זיקרי: "בלילה לפני השינה אמרתי לעצמי: 'למה זה מגיע לי?'"

רועי זיקרי
רועי זיקרי | אודי ציטיאט

"טביב אמר לי: 'חשבנו שזה מתאים, אבל זה לא', הוא לא היה שם בשבילי", "הייתי אמור להיות ברמות הגבוהות", "דגו - הדבר הבא של המאמנים בישראל". זיקרי, פעם הבטחה וכעת הלהיט של כפ"ס, לא שוכח את בית"ר. ראיון

(גודל טקסט)
הסיפור של רועי זיקרי הוא סיפור של התמדה. החלוץ בן ה-25 של הפועל כפר סבא סופר כבר תשעה שערים בשמונה מחזורים בליגה הלאומית, מוביל את הפתעת העונה למקום הראשון ובעיקר חוזר ליהנות מהכדורגל. לפני שבע שנים סימנו אותו בבית"ר טוברוק כשלומי ארבייטמן הבא, אבל הוא דעך. נער פוסטר באליפות של עירוני ק"ש, שנה לא רעה בהפועל פתח תקווה הובילה אותו לבית"ר ירושלים, בה בעיקר התייבש ביציע או יצא להשאלות בהכח עמידר רמת גן והפועל ראשון לציון. זיקרי הבין: אני צריך למצוא מקום שיעזור לי לחזור ליהנות מכדורגל. והוא מצא את אותו. בראיון מיוחד לספורט1, מספר להיט הליגה לאומית על הדרך שעבר, הצלקות שנשארו מתקופת בית"ר ירושלים, מסאי דגו וגם על העתיד.


סומנת כהבטחה גדולה. אם לא השערים שכבשת העונה, אנשים היו חושבים שכבר פרשת.

"אני מסכים איתך במובן מסיים. אנשים בכדורגל כן יודעים מי אני, אבל עברתי דברים שלפעמים אין לך שליטה עליהם ואתה אומר 'איך הגעתי לסיטואציה הזאת'. אני מסתכל על הטוב בדבר ואומר שלפעמים הכול מכוון מלמעלה ואני בן אדם מאמין שהכול זה לטובה. גם אם לפעמים נראה שהכול שחור, מספיק פתח קטן שייתן לך תקווה. מסאי בא ולקח אותי, החזיר לי את שמחת החיים והוכחתי שהפוטנציאל הזה עוד קיים".



מה הוביל להתפוצצות הזאת?

"בכדורגל הישראלי אוהבים להגיד שאם למישהו לא הולך שנתיים-שלוש, הוא גמור. אני מאמין שבמיוחד עם צעירים צריך סבלנות כי יש שחקנים שהולך להם יותר מהר ויש כאלה לאט. לי זה בא מהר, הייתי סוג של כוכב בטוברוק וניבאו לי עתיד כל כך מזהיר. הייתי בעירוני קריית שמונה והפועל פתח תקווה בגיל 20, ישר עברתי לבית"ר ירושלים".



פספס את הרכבת? זיקרי (אודי ציטיאט) 


מה עצר אותך?

"קודם כל עברתי דברים אישיים שאנשים לא מודעים אליהם ואני שומר אותם לעצמי. דברים משפחתיים שקשורים אליי. מעבר לזה, אני חושב שבבית"ר ירושלים לא באמת נתנו לי את ההזדמנות. אני אסביר לך משהו: בהפועל פתח תקווה הכל היה בסדר והבקעתי שבעה גולים. בית"ר ירושלים קנו אותי בחוזה לארבע שנים. אלי כהן (החיפאי – ת.ח) הביא אותי, שיחקתי והייתי בעניינים. פתאום הגיע רוני לוי והזיז אותי הצידה. שמע זה בית"ר ירושלים, זה לא איזה מועדון של דרג שני או שלישי. זה מועדון שכל הזמן הוא לחוץ ויש לו שאיפות. זה מועדון שמושפע מתקשורת בהמון דברים ולא תמיד יש זמן לצעירים. יש סיטואציה שאו שאתה מפספס את הרכבת או שאתה עולה עליה. יכול להיות שזה משהו במומנטום".


אתה יכול לבוא ולהגיד לא הייתי טוב?

"אני חושב שלא קיבלתי מספיק הזדמנויות. אם זה מתחיל מהבעלים שקנה אותי וכשהייתי צריך אותו לא היה שם בשבילי".


אז מה נפל פה? כי אם יש משהו שאלי טביב אוהב זה להביא מציאות כמוך ולמכור לכל המרבה במחיר.

"אם הייתי יודע הייתי יכול לענות. תמיד ניסיתי להבין למה וניסיתי לדבר עם אלי. אמרתי לו שאני צריך הזדמנות אבל התשובות היו: 'זה לא יכול לקרות. זה לא מתאים. חשבנו שזה מתאים, אבל פתאום זה לא'. בעונה השנייה יצאתי להשאלה, אחרי כך רצו שאקצץ וקיצצתי כי רציתי להרים את הקריירה מחדש. סלובו ושי כל הזמן אמרו לי שזה לא בשליטתם ושיש בעל הבית שנותן הוראה. לא הבנתי מאיפה זה בא. בעונה הרביעית פשוט הגעתי לסיטואציה שהלכנו לבוררות והפכתי מנודה עם ארסיניו וולפורט ודני פרדה ולזה אני פחות רוצה להיכנס. בוא נשים את זה בצד".


מה מרגיש שחקן שאומרים לו שהוא לא מתאים?

"שהפנו לי את הגב. אם אתה מביא שחקן לארבע שנים, אתה מצפה שיבנו אותך כדי שתוביל את הקבוצה. אמרו לי נמכור אותך ונעשה וזה, הרי כולם יודעים מי זה אלי ומה הוא מחפש (למכור צעירים). אין לי הסבר למה זה היה. בהתחלה הכל היה טוב ושיחקתי וכן הייתי. גם רוני בסוף העונה הראשונה כן נתן לי. אני חושב שהייתי טוב כששיחקתי. זה שלא כבשתי? לא ציפו שאציל את המולדת. דרך אגב, גם בשנה האחרונה שרן בן שמעון אימן היה משחק של גביע הטוטו שכנראה רצו לתת לשחקנים מנוחה, בישלתי נגד הפועל באר שבע ללידור כהן. יומיים אחר כך, רן החמיא לי מול כל השחקנים ופתאום אני מקבל הודעה: 'אתה לא יכול להתאמן יותר עם הקבוצה'".


איך ההרגשה להיות מנודה?

"הרגשה לא נעימה. אתה יודע מה אתה שווה ואתה מרגיש שאתה יכול לתרום. השחקנים מדברים איתך ואומרים לך שהם לא יודעים למה עושים לך את זה, כי אתה כן שחקן ואתה רק צריך מישהו שיבוא וייקח אותך. תמיד מחמיאים באימונים ואתה מקבל פידבקים אבל משהו חסר. האמון הקטן הזה ממישהו חזק במערכת שיגיד בוא ונחזיר אותו לעניינים".



קבלת החלטות טובה יותר. תורג'מן (ערן לוף) 


נפגעת מאלי טביב?

"מאוד. ברמה מאוד קשה. הוא הביא אותי לבית"ר וציפיתי שהוא יעשה איתי דברים אחרים. כמו שהוא נלחם עליי כשהוא רצה אותי. תהיה איתי בטוב וברע ותרים אותי. אבל עם אצילי, שהוא נכנס איתו למלחמות, היה אותו דבר וזה לא קרה רק איתי. זו ההתנהלות של אלי ואני באמת מאחל לו בריאות. אני במקום חדש והתחלתי דף חדש".


כל הדברים האלה חישלו אותך?

"עם הזמן כמו כל דבר בחיים, אתה מבין איך עובד עולם הכדורגל ולא הכל נוצץ. צריך לעבוד קשה. הבנתי את זה עם השנים שאתה צריך לשמור על מקומך ולהיות רעב, לא לבוא ולחפף. הכדורגל באמת נזיל ובשניות אתה יכול להיות למעלה ולמטה. אני חושב שהתחשלתי ואני בנוי לעשות את הפריצה המאוחרת שוב ולהגיע למקומות שחשבו שאגיע. בהזדמנות זאת אני רוצה להגיד תודה לסוכן שלי אפי סופר, שהתחיל איתי דרך חדשה ובזמן שהרבה לא האמינו בי, הוא אמר 'לא מעניין אותי שום דבר אני אשים אותך במקום טוב ואתה תחזור ותהיה מה שהיית צריך להיות'. הוא סוג של אבא שלי בכדורגל".


חשבת לפרוש?

"בחיים לא. לעולם לא. כל מי שמכיר אותי יודע כמה אהבה לכדורגל יש בי וכמה אני לא יכול דקה בלי זה. לקום בבוקר ללכת לחדר הלבשה. גם במקומות הכי נמוכים שלי ניסיתי להתנתק ולבוא לאימון בכיף והדברים יסתדרו. אמרתי 'יש אלוהים בשמיים שרואה הכל ומתישהו זה יגיע'. הכדורגל הוא כל עולמי ואני הכי שמח בעולם שחזרה לי שמחת החיים כמו שציפיתי".


יכול להיות שהדברים באו לך מהר מדי?

"באותה תקופה בקריית שמונה באמת הייתי משהו שדיברו עליו. הייתי בתקופה פנטסטית בנוער עם מספרים גבוהים והיה לי ביקוש. גם בקריית שמונה לא היה קל כי המרחק היה גדול וגם כי הייתי רגיל לשחק ברציפות ופתאום לא שיחקתי. הלכתי להפועל פתח תקווה שם נהניתי מאוד ואלי מחפוד האמין בי".


לא הרבה שחקנים יכולים להגיד שיש להם אליפות בשלב כזה.

"כל החוויה של האליפות זה משהו שלא אשכח. זו עיר קטנה וכולם היו באופוריה. פתאום ק"ש נכנסה לעניינים וזה היה ממש כיף. לא היה לי חלק גדול בזה, אבל כן יש לי צלחת אליפות בבית ואני יכול להתגאות בזה. בוא נגיד שבאליפות הבאה, אם היא תגיע, אני ארצה לקחת חלק גדול יותר בה".



הדבר הגדול הבא. דגו (דני מרון) 


אני מסתכל היום על אלון תורג'מן, עוד תוצר של טוברוק שגם התאמנת איתו. עוברות לך מחשבות מה לי התפקשש בדרך?

"אני הייתי אמור להיות באותו מקום. קרו דברים בדרך שמנעו את ההגעה שלי גם לרמות הגבוהות. יכול להיות שקבלת ההחלטות שלי גם לא הייתה נכונה, לא כיוונו אותי טוב או שלא הכרתי את עולם הכדורגל. בבית"ר למדתי הרבה דברים. אמרתי לעצמי מה פספסתי? לפעמים אתה מחפש תשובות לדברים ואתה לא יודע מאיפה לקחת אותן. ממה שאבתי אנרגיות? אני הפסיכולוג הכי טוב של עצמי. אם זה בלילה במיטה, או כשאני מסתכל במראה, אני אף פעם לא עושה לעצמי הנחות ומשתדל להיות אמיתי עם עצמי. אמרתי לעצמי: 'אני בן אדם טוב. לא עשיתי רע לאף אחד וזה לא מגיע לי. אמרתי לעצמי שאף אחד לא יפיל אותי בדרך. יש אנשים שיגידו מה הוא מדבר שטויות על אמונה, אבל כל הדרך האמנתי שאם אעבוד קשה ואשמור על עצמי, יבוא הפתח ואני אחזור. אני רק צריך מישהו שיאמין בי ב-100%. מסאי דגו הוא זה שעשה את זה".


עם כל הכבוד לעבר, בוא נדבר על הנס הנוכחי הזה שנקרא הפועל כפר סבא.

"כשהגעתי להפועל כפר סבא – וזה עוד היה לפני יצחק שום – לא היו מטרות. לפני שמסאי החתים כל שחקן הוא בדק אותו בפינצטה. במשך חודש וחצי, בכל אימון היו 10-12 פרצופים חדשים. אתה לא מבין לאן זה הולך ומתקדם, זה היה מבולגן. אני חושב שגם להם לא היו תשובות למה קורה במועדון. כששומי הגיע הדברים התחילו להסתדר והגיעו עוד כמה שחקנים. אין לנו שמות גדולים או תקציב גדול, אבל יש דבר אחד: מאמן חדש ורעב שרוצה להצליח. כל היום שלו סובב סביב הכדורגל והוא כמו אבא בשבילנו. הוא צעיר מחלקנו, אבל יש בזה פלוס אחד גדול. הוא יודע איך הדור החדש של הכדורגלנים עובד. עד לא מזמן הוא היה שחקן ויש לו את התחושות שכמו שהיום אהיה בחדר הלבשה עם שחקן, אני אדע לזהות מה עובר עליו. בכל בעיה שיש כולם יכולים לבוא ולהתייעץ איתו. כולם יודעים את מקומם ולכבד אותו. מה שהוא מוציא מכל אחד מאיתנו, זה פשוט 100%. יש פה אולי שני ותיקים, יש שחקנים שכמוני נתקעו בקריירה ורוצים להרים את עצמם. זה חיבור שאין לי הסבר. אני בא כל יום עם חיוך, האימונים שלו מאוד טובים. זה לא עוד סתם אימון להעיף כדור. לדעתי הוא הולך להיות הדבר הבא של המאמנים בארץ".


יכול להיות שהחיבור בינך לבין מסאי נובע מהגורלות הדומים. גם הוא סומן כהבטחה גדולה ואיפשהו נפל, ורק הסיומת שלו עצובה יותר ממך?

"יכול להיות שהוא אישית מזדהה עם הסיפור שלי. אני יכול להגיד שהגעתי לכפר סבא למבחנים ואם לא הייתי טוב, הוא לא היה לוקח אותי. הראיתי לו בכל אימון שאני רוצה שהוא יאמין בי. הרווחתי את זה הרבה בעזרתו. יכולתי שוב להתפספס בדרך".


ובלי קלישאות, לאן זה יכול ללכת? המטרה היא עליית ליגה?

"אני אגיד לך משהו. אני לא יכול לענות לך מה ההנהלה או הצוות המקצועי רוצים. אני יכול להגיד לך שבתור שחקן שיש לו את זה בדם וכמו שהקבוצה נראית היום ועם הרעב בא התיאבון, אנחנו יכולים לעלות ליגה. זו לא תהיה אכזבה אם לא נעלה כי העונה ארוכה. יש עוד קבוצות עם סגלים חזקים. אני מאמין אבל שכל משחק תלוי בנו ובגישה שנבוא אליו".



בלי מטרות. זיקרי (דני מרון) 


מה המטרות שלך עכשיו?

"אני לא אלך למקום של להגיד אירופה וכו'. שלב שלב. ליגה לאומית, לאחר מכן ליגת העל. המטרה הנוכחית היא להבקיע כמה שיותר ברמה האישית. ברמה הקבוצתית טוב לי בכפ"ס ומצאתי בית חם. אני יותר מאשמח לעלות עם כפר סבא ליגה ולהישאר שם. אם תהיה קבוצה גדולה שתגיש הצעה, נשב ונראה".


יכול להיות שתבוא קבוצה בינואר וכבר עכשיו תרצה אותך.

"זוכר שדיברנו בתחילת הראיון על קבלת החלטות? אני יכול להגיד לך שהפעם קבלת ההחלטות שלי תתבצע בקפידה. אם כפ"ס תקבל הצעה, אני בטוח שנשב ונדבר. אחרי מה שקרה לי, נכוויתי. אולי זו הסטירה שהסבירה לי שצריך לעשות דרך, שלב שלב. אי אפשר לדעת מה יהיה, בכדורגל הכל נזיל. אם אשאר עד סוף עונה בכפר סבא יכול להיות שיהיה לי טוב יותר מלעבור לליגת העל. בסוף השנה נדע את זה. כרגע טוב לי ואני רוצה להחזיר למועדון שנתן לי את הבמה מחדש".



פספס? טביב (עדי אבישי) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי