סבע: "שחקן ערבי צריך להשקיע פי שניים כדי להצליח בקבוצה יהודית"

אחמד סבע
אחמד סבע | דוד פליגל

"מאמנים לא מסתכלים על הליגות הנמוכות", "דיא יכול להצליח בספרד", "מאמן ערבי בליגת העל? קבוצות מפחדות מסיכון פוליטי". אחמד סבע שכיכב בניצחון האחרון של נתניה על מכבי ת"א יורה ונזכר: "הבסנו אותם"

(גודל טקסט)

17 במרץ 2012. כמעט שש שנים עברו מאז הפעם האחרונה בה מכבי נתניה ניצחה את מכבי תל אביב. באותה שבת, כשהיהלומים היכו בצהובים באצטדיון ה"קופסא" האגדי 0:3, אחמד סבע כיכב והוביל את נתניה לעונה שהסתיימה עם המקום הרביעי ותואר מלך השערים. סלובודאן דראפיץ' חותם על אותו הישג, גם דיא סבע.

נתניה של אז הייתה קבוצה מוכשרת ומכבי תל אביב לא ממש רצה לאליפות, אבל עדיין שיחקו אצלה שמות גדולים כמו דור מיכה, גל אלברמן, אלירן עטר מוסא קונטה וניבאלדו הבלם הברזילאי. מאז, למכבי ת"א הגיע ג'ורדי קרויף ואילו נתניה ירדה ועלתה פעמיים. מ-12 משחקים רשמיים נתניה חילצה שני 0:0 בגביע הטוטו והפסידה בעשרה. האם הערב היא מסוגלת להפתיע? שאלנו את כוכב המשחק ההוא, אחמד סבע, וקיבלנו ממנו לא מעט תובנות גם על מה שקורה בליגת העל.

אחמד, אתה עוקב אחרי מכבי נתניה?
"ברור. אני חושב שיש להם העונה קבוצה מצוינת. מדובר בקבוצה טובה מאוד שכובשת כמעט בכל משחק. אני חושב שיהיו גם היום הרבה שערים. זה עומד להיות משחק מעניין וקשה לשתי הקבוצות".


מחמאות מסבע. דראפיץ' (דני מרון) 

כבשת צמד בניצחון האחרון על מכבי תל אביב. אתה זוכר את המשחק?
"בטח שזוכר. אני חושב שזה אולי היה המשחק הכי טוב שלנו באותה עונה ואולי הכי טוב שלי בקריירה. כל פעם שאני מסתכל על השערים שכבשתי במשחק הזה – ובייחוד השני – אני נהנה. בשער השני עברתי אולי 4-5 שחקנים ובעטתי לרחוק. זה היה גול יפה. שיחקנו אז מצוין ושלטנו ברוב הדקות, היה קצב מצוין והניצחון הגיע לנו. ראובן עטר הכין אותנו אז כמו שצריך".

זו לא מכבי תל אביב החזקה של היום.
"היו שם שחקנים מצוינים, אבל נטרלנו את החלק ההתקפי שלהם. היה להם קשה לנצח אותנו דווקא בקופסא. הייתה לנו אז קבוצה צעירה מאוד עם חן עזרא, פיראס מוגרבי, קובי דג'אני. שחקנים שרצו ידעו מה אנחנו רוצים לעשות במשחק. זוכר שבמשחק היה קצב מדהים, אבל הצלחנו אפילו להביס אותם".

הקופסא נתנה יתרון?
"יש הבדל גדול כי הקופסא הייתה מגרש ביתי לכל דבר. כל שחקן ששיחק הרגיש את זה, אבל המגרש החדש הוא מצוין ויש להם קהל תומך מאוד. יש להם את אולי אחד המאמנים הכי טובים בארץ, סלובודאן דרפיץ' שיודע להעמיד את השחקנים שלו מצוין. יש שם גם הרבה צעירים מוכשרים".


מתלהב מהקבוצה הנוכחית. סבע (דוד פליגל) 

אתה מתכוון שני מאמנים.
"הם הרבה זמן ביחד דראפיץ' ושי ברדה. שיחקתי נגדם כשהייתי בבני לוד והם אימנו בבית"ר רמלה והם מסתדרים מצוין אז אין בעיה, אבל דראפיץ' מעל כולם. הוא יודע מה הוא עושה והוא מכין אותם לכל משחק. אין בכלל מה להתווכח עם ההצלחות שלהם".

מי מלהיב אותך בנתניה של היום?
"בחלק ההתקפי יש את ערן לוי, דיא סבע בן דוד שלי, בקישור האחורי עלי מוחמד. יש קבוצה שגם שודרגה הגנתית. אני מדבר עליהם כקבוצה ולא כשחקן אחד. הם קבוצה מאומנת".

מה איתך היום? עזבת את אום אל פאחם ועכשיו אתה באחווה עראבה
"הכנתי את אום אל פאחם לעלות ליגה, אבל אז הגיעה הנהלה חדשה והיה הרבה בלאגן והרבה לכלוך מסביב. אני לא רוצה כבר להתייחס לזה כי החלטתי לעזוב. השארתי אותם העונה שלוש נקודות מהמובילה רובי שפירא בליגה א' צפון וכולם אמרו שהם משחקים מצוין. הפועל עראבה בליגה ב', קבוצת תחתית שרוצה לברוח, אבל ההנהלה הבטיחה לי שהם רוצים להגיע רחוק בטווח ארוך אפילו לליגה הלאומית. בינתיים אימנתי חמישה משחקים עם שתי תוצאות תיקו, ניצחון ושני הפסדים ונראה מה הלאה. מקווה להגיע כמה שיותר למעלה".

יש לך תקווה לאמן בליגה לאומית ואולי אפילו בליגת העל?
"בטח. כששיחקתי בליגה א' אמרתי לכולם שאני רוצה להגיע לליגת העל ואף אחד לא האמין לזה, אבל בסוף הייתה לי קריירה מצוינת".

פרחת בגיל מאוחר יחסית. משהו כמו זאהי ארמלי בזמנו במכבי חיפה.
"שיחקתי חמש שנים בליגה א' ואז בגיל 28-29 עליתי לליגת העל והיו לי חמש שנים מצוינות וכולם זוכרים את זה. זכיתי אפילו בתואר מלך השערים של הליגה. זו הייתה תקופה טובה מאוד".

דיא סבע, בן הדוד שלך, עושה את זה עכשיו שוב במכבי נתניה.
"הוא עושה שנה מצוינת ומאחל לו שימשיך להבקיע ושיהיה מלך השערים של הליגה. מחזיק לו אצבעות. הוא שחקן מאוד כישרוני. עוד כשהיה בהפועל באר שבע ומכבי תל אביב תמיד אמרתי לו שהוא עוד יגיע ושימשיך ולא יוותר לאף אחד".


צריך להשקיע פי שתיים. דאבור (ערן לוף) 

אתה נותן לו עצות פה ושם?
"תמיד מדברים ונפגשים ויש לי דברים שעשיתי ואני יכול לתרום לו ועזרו לו בקריירה. נתתי לו פה ושם טיפים שעזרו. אמרתי לו שרק דרך עבודה קשה יגיע להיכן שהוא רוצה. הוא יגיע בסוף כי הוא מאוד כישרוני".

דיא סבע יכול להגיע לאירופה?
"המטרה שלו להצליח. אמרתי לו שהוא צריך לעשות שנתיים לפחות מצוינות ואז הוא יוכל ללכת להיכן שהוא רוצה ובינתיים הוא עושה שנה מצוינת. אני חושב שהוא יכול להצליח באירופה בליגות של ספרד וצרפת ששם הטכניקה היא הגורם החשוב ולא באנגליה שם אתה משחק יותר פיזי. הוא יגיע בסוף להיכן שהוא רוצה".

תזכיר לי מי השחקן הכי לוהט בפרמיירליג? מוחמד סלאח המצרי. הוא הרבה יותר טכני מאשר חזק.
"לדיא יש גם הרבה טכניקה, אבל עדיין בלי מהירות וכוח אתה לא יכול להסתדר בפרמיירליג. סלאח משתמש במהירות שלו".

זה במשפחה אצלכם הכדורגל? להיות חלוצים?
"כולם בכפר שלנו מג'ד אל כרום יודעים שאנחנו משפחה של כדורגל. יש לי אח אחד שמשחק כדורגל בליגה א' ועוד שני קרובים שמשחקים. יש לנו הרבה שחקנים במשפחה, אבל לרמות הגבוהות הגענו דיא ואני ומקווה שיגיעו עוד מהכפר שחקנים לליגת העל".


מתאים לספרד. סבע (יוני אריאלי) 

ההרגשה היא שהרבה חלוצים ושחקנים ערבים בכלל מצליחים היום. קח את מונאס דאבור ויש את דיא. איך זה קורה?
"אנחנו שחקנים שמאוד רוצים להצליח ומגיעים לקבוצות יהודיות. כדי להצליח שם, אתה צריך להשקיע פי שניים מכל אחד אחר. אנחנו יודעים את זה וחיים את זה. יש הרבה שחקנים יהודים כישרוניים, אבל הם ממילא נמצאים בקבוצות היהודיות והם לוקחים את זה אחרת. אנחנו באים מהכפרים ומקבוצות קטנות וצריכים להוכיח שאנחנו באמת מצוינים ומעל כולם כדי שיתנו לנו לשחק ולהצליח. אנחנו מאוד מוכשרים, מצוינים ואוכיח לך שבעוד כמה שנים יהיו עוד הרבה ערבים שיצליחו בליגת העל. לפני שנתיים אמרתי שכל שנה יגיעו שני ערבים לליגת העל. עכשיו יש הרבה שחקנים מהמגזר במחלקות הנוער של מכבי חיפה, מכבי נתניה וטוברוק".

אז מה עשה את ההבדל?
"לפני 7-8 שנים לא היה מי שיכוון אותנו לאן ללכת. היום יש הרבה מחלקות נוער ואקדמיות ואנשים שרואים את מי שמוכשר במגזר ולוקחים אותו".

תגיד, מה קורה עם מאמנים ערבים מהמגזר. לבני סכנין לא היה אף פעם מאמן ערבי.
"כמו שהסברתי לך, כשחקן קשה מאוד להצליח מהמגזר הערבי בקבוצות היהודיות. ככה גם כמאמן. אתה חייב להוכיח את עצמך. קבוצות שרוצות למנות מאמן ערבי חוששות לקחת סיכון לא רק מקצועי אלא מכל הבחינות אם אתה מבין אותי. גם מבחינה פוליטית, גם מבחינת כדורגל וגם מבחינת העובדה שהם ימנו שם לא מוכר. יש לנו מאמנים טובים במגזר שיכולים לאמן בליגת העל, אבל כנראה קשה להגיע לשם. אני מאמין שכל מי שצריך להגיע יעשה את זה בסוף. יש לנו שלוש קבוצות במגזר בלאומית ושם יש שני מאמנים ערבים (בני לוד ואחי נצרת) ויש את בני סכנין בליגת העל".

אז למה קבוצה ערבית בליגת העל חוששת למנות ערבי. ממילא רוב השחקנים שם מהמגזר?
"הם עדיין חושבים שאין מי שיכול להוביל אותם, אבל אני אומר לך שיש לנו מאמנים כאלה. הרבה קבוצות בליגת העל לא רוצות לקחת סיכון. זה אני אומר לך".

יש כמה שחקנים מהליגות הנמוכות שהצליחו השנה בליגת העל כמו אנתוני וארן בבית"ר ירושלים, רוסלן ברסקי בהפועל חיפה. יש הרבה כישרונות בליגות הנמוכות שלא מגיעים לליגת העל.
"בטוח שיש, אבל אני כל הזמן אומר שמ-200 שחקנים יגיע אולי אחד בגלל שאתה צריך מזל. הקבוצות הגדולות אף פעם לא מסתכלות על הנמוכות ואתה יכול רק להגיע אולי למאמנים כמו בהפועל עכו או הפועל רעננה שיש סיכוי שיסתכלו עליך. אתה צריך מזל שמישהו יבוא לראות אותך. המאמנים הבכירים לא מסתכלים על הכישרונות בליגות הנמוכות. מי שיעקוב ימצא בקלות שחקנים כי ליגת העל שלנו היא לא כזאת וואו שאי אפשר לשחק בה".


הליגה שלנו לא כזו ואוו. וראן (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי