עומר גולן: "לא היו בארץ מנהלים מקצועיים מספיק טובים וחזקים"

עומר גולן
עומר גולן | עדי אבישי

"ציפיתי משחקנים שעזבו להתנהג אחרת", "הפרידה מאלו וקאניוק היא מכת מוות למכבי פתח תקווה", "אין סיכוי שארצה לאמן", "מכיר את כל השיגעונות של אבי לוזון". המנהל המקצועי הכי לא מדובר בישראל בראיון

(גודל טקסט)

 עומר גולן יודע בדיוק מה מצפה למכבי פתח תקווה העונה. "צריך לשים דברים בפרופורציות. אני לא חושב שהשנה שעברה הייתה הבלחה. נבנתה כאן בעונה שעברה קבוצה אדירה שידענו למה היא מסוגלת. השנה הזאת תהיה הרבה יותר קשה כי לוקחים אותנו יותר ברצינות. אנחנו מוכנים לזה ובנינו קבוצה מצוינת גם השנה, קבוצה שייקח לה זמן להתחבר כדי להיות כמו בעונה שעברה. אנחנו בטוחים ביכולות שלנו גם כקבוצה וגם כמועדון".

הוא אולי המנהל המקצועי הכי לא מדובר בישראל. חלוץ העבר ומי שהיה אחד הסמלים הכי גדולים של המועדון נמצא כבר ארבע שנים בתפקיד אותו הוא עושה בשקט, עם מעט מאוד חשיפה. הוא אולי האדם המתאים ביותר לדבר על מעמד המנהל המקצועי בישראל, התפקיד ההולך ונעלם ושוק ההעברות הדליל. בראיון לספורט1 הוא מסביר איך תיראה הקבוצה החדשה שבנה יחד עם קובי רפואה ומה הוא חושב על גיא מלמד, יוסי בניון, הקהל והזרים החדשים.

אתה באמת מאמין שהסגל של השנה לא נופל מזה של שנה שעברה?
"ברגע שעוזבים לך שני ישראלים בכירים כמו דור אלו וגידי קאניוק, שהיו אחראים מבחינה הגנתית והתקפית להרבה דברים טובים, זו סוג של מכת מוות. אין הרבה ישראלים טובים, אבל אנחנו חושבים שכן יש כאן הזדמנות לישראלים אחרים לבוא ולפרוץ, לתת עונה טובה שתשחזר את העונה שעברה ועם הזרים החדשים זו יכולה להיות קבוצה לא פחות טובה".

אז מה בעצם המטרות השנה? הרי פלייאוף עליון זה כבר מובן מאליו.
"אנחנו לא רואים את זה כמובן מאליו. היו הרבה קבוצות שהיו אמורות להיות בפלייאוף העליון בעונה שעברה ולא הגיעו, התחזקו השנה ונראות טוב יותר. התחרות השנה תהיה הרבה יותר חזקה. המטרה המוצהרת היא להגיע לפלייאוף העליון. כשנגיע לשם, נמצא מטרות חדשות".


עומר גולן. "פלייאוף עליון זה לא מובן מאליו" (עדי אבישי)

העמדתם השנה אולי את התקציב הכי גבוה בתולדות המועדון והבאתם זרים בעלי שם. מה זה אומר על הצמיחה של מכבי פ"ת כמועדון?
"הכסף מבחינתי הוא לא הצהרת כוונות. המציאות מצריכה אותנו להוציא יותר כספים וזה נראה גם בכדורגל העולמי. צריך ליישר קו, מה עוד שהשוק הישראלי הוא לא גדול וזה גורם לך לשלם יותר גם על ישראלים וגם על זרים. אני שמח שהבעלים הכניסו את היד לכיס והצליחו להביא שחקנים שרצינו. שחקנים כמו קרלוס קוויאר ותומאש סיבוק לא רואים בכדורגל הישראלי ולא רק במכבי פ"ת. אם סיבוק יהיה מחליף ראוי לקרלוס נדע בהמשך, אבל אנחנו רואים בתרומה שלו לצעירים כדבר לא פחות חשוב וכערך עליון. גם מבחינת יכולות, הוא לא בא לפה להעביר שנתיים שלוש בסטייל. אנחנו רואים איך הוא עובד באימונים".


אז למה לא מגיע הקהל?

"קשה לי לשים את האצבע. אנחנו עושים את הכל בשביל להביא קהל. אני חושב שאם נעשה עוד עונה מוצלחת הקהל יבוא כי רק הצלחה גורמת לקהל להגיע. העונה הזאת מאוד חשובה גם בגלל זה. אולי אנשים חושבים שלאהוד קבוצה של כביכול הבלחה לעונה אחת זה לא מספיק. אנחנו צריכים להראות עקביות. אנחנו מנסים הכל, מהפנינגים ועד הטבות והנחות. יש גרעין טוב מאוד למכבי פ"ת: גם בלאומית וגם כשאני עוד שיחקתי באורווה היו משחקים של 5,000-6000 איש. אנחנו מאוד מתוסכלים וחושבים איך גורמים לרדומים להגיע. אולי זה סוג של פינוק או חוסר שביעות רצון, אבל כל מי שאני מדבר, מאוד צמא להצלחות".


"הקהל צמא להצלחות". מכבי פתח תקווה חוגגת (עדי אבישי)

גולן היה סמל גדול במכבי פתח תקווה. 81 שערים הוא כבש בקריירה, כאשר גם בשיא כושרו נשאר נאמן, אפילו בימיו בבלגיה. גם כשחזר כליגיונר, העדיף את הזרועות החמות של אבי לוזון ושינו זוארץ מאשר לעשות עוד סיבוב במכבי חיפה או בגדולות שהתעניינו בו.

אם אני חוזר לעונה שעברה, היו הרבה דיבורים על שחקנים שמחפשים לברוח ולעזוב. אתה בחרת בקריירה שלך להיות נאמן למכבי פ"ת למרות הצעות מקבוצות גדולות. כמה זה הרגיש לך שונה?
"בתקופה שלי היה קשה לעבור מקבוצה לקבוצה והייתה אהבה לסמל. הכסף פחות עניין מהכבוד. היום שחקנים רוצים להתפרנס יותר ולחוות דברים אחרים. אצלי המניע של הכסף היה פחות חשוב. רציתי להצליח בשביל מועדון שנתן לי את הבמה. אני יכול להבין שחקן שרוצה להרוויח יותר כסף ולצאת לשחק בחו"ל, אבל לכל אחד יש את הזמן שלו והדרך שלו. יש שחקנים שהסכמתי איתם ויש כאלה שלא. יכול להיות שציפיתי משחקנים להתנהג אחרת, אבל זה לא משנה כי מי שפה פה ומי שלא לא. אני לא חושב שאליסון, דור אלו, גידי ומלמד וכל מי שדיברו שרוצה לעזוב לא נתן פה לפחות 200 אחוז. אבל מעל הכל הייתה תשישות בסגל מצומצם".


דור אלו. "כל מי שרצה לעזוב, נתן פה 200 אחוז" (אריאל שלום)

ספר קצת איך עובדת מדיניות הרכש במכבי פ"ת. זה נראה קצת שונה ממקומות אחרים.
"בהבאת זרים אנחנו מסתכלים ביחד על כל הקלטות, כל אחד מאיתנו אוסף ואומר מה מצא חן בעיניו. ברגע שאנחנו סגורים במשותף על שחקן, אנחנו מעבירים את זה לענייני מו"מ לאבי ושינו שאנחנו רוצים שיהיו חלק מההחלטה ומההבנה למה אנחנו רוצים להביא את אותו שחקן".

אתה כבר ארבע שנים מנהל מקצועי וכמעט לא מדברים עלייך.
"כמו שאמרת אנחנו עושים דברים יותר בשקט ולא מתפוצצים בתקשורת וזה עניין של אישיות. מי שאוהב לעבוד ולהיות צנוע ולא לחשוף את עצמו, זה טוב וגם מי שאוהב לחשוף את עצמו זה לא דבר רע. הדברים אצלנו מאוד ברורים".

מבחינתך, הגעת לתפקיד מתוך רצון לעזור למכבי פ"ת ,או שיש לך שאיפות להמשיך להתקדם?
"זו שאלה שקשה לי לענות עליה. קיבלתי את התפקיד כי במכבי פ"ת העריכו אותי וסמכו עליי וידעו מאיזה מקום אני מגיע לתפקיד – הערכה והערצה למועדון. אם ארצה לעבור למקום אחר? כרגע טוב לי איפה שאני נמצא ואני מרגיש מועיל ותורם, אז לחשוב מעבר לזה קשה לי. ובכל זאת, אם ביום מן הימים תגיע הצעה לשמש בתפקיד במועדון גדול יותר זו תהיה החלטה מעניינת. אני מעדיף להתרכז במציאות ולא בחלומות".

ג'ורדי קרויף הוא מנהל מקצועי כמוך שירד לקווים. יכול לקרות אצלך?
"אין סיכוי. אני חושב שכדי להיות מאמן צריכה להיות לך אהבה לדבר הזה, מעין חיידק. כרגע אין לי את זה. זה תפקיד מאוד קשה, תפקיד של אנשים מיוחדים. אם אחליט שאני רוצה לאמן, אתחיל מגילאים קטנים כדי לחוות את זה מההתחלה. אני נהנה להיות מנהל מקצועי מתוך רצון להיות בכדורגל. יכולתי ללכת לעוד הרבה מקומות אחרים, אבל אני אוהב מאוד את המועדון והתפקיד התאים לי. אני מרגיש שיש משהו באישיות שלי שיודע לחבר ולפייס ולבוא למקומות שלא כל אחד יכול לבוא אליהם. אני מתעסק בהרבה דברים מעבר לעניינים מקצועיים כמו קהל'. אם אני יכול להגיד על עצמי משהו, זה שאני בא בלי אגו ויודע לגשת לבן אדם בצורה נכונה. אני יודע לדבר עם אנשים ולקרוא אנשים ולהיות איש מערכת שדורש מה שצריך ומוותר מתי שצריך. מכבי פ"ת זה מועדון שגדלתי בו ואני מכיר את כל הנפשות הפועלות. את אבי אני מכיר מגיל 12 ושינו הוא אחד החברים הכי טובים שלי. אני יודע איך לגרום לדברים לקרות".


"אין סיכוי שאני אהיה מאמן". ג'ורדי קרויף בתפקידו החדש (אודי ציטיאט)

מעמד המנהל המקצועי קרס בשנה האחרונה בישראל?
"אני חושב שזה קשור לבעלים שמאוד אוהבים להיות הקול האחרון ואלה שיחליטו. קשה להם לשחרר ולתת למישהו אחר את המושכות. צריך לזכור שאנשים פה שמים הרבה כסף ורוצים להיות גם בעלי הדעה וגם בעלי המאה. במכבי חיפה ניסו ורצו וכנראה שההחלטה שם לא הייתה נכונה. הם היו פתוחים לעניין וחבל. התפקיד הזה הוא אחד החשובים להחזקת קבוצה. אולי לא היו פה אנשים מספיק טובים או מספיק חזקים. לי היה יותר קל כי באתי מתוך המערכת. כמו שאמרתי אני מכיר את השיגעונות של אבי ויודע מה הוא אוהב ומה לא ואיך להתנהל מולו. יש בינינו כבוד הדדי. הוא לא הביא אותי מבחוץ ויכול לבוא בתלונות על מה שהוא רצה שיקרה ולא קרה. אנחנו מכירים אחד את השני טוב, גם את שינו. אצלי זה היה מורכב אחרת".

דיברת על עניין הכבוד ההדדי. לפני כמה חודשים, דובר כאן על יוסי בניון שיגיע לעונת פרישה ואח"כ ישתלב בתפקיד מקצועי בכיר. השאלה הראשונה של כולם הייתה איפה עומר גולן בכל הסיפור.
"אני יכול להבין את השאלה הזאת. זה בכלל לא הפריע לי כי אני הייתי בסוד העניינים ודיברתי עם יוסי. רציתי מאוד שהוא יבוא כי הוא דמות אדירה לחיקוי ויכל לתת ערך מוסף לצעירים. היה מדובר על תפקיד מקצועי שיותר פונה למחלקות נוער. אין לי אגו ולא כ"כ הפריע לי שיבוא. אם הוא היה עוזר לי בתפקיד ונותן יד, במיוחד כשמדובר מישהו עם עיניים וידע כמו שלו, אז יכולנו רק להרוויח".


גולן לצדו של אבי לוזון. "מכיר את השיגעונות" (ערן לוף)

מאז שפרשת למכבי פ"ת אין סקורר. למה זה קרה?
"האמת שקשה לי לענות על זה. גיא מלמד עשה בשנה שעברה צעד גדול מאוד כדי להיות סקורר מוביל שיכול לקחת קבוצות על הגב שלו. הוא צריך לתת עוד שנה-שנתיים טובות כדי להיחשב סקורר מוביל ולא חשוב באיזו קבוצה. הוא כרגע פצוע והוא יחזור כי אנחנו מאוד רוצים אותו אצלנו, וכל ענייני המו"מ שהיו לא תלויים בנו. גיא מלמד שחקן מאוד חיובי וילד טוב ואנחנו מחזיקים ממנו כשחקן. הוא תוספת כח. כל ההתנהלויות לא מעניינות. לקבל שחקן כזה זו ברכה. לגבי הכדורגל הישראלי, יכול להיות שזה משהו של אישיות ורעב. חלוץ צריך להיות רעב והדור שגדל כרגע טיפה פחות רעב ויותר מקבל דברים לצלחת מאשר גורם להם לקרות. אנחנו גדלנו ברחובות ולא ידענו מה זה מחשבים ופלייסטיישן. גדלנו ברחובות עם כדורים מפחיות אז הרעב שלנו היה יותר גדול. צריך לגרום לדברים האלה לקרות בעבודה נכונה במחלקות נוער".

ספר קצת על החיבור עם קובי רפואה. בדומה אלייך, גם הוא צמח מתוך המועדון וחווה כאן הצלחה גדולה בעונה שעברה.
"קובי זה לא עוד מאמן כאן. הוא צמח מתוך המערכת הזאת והיה פה סקורר מוביל ודמות שהרבה ילדים גדלו עליו. הוא קיבל כאן את המושכות לאמן ילדים ונוער כך שגם אנחנו וגם קובי יודעים את כל הדברים הטובים והרעים שיש במועדון הזה. השילוב הוכח כשילוב מצוין. אפשר להגיד שהוא מאמן צעיר, אבל הניסיון שלו בקריירה הביא אותו לקדמת הבמה והיום הוא בין המאמנים הטובים בארץ. קובי בחור מאוד רעב ושאפתן ורואים שהוא כל הזמן מנסה ללמוד דברים חדשים. אני רואה עבורו עתיד ורוד ואשמח שהשנים הקרובות שלו יעברו במכבי פ"ת".

שאלתי את שינו זוארץ בראיון לפני כמה חודשים לגבי העובדה שהאנטגוניזם נגד מכבי פ"ת מעט נעלם והיום הרבה מאוד אנשים מחבבים אותה. אתה מרגיש את זה?
"כן. אני חושב שחלק מהדברים שבגללם הביאו אותי לתפקיד היה לדעת לנהל את הרעשים בתקשורת ולספוג את האש לכיוון שלי. את הדברים שיש לאבי להגיד הוא תמיד יגיד וכנ"ל שינו. אלו דברים שבאים מאהבה למועדון ולא כדבר רע. תמיד אפשר לפרש את זה אחרת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי