סולם יקוב: הכירו את חלוץ הרכש של בית"ר ירושלים

יקוב סילבסטר
יקוב סילבסטר | אתר רשמי

בכל מקום אליו מגיע הסלובקי של טביב, הוא מקפיד לפתוח בסערה - ואז להתרסק. כך מי שהיה כוכב בילדותו עלה ונפל עד שהתגלגל לארץ הקודש. בעלי קבוצת המנורה, מי שאוהב לשקם שחקנים אבודים, לקח על עצמו פרויקט חדש

(גודל טקסט)

"כן, אני זוכר אותו מצוין", יורה אנטה בוסקוליץ' למרות שעברו כמעט שש שנים מאז ראה את יקוב סילבסטר בפעם האחרונה. "הוא הגיע בבום גדול כהבטחה גדולה ככוכב עולה בנבחרת עד גיל 21 של סלובקיה. הוא נכנס לנעליים של מריו מנדז'וקיץ' שעזב אז לוולפסבורג והבקיע 42 שערים בשלוש עונות. יקוב שיחק עד אז רק בקבוצות סלובקיות והיה לו קשה להתמודד עם ההשוואות. הוא אף פעם לא מימש את הפוטנציאל שלו. הוא לא היה פלופ ענק, אבל אף אחד לא התגעגע אליו כשעזב", אמר העיתונאי הוותיק.

יקוב סילבסטר חגג אתמול (שישי) יום הולדת 29, בתחנה שמינית בקריירה. שחקנים שעוברים כל כך הרבה תחנות בקריירה שלהם מתחלקים לשלושה סוגים. כאלה שעושים בעיות בכל מקום או שחקנים שלא מתאקלמים בשום קבוצה או כאלה, כמו סילבסטר, שהם שחקנים עם פוטנציאל שלא מומש וכאלה פגשנו הרבה בליגה. אחד מהם עזב לא מכבר – טינו סוון סושיץ' שהיה אמור לשחק באינטר ועכשיו הוא ינסה לשקם את הקריירה באנטוורפן. עכשיו הוא בבית"ר ירושלים. תחנה ידועה לשיקום שחקנים.

הוא היה על המסלול המהיר לגדולה. בגיל 16 הגיע לסלובן ברטיסלבה הגדולה, כיכב בנבחרות הצעירות, עלה לבוגרים בגיל צעיר ורשם בגיל 21 מעבר ראשון סולידי, לליגה הקרואטית. מבחינתו, זו הייתה אמורה להיות קפיצת מדרגה הדרגתית. "זה קידום ענק בקריירה שלי. עד כה שיחקתי בסלובן וארטמדיה. הגעתי למקום שמגדל כוכבי ענק עם אמביציות גדולות ואני מקווה לצאת מכאן כוכב". שנה וחצי לאחר מכן עם כאמור שני שערי ליגה בלבד הוא עזב אינקוגניטו לקבוצה המזרח גרמנית לשעבר ארצגבירגה אווה ששיחקה אז בבונדסליגה השנייה. החיבור עם גרמניה עשה טוב. בשתי עונות באווה כבש 24 שערים כשבעונת 2013/14 הבקיע 16 שערים וזכה בתואר מלך השערים של הליגה השנייה.


מציאה? לא בטוח. סילבסטר (אתר רשמי) 

באותה תקופה, זכה לכתבה מפרגנת ב'בילד' בה נאמר שהקבוצה שלו חוששת שכל שער שהוא כובש יקרב את עזיבתו למועדון גדול יותר. פאלקו גץ, המאמן דאז שבעברו שהיה מראשוני העורקים מנבחרת מזרח גרמניה למערבית, אמר: "כל עוד הוא אצלנו אפשר ליהנות ממנו". החלוץ שכונה בגרמניה "קובה" (כמו בלצ'יקובסקי של דורטמונד) הכניס סעיף שחרור באווה שהוא יוכל לעזוב ב-1.5 מיליון יורו. "החלום שלי לשחק בבונדסליגה עם הגדולים", אמר אז. גלדבאך פקחה עין, אבל הסלובקי התקדם לנירנברג ולמעשה אחרי שהשאיר את אווה בליגה, נשאר גם הוא בליגה השנייה.

ההתחלה של סילבסטר בקבוצה החדשה הייתה נפלאה כמו תמיד. המשחק הראשון הפגיש אותו עם קבוצתו לשעבר ונירנברג ניצחה 0:1 משער של שלו. בעונה הראשונה הפגין יכולת סבירה וכבש תשעה שערים, אבל בשנייה לא כבש אף שער, הידרדר לנירנברג ב' בליגה השלישית ומצא עצמו מושאל לפדרבורן. בתקשורת המקומית כינו אותו "הפלופ הכי יקר של נירנברג". מרטין באדר אז המנהל הספורטיבי של נירנברג הסביר למה שם את הכסף על סילבסטר: "הוא היה החלוץ הבולט בליגה השנייה. היינו בטוחים שהוא יעזור לנו לעלות ליגה והרבה קבוצות אחרות רצו אותו". זה הסתיים בגירושין בינואר 2017.

אלמוג כהן, ששיחק איתו בבונדסליגה, אמר לספורט1: "ממה שאני זוכר העונה הכי טובה שלו הייתה באווה לפני כמה שנים. הוא נחשב לאחד החלוצים הטובים בליגה השנייה והרבה קבוצות בונדסליגה רצו אותו והוא חתם בסוף בנירנברג שירדו ליגה ובנו קבוצה עם הרבה כוכבים בשביל לעלות חזרה". על הדרך בה הוא משחק אמר כהן: "הוא חלוץ מאוד מהיר, זריז מאוד וחכם. כולם יודעים שיש לו פוטנציאל גדול. נראה לי גם שהוא לא באמת קיבל הזדמנויות עם שקט נפשי להוכיח את עצמו. הוא אף פעם לא היה ממש שחקן הרכב קבוע מאז העונה ההיא".


מחמאות. אלמוג כהן על סילבסטר (דני מרון) 

כתב ה"בילד" בנירנברג, ניקו גלב, העלה עוד נקודה חשובה לגבי סילבסטר: "הוא 9 קלאסי שיודע לשחק טוב כשהוא החלוץ הבודד בקבוצה והוא מצוין במשחק של מתפרצות. אווה היתה קבוצת תחתית כשהוא כבש בה 16 שערים בעונה והיא התבססה על מתפרצות וכל כדורים הגיעו אליו. כשהוא עבר לנירנברג, הוא הגיע לקבוצה שמשחקת כדורגל הרבה יותר טכני ורוצה לשלוט בכדור. זה חייב אותו לשחק עם עוד חלוצים או שחקני התקפה והיה לו קשה להשתלב. אחרי עונה הגיע מאמן חדש, שיטה חדשה. הוא כבר לא היה חלוץ ראשון ואיבד את המקום שלו בקבוצה. בסך הכל הוא חלוץ טוב שצריך את הקבוצה המתאימה".

המשך הקריירה שלו שוב התחיל בבום גדול ולאחר מכן שקיעה. אחרי שני משחקים באלבורג הדנית שהחתימה אותו בינואר 2017 כל דנמרק דיברה על הרכש המופלא והמנהל הספורטיבי של הקבוצה אלן גארדה כונה "גאון של כדורגל". סילבסטר כבש ארבעה שערים בשני משחקיו הראשונים במועדון. פתיחה חלומית לכל חלוץ. שער ב-1:2 מול ארהוס ושלוששער במשחק השני שלו בקבוצה נגד סילקבורג בניצחון 0:2, אכל אחרי כל הפרגונים, הראיונות בתקשורת וכתבות על עברו והקריירה שלו, התברר שהקסם של סילבסטר התפוגג. הוא הבקיע רק שער נוסף בפנדל מול ויבורג באותה עונה. "הוא עבר תקופה קשה שם. הוא לא הבין שיש הבדל בין כדורגל סקנדינבי לזה של מזרח אירופה", אמר עליו העיתונאי הדני של העיתון BT פארזם עבדולחוסיין. באלבורג החליטו לא לחדש איתו חוזה אחרי שנה.

"הייתי בטוח שאכבוש הרבה שערים", העיד סילבסטר. "עבור חלוץ, להבקיע ארבעה שערם בשני משחקים זה כמו חלום. זה נותן לך ביטחון, אבל לא הצלחתי לשחזר את ההצלחה הראשונית". בחצי העונה הנוכחית הוא פתח רק במשחק אחד בהרכב הקבוצה. המאמן מורטן וייגהורסט כבר לא האמין בו וסילבסטר אמר: "נתתי הזדמנות למאמן לספסל אותי אז אני אשם במה שקרה לי. זה מועדון מפורסם באירופה והם שיחקו בליגת האלופות, אבל לוקח יותר זמן להתאקלם בליגה הדנית כי יש להם המון כישרונות צעירים והם מעדיפים לתת לשחקנים שלהם לשחק". המאמן וייגהורסט אמר עליו: "בדרך כלל שחקנים מגיעים חלודים ולאט לאט מתאקלמים. הוא פתח נפלא ודווקא אז הייתה לו נפילה. ברור לי שיש לו פוטנציאל שלא מומש". סיפור חייו.


יפרח בבית"ר? סילבסטר (אתר רשמי) 

אגב, בנבחרת סלובקיה יש לסילבסטר 26 משחקים ללא שערים. אולי ירושלים ישנה כיוון. אחרי הכל הוא הגיע לארץ הקודש. אלי טביב אוהב את השחקנים האבודים שהוא מזהה בהם ניצוץ. כך עשה עם איתי שכטר, שחקן שהתרסק בגרמניה להזכירכם. מספרים שטביב עקב תקופה ארוכה אחרי סילבסטר וחיכה שישוחרר כדי להביאו ללא תמורה. בית"ר היא קבוצה התקפית מבריקה עם שחקנים שיוכלו להוציא את המיטב מהסלובקי. אלא שהשאלה שתמשיך לרחף עד תום העונה אחרת: לא היה עדיף לוותר בשביל בלם?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי