מורשת מקלארן: מכבי ת"א מציגה את הגנת המעוין

דור פרץ
דור פרץ | מכבי תל אביב - האתר הרשמי

החשיבות של דור פרץ, השדרה המרכזית המעובה, הפריחה של קיארטנסון ודסה והאנרגיות של בלקמן. לחמן מנתח את השיטה המאוזנת שיצרו במכבי ת"א האנגלי יחד עם ג'ורדי קרויף. וגם: איך משנה קאיו את מכבי חיפה

(גודל טקסט)

1. כחוט דק הנמתח לרוחב המגרש, יצרה השיטה החדשה של מכבי תל אביב את הקו הישר של אלי דסה, אייל גולסה, אבי ריקן ודור מיכה. הראשון והאחרון כמגינים תוקפים, גולסה וריקן כשני קשרי 50-50. הקו הזה הוא למעשה התעלה אותה קבוצות יריבות לא מצליחות לצלוח.

מאידך, כשמכבי ת"א עם הכדור, הרביעייה הזו, עם דמיון בממדי גוף ובקלילות הרגליים, היא הברומטר של ג'ורדי קרויף, מתוכם מגיחים איש חילוצי הכדור גולסה והכובש ריקן. האיש שצמח בנוער של בית"ר כשחקן כנף שמאל, ירד בדרך לשווייץ לעמדת המגן ומוצא עצמו בעמדה מרכזית שהפכה אותו להיות המבקיע הגדול מגל שני. אכן נראה שההשפעה של סטיב מקלארן על השיטה החדשה הזו לא תסולא בפז. הבריטי לא חזר למולדתו עד שהוא וקרויף מצאו את הנוסחה וארגנו את השיטה. איזון היה שם המשחק.

2. המושג diamond, יהלום, מוכר לאנשי הכדורגל כמעוין המפורסם שמאמנים נוהגים להשתמש בו במבנה חוליות הקישור. מילאן הגדולה עשתה זאת בימי קרלו אנצ'לוטי עם פירלו-גאטוזו-סיידורף-קאקה, מכבי נתניה פתחה כך את העונה עם אולסק-עלי מוחמד-אביב אברהם/קוגביניה-דיא סבע.


האחורי בחוליה ההגנתית. באבין (דני מרון) 

מעולם לא נתקלנו במעוין בחולייה אחרת, עד שהופיעה אותה שיטת מקלארן-קרויף החדשה. הבשורה הגיעה הרבה בזכותו של היורש של גל אלברמן, דור פרץ, שממוקם כבלם האחורי של הקישור ולפניו נמתח אותו קו מהסעיף הקודם של ארבעת פצצות האנרגיה בצהוב. מאחורי דור פרץ מוצבים שלושת הבלמים, כשבאבין אחורי, איתן טיבי ושרן ייני מצדדיו וכשמצרפים את פרץ הצעיר לפני השלישייה הזו, אנו מקבלים את המעוין המודרני, זה שממוקם בחלק האחורי. מכבי ת"א מרוויחה בכך נעילה של האמצע ותולה שלט אין כניסה על השדרה המרכזית.

אומנם הגנת מכבי ת"א רק שלישית בטיבה בליגה, אך המגמה של מכבי מעידה על מצבה המשופר: 0 שערי חובה בשלושת המחזורים האחרונים ושניים בלבד בשבעת המשחקים הרשמיים האחרונים. ברגעים בהם מכבי חיפה תגיע הערב דרך הקווים החזקים שלה במטרה ליצור יתרון של שניים על אחד מול דסה ומיכה, יגיחו לשם לתגבור הבלמים מימין ומשמאל (כרגע לא ברור האם ייני החולה ישחק). בדיוק באותו הרגע, ייכנס דור פרץ לעמדת הבלם כדי לחבור לבאבין ולצופף את המובלעת ההגנתית.

3. אם במכבי תל אביב רוצים לשמור על שתי התכונות המאפיינות את שחקני הקישור, עליהם לצוות לצידו של ניק בלקמן את ברק יצחקי ולזכותה יעמדו שישה שחקנים קדמיים של דריבל, יצירתיות ללא עמדת מוצא צפויה.

4. למרבה הפלא, בסתירה למה שהצגנו, יש למכבי מעוין נוסף במשחק התקפה וזהו היהלום הנוצר במרכז השדה, תודות לזליגה של דור מיכה, דווקא בלי כדור, מקו שמאל למרכז. תשובה ליריבות בינתיים אין. אז איך מכבי פרושה?

א. מעוין בהגנה, כשפרץ הוא השפיץ העליון.
ב. מעוין בקישור, כשפרץ הוא השפיץ התחתון.
ג. דסה היחיד על הקו.
ד. שני חלוצים באמצע וסך הכול פרט לדסה, תשעה צהובים בשדרה מרכזית.


תוסס ולוחץ. דסה עם קיאטרנסון (דני מרון) 

5. גם ציוות החלוצים הינו בינגו. שניהם זרים, שניהם תוססים, חרוצים ולוחצים. וידאר קיארטנסון ינוע בעיקר ימינה עם מבט לכדורי הרוחב מדסה. בלקמן האנגלי יהודי ינוע שמאלה ויחליף מיקום עם ריקן (שהחליף מיקום עם מיכה). האיסלנדי הוא השפיץ הקלאסי, בלקמן המטייל מסביב ל-9 ושניהם היו ידועים גם בקבוצותיהם הקודמות כשחקני הכרעה ובעיקר שני בחורים חיוביים עם הבעת פנים חיובית והבעת אמון ברגעים קשים במאמן שלהם.

6. גם קבוצת הפאר השנייה של מרכז מכבי עברה תהליך דומה של חיפוש הנתיב אל האור ונראה ש ה 4-2-1-3 של אלאך/מאס/מרדכי היא השיטה המתאימה לירוקים. האחד הוא קאיו, האיש שהוסט מיום הגיעו לכפר גלים אל הקו ואל המיקום שלו מימי איינטרכט פרנקפורט. שם במרכז, מאחורי שלושת החלוצים סלליך, עוואד ורוקאביצה, הוא מפריח את השממה.

שניים משלושת החלוצים של חיפה הם שמאליים ושלושתם יחד אינם חלוצי שפיץ של גב לשער.יחד עם קאיו,חיפה מציגה רביעייה מהירה ומכדררת. אל מול שני המעוינים באמצע של מכבי תל אביב, חיפה חייבת לנצל את הכוחות הנכונים שלה ולכדרר מהקווים.


המפתח של מאס. קאיו (דני מרון) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי