מגעיל והרסני: יעקב בוזגלו על היחס לשחקנים

יעקב בוזגלו
יעקב בוזגלו | עדי אבישי

רק בישראל מעצימים שחקנים זולים. רק בישראל הסכם גובר על יכולת. רק בישראל כוכב שעובד קשה נתפס כרודף בצע. רק בישראל המאמן הוא אוויר וההורה חייב לשתוק. יעקב בוזגלו נגעל מהתנהלות מועדוני הכדורגל

(גודל טקסט)

מועדוני כדורגל, נמאסתם. די, אתם הורסים את הכדורגל. שמחתי בשביל עידן ורד שחתם על חוזה חדש, אבל אני חייב לצעוק. אף שחקן לא חסין. היום זה אני, מחר זה אתה. שחקן עובד כל כך קשה כדי להצליח ולרוב זה לא מצליח. הרי מעטים מצליחים להפוך לכוכבים וגם כוכבים צריכים שנים של עבודה קשה. לפעמים עברת דרך לא פשוטה של דיכאונות, תסכולים וגם השפלות. שנים בקושי גמרת את החודש עם שכר מעליב ופוגע. והנה הצלחת, מה קורה עכשיו?

 

עכשיו אתה כוכב, עכשיו אתה חושב לא על איך לגמור את החודש, אלא על העתיד וזה לגיטימי לגמרי למרות כל מה שיגידו לכם בארץ. בכל העולם נלחמים להביא את השחקנים הטובים ביותר בסכומים הגבוהים ביותר. בארץ תמיד זה הפוך, מביאים את השחקנים הזולים ביותר, אלה שמשלמים למועדון ולא המועדון משלם להם. יש הרבה מאוד מקרים כאלה. מעדיפים לא לשלם מאשר לשלם תמורה ראויה לשחקן שמגיע לו. המועדונים לא מפנימים שבתום התקופה הקרובה בהסכם, צריך לדון בהסכם חדש ולגיטימי לבקש תוספת – בטח כשעבדת והוכחת שמגיע לך.

 



גם לשחקן יש זכויות. מותר לו לדרוש, והוא ממש לא חייב להסכים לכל מה שהמועדון רוצה. אם לא מסתדרים, אפשר וצריך לסיים הסכם בצורה מכובדת ולא להתחיל להפיל על השחקן את כל הרפש. לצערי, לי זה קרה שלוש פעמיים עם מאור: במכבי תל אביב, בסטנדרד ליאז' ובהפועל באר שבע. כן, מה שקורה בישראל לא פעם, קורה גם בעולם ותמיד בשנה האחרונה להסכם. כשאני לא הסכמתי להאריך חוזה בבלגיה, מאור ישב חצי שנה ביציע.

 


בוזגלו בימיו בליאז'. ישב חצי עונה ביציע (Gettyimages)


זה קורה כל שנה בישראל ללא מעט שחקנים, אבל השמות לא משנים. כל עוד לא יהיה מי שיעמוד לצדם של השחקנים, זה יקרה לכל אחד. כל עוד ימשיכו להציג את השחקן כרודף בצע ולהצדיק את המועדונים, הבעיה רק תקבל לגיטימציה ומקרים כאלה יחזרו. כולנו רוצים את הטובים ביותר בכדורגל, אבל לטובים ביותר צריך לשלם. אי אפשר לחפש רק את הזול ואז לבכות על איכות. מה הפתרון? ארגון הורים חזק ונושך שידאג לזכויות השחקנים.

במקרים כאלה, ששחקן מתייבש בגלל עניין חוזי, גם המאמן לא עוזר. בכלל, משהו לא טוב עובר על המאמנים בארץ. זה לא סוד שמאמן היום לא מחליט כמעט כלום, בקושי מעביר אימון. יש מאמנים שתפקידם לקבל הוראות מהבוס ביציע ולמלא אותן. לא ביצעו את ההוראות? ימצאו עצמם במהרה מחוץ למערכת והעוזר יחליף אותם. אני מסתכל ולא מאמין. הרבה מאוד מאמנים בכדורגל הישראלי לא עומדים בקריטריונים לקבל משרה. למערכת שממנה אותם אין שום תכנית, אך אחד לא עקב אחריהם. הכל נבנה על יד המקרה.
 

אחרי שלושה משחקים טובים, אתה מאמין מצוין. אחרי שלושה פחות, אתה עף הביתה עם תווית של כישלון. פעם המאמן היה הסגן של אלוהים, היום הוא אוויר. אז לצפות ממנו שיידע לעמוד על שלו כשדרוכים על הכוכב שלו? זאת בדיחה. הרי גם את הכוכב שהאוהדים באים לראות לא סופרים ומעמדו הולך ונעלם. התקשורת, הסוכנים והבעלים נותנים את הטון והכל בנוי מכוח. יכולת לא חשובה. סוכנים לוחשים לבעלים ומעבירים לתקשורת, שמשפיעה על דעת והקהל וכך נראה הכדורגל. תתיישר, תקצץ, תבצע פקודות או שתשב בבית.  



הורים שרוצים לשנות, הם הפיתרון (אודי ציטיאט)


כשאני שומע שהורים הם הבעיה אני צוחק. מבחינתי, הורים שרואים מה עושים לילדים שלהם ויושבים בשקט, הורים שמשלמים כסף למחלקת נוער, מממנים קבוצה בוגרת ולא מצפים לקבל כלום בתמורה, הם הבעיה. הורים כמוני שרוצים לשנות הם הפתרון. כי התקשורת מבקרת את השחקנים על המגרש לפי תקציבי הקבוצות, אבל אף אחד לא באמת בודק לאן הולך הכסף, לא שם לב שרוב השחקנים בליגת העל לא גומרים את החודש ושמאמן לא מקבל תנאים בסיסיים לעבוד.

 

כולם יודעים לבקר וכשכוח העבודה הופך כל כך זול, נהיה קל יותר ויותר להחליף. להחליף את המאמן בעוזר ואת הכוכב בילד אלמוני מהלאומית. הקהל כועס? לא נורא, נמכור איזה שקר לתקשורת והיא תגרום לקהל לרדת מהעץ. בפעם הבאה שתשמעו סיפור על שחקן שלא משחק כי הוא רוצה שדרוג כלכלי לפני סוף חוזה ויספרו לכם שבעל המאה הוא בעל הדעה והבעלים מביא כסף ומותר לו להתערב, תדעו שכולם עובדים על כולם. וכולם שותקים. 

 

הורים, יש לכם ילד מוכשר? אף אחד לא מבטיח לכם שיהיה שחקן. אם לא תתעוררו ותתערבו, ישחק לפניו שחקן שהגיע מקבוצה גדולה ועשה הסכם או מקורב כזה או אחר לבעלים או לסוכן הבית. כי בכדורגל הישראלי ההסכם קובע ולא על הדשא. הורים, בפעם הבאה שמישהו יצפה מכם לשתוק ולשלם בלי לקבל הבטחה לכלום, תעשו טובה ופשוט תתעלמו ותמשיכו לדבר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי