כמו צועני: הכירו את חוסה רודריגס, קשר מכבי ת"א

רודריגס
רודריגס | AFP

ונגר ניסה לגנוב אותו, מוריניו היה מאוהב בו, הוא ברח מטורקיה בגלל המצב הביטחוני ונמחק במיינץ בגלל עבירה מכוערת. בגיל 22, הפוטנציאל הכי גדול שהגיע לישראל מקווה שג'ורדי יחזיר אותו לצמרת. צפו בעבירה

(גודל טקסט)
ההבדל בין פריצה להיעלמות תלוי לפעמים בעין של מאמן. "אם ז'וזה מוריניו לא היה נוגע בי  עם שרביט הקסם שלו, אני לא יודע איפה הייתי היום. בוודאי שהיה לי יותר קשה". חוסה רודריגס הוא שחקנה החדש של מכבי תל אביב, אבל תמיד יהיה אקס ריאל מדריד. פוטנציאל לא ממומש. הסיפור שלו שונה משל ילדי אקדמיה שנגעו בקבוצה הבוגרת ונסחפו ממנה. רודריגס אפילו לא היה שחקן הרכב בקבוצת המילואים, כשהמיוחד ראה אותו ואימץ אותו. "הוא שחקן ל-10 שנים", אמר עליו וכשחתם בצ'לסי ניסה להביא אותו יחד איתו. רודריגס לא הגיע לסטמפורד ברידג', הוא נחת בישראל באחת ההעברות המפתיעות שהיו כאן.


במכבי תל אביב היה מי שאמר אתמול שמדובר ב"אחד הזרים הכי טובים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות". היו פה בוגרי אקדמיות מברצלונה וריאל, היו פה שחקנים מעבר לשיא שהקריירה הובילה אותם לישראל, אבל עדיין לא היה פה שחקן בן 22 שרק מחכה להזדמנות לממש את הפוטנציאל. מכבי ת"א קיבלה חומר גלם נהדר בהשאלה ללא תמורה. אם תטפח אותו ותשקיע בו, יכול להיות שהאופציה לרכישה בגובה כשני מיליון יורו עוד תשתלם לה.




רודריגס הוא צועני גאה. ילד עיירת החוף וייחויוסה שבמחוז אליקנטה. הסיפור המשפחתי מזכיר קצת את משפחת בוזגלו. האב היה שחקן בליגה השלישית בשנות ה-90 וכדי לפרנס את המשפחה, עבד בשוק. ילדיו לא ראו אותו משחק, אך הוא נהג לספר להם: "הייתי הטוב ביותר". אחיו הגדול, אדו, שיחק במחלקת הנוער של ויאריאל וכיום בליגות הנמוכות. האח הקטן, חואקין, נחשב למוכשר מכולם וכיום משתייך לסגל קבוצת הנוער של ריאל. חוסה עשה את הדרך מקבוצת הילדים המקומית, להרקולס אליקנטה והגיע למדריד בגיל 14.



רודריגס, קיבל קרדיט ממוריניו (Gettyimages)


במחלקת הנוער של הבלאנקוס הוא נחשב לכישרון. כשהיה בן 16, שם עליו עין ארסן ונגר וניסה לגנוב אותו לארסנל. הצרפתי שלח את ססק פברגאס לדבר על לבו של הילד והשלושה נפגשו בלונדון. רודריגס התלהב מההצעה, אבל ריאל מדריד לא הייתה מוכנה לשמוע: "אתה מועמד לקבוצה הבוגרת. הדלת סגורה", נאמר לו. הוא הוקפץ לריאל מדריד קסטייה ולא קיבל יותר מדי הזדמנויות, עד הרגע ששינה את חייו.


באוקטובר 2012 קיבלה הקריירה טוויסט, כשמוריניו לקח אותו במפתיע לסגל הקבוצה למשחק גביע מול אלקויאנו. הילד נכנס עם פתיחת המחצית השנייה וכבש את השלישי בניצחון 1:4. "מוריניו אמר לי להיות רגוע ולעשות מה שאני יודע", סיפר לימים על המאמן שלעולם לא ישכח. באותה עונה, רשם גם הופעה כמחליף בדרבי הליגה מול אתלטיקו (0:2) והפך לשחקן הצעיר ביותר אי פעם שמשחק עם ריאל בליגת האלופות, כשנכנס במקום קאקה ב-1:4 על אייאקס.


בספרד מספרים שמוריניו, שלא ידוע בקידום צעירים, היה מאוהב בילד. "אהבתי את ההופעה שלו, כולם אהבו. יש לו פוטנציאל וזמן להתקדם להפוך לשחקן הרכב ולא רק לעבור כאן ולעזוב. יכול להיות שישחק יותר. חשוב שיקבל דקות", אמר המיוחד אחרי אותו משחק גביע. רודריגס לא שכח את המשחק הזה מעולם. בכל ראיון בספרד מזכירים לו את מוריניו ולא בטוח שזה עושה לו טוב. "עברו מאז שש שנים וכולם עדיין זוכרים אותי מהעובדה שמוריניו נתן לי לשחק בגיל צעיר מאוד", אמר לפני מספר חודשים.



מונאקו ואינטר רצו, גם ארסנל כמעט גנבה (AFP)



רודריגס סיפר בעבר שמוריניו רצה לקחת אותו לצ'לסי ונדחה על ידי הבלאנקוס. כשהמיוחד עזב, מעמדו של הילד התערער. קרלו אנצ'לוטי לא בנה עליו לקבוצה הבוגרת והוא העביר שנה בקסטייה במהלכה ספג 14 כרטיסים צהובים ואדום. בסיום אותה עונה, הושאל לדפורטיבו לה קורוניה. "פחדתי לעזוב את קסטייה. היו לי הצעות מאייבר, מונאקו ואינטר, אבל לא הצלחתי להחליט עד שארבלואה וראמיס המליצו לי להגיע לדפור והמאמן ויקטור שכנע אותי. ביום ההצגה שלי חששתי כמה רע יהיה אם אף אחד לא יבוא. 2,000 איש הגיעו לראות ילד מהאקדמיה של ריאל. זה היה מדהים".



אחרי עונה יציבה מבחינה מקצועית (25 הופעות, שני שערים), רודריגס נרכש על ידי גלאסטראיי וחתם לארבע שנים. הטורקים קיבלו אותו ללא תמורה והשאירו לבלאנקוס 50 אחוז מרכישה עתידית. באיסטנבול החלה הנסיגה המקצועית. הספרדי פתח רק בתשעה משחקי ליגה ושיחק 800 דקות במצטבר. בטורקיה טענו שהשחקן הוא שביקש לעזוב לאחר עונה אחת בשל המצב הביטחוני. גלא שקיבלה הצעה בגובה 2.2 מיליון יורו ממיינץ לא הערימה קשיים. "נהניתי בטורקיה, אבל לא שיחקתי והרמה שלי ירדה", אמר.


בטורקיה הוסט רודריגס לעמדה אחורית יותר בקישור ולכן מיינץ ראתה בו כמחליף לקשר יוליאן באומגרטלינגר שנמכר ללברקוזן. במיינץ היו בטוחים שקיבלו שחקן מושלם שעבר את בית הספר של ריאל מדריד עם טכניקה מצוינת וראייה אסטרטגית של המשחק. רובן שרודר המנהל הספורטיבי אמר: "הוא שחקן שונה מהשחקנים הטיפוסיים בתפקיד שלו. למרות גובהו והיותו קשר אחורי הוא גם בעל טכניקה יוצאת מהכלל. בנוסף הוא רעב והוא רוצה לעשות את הצעד הנוסף איתנו. אנחנו תמיד מחפשים שחקנים כאלה".



המאמן במיינץ מחק אותו (מיינץ, רשמי)


אבל, כמו בריאל מדריד, הקריירה השתנתה ברגע אחד. הוא נכנס להופעת בכורה במשחק בחוץ מול אאוגסבורג בדקה ה-85 והורחק בתוספת זמן לאחר כניסה פרועה בדומינק קוהר. השחקן התעופף באוויר, נחת על הקרקע בצרחות וקיבל לאחר מכן בחדר ההלבשה זריקת מורפיום להרגעת הכאבים. הצוואר שלו הפך אדום וכולם חששו לרע מכל. "כל האצטדיון היה בהלם", נכתב בבילד. "זו העבירה הכי מכוערת של העונה".


"זה היה פאול ברוטלי וחוצפני, אדום כהה. הוא הלך על הרגל שלו בלבד", התבטא סטפן רויטר מנכ"ל אאוגסבורג. קוהר ניצל משבר, אבל נשאר עם פצע פתוח של 14 סנטימטר עד העצם, נזקק לניתוח ונעדר כחודש. ההתאחדות הגרמנית הרחיקה את רודריגס מחמישה משחקים והטילה עליו קנס של עשרת אלפים יורו. "זה היה פאול טיפשי במיוחד", אמר המאמן מרטין שמידט על השחקן שלו, שרק לאחר 24 שעות פרסם התנצלות רשמית. אחרי שחזר, נכנס כמחליף בתוספת הזמן של המשחק מול אינגולשטאט ורשם עוד הופעה בגביע. שמידט מחק אותו.


רודריגס סיפר שסבל בגרמניה, ממזג האוויר, מיחס החברים לקבוצה ומתדמית "הקצב" שהודבקה לו בעקבות אותה הרחקה. "אני לא מבין למה קבוצה משלמת עליי כסף ולא נותנת לי הזדמנות. המאמן שמידט דיבר איתי בהתחלה ואז כאילו לא הייתי קיים. הטלתי בעצמי ספק, שחקנים לא מקצוענים שיחקו לפני. האנשים בגרמניה קרים ולא הייתה לי שפה עם החברים לקבוצה. אני רוצה להרגיש חשוב, רק אז אני משחק טוב יותר".





ביום האחרון של חלון ההעברות של ינואר הושאל רודריגס למלאגה, שחיפשה מחליף לחוסה רסיו הפצוע. הספרדי שיחק שישה משחקים במרכז השדה (והורחק בהופעה השנייה שלו, בניצחון 1:2 על לאס פלמאס). האחרון שבהם היה מול אתלטיקו מדריד ב-1 באפריל. מלאגה גילתה יכולת חלשה והקשר הוחלף על ידי אותו רסיו בהפסד 2:0. מאז, מיצ'ל לא השתמש בו ולו פעם אחת. עם סיום העונה, הודיעה מלאגה שהיא מוותרת על האופציה לרכישת כרטיסו בשלושה מיליון יורו. התקשורת המקומית לא הופתעה: "הוא לא מצליח להתאקלם באף קבוצה".


הקשר שב למיינץ וגילה שגם המאמן הנוכחי, סנדרו שוורץ, לא בונה עליו מאחר ויש מספיק שחקנים על העמדה שלו. מיינץ הבהירה לשחקן שהוא חופשי לעזוב, אבל הצעות לא היו. מכבי תל אביב נכנסה לתמונה לקראת סגירת החלון הישראלי ואחרי המועד האחרון לרישום שחקנים בליגה האירופית. העסקה נסגרה במהרה. השאלה בחינם עם אופציה לרכישה בסכום נמוך במעט ממה ששילמו הגרמנים לגלאסטראיי. רודריגס שמח לעזוב את הקור הגרמני לחום הישראלי ולצוות מקצועי שדובר את שפתו.


רודריגס הוא שחקן אגרסיבי מאוד, אבל גם כזה שיודע לנהל משחק. הוא בשום פנים ואופן לא קשר אחורי. במהותו הוא קשר התקפי ויש לו שליטה טובה בכדור. כשהגיע לדפור, סיפר שהתפקיד האהוב עליו הוא שחקן מרחבה לרחבה, כמו ששיחק אנחל די מריה בריאל. למרות זאת, תופקד שם לפעמים כשחקן כנף ימין. כשיצא לטורקיה ולגרמניה, שובץ בתפקידים אחוריים יותר בקישור: "המשחק שלי התקפי, אני תורם עם הכדור, אבל נכון שמחוץ לספרד למדתי לשחק בלעדיו".



כישרון שיכול לפרוץ אם יקבל צ'אנס, רודריגס (AFP)


הוא מעיד על עצמו כחנון כדורגל. רק בן 22, אבל כבר נשוי עם תינוק שבעצמו עושה צעדים ראשונים עם כדור. בספרד רואים בו כפוטנציאל הלא ממומש שפעם מוריניו חשב שיהיה שחקן גדול. המעבר למלאגה היה מבחינתו צעד בדרך חזרה למרכז הבמה. רק לפני כמה חודשים סיפר שהוא חולם לחזור לריאל ולהצליח כמו חברו מהאקדמיה, דני קרבחאל. מכבי ת"א רחוקה מאוד ממדריד והברנבאו, אבל בגיל 22, רודריגס הוא בוודאי לא שחקן עבר ששיאו מאחוריו, אלא כישרון שיכול לפרוץ אם יקבל את הצ'אנס הנכון. צ'אנס שלא ממש הגיע עד עכשיו בגלל בחירת קבוצות לא נכונה.


אחרי פארסת מרסלו, מכבי ת"א לא מיהרה להוציא כסף על זרים הקיץ. כריסטיאן באטוקיו הגיע בהעברה חופשית, טינו סוון סושיץ', ניק בלקמן, ז'אן סילבן באבין וכעת רודריגס בהשאלה. הרציונל ברור: כסף קטן, סיכון נמוך, אפשרות "לבחון" שחקן ולהריץ אותו לפני השקעה גדולה. יותר קל לשכנע שחקן, גם תקוע, מליגה בכירה להגיע לישראל בהשאלה וזה גם כמובן מאפשר לצהובים ללכת על "שמות" גדולים יותר. רודריגס הוא המושאל הכי מעניין מהארבעה. כשאתה בן 22 ויש לך ברזומה את ריאל מדריד והמלצות ממוריניו, תמיד יהיה לך ביקוש.


הספרדי ישלים את הסגל העמוס של הצהובים. הוא ילבש את החולצה עם הספרה 6 שהייתה שייכת לגל אלברמן ולמעשה מדובר במחליף לקשר הוותיק – מנהל משחק אגרסיבי, אך קדמי יותר. יחד עם ייני, דור פרץ שנשאר, אייל גולסה, באטוקיו וסושיץ', לקרויף יש מגוון אפשרויות למרכז השדה. יש לו בסגל אפשרות להתאים מערכים וציוותים לכל מפעל ולכל יריבה, בדיוק כמו שהוא רצה. מכבי ת"א עמוקה מאוד, אבל גם תלויה מאוד ברעב של הזרים המושאלים שלה וביכולת של ג'ורדי עצמו להיות משקם קריירות.  



עושה את מכבי ת"א עמוקה יותר, רודריגס (מכבי ת"א, רשמי)
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי