דחפני איזה אלאך: הכירו את המנהל הטכני של מכבי חיפה

מו אלאך
מו אלאך | אתר רשמי

מו אלאך ניתק את התלות של ויטסה בצ'לסי, והועזב בגלל זה. כעת ינסה להביא את אותן תכונות כדי לשקם את הירוקים. סיפורו של סוציאליסט ואנליסט שמחזיק במאגר של מאות כישרונות והאיש שמורי כמעט גמר לו את הקריירה

(גודל טקסט)

הפעם הראשונה שמו אלאך נתקל בכדורגל הישראלי הייתה בפרשת דן מורי. בלם ויטסה בזמנו לא קיבל ויזת כניסה לאבו דאבי ולפיכך הושאר על ידי קבוצתו ההולנדית מאחור בעוד ויטסה המריאה כמתוכנן. הדבר גרם לסערת רוחות בהולנד ופוליטיקאים יצאו נגד הקבוצה שזנחה את השחקן שלה מסיבות פוליטיות והשאירה אותו בבית. אלאך היה אחראי להזמנת מחנה האימון של ויטסה בינואר 2014, אבל גם אחרי שהפרשה הגיעה אפילו לפרלמנט ההולנדי, הוא לא עשה דבר לטובת מורי. עיתונאים שניסו לראיין אותו בפרשה מצאו שהוא הסתתר בגן ילדים כדי להימלט מהתקשורת ולהתמודד עם הביקורת הציבורית הקשה שהוטחה בו.

אם למישהו מהעיתונאים הישראלים יש תלונות בעניין חוסר שיתוף הפעולה של ג'ורדי קרויף עם התקשורת, הוא "ישמח" לשמוע שאלאך גרוע ממנו בהרבה. הוא מקיים שלוש מסיבות עיתונאים בשנה ומתרחק מהתקשורת כמו מאש. מהיום יצטרכו במכבי חיפה לשתול מרגלים בכל פינה כדי לדעת מה מתכנן האיש שקיבל את המפתחות לירוקים מהנערים ועד לקבוצה הבוגרת. אגב, ג'ורדי ואלאך לא מאפיינים את המנהלים המקצועיים בהולנד. רוב המנג'רים שם מדברים כמעט באופן שוטף עם התקשורת ומשתפים פעולה. כנראה שלישראל צריך סוג מיוחד של מנהלים שיודעים לשמור על סודות. ואולי מכבי חיפה, שחיפשה תקופה ארוכה להשתמש במודל המנהל הספורטיבי, שבינתיים נזנח על ידי קרויף ומכבי תל אביב, חיפשה את האיש הכי קרוב למקור.

אלאך בן ה-44 קיים את הראיון הראשון שלו עם התקשורת ההולנדית שנתיים אחרי שהחל את הג'וב שלו בוויטסה. הוא גם נוהג להגיע לאימוני הקבוצה הראשונה בהיחבא ומנצל כמה עצים כדי להסתתר ולקבל את הרושם ממה שהוא רואה מבלי שמישהו יפריע לו. בראיון הראשון שלו לפני שנתיים הוא הודה: "פרשת מורי הייתה התקופה הכי קשה שלי בקריירה בכדורגל. היה לי מאבק פנימי בין הסוציאליזם שאני דוגל בו לבין המקצוען שבי. הייתי חולה מזה שנאלצתי להשאיר את דן בבית כי זה נגד את כל השקפת עולמי שאסור להפלות על רקע לאום, דת וגזע. באותה תקופה שקלתי לפרוש לחלוטין מהמקצוע. זה היכה בי חזק. רק האהבה הגדולה שלי למשחק השאירה אותי בויטסה".

הראיון של אלאך שעד היום מפורסם בהולנד התקיים אחרי שמונה בקשות שהגישו גורמי מדיה שונים למנג'ר. הוא הסביר: "אני לא אדם של מדיה. אני אדם שעובד והתקשורת לפעמים מפריעה לי. אני יודע שזה חלק מהג'וב שלי ולכן אני אולי אתחיל לדבר ארבע-חמש פעמים בשנה על המדיניות של ויטסה".

מו אלאך. סוציאליסט פעיל פוליטית (טוויטר)
מו אלאך. סוציאליסט פעיל פוליטית (טוויטר)

על הדרך המקצועית בה הוא עובד ויעבוד במכבי חיפה אמר: "אני רוצה לראות את הכל מלמעלה ולתת לאנשים שעובדים, כמו המאמן, יד חופשית. איך אוכל לעבוד אם אצטרך ללחוץ לכולם ידיים. התקשורת מנסה כל הזמן לפלוש לחיים הפרטיים שלך וזה לא קל. אם הילדים שלי נפגעו מזה אני לא מוכן להמשיך ככה. קשה מאוד למנהלים מקצועיים לשמר יחסים טובים עם התקשורת כי היא תמיד רוצה לדעת מי השחקן הבא שיגיע ומי יהיה המאמן".

היכולת של אלאך לנתח את המצב של הקבוצה לפני שהוא נכנס לתפקיד היא אחד הנכסים שלו. לפי שקיבל את ויטסה ערך ניתוח ברור היכן הקבוצה עומדת מקצועית, כלכלית ומה יהיה עתידה. הוא הניח תוכנית מפורטת על האפשרויות של הקבוצה להתחזק נוכח מצבה הכלכלי, הקשרים שלה עם צ'לסי והתלות בקבוצת האם. כשהגיע לוויטסה, לא הייתה במועדון מחלקת נוער. אלאך בנה מחלקה חדשה לחלוטין מאפס, הביא אליה הרבה שחקנים מרחבי הולנד והיום יש לוויטסה את אחת מאקדמיות הכדורגל הטובות בהולנד, שסיימה בעונה שעברה רביעית בליגה וגם זכתה להרבה מחמאות.

אלא שאליה וקוץ בה. העובדה שאלאך והמאמן הנק פרייז'ר איתו עבד בשיתוף פעולה מלא מעדיפים את השחקנים ההולנדים על אלה שצ'לסי השאילה לקבוצה, גרמה לסכסוכים עם הבוס. אלאך לא סבל את ההתערבות ואת הפוליטיקה בתוך המועדון והחליט לעזוב. המאמן יעשה זאת בסיום העונה. בהולנד עוד נטען שפרייז'ר מועמד, אבל כל עוד המצב באייאקס מעורער, כל אנשי המקצוע הבכירים בהולנד מעדיפים להמתין.

אלאך ובוס. בנו משהו יפה בוויטסה (טוויטר)
אלאך ובוס. בנו משהו יפה בוויטסה (טוויטר)

אלאך עזב כעת את ויטסה בגלל שכבלו את ידיו. שלושה קומיסרים של הבעלים הרוסי של המועדון לא נתנו לו לעבוד בשקט. האוקראיני ואלרי אויף שמונה על ידי הבעלים דרש להיות מעורב בהחלטות על ההרכב הראשון של הקבוצה וסגנון המשחק שלה. ייבגני מרקל הרוסי-אוסטרי והאנק פארן יועץ מיוחד להנהלה החליטו שלושתם שהם רוצים נתח בהחלטות המקצועיות ואלאך לא הסכים לכך. ההולנדי ממוצא מרוקאי שנולד בדן האח ושיחק כמגן באקסלסיור, פיינורד (היה רק בסגל ולא שיחק), כרונינגן וטוונטה נכנסו לתפקידו בדיוק כשהבעלים הגיאורגי מארב ג'ורדניה עזב את ויטסה ב-2013. את הקבוצה רכש אלכסנדר צ'יגרינסקי מיליונר רוסי ובעיקר חבר של רומן אברמוביץ', שהפך את ויטסה למעבדה לשחקני הרכש שלו בצ'לסי שלא היה להם מקום בסטמפורד ברידג'.

העונה הנוכחית הייתה החמישית שלו בויטסה בה עבד בין היתר עם המאמן המוערך פיטר בוס. בעונה שעברה הקבוצה זכתה בגביע ההולנדי אחרי שניצחה את אלקמאר 0:2. בהולנד טוענים שאלאך היה אחראי להצלחה לא פחות מפרייז'ר. הזכייה בגביע היתה שיא ההצלחה של ויטסה ב-125 שנה של המועדון והפרשנים סברו שהיא תוכל להוות יריב לשלוש הגדולות בהולנד העונה, אבל הסכסוך בין המאמן ואלאך למפקחים הרוסים-אוקראינים כבר היה גלוי לכולם. אחרי המשחק עם לאציו בליגה האירופית, הודה פרייז'ר לכולם חוץ משלושת הקומיסרים שמבחינתו כאילו הגיעו משנות השישים של המלחמה הקרה.

דן מורי. כמעט גרם לפרישה של אלאך (AFP)
דן מורי. כמעט גרם לפרישה של אלאך (AFP)

אלאך נחשב לאיש שעובד בהצלחה עם מאמנים. אחרי שפרש מכדורגל כשחקן פעיל הלך ללמוד לימודים סוציאליים והוא גם פעיל פוליטית וחבר המפלגה הסוציאליסטית בהולנד. הוא נולד בדן האח להורים ממוצא מרוקאי והוא מוסלמי, אבל קיבל עליו את אורח החיים ההולנדי. כשהיה ילד נאלץ לחזור עם אביו למרוקו אחרי שהוריו התגרשו והוא תיאר זאת כתקופה הכי קשה בחייו שגרמה לו להפוך לפעיל חברתית למען מיעוטים בהולנד. "הגעתי לעולם לא ידוע. לא ידעתי את השפה, בבית הספר דיברו רק ערבית, לא הבנתי ולא הכרתי אף אחד, והילדים התייחסו אליי מגעיל כי הייתי שונה. היה לי קשה. זו הייתה הפעם הראשונה שפחדתי, כי גם הייתי רחוק מאמא שלי. הייתי צריך לעבוד קשה יותר כדי להבין את הטקסטים, זה גם מה שעזר לי אחר כך לעבד מידע מהר יותר מאחרים".

הג'ובים הראשונים שלו בטוונטה ור,ק.ס היו בעיקר קשורים לצד הסוציאלי של הקבוצות ופחות המקצועי. ב-2011 התאחדות הכדורגל פנתה אליו כדי שיעבוד עם לואיס ואן חאל כמנהל הטכני של ההתאחדות לכדורגל. שם הוא החל לעסוק בעבודה עם סטטיסטיקות. למשל בקיץ האחרון החליט אלאך לשחרר את החלוץ ריקי ואן וולפסווינקל לבאזל בגלל שלא הראה את המספרים הנדרשים ולמרות שכבש את שני השערים בגמר הגביע ההולנדי שנה שעברה.

מו עובד בצורה כזאת שהוא מנסה לגבש סגל בכל קיץ שכולל 80-90 אחוז מהשחקנים שיהיו בקבוצה כל העונה. "אנחנו רוצים תמיד לעבוד עם הסגל על שיטת משחק חדשה ואת הסגל צריך לגבש הרבה זמן לפני פתיחת העונה", אמר בראיון ל'פוטבול אינטרנשיונל'. עובדה אחת חשובה מאוד למכבי חיפה. אלאך רצה שאקדמיית הכדורגל של ויטסה תספק בכל שנה שחקנים לבוגרים כמו באייאקס והחלום הזה קיים כבר זמן רב במכבי חיפה שמגדלת נוער טוב, אבל לא מצליחה לשדרג אותו לקבוצה הבוגרת. "אני רוצה שהנוער יהיה מוכן טוב יותר פסיכולוגית, סוציולוגית ומנטלית כדי לעבור לבוגרים", אמר השנה. "אני עושה הרבה מאוד מעקבים ומחקרים על שחקנים מחוץ לקבוצה שלי ומצאתי כישרונות מטורפים", סיכם.

שחר ואלאך. הבעלים רוצה מישהו שיבנה מערכת יציבה (מכבי חיפה, האתר הרשמי)
שחר ואלאך. הבעלים רוצה מישהו שיבנה מערכת יציבה (מכבי חיפה, האתר הרשמי)

כתב "פוטבול אינטרנשיונל" סטפ דה בונט, שראיין מספר פעמים את אלאך ועוקב אחריו במשך תקופה ארוכה, אמר לספורט1: "במשך השנים הוא יצר קשרים מצוינים עם סקאוטים מרחבי העולם שגם אם הוא לא משלם להם שכר גדול הם נותנים לו טיפים על שחקנים מפתיעים והוא יצר לעצמו מאגר אישי של מאות שמות של שחקנים שהוא עוקב אחריהם".

אלאך כאמור פעיל מאוד גם בנושא שחקני מיעוטים. היותו מרקע מרוקאי הביאה לכך שהוא הקים ב-2003 אגודה בשם "מרוקו סטארס" שנועדה לטפח את המיעוט המרוקאי בהולנד דרך הכדורגל. "לשחקנים מקצועיים יש תפקיד חשוב מאוד בשילוב מיעוטים בחברה המקומית. ילדים מוסלמים בהולנד לא תמיד מוצאים את עצמם", סיפר מדוע הקים את הפרויקט המרשים. "אני זכיתי לתמיכה מאמא שלי על אף שהיה לה מאוד קשה, אבל יש ילדים שלא מקבלים את זה. אבא שלי מעולם לא ראה אותי משחק כדורגל. לוואקום הזה נכנסים אנשי הדת שיודעים למשוך אותם אליהם. לכן הקמתי את הארגון שבו ילדים, בעיקר מרוקאים, אבל לא רק, יוכלו לקבל מסגרת שבה הם יוכלו להפגין את הכישרון שלהם וגם ילמדו לשתף פעולה עם ילדים אחרים בני גילם".

רומן אברמוביץ'. אלאך ניסה לבלום את ההשתלטות שלו (gettyimages)
רומן אברמוביץ'. אלאך ניסה לבלום את ההשתלטות שלו (gettyimages)

צפו לכך שחיפה תהפוך כעת למעצמה עוד יותר חזקה בנוער מאשר בעבר ואולי תשאיל פחות שחקנים מקומיים ותיתן להם צ'אנסים נרחבים. כידוע, מחלקת הנוער חשובה מאוד ליעקב שחר. המדיניות המקצועית במכבי חיפה הייתה תמיד בסמכותו של המאמן עד למינוי תור קרלסן בעונה שעברה. שחר חיפש מישהו שיקבע מדיניות ואלאך, איש של סקאוטינג וצעירים, מתאים לו. גם הסיטואציה. יהיו לו חודשיים להתבונן ולהתכונן לינואר וחצי שנה כדי להכין את התכנית לעונה הבאה. עם מנהל ספורטיבי או בלעדיו, עם גיא לוזון או בלעדיו, אליפות לא הייתה המטרה הריאלית של מכבי חיפה העונה. בנייה לעתיד כן. 

יותר מכל, מכבי חיפה צריכה איש ניהולי-מקצועי רגוע במערכת קפריזית. מישהו שיהווה גב וחומה, יקבל החלטות במחשבה קדימה וימשוך אש בלי לדבר יותר מדי. אלאך יגלה שבניגוד לוויטסה, אף אחד לא יבדוק מה הוא עושה, אבל כן יצפו ממנו לתוצאות באופן מיידי. הוא מעכשיו הכתובת. הסמכות המקצועית העליונה והאליבי של גיא לוזון. יבחנו אותו על כל החלטה ועל כל שחקן שיביא. יחברו אליו את התוצאות על המגרש. במכבי חיפה יש אובססיה לתוצאות (ולתקשורת ולמכבי תל אביב). השאלה היא כמה מהר יצליח אלאך לנתק את המועדון ממה שקורה מסביב לו, בדיוק כמו שעשה קרויף בקריית שלום.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי