הצד שלו: בני בן זקן סוגר סיבוב כמאמן בית"ר ירושלים

בני בן זקן
בני בן זקן | דני מרון

השפלות חסרות תקדים מהתקשורת, מטרה על הגב ובוז מהקהל לא מונעות מהמאמן המושמץ בהיסטוריה לספוג ולשתוק כדי לשמור על כבוד המועדון. משימה בלתי אפשרית פינת הישרדות: כך נראה הסיבוב מהצד של בב"ז

(גודל טקסט)

12 משחקי ליגה, שבעה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ושלושה הפסדים. כמעט 64 אחוזי הצלחה – מאזן טוב יותר מכל עונה של בית"ר ירושלים תחת אלי טביב. ועדיין, בני בן זקן הוא המאמן הכי מושמץ בהיסטוריה של בית"ר, עומד תחת מתקפה אינסופית ומקריב מדי שבוע את התדמית שלו לטובת ההצלחה הקבוצתית. הערב (21:00) במשחק הביתי נגד בני סכנין, יסגור בן זקן סיבוב מלא כמאמן הקבוצה מהבירה. מבחינתו, זה בטח הרגיש כמו שלוש עונות. 

הרבה גבות הורמו בסוף ספטמבר, לאחר שבית"ר ירושלים הוציאה הודעה רשמית על מינויו של בן זקן למאמן הקבוצה, אחרי פיטוריו של שרון מימר. תזכורת: אחרי סאגת מימר, אלי אוחנה קיבל את המנדט לבחור מאמן כדי להרגיע את היחסים עם טביב. גילי לבנדה נטול תעודת הפרו הוביל את בית"ר משבוע לשבוע והשיג 12 נקודות מ-18 אפשריות, אבל הקבוצה הייתה צריכה מאמן עם תעודה.

גם תחת בן זקן, נראה שהמושג "חיים משבת לשבת", מעולם לא היה נכון יותר עבור המועדון הבית"רי. המאמן יודע שהוא צריך להתרכז רק במשחק הקרוב, כי אין לדעת מה יקרה בעוד שבועיים-שלושה. אחרי כל משחק, בטח כזה שהפסיד או סיים בתיקו, שמו של המאמן עלה אוטומטית לכותרות ובבית"ר עושים מאמצים כדי לשדר עסקים כרגיל.


בן זקן. עושה מאמצים כדי לשדר עסקים כרגיל (ערן לוף)

אוחנה היה זה שהציע את בן זקן ותמך בהבאתו למועדון. השניים משתפים פעולה בהחלטות רבות שמתקבלות במהלך השבוע. בן זקן יודע שאוחנה הוא הסמכות המקצועית העליונה במועדון, ואוחנה מייעץ, נותן טיפים ולא מהסס לומר את דעתו. אוחנה לא קובע את ההרכב ונותן בעניין הזה את ההחלטה ומרחב הפעולה המלא לידיו של המאמן.

המשחק הראשון של בן זקן היה ההפסד 3:2 לסכנין בחוץ, אך בגלל שהוא הגיע רק יום אחד לפני כן, תיק ההפסד נפל על לבנדה, שאימן מספר משחקים לפניו. מבחינת המאמן, אחוזי ההצלחה אפילו גבוהים יותר. ועדיין, מדי שבוע הוא שומע את המילה "בובה" ונאלץ להתמודד עם שאלות מציקות. בסביבתו טוענים שקל מדי להתעמר בו. הוא זוכה לסיקור שלילי בצורה חסרת תקדים ויחס מזלזל עד מחפיר מכלי התקשורת. אין מאמן בישראל שנאלץ להתמודד עם מתקפה שכזו, אבל בן זקן עומד בה וסופג. 


אוחנה רק מייעץ, אבל בבן זקן קל להתעמר (דני מרון)

בן זקן עצמו קיבל החלטה לשמור על פרופיל נמוך מאוד. הוא נמנע מראיונות ומדבר רק לפני או אחרי משחקים, במסיבות העיתונאים אליהן הוא מחויב להגיע. וגם אז, לא משחרר כותרות, לא מגיב, לא מתייחס. גם כשהתמונות במגרשים מראות אחרת, כמו למשל האירוע מק"ש, המאמן בן ה-35 שומר על כבוד המועדון, נמנע מלכלוכים או מדיבורים על גורמים כאלה ואחרים. מבחינתו, מה שחשוב זה להתרכז בהכנות למשחק הקרוב.

אחד השבועות הקשים ביותר של בן זקן במועדון היו לפני משחק החוץ באשדוד. מחזור קודם לכן הפסידה הקבוצה 2:1 בבית למכבי ת"א ונחלצה מתבוסה גדולה עוד יותר. זה לא היה רק ההפסד, אלא בעיקר החולשה שהציגה בית"ר במשחק הזה, שאחריו יצאו לכלוכים מחדר ההלבשה ודיבורים על מערכת יחסים עכורה בין בן זקן לשאר חברי הצוות המקצועי.

באותו שבוע התקיימה שיחה נוקבת אותה ניהל אוחנה, שדרש עבודת צוות לפני שיבוצעו שינויים מרחיקי לכת באיוש צוות המאמנים. בן זקן הגיע לאשדוד בידיעה שזה יכול להיות משחקו האחרון. באימון המסכם הוא נראה לחוץ מאוד, ושפת גופו שידרה אי נוחות גם במהלך המשחק באצטדיון הי"א. בית"ר אומנם ניצחה 1:3 והלחץ הרב השתחרר, אבל לראשונה שמע בן זקן את קריאות ה"תתפטר" מהיציע מאוהדי בית"ר, שמאז לא מניחים לו.

בסיום המשחק רצו כל השחקנים אל הקהל שהגיע למגרש כדי להודות לו. בן זקן מיהר לחדר ההלבשה. המראה הזה חזר על עצמו גם שבוע לאחר מכן, בניצחון על מכבי פ"ת. הקבוצה מנצחת, והמאמן סופג קללות וקריאות להתפטר.


השחקנים חוגגים עם הקהל, בן זקן ממהר לחדר ההלבשה (ערן לוף)

"קודם כל, המספרים מדברים בעד עצמם, ועם תוצאות קשה להתווכח", אמרו אתמול במועדון, "בית"ר זה מועדון שתמיד יש בו לחץ ותמיד הרעש כלפי חוץ הוא גדול יותר ממה שיש באמת. מי שלא יכול להתמודד עם הלחץ הזה, לא יכול להיות מאמן בבית"ר. השנה הזו בבית"ר ירושלים תיתן לבן זקן הרבה מאוד כלים, וברזומה שלו יהיה כתוב שהוא אימן את בית"ר. זה יעזור לו גם בעתיד".

בן זקן יכול להתעודד ממקרה מימר, שמוכיח שבהחלט יש חיים אחרי בית"ר. "קיבלתי שירות מצוין, ואני מאוד מעריך את הצ'אנס שטביב נתן לי ולעוד הרבה מאמנים", אמר לאחרונה מימר בראיון שהתפרסם כאן, "חוויתי בבית"ר חוויות שאני מאחל לאהובים שלי לחוות. להיות בבית"ר זה משהו עוצמתי, וגם אם אשב איתך עכשיו שעה, לא אוכל לתאר את זה. חוויתי את כל הדברים הטובים בבית"ר ויכול להיות שנקודת המשבר היא שאי אפשר כל הזמן להגיד למאמן שעשו לו טובה. בסופו של דבר הוא מתפתח. הצלחתי בבית"ר וההצלחה הייתה בזכות הרבה דברים, אבל גם לי היה חלק בזה. זה לא יכול להגיע למצב שכל הזמן אומרים שאתה שם כי עשו לך טובה, שאולי אתה לא המאמן הראוי".

חשוב להדגיש שבבית"ר ירושלים מפרגנים מאוד לבן זקן. "זה לא קל להתמודד עם שחקנים כמו שכטר, ורד, עזרא, בניון ואחרים, וזה לא קל גם למאמנים יותר ותיקים ומנוסים ממנו", אמרו במועדון הבית"רי, "אם השחקנים עושים לו כבוד, זה אומר עליו הרבה מאוד". המשפט האחרון הוא המשמעותי מכולם. בבית"ר טוענים שלמרות המצב הבלתי אפשרי והעליהום התקשורתי, בן זקן מחזיק את חדר ההלבשה, זוכה לכבוד וכמובן מצליח להביא תוצאות.

מבחינת בן זקן, מדובר בהישרדות של ממש. וכמו בתכנית הריאליטי, בכל שבוע הוא מועמד להדחה. בכל שבוע זורקים לעברו משהו חדש, פרשה חדשה – והוא מסתדר בקושי. גם הוא מבין שכבר לא יהיה הבן המועדף בטדי, והדרך היחידה שלו להמשיך היא להוציא תוצאות. השבוע הקרוב כולל משחק רגיש מול בני סכנין ועוד מפגש עם מרמורק בגביע. דבר אחד בטוח, הדרך ללב של אוהדי בית"ר עוברת בניצחון על סכנין. ובלי קשר, יכול להיות שהמטרה האמיתית של בן זקן היא לצאת מהעונה האת עם נזק תדמיתי מינימלי כדי שיום אחד, בדיוק כמו מימר, דראפיץ' ואחרים, הוא יוכל לקבל כאן הכרה של מאמן בזכות עצמו, ולא ככזה שעשו לו טובה.


נזק מינימלי למען הכרה בעתיד כמאמן מהשורה הראשונה? בן זקן (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי