מבקיעות רק על הנייר: הבעיה הזהה של מכבי פ"ת ומכבי ת"א

ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף | אתר רשמי

שחקני התקפה שלא פוגעים, מבקיע דומיננטי שלא נמצא לו מחליף, קישור ללא מספרים וזרים שלא תורמים מספיק. אייל לחמן מתכונן לקרב חפירות בין הפרדסנים לצפוניים

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב עם ערן זהבי
עונת 2013/14: אליפות, 76 שערי זכות (מקום 1 בהבקעות). זהבי כבש 29 שערים (38 אחוז).

עונת 2014/15: אליפות, 67 שערי זכות (מקום 1 בהבקעות). זהבי כבש 28 שערים (41 אחוז).


עונת 2015/16:
מקום שני, 76 שערי זכות (מקום 1 בהבקעות). זהבי כבש 35 שערים (46 אחוז).

מכבי תל אביב בלי ערן זהבי
עונת 2016/17: מקום שני, 61 שערי זכות, (מקום שני בליגה, המספר הנמוך בארבע השנים האחרונות). וידאר קיארטנסון כבש 31 אחוז מהשערים. קיארטנסון וטל בן חיים החלוץ היו אחראים יחד על 55 אחוז מהשערים.

מכבי פתח תקוה עם גידי קניוק:
עונת 2016/17: מקום רביעי, 42 שערי זכות (מקום שישי בליגה), קניוק כבש 10 שערים (24 אחוז).

העונה: מקום 10 עם 14 נקודות ו-10 שערי זכות (0.83 למשחק, רק רעננה ואשדוד כבשו פחות). שישה שערים ושש נקודות פחות לעומת המחזור ה-12 אשתקד, אז הייתה הקבוצה.


ז'אורז'יניו. לוקאקו של סכנין (אודי ציטיאט)

לא צריכים דיאגרמות עמוסות או ניתוח אנליטי מעמיק כדי להבין את גודל הקריסה אותה חווה מועדון לאחר עזיבת הכובש בגדול שלו. סכנין ללא ז'אורז'יניו היא כמו אברטון ללא רומלו לוקאקו. לאחר עזיבת טל בן חיים לספרטה פראג, אחרי 32 שערי הליגה בשלוש השנים האחרונות, מכבי ת"א ספגה מכה כואבת שנייה בשנתיים וללא שני הכובשים הבולטים שלה, שניהם ישראלים, גם ארון שויינפלד ווידאר קיארטנסון לא יכולים לגשר על הפער שנפער עם עזיבתם של בן חיים וזהבי. גם מכבי פ"ת איבדה את השחקן המשמעותי שלה ולא מצאה לו מחליף.

בשנות ה-50 וה-60, מכבי פ"ת, בשליטת האיכרים והפרדסנים, חסתה באם המושבות בצילה של הפועל האלופה, כשרק 300 מטרים מפרידים בין מגרשי הקבוצות בלב המושבה. בעיר הגדולה, מכבי תל אביב שלטה. היא הייתה הקבוצה של צפון העיר מול הפועל שרוב שחקניה הגיעו מגבעת עלייה, יפו ובת ים. היום המכביות נותרו לבדן בליגת העל. הערב, במשחק שינעל את הסיבוב הראשון בליגת העל, ייפגשו הפרדסנים מול הצפוניים ולשני המאמנים, שרון מימר וג'ורדי קרויף, מן המשותף.

המערך 4-3-3 מאפיין את שניהם. משולש הפוך בקישור, רומאריו פירס אצל הפרדסנים, דור פרץ, כריסטיאן באטוקיו או אבי ריקן אצל הצפוניים. בחמישה משחקים רשמיים העונה ניצחו הצהובים כחולים 0:1 והציגו רשימת כובשים פוטנציאלים נהדרת: אלירן עטר, ניק בלקמן, קיארטנסון ושויינפלד. אבל בפועל,
מכבי ת"א עדיין לוקה בכיבושים, משמע אין רעיונות התקפיים שנלמדים באימונים.


עטר. רק אחד מתוך רשימה פונציאלית נהדרת (ערן לוף)

אצל בית"ר ירושלים התמיכה תבוא מהקווים, בהפועל חיפה ובהפועל באר שבע היא תבוא מהקשרים (ראו המסירה לגול של ברסקי לגנסארי,או שערו של מליקסון אמש ממסירה של אוחנה). במכבי תל אביב המגינים אינם תוקפים, הקשרים אינם כובשים ולפחות בקישור, לפתח תקוה יתרון גדול.

אם ג'ורדי יחליט לשחק עם שני אחוריים כשבלקמן או דור מיכה מאחורי חלוץ, רומאריו פירס, כקשר ציר אחורי מרכזי, יהיה איש מאושר ויידבק בטבעיות ובנוחות אל ה-second striker הצהוב. פירס הגיע לישראל, כמו טוני וואקמה וגרגורי טאדה, מהכדורגל הרומני.

טאדה היה נחשב בקלוז' לכובש גדול יותר מהניגרי של באר שבע ועם 188 סנטימטריו, הצרפתי של לוזון פותח מקום ללידור כהן ומנור סולומון, שני תוצרי מחלקת הנוער שליד התחנה המרכזית בפתח תקוה. שרון מימר זיהה כי לזכותו של רישאר סומא, שכמו טאדה גם הוא בן 31, נזקפים רק שישה כיבושים בשמונה העונות הקודמות. מימר הסיט את סומא לאחור, אך מול שחקני כנף כמו של הצהובים הוא יצטרך מגנים טבעיים ונחושים.


טאדה. ברומניה נחשב לגדול יותר מוואקמה (ערן לוף)

כששרלרואה שלו פורחת בצמרת הליגה הבלגית, סוטיריס ניניס, שכבש חמישה שערים ב-10 השנים האחרונות, משלים צוות זרים מוכשר, אך לא כובש במכבי פתח תקווה. כמו במכבי ת"א, גם במלאבס הפוטנציאל קיים על נייר. למשל, לשלומי ארבייטמן יש מספרים. מאז שובו מבלגיה, כבש ארבייטמן 22 שערים בשלוש עונות וקצת.

הוא חכם, זז לעומק, שמאלי ברגל. אם מכבי פ"ת תשכיל לשחק בחלק הקדמי עם צוות ישראלי, סולומון, ארבייטמן ולידור כהן, היא תהיה קטלנית. השחקנים של מימר חייבים להכריע את המשחק מוקדם כדי להמלט מסטטיסטיקה מפחידה של ספיגת שבעה שערים ב-12 דקות הסיום.

מנגד, מ-18 השערים האחרונים של מכבי תל אביב, תשעה כבשו בלקמן, ריקן ואצילי, שלושתם עם רגל שמאל. עטר תרם ארבעה נוספים, גם הם מעמדתו בקו שמאל. תוסיפו את תרומתו של דוידזאדה לחוליית ההתקפה, ובעצם נשארנו ללא אגף ימין דומיננטי. לשם כך ובשם האיזון, דור מיכה חייב לקבל את המפתח לחרוש את קו ימין.


מיכה. חייב לקבל את המקום בצד ימין (דני מרון)

מכבי ספגה מעל מחצית משעריה בחצי השעה האחרונה ומסתמן שלאחר קרב חפירות בפתיחה, הזמן יחלוף, הטקטיקה תתמוסס וכמו תמיד במשחקים בין השתיים הללו, השערים יפלו בשליש השלישי.

ושימו לב להגנות. איתן טיבי, טל בן חיים וז'אן סילבן באבין חצו את גיל 30 ובכל זאת, בשל פריסה חכמה, הם רצים חכם ומפיקים יותר ואף טובים מתומאש סיבוק, עומר דנינו וז'והאן מרסיאל,ב למי פתח תקוה, שמחזיקים בממוצע גיל צעיר יותר. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי