השוק הצף: היום האחרון של חלון ההעברות בליגת העל

מרואן קבהא
מרואן קבהא | אלבום פרטי

שתי הגדולות בקרב תרנגולים מורט עצבים, בית"ר בניסיון אחרון לחזק את ההגנה הרעועה, מכבי חיפה עושה צעד ראשון במהפכה ההולנדית שלה ועתידם הלא ברור של הליגיונרים. לפני הדד-ליין, כל השאלות שנותרו פתוחות

(גודל טקסט)

חלון ההעברות המנומנם של חודש ינואר בכדורגל הישראלי התעורר כצפוי להיסטריה של הרגע האחרון. בתפריט: כל המרכיבים שגורמים למיליונים ברחבי העולם לא לעזוב את הטוויטר ליממה מרגשת. באנגלית זה נשמע יותר טוב: היכונו לטרנספר דד-ליין דיי. מדובר מלחמה בין גדולות, שתי אימפריות מוטרדות, סוכן-על אחד וליגיונרים על הגדר.

במילה אחת: לחץ. גילי ורמוט כבר רשם את מעבר החורף השנתי שלו, וגם יוסי בניון, שבעבר רשם מעברים לארסנל ולווסטהאם ברגע האחרון של ההעברות, ואתמול סגר אולי את המעבר האחרון בקריירה – למכבי פתח תקווה. אבל היום האחרון מבטיח דרמה גדולה. הנה כמה מהשאלות המרכזיות שנותרו פתוחות.


הפועל באר שבע – מכבי תל אביב
בצל מאבק האליפות הצמוד וארבעה ימים לפני משחק העונה, המלחמה עולה מדרגה. על הפרק: סוגיית מרואן קבהא. קשר מאריבור סיכם אצל האלופה, אבל הסלובנים הסכימו למכור אותו דווקא לצהובים ומתעקשים לקבל את ההצעה הגבוהה יותר. מספרים שדודו דהאן, כוכב החלון הנוכחי, הוזעק מבלגיה לפתור את הפלונטר, וזאת לאחר המחטף שביצע בן מנספורד יחד עם זלאטקו זאהוביץ'. התגובה של האלופה לא איחרה לבוא: מיכאל אוחנה הסורר אולי ישוחרר כדי להימנע מסאגה משפטית ורעשי רקע לא בריאים, אבל נציגיו קיבלו הוראה מפורשת: לא למכבי תל אביב.


רק לא למכבי. אוחנה (דני מרון) 

הפועל באר שבע אוהבת לעשות בלאגן ולטרוף את הקלפים ביום האחרון. גם אם היא לא מצליחה להנחית את השחקן שלה, היא בדרך כלל הולכת על איזשהו מהלך מטורף כדי להלחיץ את היריבות. בימים האחרונים עבדו שם על מהלך בלתי אפשרי להנחתת דיא סבע בטרנר. יש גם רשימה של זרים שמחכה להתפתחות דרמטית מכיוונם של איסק קואנקה או מיחאי קורהוט. וחוץ מזה, לבאר שבע יש מספיק קלפי מיקוח ביד להציע ליריבות על כמעט כל שם ישראלי מתוך הליגה, והתחושה היא שעוד לא נאמרה המילה האחרונה.

גם מכבי תל אביב בלחץ מהרוחות הנושבות מדרום. ג'ורדי קרויף זרק את תפוח האדמה הלוהט בכיוונו של מנספורד, שהתחיל לעבוד. התחושה היא שאם הצהובים לא יתחזקו, להולנדי יהיה אליבי מוכן. אז עכשיו עובדים בלחץ. השחרור של טינו סושיץ' השאיר מקום לזר שאולי הוכן מראש – כמו במקרה ז'אן סילבן באבין וחוסה רודריגס, שהוחתמו על הבאזר בקיץ. גידי קאניוק – שהתייאש מהחוויה באוזבקיסטן ומוכן להסתכן אפילו בתביעה מהלוזונים – מתקרב בחוזה ארוך טווח, וגם קבהא, כאמור, עשוי להגיע. מכבי תל אביב רוצה עוד שחקן של מספרים מהקישור, עומק ובעיקר ישראלים צעירים שיהוו עתודה ולא יגיעו בשלב כזה או אחר להפועל באר שבע.


מכבי ת"א מחכה לו. קאניוק (אתר רשמי) 

מה טביב רוצה?
רבות דובר העונה על אלי טביב המאמן, אך לא מספק על אלי טביב המנג'ר. לזכותו של הבעלים ייאמר שהוא יודע לבנות קבוצה ולעקוץ את השוק בזמן. זה לא קרה לו השנה. בלם איכותי היה משדרג את בית"ר ירושלים האימתנית ושם אותה כמועמדת אמיתית לאליפות. בית"ר חיפשה בלם זר ברגע האחרון, אבל לא מצאה. לפיכך, היא החליטה להעמיס על החלק הקדמי עוד שחקן התקפה מגוון בדמות יקוב סילבסטר. הסלובקי, שיחגוג בשבוע הבא 29, הבקיע פעם 16 שערים בעונה בליגה הגרמנית השנייה, ועבר גם בסלובן ברטיסלבה ובדינמו זאגרב, אבל לאחרונה הוא התקשה לקבל דקות משחק בנירנברג ונחתך מאלבורג.

ללא בניון, אמיר עגייב וציון צמח – שעזבו, או בדרך לעזוב, ובלי עידן ורד, שנעדר תקופה ארוכה, בית"ר הפכה מעט קצרה מבחינת האופציות ההתקפיות שלה, אבל קשה לומר שהיא צריכה חלוץ. הבלם המיוחל עשוי להיות ג'ניה ברקמן מהפועל נצרת עילית, שהוצע למועדון על ידי שחקן העבר עמית בן שושן. ברקמן מתאים לפרופיל שטביב אוהב: שחקן אלמוני נטול אגו ואסיר תודה מהליגה הלאומית או במילים אחרות, כזה שאפשר רק להרוויח עליו.


עוד מציאה. טביב (דני מרון) 

המהפכה ההולנדית
מכבי חיפה לא באמת חוששת מירידה ולא התכוונה – ובצדק – לבצע מהפכה בינואר בעונה שכמעט לא נותר בה על מה לשחק. ובכל זאת, היא בדרך לצעד אחד משמעותי: הבלם ההולנדי אטיין ריינן (30) צפוי להגיע מכרונינגן תמורת סכום סמלי. כרונינגן התכוונה לשחרר אותו בכל מקרה, כי השחקן מסיים חוזה בקיץ. ווילם II התעניינה וגם בית"ר ירושלים. רק אחת הסכימה לשלם עבור ריינן דמי העברה – מכבי חיפה של מו אלאך ופרד רוטן.

הירוקים רצו בלם אחרי העזיבה של דקל קינן, ויש להם מקום לזר. אז למה העסקה משמעותית? ראשית כי מדובר בסנונית ראשונה במהפכה ההולנדית. שחקן ליגה מוכח וסולידי עם 160 הופעות ליגה בקבוצות מרכז טבלה, אגרסיבי וחזק עם משחק רגל משובח. מנהיג חדש להגנה לצדו של רמי גרשון ואולי, לימים, במקומו של אליסון דוס סנטוס, שלא כל כך מתאים לסגנון ההולנדי המסורתי. מעניין לראות שהרכש הראשון של אלאך ורוטן (שעבד עם שחקנים שהכיר בכל מקום בו אימן) הוא שחקן מהשוק ההולנדי, ועוד יותר מעניין יהיה לראות אם בקיץ יגיעו איתו עוד כמה חברים.

אבידות ומציאות
כמעט כל קבוצות הליגה נמצאות בשוק המציאות של הרגע האחרון. הפועל חיפה פוזלת לכיוונו של ציון צמח; מכבי נתניה תנסה לצרף חלוץ, בלם (דין מימוני) ומגן שמאלי; בני יהודה מקווה שייפול לידיה שחקן התקפה ישראלי (דין דוד על הפרק); קריית שמונה הבריקה והפתיעה עם מוחמד שכר המוכשר כמחליף לאחמד עאבד, שעבר לטורקיה; ומכבי פ"ת קיבלה את האיש שלה, אבל מחפשת עוד שחקן הגנה ורסטילי ומנסה לשים יד על שון גולדברג.
אשדוד, שביצעה אולי את המהפכה הגדולה ביותר בסגל שלה, מחפשת השלמות ועשויה ליהנות מן ההפקר ולקבל לשורותיה את פול אדגר ובן רייכרט.


הברקה של שרצקי. שכר (ערן לוף) 

גדי קינדה, קלף המיקוח האולטימטיבי של המועדון, נמצא גם הוא בכוננות. אשדוד כבר הוכיחה במקרים של אוחנה, ניב זריהן וחאתם עבד אלחמיד ששום עסקה סיבובית לא מפחידה אותה, גם לא בלחץ של זמן. אשדוד, בסיס האם של כישרונות הליגה, מחזיקה בקשר טוב עם המשולש ב"ש-מכבי ת"א-דהאן, מה שהופך אותה למועמדת טובה לקלוט מושאלים בווליום גבוה, אולי גם כאלה שכבר היו אצלה בעבר.

בני סכנין ירתה ביממה האחרונה לכל הכיוונים, ועל הפרק אנטוניו מרשיץ', אנטון פאליץ', צמח ושלל שחקנים נוספים שהרשימו את טל בנין מהליגות הנמוכות, בהם אסי גומה, עלי חטיב ועאהד עזאם. גם אשקלון ממשיכה לאגור שחקנים ולראות מי נופל. יובל נעים מחכה לישראל זגורי, פנה לעדן שרם והציע לנתניה תמורתו את רמזי ספורי, שגם הוא עשוי לעבור. רעננה מחכה לעידו דוידוב מקריית שמונה ואילו עכו, שממשיכה לצרף את שאריות הסוכנות של דהאן מבאר שבע, מאשדוד ובבלגיה, כבר מזמן איבדה ספירה של מועמדים לינואר (וכיוון להישאר בליגה).


שוב בליגת העל. קבהא (אתר רשמי) 

ברוכים השבים לישראל
כמו בכל שנה כמעט, גם החלון הזה עמד בסימן ליגיונרים חוזרים. קבהא סיים את הסיפור במאריבור ויחזור בוודאות, גם קאניוק ישחק בישראל. רייכרט, שלא ראה דקה בזולטה וארחם, צפוי לחזור ארצה ויש גם כאלה שמעמדם מעורער מעבר לים. ברייטון של תומר חמד החתימה שני חלוצים, והישראלי עשוי למצוא את עצמו כחלק ממעבר של הרגע האחרון בתוך האי הבריטי. גם מעמדו של טאלב טוואטחה מעורער, אך בגרמניה מעריכים שלא יעזוב. גיא אסולין, ששוחרר מסבאדל, לא מתכוון לחזור לישראל וליאור רפאלוב יחתום בסטנדרד ליאז' וימשיך את החלום הבלגי – לפחות עד הטלפון הבא מאלאך או מקרויף.

השתתפו בהכנת הכתבה: אשר גולדברג, מיכאל וייסרמן, רענן ברנובסקי ותומר חבז.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי