שיימן: "אני בשיא הקריירה, עברתי דברים שלא קשורים לכדורגל"

שמואל שיימן מול אלי דסה
שמואל שיימן מול אלי דסה | דני מרון

מכבי חיפה? "מסתכל רק על הפער מבית"ר". הפועל ת"א? "סבלתי שם", כדורגל בשבת? "מקווה שלא יהיה". אליפות? "נישאר ריאליים". מגן הפועל חיפה חוגג 30 בראיון מיוחד לספורט1, ולא מוותר על חזרה לגדולות

(גודל טקסט)

שמואל שיימן חוגג היום (שישי) 30. חמש שנים עברו מאז מי שעזב את ישראל להולנד בגיל 5, זומן לנבחרת של אלי גוטמן. חמש שנים עברו מאז הגיע למכבי חיפה. חמש שנים בהן שיחק 104 משחקי ליגה. חמש שנים לא מרגשות. בקיץ, שיימן רצה לעזוב חזרה להולנד ונענה בשלילה. ופתאום, דווקא אחרי שעזב את הגדולות, דווקא בהפועל חיפה, דווקא בגיל 30, הוא מוצא עצמו בראש הטבלה. ועדיין, הוא אחד השמות הכי פחות מדוברים בהצלחה של האדומים-שחורים. בראיון לספורט1, שיימן מדבר על כדורגל ודת, על הדרך שעבר ועל סוד ההצלחה של הפועל חיפה.

"ההצלחה שלנו היא הקבוצתיות. כל השחקנים העלו את הרמה שלהם ועובדים מאוד קשה. המקום הראשון מגיע לנו ואנחנו מראים את היכולת הטובה בישראל ולא 'גונבים' נקודות. המשחקים שלנו מראים שאנחנו קבוצה טובה. הכול התחבר לנו ובעיקר התחברנו כקבוצה. יש לנו קבוצה חזקה והביחד שלנו עושה את ההבדל".

מה בכל זאת שונה העונה מהעונה שעברה?
"אני חושב שההתקדמות שלנו התחילה כבר בינואר של השנה שעברה כשהגעתי עם עדן בן בסט ודור פרץ. כבר אז שיחקנו מצוין ולראשונה מזה שנים, הפועל חיפה לא הייתה חלק ממאבקי התחתית. רוב הסגל נשאר מהעונה שעברה והקבוצה פגעה בול בשחקנים הזרים. החיבור הזה, שכולל בסיס ישראלי נתן לנו חדר הלבשה חזק ויכולת טובה על כר הדשא. ה'מקריות' שלנו התחילה כבר מהעונה שעברה".


קלינגר. חיבור מיוחד (ערן לוף)

כמה השפעה יש לכך שניר קלינגר עומד על הקווים ולא משמש כמנהל מקצועי?
"בעיניי אין הבדל גדול. גם בשנה שעברה הוא היה עוזר לנו באימונים. יש לנו חיבור מיוחד איתו וההצלחה היא הרבה בזכותו. אמנם הוא אומר בסיום כל משחק שההצלחה היא בגלל השחקנים, אבל אין ספק שהחיבור שהוא יצר כאן, כולל המקצוענות שהוא מביא עמו, הוא סיבה גדולה להצלחה שלנו".

בוא ננתח את הקריירה ונתחיל בעובדה שבחרת לעזוב את הכדורגל ההולנדי עבור הליגה הישראלית.
"גדלתי בישראל עד גיל 5 ואז עזבתי עם המשפחה להולנד, אבל תמיד היה לי חלום לחזור ולחיות כאן. התחזקתי מבחינת הדת והיה לי חשוב לחיות בארץ ישראל. פחות עניין אותי הכסף אלא רציתי להיות ציוני ושמחתי מאוד לקבל זימון לנבחרת ישראל של אלי גוטמן. אחר כך באה מכבי חיפה שנתנה לי את ההזדמנות לשחק אצלה".


בכל זאת הקדנציה שלך שם לא הייתה מרשימה.

"אני זוכר רק דברים טובים. נכון שלא הייתי שחקן מוביל בשלוש השנים שם, אבל גם כי הייתה לי תחרות קשה עם טאלב טוואטחה. היו משחקים ששיחקתי בהרכב, אבל בכל זאת רציתי לשחק יותר ובחרתי ללכת להפועל תל אביב, שלא הייתה בחירה טובה עבורי".


שיימן בימיו בירוק. רק זכרונות טובים (ערן לוף)

אגב הפער היום ביניכם לבין מכבי חיפה הוא 12 נקודות. מפתיע אותך? מה לדעתך לא דופק שם?
"אני מסתכל רק על זה שאנחנו בפער של שלוש נקודות מבית"ר ירושלים וצריכים עוד לפחות 38 נקודות כדי להיות בפלייאוף העליון. נכון שכולם מסתכלים על הפער שלנו ממכבי, אבל זה לא נותן לנו שום פרס ולא נותן לנו נקודות. אני לא נכנס למה לא הולך שם, זאת לא העבודה שלי. אני מאחל להם שיצליחו, רק שלא יצליחו יותר מאיתנו".


ואז עברת להפועל תל אביב ושם הייתה לך חוויה לא נעימה. מה קרה שם?
"עזבתי לקבוצה אחרת גדולה בשם וגדולה בזכות האוהדים שלה, אבל הניהול שלה בכלל לא גדול. בהתחלה הכול היה טוב והיו לי משחקים טובים, אבל אז ירדנו לתחתית הליגה והתחילו הבעיות הכלכליות. לא שילמו לנו משכורות ואפילו לא שילמו על שכר דירה. הראש כבר לא היה בכדורגל. אין ספק שסבלתי שם מכל התהליך מסביב, מתקשרים אלייך מכל מיני מקומות שאתה לא שמח לשמוע עליהם".

אז לא הופתעת כשהם ירדו לליגה השנייה?
"לא. אין ספק שיש להם קהל גדול ולראות אצטדיון מלא בליגה שנייה זה מדהים, אבל ההנהלה הקודמת עשתה כל כך הרבה טעויות וכל כך דברים לא בסדר שבירידה לליגה השנייה הם שילמו את המחיר. הם קיבלו את העונש כי זה הגיע להם".


בהפועל תל אביב. ההנהלה קיבלה את העונש שהגיע לה (עדי אבישי)

אתה בן 30. איך אתה רואה את המשך הקריירה שלך?
"עברתי כבר במועדונים גדולים כמו מכבי חיפה והפועל תל אביב. עכשיו, ירדתי למועדון קטן יותר, אבל רציתי לשחק עם חיוך וליהנות והיום אני מחייך. יש לנו קבוצה טובה וזאת גם הזדמנות להוכיח את עצמי ולראות מה יקרה. אולי בסוף העונה שוב אתקדם לקבוצה גדולה ואולי אחליט להמשיך פה עוד עונה. גם הפועל חיפה קבוצה טובה מאוד".

בתחילת העונה רצית לעזוב ונשארת.
"הייתה לי הצעה מהולנד, אבל הייתי תחת חוזה בהפועל חיפה שלא שחררה אותי וכיבדתי את ההחלטה שלה. אמשיך להתרכז בהצלחת הקבוצה עד לסיום העונה ואז אחליט מה הלאה".


אתה חושב שמגיע לך מקום בנבחרת?

"אני מאמין שמגיע לי להיות שם כי אני משחק טוב, אבל זאת לא החלטה שלי".

מילה על יואב כץ?
"אני מאוד מעריך אותו כי הוא עומד במילה שלו וזה מאוד חשוב בעיניי. הוא מאוד מחובר אלינו וקשוב לנו ואנחנו רוצים להחזיר לו על המגרש".


כץ. "רוצים להחזיר לו על המגרש" (ערן לוף)

לא מעט שחקנים אצלכם פורחים העונה לאחר שכשלו במועדונים אחרים. גם אתה ביניהם?
"אני לא חושב שעברתי שום שיא. אני רק בן 30 ומרגיש בשיא של הקריירה שלי. עברתי הרבה דברים שלא קשורים לכדורגל והתחזקתי מבחינה מנטאלית. חזר לי החיוך לפנים וזה הכי חשוב".

הזכרת קודם שאתה קרוב לדת. מה עם משחקים בשבת?
"מאוד התחזקתי מבחינת דת. אני מקווה שלא יהיו משחקים בשבת לא רק בשבילי אלא בכלל כי צריכים לחשוב גם על האוהדים הדתיים. אסור לנו לפספס כל כך הרבה אנשים שאוהבים כדורגל".

מה הפועל חיפה צריכה בכדי לסיים את העונה כאלופה?
"אנחנו צריכים להישאר עם הרגליים על הקרקע ולהסתכל ממשחק למשחק. עוד לא עברנו סיבוב אחד בליגה. נישאר ריאליים, אבל אם נבוא עם הלחימה וההקרבה שלנו לכל משחק, יהיה מאוד קשה לעצור אותנו".


"מרגיש בשיא הקריירה" (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי