירוקים.

פריחתו המאוחרת יחסית על אדמת הנגב מוסברת בין השאר בהחלטת בכר לעבור מדי פעם לשיטת שני החלוצים. "אני אוהב להיות חלוץ שפיץ, ויותר נוח לי כשיש שני חלוצים, אבל זו החלטה של בכר ואני מקבל את כל מה שיגיד", אישר החלוץ המתקמבק.


גאדיר מול זלצבורג. ליגת האלופות עושה לו טוב (עדי אבישי)

פציעות הן חלק בלתי נפרד מעולמו המקצועני. פעמיים יצא לבלגיה, ופעמיים נאלץ לסוב על עקבותיו. מעבר לים עבר ניתוחים, ובעיצומם של ימים סגריריים הופיעה קרן אור בדמותו של דודו דהאן, סוכנו האישי שליווה אותו ברגעים הקשים וסייע לו לעמוד שוב על רגליו. באר שבע הייתה תחנתו הבאה, ובפברואר 2016 חתם לשלוש שנים וחצי.

שלושה שערי ליגה נזקפו לזכותו אשתקד, אבל בישול אחד מיוחד הוא שהחזיר אותו לכותרות. במסגרת שלב הבתים של המפעל האירופי אינטר התארחה בטרנר, ובמצב של 2:2 נותרה חסרת אונים כשגאדיר העביר מסירת עקב לבן שהר שקבר את השלישי ברשת האיטלקית.

שלום אביטן מפרגן: "שחקן עם קבלות"
בעודו מתמרן בין הספסל ליציע היה גאדיר מעורב בתאונת דרכים מפחידה בשעת לילה מאוחרת. לא הרחק מאצטדיון וסרמיל התהפכה מכוניתו, ורק בזכות תושייתו הוא נחלץ ממנה בשלום. המכונית הוכרזה כטוטאל לוס, הנהג החליף הילוך ועלה על המסלול הנכון.


בכר. השיטה שלו עזרה לגאדיר לפרוח (אודי ציטיאט)

הטיפוס מתהום השכחה למרכז העניינים היה תהליך ארוך. כשברקע זמזומים על חזרה אפשרית לסכנין, שמפנטזת על קליטתו מחדש, היה על גאדיר לחשב מסלול מחדש. במחנה האימונים הטרום עונתי בפולין ניכרו אצלו סימני שיפור שלא נעלמו מעיני הרדאר של מאמנו.

הצמד שכבש לרשתה של אשקלון בגביע הטוטו סידר לו את הוויזה להרכב, ובצמד המשחקים נגד לודוגורץ במוקדמות הצ'מפיונס הוחזרה ההשקעה בריבית דריבית. בפיגור של 3:0 השתלט גאדיר על מסירת עומק מבית היוצר של טוני וואקמה, ומהמגע שנוצר בין רגלו השמאלית ובין הכדור נולד השער המצמק היקר ביותר בתולדות המועדון.

שלום אביטן המיתולוגי מבין את גודל השעה. "הבנאדם נתן גול של 30 מיליון שקל, שזה יותר מזכייה בטוטו ובלוטו בבת אחת. עכשיו מי בכלל יכול לדבר איתו?", שואל רטורית המבקיע הכי גדול של הפועל ב"ש בכל הזמנים.


"מי יכול לדבר איתו אחרי שער ששוה 30 מיליון ש"ח?" (אודי ציטיאט)

ומה תגיד לאלה שניסו לגמד את השער בנימוק שבעצם מדובר בגול עצמי שהבקיע הבלם הבולגרי מוצ'י?
"שטויות. בלי גאדיר באר שבע הייתה עפה מליגת האלופות, חד וחלק. בשבילי זה שחקן עם קבלות. הוא הביא שמחה לעיר ואין לי בעיה לפרגן לו".

תוכל להשוות אותו לחלוצים גדולים אחרים ששיחקו בהפועל ב"ש?
"בעיניי הוא בסדר גמור, אבל קצת מוגזם להגדיר את גאדיר כחלוץ גדול. אני מקווה בשבילו שיעלה על הגל. ב"ש זקוקה לחלוצים שמבקיעים בצרורות כי אי אפשר לבנות רק על וואקמה".

ואם יבקשו ממך למצוא קווי דמיון בין גאדיר ובין שלום אביטן?
"אחרי שהבקעתי 120 שערים הפסקתי לספור. תתקשר אליי כשמישהו יתקרב לרבע מהמכסה הזאת".

יש לגאדיר את הנתונים להיות חלוץ לגיטימי במושגים של ליגת האלופות?
"בוא נגיד שיש הבדל קטן בין החלוצים של ריאל מדריד ויובנטוס ובין החלוצים של ב"ש. בינתיים נפרגן למוחמד על מה שקיבלנו ממנו עד עכשיו, וכשנגיע לליגת האלופות נעשה חושבים".



גאדיר. שחקן עם קבלות (אודי ציטיאט)

עוברים את מאריבור?
"לא מכיר אותה, תזכיר לי מי זאת?".

בלי עין הרע, נערכת כבר לאפשרות שב"ש תעלה לשלב הבתים?
"המשימה בהחלט בהישג יד. יהיה מעניין להיפגש עם מסי על כוס קפה בפרלמנט של שלמה אילוז".

אלישע לוי: "גאדיר קיבל ממני הרבה ביטחון"
כבר בעונתו הראשונה כמאמן מכבי חיפה זיהה אלישע לוי את הפוטנציאל הגלום ברגליו של הנער מהיישוב הבדואי ביר אל-מכסור. "עקבתי אחריו כששיחק בקבוצת הנוער והקפצתי אותו לבוגרים", נזכר המאמן הלאומי, "גאדיר היה בן 17, ולמרות גילו הצעיר ידעתי שיש לו את זה".

הטפיחה העצמית על השכם מביכה אנשים מסוגו של אלישע, אז נאלצנו לדחוק בו עד שהסכים לשפוך אור נוסף על בן טיפוחיו: "הכי קל לנפנף בנתונים על העלאת ילדים מהנוער, ולהגיד 'העליתי חמישה שחקנים, עכשיו בוא נראה מה הם שווים'. השיטה שלי הייתה שונה. כשהעליתי את גאדיר לבוגרים הייתי צריך לספק לו את המעטפת המקצועית הנכונה. אחד כמוהו, שהוא ברוך כישרונות, היה צריך את הדחיפה הראשונית כדי שיוכל לעשות את הדברים שהוא יודע לעשות".


אלישע לוי. "שחקן מוכשר כמוהו היה צריך את הדחיפה הראשונית" (אודי ציטיאט)

ביקורי בית בכפרו של גאדיר היו חלק מפרויקט החונכות של משפחת מכבי חיפה ואלישע המנטור: "יחד עם יענקל'ה שחר ואיתמר צ'יזיק ביקרנו בבית הוריו כי רצינו לחזק אצלו את תחושת השייכות לקבוצה. קיבלו אותנו מאוד יפה, התרשמנו שגאדיר נהנה מסביבה תומכת ומחבקת".

גאדיר היה מיועד לפרוץ לתודעה מהקו האחורי והתחיל לשחק כמגן במחלקת הנוער, עד שעלה לעזרת ההתקפה ושכח לחזור להגנה. ההסבה המקצועית, ממגן לחלוץ, הייתה בלתי נמנעת ובעונתו האחרונה בקבוצת הנוער כבש 13 שערים.

"כשרונו של גאדיר בלט כמעט בכל הפרמטרים, והתפקיד שלי היה לדעת לשלב אותו במרקם הקבוצתי", מוסיף אלישע, "כיוונתי אותו, עזרתי לו להבין מה רוצים ממנו במערך הטקטי. ממני הוא קיבל הרבה ביטחון. בלטו אצלו תכונות של מהירות, כוח מתפרץ וחוש ריח להבקעת שערים. הוא היה חלק מאיתנו כשלקחנו אליפות, ואיתו עלינו לשלב הבתים בצ'מפיונס. בזכות הגולים שלו, בזלצבורג ובאצטדיון רמת גן, עברנו את האוסטרים בסיכום שני המשחקים".

גאדיר. "מזכיר את הימים היפים שלו במכבי חיפה" (דני מרון)

תוכל להשוות בין גאדיר בימי אלישע ובין גאדיר בימי בכר?
"גאדיר של היום מזכיר את הימים היפים שלו במכבי חיפה".


בכושרו הנוכחי יש לגאדיר מקום בנבחרת?

"כדורגל הוא עניין של מומנטום, ועכשיו גאדיר בתקופה טובה. מתחילת העונה הייתי בטרנר פעמיים ואני עוקב אחרי כל מי שהגיוני שאעקוב אחריו".

מה עובר לך בראש כשאתה רואה את הפועל ב"ש דורסת את יריבותיה כמעט בכל מסגרת אפשרית?
"ב"ש היא קבוצה אדירה, ואני שמח שהיה לי חלק חשוב בבנייתה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי